راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

۱۰ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

استان مرکزی به دلیل وجود صنایع بزرگ و مادر به قطب صنعتی ایران تبدیل شده است. اقتصاد این استان بر پایه‌ بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت است. قابل ذکر است که حدود ۸۱.۴٪ از نیروهای شاغل استان مرکزی در بخش خصوصی فعالیت دارند که طبق آمار و اطلاعات، یعنی بیشتر آگهی استخدامی اراک مربوط به کارگاه‌های بزرگ اراک است. بخش صنعتی فعال اراک از مزایای مهم ایجاد اشتغال شناخته می‌شود؛ اما از طرف دیگر تعدیل نیرو در این بخش بسیار بالاست که بر افزایش نرخ بیکاری تاثیرگذار می‌گذارد.

بخش دامی و کشاورزی اراک

براساس گزارش های خبرگزاری ایرنا آمار اشتغال در بخش‌‌های صنعت و خدمات رشد چشمگیری داشته است؛ اما به دلیل وجود مشکلاتی مانند اطلاعات کم کشاورزان، استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی، کمبود آب، مهاجرت روستاییان به شهر، بهره‌برداری نامناسب از آب، سهم اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به کل کشور کاهش زیادی داشته است. به همین دلیل تعداد فرصت‌های استخدام اراک در بخش کشاورزی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

با این وجود، استان مرکزی در تولید محصولات زیادی مانند پسته، انگور، انار، درخچه گل و گل‌های فصلی رتبه خوبی را در کل کشور کسب کرده است. با این وجود تنها ۶٪ از کل فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در این رشته در حال فعالیت هستند و اغلب کشاورزان را افرادی کم‌سواد یا بی‌سواد تشکیل داده است که به صورت تجربی در زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند و با ابزارهای نوین آبیاری ‌آشنایی کافی ندارند. همین امر باعث شده تا زمین‌های کشاورزی آنان از تجهیزات تکنولوژی آبیاری بی‌بهره بماند و در نهایت هدر رفتن آب زیادی را در زمان کشت در پی داشته باشد.

کارجویان فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم مهندسی آب، مهندسی کشاورزی و علوم دامی می‌توانند با مراجعه به سایت کاریابی برای آگهی‌های استخدام اراک رزومه بفرستند.

صنعت شهر اراک و استان مرکزی

در شهر اراک کارخانه‌های تولیدی و صنایع متعددی، از صنایع فولاد تا آلومینیوم‌سازی، پالایش نفت، صنایع لبنی و داروسازی فعالیت می‌کنند و چرخ تولید کشور را به حرکت درآورده‌اند. وجود این صنایع و شهرک‌های صنعتی باعث شده است که پیدا کردن آگهی‌‌های استخدام اراک چندان کار دشواری نباشد و نرخ بیکاری نیز در این شهر کاهش پیدا کند؛ به طوری که اراک در زمستان سال 1399 پایین‌ترین جایگاه را در شاخص نرخ بیکاری بین سایر شهرهای ایران به دست آورد. به همین دلیل است که  کارجویان زیادی از ساکنین استان مرکزی و استان‌های مجاور، برای مسیر شغلی خود این شهر را انتخاب می کنند.

شرکت پتروشیمی اراک

برای استخدام در شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید و بعد از قبول شدن در آزمون به مصاحبه حضوری بروید. به این نکته توجه داشته باشید که قبولی در بسیاری از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ کار آسانی نیست و اگر از سهمیه‌های خاصی برخوردار نباشید شانس شما برای قبولی در این شرکت‌ها پایین است.

با‌این‌حال، با وجود صنعت قوی اراک، می‌توانید شانس خود را برای استخدام در شرکت‌های خصوصی امتحان کنید. به شما توصیه می‌کنیم که رزومه خود را از طریق سایت استخدام آنلاین جاب ویژن برای این شرکت‌ها ارسال کنید و منتظر مصاحبه بمانید.

صنایع اراک و استان مرکزی

در حال حاضر بیش از ۳ هزار واحد تولیدی صنعتی و ۳۷ شهرک صنعتی در اراک و اطراف آن وجود دارد. این شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی شامل شهرک صنعتی ساوه، شهرک سه راهی خمین، شهرک صنعتی شازدند، ناحیه صنعتی خمین، شهرک صنعتی زاویه، شهرک صنعتی آستانه، شهرک صنعتی آشتیان، ناحیه صنعتی پرندک، ناحیه صنعتی شهدای خرمدشت، شهرک صنعتی کمیجان و است.

وجود این صنایع در کنار توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری، باعث رشد چشمگیر تولید در اراک و شهرهای مجاور شده است. و در سال 1399 این استان توانسته است به نرخ مشارکت 6/35 و نرخ بیکاری 8/6 درصدی رسیده و در پایین‌ترین نرخ بیکاری جایگاه اول کشور را کسب کند.

در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی متعددی وجود دارند. مهم‌ترین واحدهای صنعتی شهر اراک عبارتند از:

صنایع تولید ماشین‌آلات کشاورزی

بزرگ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه (واگن‌سازی پارس اراک)

صنایع غذایی ( شرکت صنایع غذایی طبیعت، کالبر و شرکت صنایع لبنی اراک)

صنایع ساخت تجهیزات پالایشگاهی (صنایع آذرآب اراک)

شرکت‌های حوزه برق و مخابرات (مثل آونگان، شایان برق و شرکت صنعتی گام)

تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و ساخت و ساز

بزرگ‌ترین ماشین‌سازی کشور

کارخانه تولید آلومینیوم اراک (ایرالکو)

تولیدکنندگان جرثقیل و بالابرهای هیدرولیکی

صنایع نساجی و تولید ماشین‌آلات ریسندگی و بافتنی (شرکت صنایع اراک)

صنایع نفت و پتروشیمی (شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند اراک)

صنایع شیمیایی (مثل شرکت پژوهش‌های شیمیایی مهان، شرکت صنایع دارویی شیمیایی پتروپک و شرکت رنگ روناس)

صنایع فولادسازی (ذوب آهن امیرکبیر اراک)

تولیدکننده‌های ابزارآلات (مثل ایران پتک)

شرایط استخدام و بازار کار برای زنان در شهر اراک

متاسفانه به دلیل رونق بیشتر اشتغال در بخش صنعت، در این شهر بیشتر کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌های صنعتی به دنبال استخدام نیروی مرد هستند. به همین دلیل نرخ بیکاری در اراک برای زنان تقریبا بالا است. با این حال، خانم‌های اراکی هم می‌توانند با جستجو در آگهی‌های استخدام اراک در سایت جاب ویژن، موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند.

شرکت ایرالکو اراک

کارخانه آلومینیوم ایران (ایرالکو) اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در ایران است که در سال ۱۳۵۱ تاسیس شده است. تولید این شرکت در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۸۰ هزار تن در سال رسیده بود که باتوجه به رشد این واحد صنعتی طی سال‌های اخیر، نیازهای استخدامی آلومینیوم اراک هم روز به روز افزایش می‌یابد. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۰ هزار نفر پرسنل در ۱۱ هزار کارخانه و کارگاه وابسته به صنایع آلومینیوم شاغل بوده‌اند.

گفتنی است که استخدام این شرکت از طریق آگهی‌های استخدامی روز یا آزمون استخدامی و براساس نیازهای کارخانه در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود. موقعیت‌های شغلی موردنیاز این کارخانه و صنایع زیرمجموعه آن شامل:

کارشناس نگهداری و تعمیرات

مهندس متالورژی

کارشناس کنترل کیفی

مدیر تولید

مهندس مکانیک

مهندس شیمی

کارشناس منابع انسانی

مهندس برق

مهندس صنایع

کارشناس و مدیر HSE

و ...

جمع بندی

ویژگی بسیار خوب استان مرکزی مانند نزدیکی به تهران، وجود معادن و ذخایر معدنی، موقعیت جغرافیایی خوب، وجود ذخایر سنگ آهن و صنایع بزرگ و مادر و نیروی کار متخصص باعث شده تا این استان به پایتخت صنعتی در ایران تبدیل شود.

اگر شما هم در اراک یا سایر شهرهای استان مرکزی زندگی می کنید، می‌توانید به کمک سایت استخدامی جاب ویژن از آخرین وضعیت استخدام‌های روز باخبر شوید

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

 

در سال ۹۸ گزارش‌های آماری مختلفی از سوی کاریابی‌های رسمی استان فارس منتشر شد که طبق این گزارش‌ها، تعداد آگهی‌های شغلی شیراز و فارس در سال ۹۸، تعداد ۲۲۴۰۳ بوده است. از تعداد کل کارجویان استان فارس، ۳۱ درصد دارای مدرک تحصیلی راهنمایی، ۴۰ درصد دارای مدرک دبیرستان، ۵۵ درصد دارای مدرک دیپلم، ۳۳ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و تنها ۲۸ درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند.

اگر بخواهیم به آمار شهر شیراز به طور اختصاصی نگاه کنیم، ۱۰ درصد از کارجویان این شهر دارای مدرک راهنمایی، ۲۹ درصد دارای مدرک دبیرستان، ۶۰ درصد دارای مدرک دیپلم، ۲۳ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و تنها ۲۰ درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند.

این آمار نشان‌دهنده تاثیر بسیار کم تحصیلات دانشگاهی در استخدام استان فارس است؛ تا جایی که می‌توان گفت افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، بیشترین شانس را برای استخدام شدن در این استان دارند. همچنین افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم در شهر شیراز، شانس بیشتری برای استخدام نسبت به افراد دیپلمه کل استان فارس دارند.

علت اینکه کارفرماها به استخدام کارجوهای دیپلم تمایل بیشتری دارند، این است که بیشتر فرصت‌های شغلی شیراز برای بخش خدمات بوده و درصد کمتری از آگهی‌ها به بخش‌های تخصصی‌تر مثل صنعت و کشاورزی اختصاص دارد. برای مثال بسیاری از کسب و کارهای خدماتی مثل آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و ، تمایل دارند افرادی را استخدام کنند که دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم باشند.

یکی دیگر از دلایلی که فرصت‌های شغلی حوزه‌های تخصصی‌تر در شیراز کم است، وابستگی بالای اقتصاد این شهر به بخش کشاورزی و تمرکز روی کشاورزی سنتی است. به علاوه، امروزه، اکثر سازمان‌ها، فرصت‌های شغلی تخصصی خود را در کاریابی‌های اینترنتی منتشر می‌کنند.

آمار مربوط به جمعیت نیروی کار در استان فارس

جمعیت استان فارس بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است و این باعث شده که فارس تبدیل به، چهارمین استان پرجمعیت کشور شود. همچنین مرکز استان فارس یعنی شهر شیراز با جمعیت بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جایگاه پنجم را در میان شهرهای پرجمعیت کشور دارد. درصد بالایی از جمعیت استان شیراز در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ ساله قرار دارند و این باعث شده که سن استخدام این استان بالا رفته و رقابت کمتری را در بازار استخدام و فرصت‌های شغلی شیراز شاهد باشیم.

آمار فرصت‌های شغلی و شرایط استخدامی استان فارس

طبق آمار منتشر شده توسط مراکز کاریابی استان فارس، در سال ۹۸ بیش از ۲۲ هزار نیازمندی شغلی در کاریابی‌های فارس و بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نیازمندی شغلی در شهر شیراز ثبت شده است. تعداد کل افراد جویای کار در استان فارس بیش از ۱۸ هزار و در شهر شیراز بیش از ۸ هزار نفر بوده است.

رقابت زنان و مردان بر سر فرصت‌های شغلی شیراز

موقعیت‌های استخدام زنان و مردان در شیراز چندان تفاوتی با هم ندارند. در سال ۹۸ تعداد کارجوهای مرد حدود ۵ هزار نفر و کارجوهای زن حدود ۳ هزار نفر بوده است. از میان کارجوهای این شهر که توانسته‌اند در شرکت‌ها استخدام شوند حدود ۱۲۸۴ نفر مرد و ۱۰۰۳ نفر زن بوده‌اند. این نشان می‌دهد که تبعیض زیادی در بحث استخدام زنان و مردان در شیراز وجود ندارد.

رقابت دیپلمه‌ها با سایر کارجوها در استخدام شیراز

طبق آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰۰ نفر از کارجوهای استان فارس مدرک حداقل لیسانس داشته‌اند و درصد بالایی از کارجوها (حدود ۳۰۰۰ نفر) دارای مدرک دبیرستان و بیش از ۴ هزار نفر مدرک فوق دیپلم داشتند. لازم به ذکر است که این آمار توسط مراکز کاریابی حضوری منتشر شده‌اند و بسیاری از کارجوها که مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس دارند معمولاً از طریق سایت‌های کاریابی اینترنتی اقدام به ارسال رزومه خود می‌کنند.

در شهر شیراز هم شرایط مشابهی مشاهده می‌شود؛ به طوری که در سال ۹۸ تنها ۱۰۰ نفر در این شهر با مدرک حداقل لیسانس استخدام شده‌اند و بیش از ۱۰۰۰ نفر، مدرک فوق دیپلم داشته‌اند.

چه رشته‌هایی شانس بهتری برای استخدام شیراز دارند؟

با بررسی‌هایی که تا اینجا کردیم ثابت شد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برای استخدام در شیراز یا دیگر شهرستان‌های استان فارس، شانس چندان بالایی ندراند. به همین دلیل جوانان شیرازی باید در انتخاب رشته دانشگاهی خود، دقت بالایی داشته باشند. همچنین، افرادی که از دانشگاه‌های شیراز فارغ‌التحصیل می‌شوند باید شانس استخدام خود را در شهرستان شیراز یا دیگر شهرستان‌های فارس به خوبی بسنجند تا بفهمند که آیا باید به فکر پیدا کردن شغل در استان‌های دیگر باشند یا خیر؟ برای کمک به ارزیابی بهتر شرایط اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، بهتر است نگاهی به آمار استخدام در بخش‌های مختلف اقتصادی شیراز داشته باشیم.

به طور کلی اقتصاد کشور را می‌توان به سه بخش اصلی کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم‌بندی کرد. از نظر بخش کشاورزی و خدمات، استان فارس و شهر شیراز جایگاه خوبی در سطح کشور دارند. البته در بخش صنعتی هم این استان عملکرد خوبی داشته است؛ با اینحال عمده ارزش‌آفرینی اقتصاد این استان بر محوریت کشاورزی و خدمات است.

دارا بودن جاذبه‌های توریستی متعدد باعث شده است در شهر شیراز فرصت‌های زیادی برای پیدا کردن شغل در حوزه گردشگری وجود داشته باشد. همچنین، به علت رونق بالای بخش کشاورزی و باغداری در استان فارس، افرادی که در رشته‌های مربوط به کشاورزی تحصیل کرده‌اند به راحتی می‌توانند کار پیدا کنند یا کسب و کار کشاورزی خود را ایجاد کنند. در نهایت باید گفت که وجود پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع غذایی در فارس باعث شده فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مرتبط مثل مهندسی صنایع غذایی، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و ... بتوانند به سرعت در بخش صنعتی استان فارس، مشغول به کار شوند.

جمع بندی

 

شهر شیراز با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، مرکز استان فارس است. در این استان کاریابی‌های متعددی وجود دارد؛ اما باید گفت این کاریابی‌ها نمی‌توانند چندان کمکی به استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کنند. افرادی که دارای مدارک دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند بهتر است برای پیدا کردن فرصت‌های استخدام در شیراز، از طریق سایت‌های استخدام و کاریابی اقدام کنند.

با اینحال می‌توان گفت استان فارس توانسته است یکی از پایین‌ترین جایگاه‌های کشور را از نظر نرخ بیکاری کسب کند. علت این موضوع آن است که فرصت‌های شغلی متعددی در این استان وجود داشته و هر سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، در این استان به شکوفایی رسیده‌اند. نرخ بیکاری در شیراز و استان فارس به حدی پایین است که طبق آمار منتشر شدهدر سال ۹۸، تعداد فرصت‌های شغلی ثبت شده در کاریابی‌های شیراز خیلی بیشتر از تعداد کارجوها بوده است.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

استان کویری یزد اقتصادی وابسته به صنعت و معدن دارد و بخش اقتصادی خدمات با اختلاف بسیار اندکی، عمده‌ی  استخدام امروز یزد را به خودش اختصاص داده است. این استان دارای معادن متعددی است و صنایع اصلی استان، صنایع فولاد، کاشی و سرامیک و شیشه هستند.

استان یزد یکی از استان‌های مرکزی کشورمان است که طی آخرین سرشماری سال 1395، حدود 1.138.533 نفر جمعیت داشته است. در شهر و استان یزد صنایع بزرگ و مشهوری وجود دارند که زمینه‌ساز ایجاد موقعیت‌های شغلی و استخدام یزد شده‌اند.

وجود معادن معدنی و آثار تاریخی زیاد در استان یزد باعث شده تا بخش صنعت و معدن و خدمات تاثیر بسزایی در اقتصاد کل استان و ایران داشته باشند. از طرفی شرکت‌ها و کارخانجات بزرگی مانند شرکت فولاد آلیاژی ایران، کارخانه شیشه اردکان و یزدبافت وجود دارند که باعث شدند تا فرصت‌های شغلی و کار در یزد بالا رود و حتی برخی از افراد بتوانند رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام در یزد ارسال کنند.

اقتصاد یزد چه وضعیتی دارد و نقش بخش‌های مختلف اقتصادی در آن چیست؟

استان یزد، این استان کویری و مرکزی ایران با ابنیه‌های تاریخی و معماری ارزشمند و وجود معادن و ذخایر طبیعی فراوان، نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وجود 60 نوع معدن، استان یزد را به بهشت معادن ایران تبدیل کرده است و باعث رونق اقتصادی جذب سرمایه‌گذاران و البته ایجاد فرصت‌های استخدامی در یزد شده است. علاوه بر این، صنایع دیگری مثل نساجی، شیرینی سازی و کارخانه تولیدی و بافت فرش ماشینی از جمله صنایع و کسب و کارهای مطرح و اشتغال‌زای یزد هستند.

استان یزد، هر چقدر در بخش صنعت و معدن توسعه یافته و موفق است، نتوانسته به دلیل مشکل کم آبی، در بخش کشاورزی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. بنابراین، با وجود اینکه بیش از ۴۳ درصد از نیروی کار این استان در بخش اقتصادی صنعت مشغول به کار هستند ولی ۵۰ درصد از نیروی کار این استان مختص به بخش خدمات است و تنها ۷ درصد از نیروی کار فعال یزد در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

شهر یزد یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایران و بناهای تاریخی و سنتی ارزشمندی در این شهر وجود دارد. این شهر در سال 1396 به دلیل معماری تاریخی و سنتی‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بنابراین صنعت گردشگری و توریسم یکی از نقاط قوت اقتصاد این استان است و سالیانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از بناهای تاریخی و بافت سنتی یزد به این استان سفر می‌کنند. رونق گردشگری باعث رونق اقتصادی و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی مرتبط با گردشگری شده است. افزایش میهمان سراها و هتل‌ها و رستوران‌ها برای پذیرایی از گردشگران منجر به افزایش مشاغلی چون راهنمای گردشگری شده است.

چه مشاغلی در استان یزد فراوان‌تر هستند؟

فعال بودن بخش‌های خدمات و صنعت در استان یزد باعث شده تا بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی مربوط به سازمان‌های دولتی باشد. به همین دلیل تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام یزد مربوط به سازمان‌های دولتی هستند  مطابق با آمار گردآوری شده از کاریابی‌های زیر نظر اداره‌ی کار، رفاه و خدمات اجتماعی استان یزد، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۷۵۵۰ فرصت شغلی در این استان ثبت شده و تعداد مجموع کارجویان یزدی کمی کمتر از ۹ هزار نفر بوده است. از این تعداد تنها کمتر از ۲۴۰۰ نفر استخدام شده‌اند.

وجود معادن و صنایع مختلف باعث اشتغال‌زایی زیادی در این استان شده است. استان یزد دومین استان معدنی و چهارمین استان توسعه‌یافته صنعتی به حساب می‌آید و همین موضوع باعث شده کارجویان زیادی از سایر شهرها نیز برای پیدا کردن کار و استخدام شدن به این استان مهاجرت کنند.

عمده‌ی متقاضیان کار ثبت نام شده در مراکز کاریابی یزد در سال ۱۳۹۸، دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بوده‌اند. بیشترین افراد به کار گمارده شده نیز مدرک تحصیلی دیپلم داشته‌اند و بعد از آن‌ها، افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر، در رتبه‌ی دوم قرار گرفته‌اند.

سازمان تأمین اجتماعی در یزد نیرو می‌پذیرد

سازمان تامین اجتماعی به منظور راه‌اندازی مراکز درمانی در شهرستان‌های ابرکوه و تفرش نیاز به جذب نیروی کار جدید در یزد دارد. برای مشاهده شرایط آزمون استخدامی و اطلاعیه‌های برگزاری آزمون می‌توانید به سایت اصلی تامین اجتماعی مراجعه کنید. حداقل مدرک مورد نیاز برای استخدام تامین اجتماعی یزد دیپلم است.

سهم بالای کارخانه نساجی و بافندگی یزد بافت در اشتغال استان یزد

این کارخانه در سال 1335 در شهر یزد تأسیس شده و در طول چندین دهه فعالیتش به یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات نساجی خاورمیانه تبدیل شده است. کارخانه یزدباف با استفاده از جدیدترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات و دانش روز دنیا انواع پارچه‌های پنبه‌ای، الیاف مصنوعی و ترکیب آن‌ها را تولید می‌کند. شرکت نساجی یزد باف نقش مهمی در ایجاد موقعیت شغلی و استخدام یزد داشته و در حال حاضر بیش از 1400 پرسنل و متخصص دارد.

استخدام در عناوین شغلی مختلف در نیروی انتظامی یزد

نیروی انتظامی یکی از ارگان‌های دولتی است که طی چند سال اخیر در حال جذب نیروی کار بوده است. متقاضیان مرد علاقه‌مند این کار، می‌توانند برای فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته‌هایی مانند رایانش امن، فناوری اطلاعات، مهندسی برق، علوم سیاسی و رمزنگاری اقدام کنند و به صورت حضوری به آدرس یزد، خیابان سلمان فارسی، اداره گزینش و استخدام نیروی انتظامی یزد مراجعه کنند.

نقش پر رنگ کارخانه فولاد آلیاژی یزد در استخدام نیروهای تحصیل کرده در رشته های مرتبط با صنعت

استان یزد در زمینه تولید فولاد نیز بسیار فعال است و کارخانجات متعددی در این زمینه در یزد فعالیت می‌کنند. کارخانه فولاد آلیاژی ایران یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانجات فولاد آلیاژی در دنیا به حساب می‌آید و در سال 1378 به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت فولادهای آلیاژی با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کند که این محصولات در صنایع نفت و پتروشیمی، ابزارسازی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی، صنایع خودروسازی و ماشین سازی و کاربرد گسترده‌ای دارند. برای اطلاعت بیشتر درباره استخدام یزد کلیک کنید.

فرصت استخدام در دانشگاه علوم پزشکی یزد

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و وابسته به وزارت بهداشت و درمان یزد است. برای مشاهده موقعیت‌های شغلی و شرایط استخدام دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌توانید به سایت سنجش مراجعه کنید. همچنین، برای مشاهده دیگر آگهی‌های شغلی در استان یزد می‌توانید به سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

کارشناس ایمنی به کاهش هزینه‌های مالی گزاف و افزایش بهره‌وری محیط کار کمک می‌کند و نقش قابل توجهی در سودآوری و حفظ سرمایه‌های مالی و انسانی یک سازمان ایفا می‌کند. بنابراین شغل کارشناس یا متخصص ایمنی و بهداشت شغلی کلیدی و مهم در سازمان‌های بزرگ است و به همین دلیل سطح درآمد و حقوق خوبی نیز دارد. حفظ امنیت و ایمنی کارگران و محیط کار یکی از دغدغه‌های مهم و ضروری سازمان‌ها و کسب‌وکارها است. ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست کار در سال‌های اخیر به یکی از مفاهیم مهم و ضروری تبدیل شده و بسیاری از سازمان‌ها به دنبال استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت هستند. کارشناس ایمنی با شناسایی ریسک و خطر و ارائه راهکارها و استراتژی‌های پیشگیرانه، از خطرات و حوادث پیشگیری می‌کند و موجب افزایش راندمان و بازدهی کارگران و محیط کار می‌شود.
در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط، تحصیلات موردنیاز و شرح وظایف شغلی کارشناس ایمنی توضیح بدهیم و دید جامع و کاملی از بازار کار و موقعیت‌های استخدامی کارشناس HSE به شما بدهیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کارشناس ایمنی و بهداشت (HSE)

HSE از ابتدای سه کلمه انگلیسی Health, Safety و Environment تشکیل شده و به معنای بهداشت کار، ایمنی کار و محیط زیست است.

بعد از انقلاب صنعتی در اروپا، به دلیل افزایش آمار مرگ‌ومیر کارگران در کارخانجات صنعتی، مباحثی در مورد بهداشت و ایمنی محیط کار مطرح شد و وجود کارخانجات آلاینده نیز بحث محیط‌زیست را نیز به میان آوردند. به همین دلیل موضوع ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست به یکی از دغدغه‌های کسب‌وکارها و سازمان‌های صنعتی و تولیدی تبدیل شد.

درواقع، کارشناس HSE  کنترل و مدیریت مباحث مربوط به بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در پروژه‌های مختلف را بر عهده دارد و هر یک از شاخه‌های این حوزه به جنبه‌ای خاص می‌پردازد.

بهداشت (health): موضوع بهداشت عمومی و فردی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای اهمیت ویژه ای برای کارفرماها و سازمان‌ها دارد. بهداشت فردی به سلامت مجموعه افراد و پرسنل مرتبط است؛ بهداشت محیط در رابطه با سازمان و محیط کار و بهداشت حرفه‌ای نیز به تحلیل‌های شغلی نیاز دارد.

ایمنی (Safety): در هر سازمان و کسب‌وکاری، برخی خطرات ایمنی وجود دارد که در صورت شناسایی به‌موقع و رفع آن‌ها می‌توان از بروز حوادث پیشگیری کرد. بحث ایمنی به زیرشاخه‌های مختلفی دسته بندی می‌شود:

  • ایمنی در عملیات شامل کار در ارتفاع، ایمنی تجهیزات و ماشین‌آلات، جوشکاری و برشکاری و
  • ایمنی در سازمان شامل ایمنی انبار، محصورسازی، مدیریت حریق و آتش‌سوزی، نصب علائم هشداردهنده و
  • ایمنی اشخاص شامل حذف یا کاهش مخاطرات و تهدیدهای بالقوه و لزوم استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

محیط‌زیست (Environment): محیط اطراف فعالیت کسب و کار که شامل هوا، آب، خاک، گیاهان، جانوران، انسان‌ها و منابع طبیعی است در این حوزه قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند تأثیرات منفی و مخرب و آلاینده فعالیت سازمان بر محیط‌زیست را به حداقل برساند.

در سال 1382 و با پیگیری‌های دکتر مرتضوی در وزارت نفت، سیستم مدیریت اجرایی HSE در ایران پیاده‌سازی شد و به دنبال آن وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دپارتمانی به نام HSEE راه اندازی کرد.

کارشناس ایمنی در چه سازمان‌هایی کار می‌کند؟

در دنیای امروز، بحث امنیت، بهداشت کار و محیط‌زیست اهمیت زیادی پیدا کرده و سازمان‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی و کارآمدی کار به استفاده از استراتژی‌های HSE نیاز پیدا می کنند. به همین دلیل کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف به استخدام کارشناس ایمنی نیاز دارند و این شغل روزبه‌روز بازار کار بهتری پیدا می‌کند.

برخی از این کارفرماها و سازمان‌ها عبارت‌اند از:

  • صنایع تولید مواد شیمیایی و صنایع وابسته به آن
  • شرکت‌های مربوط به شبکه حمل‌ونقل
  • شرکت‌های ساختمانی
  • شرکت‌های خودروسازی و تجهیزات مربوطه
  • کارخانجات مختلف تولید و ذوب فلزات
  • مؤسسات آموزشی و تربیتی
  • شرکت‌های مهندسی
  • آتش‌نشانی و خدمات امداد و نجات
  • صنایع غذایی، نوشیدنی و دخانیات
  • بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی
  • هتل‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای
  • کارخانه‌های صنعتی، فرآوری و تولیدی
  • شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با تعداد پرسنل و کارکنان بالا
  • مقامات محلی و سازمان‌ها و ادارات دولتی
  • شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز و شرکت‌های وابسته به آن
  • مخابرات و شرکت‌های ارتباطات دوربرد
  • دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها

موقعیت شغلی کارشناس محیط زیست

رشته‌ی محیط زیست، یک رشته‌ی میان-رشته‌ای است که با ترکیب علوم مختلف مثل زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی و حتی علوم انسانی مانند علوم اجتماعی و اقتصاد به بررسی تغییرات زیست‌محیطی می‌پردازد.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند عواملی را شناسایی کنند که پتانسیل آسیب زدن به محیط زیست را دارند. علاوه بر این، این افراد برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی بهینه از نظر اقتصادی برای برطرف کردن عوامل آسیب‌زننده به محیط زیست، آموزش دیده‌اند.

همانطور که پیش از این گفتیم، سازمان‌های دولتی مثل سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها مستقیما روی محیط زیست تاثیرگذار است، نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست هستند.

موقعیت شغلی کارشناس بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه‌ای (Occupational Health Engineering) رشته‌ای از علوم پزشکی است که برای حفظ سلامت جسمی، روحی و شغلی کارکنان و هم چنین سلامت محیط کار، عوامل و خطرات ناشی از کار مانند خطرات بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را شناسایی می‌کند و شرایط را ارزیابی، کنترل و مدیریت می‌کند. برخی از افراد فکر می‌کنند که وظایف و کار رشته‌ بهداشت حرفه‌ای با بهداشت محیط یکسان است اما این تنها یک باور اشتباه است و این دو شغل با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

همه سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی برای حفظ سلامت محیط کار، بالا بردن سلامت عمومی و سلامت شغلی نیازمند استخدام کارشناس بهداشت حرفه‌ای دارند تا خطرات ناشی از کار را مدیریت کند.

حرف آخر

ایمنی و بهداشت، شغلی حساس با مسئولیت کاری فوق‌العاده بالاست و فردی برای این کار مناسب است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی، ویژگی‌های فردی لازم مثل مدیریت بحران، توانایی حل مسئله، قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا و مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد. در سایت کار و استخدام جاب ویژن آگهی‌های استخدامی متعددی در رابطه با اچ اس ای، ایمنی و بهداشت محیط کار وجود دارد و کارجویان محترم می‌توانند با بررسی فرصت‌های شغلی، موقعیت شغلی دلخواه خود را پیدا کنند و استخدام شوند.

شغل کارشناس یا متخصص ایمنی یکی از مشاغل مهم و ضروری در هر سازمان و کسب‌وکاری است و مسئولیت اصلی اش حفظ ایمنی کار، بهداشت کار و مسائل مربوط به محیط‌زیست پیرامون کار است. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و کارخانجات مثل شرکت‌های پتروشیمی و نفتی، کارخانجات ذوب فلزات، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی برای پیشگیری از حوادث و خطرات بالقوه به استخدام کارشناس ایمنی نیاز پیدا می کنند.
کارشناسان ایمنی اغلب در رشته‌های مرتبط با ایمنی، بهداشت محیط، شیمی و HSE تحصیل‌کرده‌اند و با مدرک کارشناسی می‌توانند مشغول به کار شوند. هرچند برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به دلیل حساسیت این شغل، ترجیح می‌دهند فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و حتی بالاتر را انتخاب کنند.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

امروزه بیشتر شهرها در حال گسترش و توسعه هستند. به همین دلیل اهمیت رشته مهندسی فضای سبز بیشتر از گذشته به چشم می‌آید. مهندس فضای سبز کسی است که علاقه زیادی به طراحی، معماری و علم باغبانی و کشاورزی دارد. بیشتر سازمان‌های دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و موسسه‌ها، سازمان‌های مسکونی و اداری به دنبال استخدام مهندس فضای سبز هستند. جالب است بدانید از طریق رشته‌های دیگر هم می‌توانید در آزمون ارشد رشته مهندسی فضای سبز شرکت کنید.

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت انسان و چالش‌هایی که پیش روی کشاورزی و و صنعت تولید غذا وجود دارد، اهمیت رشته‌ی مهندسی کشاورزی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. دانشجویان این رشته می‌آموزند که چگونه سیستم‌های کشاورزی را مکانیزه و بهینه کنند، بازدهی تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهند، محصولات را به بهترین شکل ممکن فراوری کنند و روش‌هایی برای ذخیره‌سازی، انتقال و نگهداری مواد غذایی، توسعه دهند.

هر شهری برای زیبایی، حفاظت‌ از پوشش‌های گیاهی مختلف، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری نیاز به مهندس فضای سبز دارد. تقریبا تمام شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی و شهرداری‌ها به دنبال استخدام مهندس فضای سبز و کشاورزی هستند

مهندسی کشاورزی گرایش‌های بسیار متعددی دارد و سازمان‌های دولتی و خصوصی متعددی نیازمند استخدام مهندس کشاورزی در گرایش‌های مختلف هستند ولی در کشور ما نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا، دولت، بیشترین سهم را در جذب نیروی انسانی در حوزه‌ی کشاورزی دارد.

مهندسی فضای سبز چیست و مهندس فضای سبز به چه کسی گفته می‌شود؟

مهندسی فضای سبز یک رشته میان-رشته‌ای است و از سه رشته علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی عمران و معماری تشکیل شده است. در این رشته بیشتر دروس معماری، طراحی، کشاورزی و باغبانی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید به رشته مهندسی فضای سبز، مهندسی طراحی منظر هم گفته می‌شود. مهندس فضای سبز (Landscape engineering) به شخصی توانمند، باهوش، هنرمند و خلاق گفته می‌شود که شناخت کافی درباره پوشش‌های گیاهی و اصول طراحی، تنظیم، نظارت بر عملکرد و اجرای فضای سبز را دارد و دوست‌دار محیط زیست است. یک مهندس فضای سبز باید اطلاعات کافی در رابطه با علم کشاورزی مانند خاک‌شناسی، هواشناسی، چمن‌کاری، باغبانی و گل‌کاری، آبیاری، مواد گیاهی، طراحی گرافیکی، دانش اکولوژی و علوم جغرافیایی را داشته باشد و بتواند از آن‌ها در جهت ایجاد و طراحی و اجرای فضای سبز شهری استفاده کند.

ضرورت مهندسی کشاورزی برای دولت‌ها

دولت‌ها برای حاصلخیز نگه داشتن خاک‌ها نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارند زیرا بهره‌برداری بی‌رویه از این زمین‌ها، سبب فرسایش و تهی شدن منابع غذایی آن‌ها می‌شود. این مهندسین باید روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب مورد نیاز برای کشاورزی پیدا کنند زیرا بزرگترین بحرانی که انسان در دهه‌های آینده تجربه خواهد کرد، بحران بی‌آبی است. وظیفه‌ی سنگین سیر کردن خیل عظیم جمعیت بشر در سال‌های آینده بر دوش مهندسین صنایع غذایی و مهندسین کشاورزی قرار دارد و کسانی که به عنوان مهندس کشاورزی مشغول به کار می‌شوند، باید روش‌هایی را برای بازدهی بالای زمین‌های کشاورزی توسعه دهند.

شرح وظایف مهندسین فضای سبز

  • کاشت و پرورش گیاهان و درختان در حاشیه خیابان‌ها و میادین شهرها
  • طراحی و ایجاد فضای سبز و شهری، مناطق مسکونی، تجاری و اداری
  • ایجاد محوطه‌سازی با هدف کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری
  • حفاظت از تنوع گیاهی و محیط طبیعی
  • تجزیه و تحلیل گزارش‌های زیست محیطی
  • تهیه برنامه فصلی و سالانه فضای سبز
  • نظارت بر کاشت بذر، هرس درختان و سم‌پاشی و کوددهی
  • تهیه نمایش‌های بصری از پروژه‌های آینده و برآورد هزینه آن‌ها

مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی

امروزه، شرکت‌های تولید سیستم‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی، برای طراحی کامپیوتری این سیستم‌ها و ماشین‌آلات، مهندسین کشاورزی را به خدمت می‌گیرند. در واقع، این رشته دارای یک گرایش مهندسی ماشین‌های کشاورزی است. برای مثال، این مهندسین، دستگاه‌های شخم‌زنی و جابه‌جایی خاک طراحی می‌کنند که می‌توانند در شرایط آب‌وهوایی مختلف، عملکرد مناسبی داشته باشند. طراحی نقشه‌های این ماشین‌آلات و سیستم‌ها، بررسی جنبه‌های فنی آن‌ها و اطمینان یافتن از انطباق این طر‌ح‌ها با قوانین موجود، از جمله کارهایی که مهندسان کشاورزی انجام می‌دهند.

چه کارهایی در چه سازمان‌هایی برای مهندسین فضای سبز وجود دارد؟

 طراح، ناظر و اجراکننده فضای سبز شهری و موسسات دولتی و خصوصی
طراحی فضا‌ی پارک‌ها، باغ‌ها، مکان‌های اداری و مسکونی، مراکز خرید و مکان‌های تاریخی
بازسازی مناطق طبیعی مانند جنگل‌ها و تالاب‌ها
مربی هنرستان‌های کشاورزی و فنی‌ حرفه‌ای
وزارت مسکن و شهرداری
وزارت جهاد کشاورزی

خدمات مشاوره‌ای مهندسین کشاورزی

متخصصان این رشته از داده‌های GPS، داده‌های آب‌وهوایی و ابزارهای مدل‌سازی کامپیوتری برای مشاوره دادن به کشاورزان و سازمان‌ها در رابطه با نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از زمین‌های کشاورزی بر اساس شرایط خاک، کیفیت آب و آلودگی زمین، استفاده می‌کنند. در واقع، وزارت جهاد کشاورزی برای این کار، نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارد. این مهندسین، اثرات شرایط محیطی روی کشاورزی در زمین‌های مورد نظر را ارزیابی کرده و پیشنهاداتی برای افزایش بازدهی این زمین‌ها، ارائه می‌دهند.

مهندس فضای سبز باید چه توانمندی‌هایی داشته باشد؟

یک مهندس فضای سبز باید روی نرم‌افزارهایی مانند RETC ،Garden Planner ،OPTIWAT ،Cropwat 8 و نرم‌افزار اطلس گیاهان تسلط کافی و لازم را داشته باشد تا بتواند در محل کار خود به‌عنوان یک نیروی موفق مشغول به کار شود. مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های شخصی و ارتباطی هر فرد، مهارت نرم (مهارت شخصی) گفته می‌شود که ذاتی هستند و با تمرین می‌توانید آن‌ها را تقویت کنید. برای استخدام در شرکت‌ها به عنوان مهندس فضای سبز باید به مهارت‌های نرمی مانند مدیریت زمان، نظارت، مدیریت منابع انسانی، تفکر انتقادی و هماهنگ‌سازی تسلط داشته باشید.

نظارت مهندسین کشاورزی بر پروژه‌های عمرانی کشاورزی

مهندسین کشاورزی بر پروژه‌های ساخت‌وساز مرتبط با مسائلی مثل زهکشی آب، بازسازی زمین، سیستم‌های آبیاری و نظارت می‌کنند. طراحی و اجرای سازه‌هایی برای ذخیره‌ی محصولات برداشت شده، فراوری آن‌ها، فراوری محصولات دامی و دیگر سازه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی کاربرد دارند، نیز بر عهده‌ی این مهندسین است.

وضعیت حقوق مهندس فضای سبز در ایران

ر سال ۱۴۰۰ گزارش سراسری میزان افزایش حقوق منتشر شده است. طبق این فایل حدود ۱۱۳ نفر در رشته مهندسی کشاورزی/ علوم دامی مشغول به‌کار هستند که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. آمار زیر بر اساس گزارش سراسری جاب ویژن تهیه شده است.
حدود ۵٪ از افراد حقوق ۱.۴ میلیون تومان می‌گرفتند.
حدود ۲۵٪ از افراد حقوق ۳ میلیون و ۵۰٪ از افراد حقوق ۴.۵ میلیون دریافت کرده بوده‌اند.
بازه حقوق بیش از ۷۵٪ از افراد بین ۵.۶ تا ۷.۳ میلیون تومان بوده است.

کاریابی آنلاین جاب ویژن این گزارش را منتشر کرده است.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

سازمان‌های بسیاری برای توسعه‌ی وب نیازمند آگهی استخدام برنامه نویس PHP هستند PHP .یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که بیش از ۲۵ سال قدمت دارد. با اینکه از زمان معرفی این زبان، تاکنون زبان‌های متعددی برای توسعه‌ی وب معرفی شده است اما زبان برنامه‌نویسی PHP هنوز زنده است.

هنوز بیش از ۸۰ درصد از وبسایت‌ها از PHP استفاده می‌کنند که شاید مهم‌ترین آن‌ها، سیستم مدیریت محتوای وردپرس باشد. PHP به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره شناخته می‌شود که می‌توان از آن برای توسعه‌ی وبسایت‌های داینامیک و واکنش‌پذیر استفاده کرد.

با اینکه امروزه زبان‌های بسیار قدرتمندی مثل پایتون، جاوااسکریپت، رابی، گو و توسعه یافته‌اند که می‌توان از آن‌ها به جای PHP استفاده کرد، اما مزایای متعدد این زبان برنامه‌نویسی مثل راحت بودن یادگیری و استفاده، منبع باز بودن، چند منظوره بودن و سریع بودن، سبب شده که همچنان، خیلی از توسعه‌دهندگان وب، ترجیح دهند با این زبان برنامه‌نویسی کار کنند.

در ادامه می‌خواهیم این زبان برنامه‌نویسی و کاربردهای آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم و به بررسی شرایط استخدام برنامه نویس PHP بپردازیم. در انتها نیز در رابطه با درآمد این زبان برنامه‌نویسی و نحوه‌ی پیدا کردن آگهی‌های استخدام آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی زبان برنامه نویسی PHP
زبان برنامه‌نویسی PHP برگرفته از عبارت Hypertext Processor یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است که به ویژه برای توسعه‌ی وب مناسب می‌باشد و می‌توان آن را درون اسکریپت HTML جاسازی کرد. کدهای PHP در سطح سرور اجرا می‌شوند.

این زبان برنامه‌نویسی به قدری قدرتمند و محبوب است که مهم‌ترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا، یعنی وردپرس و یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان، یعنی فیسبوک، از آن استفاده می‌کنند.

کد PHP روی پلتفرم‌های مختلف (شامل ویندوز، لینوکس، مک و ) اجرا می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی که از پایگاه‌های داده‌ی متنوعی پشتیبانی می‌کند، به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است. شما می‌توانید برنامه‌ی PHP را از وبسایت رسمی آن دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

استخدام برنامه نویس PHP توسط سازمان‌ها به چه دلیل است؟

با اینکه سال‌ها از معرفی PHP می‌گذرد و امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی در ظاهر قوی‌تری مثل پایتون برای توسعه‌ی وب وجود دارند، به دلیل مزایای متعدد زبان برنامه‌نویسی PHP و نیز، این واقعیت که PHP آزمونش را پس داده است، هنوز حدود ۸۰ درصد وبسایت‌ها در دنیا از این زبان سطح سرور، استفاده می‌کنند.

به یاد داشته باشید که بیش از ۶۰ درصد از وبسایت‌ها در دنیا بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند و این سیستم مدیریت محتوای محبوب، از PHP استفاده می‌کند.

بنابراین، سازمان‌ها هنوز هم برای توسعه‌ی وب، توسعه‌ی افزونه‌های وردپرسی، توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی مثل اپلیکیشن‌های پردازش تصویر و طراحی گرافیکی و خیلی از کارهای دیگر، نیازمند استخدام برنامه نویس PHP هستند.

مزایای زبان برنامه‌نویسی php

زبان برنامه‌نوسی PHP به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی که سال‌ها پیش توسعه یافته، هنوز هم مزایای متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع باز بودن: این زبان برنامه‌نویسی توسط گروه بسیار بزرگی از برنامه‌نویسان توسعه پیدا کرده و در حال رشد است. منبع باز بودن سبب ایجاد یک جامعه‌ی گسترده از متخصصان این زبان برنامه‌نویسی شده و افزونه‌های متعددی برای آن موجود است.
  • سرعت: زبان PHP یک زبان نسبتا سریع است زیرا منابع خیلی زیادی از سیستم را استفاده نمی‌کند.
  • کاربرد راحت: سینتاکس این زبان شبیه به زبان C است و بنابراین، برای کسانی که با زبان C آشنایی دارند، بسیار راحت است.
  • پایداری: از آن جایی که برنامه‌نویسان متعددی در توسعه‌ی این زبان نقش دارند، باگ‌ها به سرعت شناسایی می‌شوند و بنابراین، می‌توان PHP را یک زبان پایدار دانست.
  • پشتیبانی کتابخانه‌ای قدرتمند: شما می‌توانید به راحتی ماژول‌های عملکردی مورد نیاز خود مثل PDF، نمودار و را پیدا کنید.
  • ماژول‌های توکار اتصال به پایگاه داده: شما به راحتی می‌توانید با استفاده از PHP به پایگاه‌های داده دسترسی داشته باشید که این موضوع، زمان توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • آینده‌ی روشن: با اینکه سال‌ها از معرفی PHP می گذرد و در این مدت، زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار خوبی برای توسعه‌ی وب، ایجاد شده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که زبان PHP به این زودی‌ها منسوخ شود.

معایب زبان برنامه‌نویسی PHP

  • ایمنی ضعیف به دلیل منبع باز بودن: از آن‌جایی که این زبان، منبع باز است، همه می‌توانند کد منبع را ببینند. اگر باگ‌هایی در کد امنیتی وجود داشته باشد، بعضی از برنامه‌نویسان می‌توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند.
  • برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های بزرگ و پیچیده مناسب نیست: استفاده از زبان PHP برای برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های بزرگ، ساده نیست. از آن‌جایی که این زبان برنامه‌نویسی قابلیت ماژول شدن بالایی ندارد، توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بزرگی که با این زبان نوشته شده باشند، کار دشواری است.
  • سرعت و عملکرد وبسایت‌ها را کاهش می‌دهد: اکثر فریم‌ورک‌های PHP دارای قابلیت‌هایی قوی برای توسعه‌ی سریع وبسایت‌های بزرگ و پیچیده هستند. بنابراین، توسعه‌دهندگان وب باید بدانند که استفاده از تعداد زیادی از فریم‌ورک‌های PHP می‌تواند سبب کاهش سرعت وبسایت و تضعیف عملکرد آن شود.

 کاربرد زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه‌نویسی PHP کاربردهای متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها توسعه‌ی وب است و اکثر سازمان‌ها نیز به همین منظور، نیاز به استخدام برنامه نویس PHP دارند. بعضی از مهم‌ترین کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی به شرح زیر هستند.

توسعه‌ی وبسایت‌های داینامیک

وبسایت‌های داینامیک به وبسایت‌هایی گفته می‌شود که صفحات آن‌ها توسط یک اپلیکیشن موجود در سرور، کنترل می‌شود. بنابراین، پارامترها و اسکریپت‌هایی که در منبع کد سایت تعریف شده‌اند، تعیین می‌کنند که عناصر سازنده‌ی صفحات، پیش از اینکه به مرورگر کاربر ارسال شوند، چگونه در کنار هم دیگر قرار بگیرند. با استفاده از زبان PHP امکان ساخت چندین نوع وبسایت داینامیک وجود دارد. می‌توان این وبسایت‌ها را با یک پایگاه داده یکپارچه کرد یا این کار را انجام نداد.

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا (که مهم‌ترین آن‌ها وردپرس، جوملا و دروپال هستند) با استفاده از زبان PHP کدنویسی می‌شوند. همچنین، در میان سیستم‌های تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های مجازی که با این زبان کار می‌کنند می‌توان به مگنتو، اوپن کارت و پرستاشاپ اشاره کرد. این فهرست بسیار گسترده‌تر از این‌ها است و فقط در اینجا چندین مثال برای شما آوردیم.

نرم‌افزارهای دسکتاپ

با اینکه زبان PHP به این منظور طراحی نشده ولی شما می‌توانید با استفاده از آن، اپلیکیشن‌های دسکتاپ نیز بنویسید. برای این منظور کتابخانه‌ای به نام PHP-GTK وجود دارد، اگر در برنامه‌نویسی به زبان PHP مسلط هستید، این کتابخانه ابزاری عالی برای ساخت یک نرم‌افزار قابل نصب روی سیستم عامل ویندوز است.

سیستم‌های بر پایه‌ی وب

یکی از نیازهای سازمان‌ها به استخدام برنامه نویس PHP، توسعه‌ی سیستم‌های بر پایه‌ی وب است. شما می‌توانید با این زبان، هر نوع سیستم بر پایه‌ی وب را بنویسید. برای مثال اگر می‌خواهید یک سیستم اینترنتی برای یک سازمان طراحی کنید که کاربران بتوانند در آن حساب کاربری بسازند و با گذرواژه وارد حساب کاربری خود شوند، می‌توانید از PHP استفاده کنید. سازمان‌هایی که می‌خواهند یک سیستم پشتیبانی برای کاربران داشته باشند، می‌توانند از برنامه‌نویسان PHP برای توسعه‌ی چنین سیستمی استفاده کنند. همچنین، بعضی از سازمان‌ها برای توسعه‌ی سیستم‌های آموزش از راه دور، نیازمند استخدام برنامه‌نویس PHP هستند.

همانطور که دیدید، سیستم‌های بیشماری را می‌توانید با این زبان برنامه‌نویسی توسعه دهید. هیچ ضرورتی ندارد که این سیستم‌ها روی اینترنت منتشر شوند، بلکه شما می‌توانید PHP را روی یک سرور محلی اجرا کنید که فقط برای کاربران متصل به آن LAN قابل مشاهده باشد.

شرایط استخدام برنامه نویس PHP

همانطور که گفتیم، سازمان‌های متعددی به برنامه‌نویسان زبان PHP نیاز دارند. برای اینکه در این سازمان‌ها پذیرفته شوید باید معیارهای مورد نظر را به عنوان یک برنامه‌نویس PHP شایسته داشته باشید. در زیر، به معرفی این معیارها خواهیم پرداخت.

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام برنامه نویس php

همانند همه‌ی مشاغل برنامه‌نویسی، کارفرماها تأکید چندانی به تحصیلات ندارند. البته حداقل مدرک کاردانی مهندسی نرم‌افزار یا دیگر رشته‌های مرتبط می‌تواند شانس استخدام شما را بالا ببرد.

مهارت‌های لازم برای استخدام برنامه نویس PHP

  • آشنایی با وب‌فریم‌ورک‌های PHP
  • آشنایی با فناوری‌های فرانت-اند شامل CSS3، جاوااسکریپت و HTML
  • آشنایی با برنامه‌نویسی PHP شیء گرا
  • مهارت در کار کردن با ابزارهای ورژنینگ مثل Git، مرکوریال، CVS و SVN
  • آشنایی با پایگاه‌های داده SQL/NoSQL
  • توانایی مدیریت پروژه
  • مهارت در حل مسئله
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • مهارت در کار تیمی
  • انعطاف‌پذیری
  • آشنایی با Ajax، jQuery و MySQL
  • آشنایی با معماری فریم‌ورک APIs، یونیکس/لینوکس و MVC
  • مهارت در تفکر انتقادی
  • مسلط بودن به وردپرس

تجربه‌ در برنامه‌نویسی PHP

حداقل سابقه کار مورد نظر اکثر کارفرمایان در استخدام برنامه نویس PHP، دو سال سابقه‌ی کار کردن به عنوان برنامه‌نویس PHP است. معمولا، در صورتی که تازه فارغ‌التحصیل شده و هیچ سابقه‌ای در بازار کار نداشته باشید، باید در دوره‌های کارآموزی برنامه‌نویسی PHP شرکت کنید. معمولا کارفرمایان از شما انتظار دارند که قبلا روی یک پروژه‌ی PHP کار کرده باشید.

شرایطی که در بالا برای شغل برنامه‌نویسی PHP بیان کردیم، در تمامی سازمان‌ها یکی نیستند. همانطور که قبلا گفتیم، هدف هر سازمانی از استخدام برنامه نویس PHP با سازمان‌های دیگر متفاوت است و بر این اساس، شایستگی‌های مورد نظر کارفرمایان مختلف برای احراز این شغل، با هم دیگر فرق دارد.

وظایف یک برنامه‌نویس PHP

برنامه‌نویسی PHP کاربردهای مختلفی دارد و وظایف و مسئولیت‌های برنامه‌نویسان PHP در سازمان‌های مختلف، تفاوت‌های زیادی با هم دیگر دارند. با این حال، می‌توان مجموعه‌ای از کارها و مسئولیت‌ها را به عنوان مهم‌ترین وظایف کسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، نام برد:

  • توسعه، تست کردن و راه‌اندازی به موقع اپلیکیشن‌های بر پایه‌ی وب
  • شناسایی و حل کردن مشکلات مرتبط با سازگاری شامل مشکلات در کدنویسی، CSS و HTML
  • تست کردن وبسایت‌ها در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف (موبایل، کامپیوتر و تبلت) به منظور پیدا کردن مشکلات وبسایت‌ها و رفع آن‌ها
  • جستجو و سنجش اپلیکیشن‌های جایگزین برای اپلیکیشن‌های موجود
  • طراحی، به کارگیری و توسعه‌ی نرم‌افزار
  • مشارکت در معماری و توسعه‌ی نرم‌افزار
  • تحلیل، برنامه‌نویسی، تست کردن و رفع باگ نرم‌افزار
  • اعمال تغییرات در اپلیکیشن برای بهبود سرعت آن
  • کار کردن به صورت هماهنگ با تیم فناوری اطلاعات
  • اطمینان از عملکرد نرم و روان فرآیندها و زیرساخت‌های وب
  • مستندسازی نرم‌افزارهایی که توسعه داده می‌شوند

مزایا و معایب استخدام به عنوان برنامه‌نویس PHP

شغل برنامه‌نویسی PHP نیز همانند هر شغل دیگری دارای مزایا و معایب خاص خودش است اما به عنوان یک شغل در حوزه‌ی برنامه‌نویسی، مزیت‌هایش خیلی بیشتر از معایبش می‌باشد. در زیر، مزایا و معایب شغل برنامه‌نویسی PHP را به شما معرفی می‌کنیم.

مزایا

  • بازار کار بسیار عالی: PHP نیز همانند هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، بازار کار بسیار خوبی دارد. پیشبینی می‌شود که بازار کار برنامه‌نویسی از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود ۲۲ درصد رشد داشته باشد. این در حالی است که تمامی مشاغل، به طور میانگین، در این بازه‌ی زمانی، تنها ۴ درصد رشد خواهند داشت. بنابراین، حتی به عنوان یک برنامه‌نویس PHP که یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی محسوب می‌شود، نباید نگران پیدا کردن شغل باشید.
  • درآمد خوب: هر شغلی که بازار کار خوبی داشته باشد، به تبع، به دلیل تقاضای بالا، درآمد خوبی نیز خواهد داشت. به دلیل نیاز بالا به استخدام برنامه نویس PHP درآمد این برنامه‌نویس‌ها، خیلی بالا است. مطابق با گزارش جامع حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ جاب ویژن، در این سال، هر برنامه‌نویس PHP در شهر تهران، به طور متوسط، حدود ۱۰ میلیون‌تومان درآمد دارد. بیش از ۹۵ درصد از برنامه‌نویسان PHP دارای سابقه کار بیش از پنج سال در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۹ میلیون درآمد دارند.
  • امکان‌دورکاری: تقریبا تمامی سازمان‌های نیازمند استخدام برنامه نویس PHP به این برنامه‌نویسان امکان دورکاری می‌دهند که به ویژه در شهر تهران با توجه به بالا بودن هزینه‌های رفت و آمد و ترافیک زیاد، و نیز با توجه به شرایط کرونایی ظاهرا پایان‌ناپذیر این روزهای کشور، امتیاز بسیار بزرگی محسوب می‌شود. به علاوه، کار کردن در منزل بسیار راحت و لذت‌بخش است و باعث افزایش کارایی نیز می‌شود.
  • امکان راه‌اندازی کسب‌وکار خود: دانش برنامه‌نویسی PHP می‌تواند به شما کمک کند تا یک کسب‌وکار برای خود راه بیندازید و نیازی به کار کردن برای یک سازمان دیگر نداشته باشید. همچنین، این برنامه‌نویسان می‌توانند به صورت فر یلنسینگ نیز کار کنند.

معایب

شاید تنها عیبی که بتوان روی شغل برنامه‌نویسی PHP گذاشت، عمر زیاد این زبان برنامه‌نویسی است. در حال حاضر، زبان‌های برنامه‌نونیسی متعددی توسعه یافته‌اند که می‌توانند در سال‌های آینده جای زبان PHP را بگیرند و این احتمال وجود دارد که بازار کار این شغل در آینده، رونق کنونی خودش را از دست بدهد.

مسیر شغلی برنامه نویسی php

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس PHP کار چندان دشواری نیست. این زبان برنامه‌نویسی، منبع باز و رایگان است و به راحتی می‌توانید یادگیری آن را شروع کنید. شما می‌توانید به صورت خودآموز این زبان را که شباهت زیادی به زبان C دارد، یاد بگیرید. راه دیگر یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP، گذراندن دوره‌های آموزشی است. زمانی که با کدنویسی این زبان آشنا شدید، می‌توانید به عنوان کارآموز برنامه‌نویسی PHP مشغول به کار شدید و در یک زمینه، مثل توسعه‌ی وب، متخصص شوید. سپس می‌توانید برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس PHP رزومه بفرستید.

همانطور که پیش از این گفتیم، این شغل نیازمند تحصیلات خاصی نیست ولی داشتن یک مدرک تحصیلی مهندسی نرم‌افزار یا دیگر رشته‌های مرتبط، شانس پیدا کردن کار برای شما را بالا می‌برد.

ساده‌ترین راه پیدا کردن آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس PHP

بهترین مرجع برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی برنامه‌نویسی PHP در کشور ما، سایت استخدام جاب ویژن است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی فرصت‌های شغلی در این وبسایت یا با قرار دادن فیلتر «گروه شغلی» روی گزینه‌ی «برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار» و سپس، جستجو در میان مشاغل، آگهی‌های استخدام برنامه نویس PHP را پیدا کنید.

جمع‌بندی

زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان برنامه‌نویسی است که به ویژه در توسعه‌ی وب کاربرد دارد و سال‌ها از معرفی آن می‌گذرد. این زبان برنامه‌نویسی با وجود قدیمی بودن هنوز کاربردهای زیادی دارد تقریبا ۸۰ ٪ از سایت‌های امروزی توسط PHP نوشته شده‌اند. همچنین، سیستم‌های مدیریت محتوا نیز بر پایه‌ی PHP هستند.

این زبان برنامه‌نویسی سطح سرور، قابل جاگذاری درون HTML است و به دلیل منبع باز بودن، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. البته همین ویژگی منبع باز بودن سبب کاهش امنیت این زبان شده است. با وجود توسعه‌ی زبان‌های بسیار خوبی مثل پایتون و جاوااسکریپت که می‌توانند جایگزین PHP شوند، زبان PHP هنوز اهمیت خودش را از دست نداده است.

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس PHP تحصیلات خاصی نمی‌خواهید ولی باید مهارت‌های نرمی مثل توانایی حل مسئله، مهارت‌های ارتباطی، مهارت در کار تیمی و مهارت‌های سختی مثل آشنایی با فناوری‌های فرانت-اند، کار کردن با پایگاه‌های داده و آشنایی با برنامه‌نویسی شیء‌گرا به زبان PHP را داشته باشید. همچنین، گذراندن یک دوره‌ی کارآموزی برنامه‌نویسی PHP نیز ضروری است.

یک برنامه‌نویس PHP کارهایی مثل کدنویسی و توسعه‌ی نرم‌افزار و افزونه، به ویژه نرم‌افزارهای تحت وب، تست و تحلیل نرم‌افزار، شناسایی باگ و رفع باگ را انجام می‌دهد

استخدام برنامه نویس php مزایایی مثل بازار کار خوب، درآمد بالا و امکان دورکاری دارد. همچنین، یک برنامه‌نویس PHP می‌تواند کسب‌وکار خودش را راه بیاندازد و حتی به صورت فریلنسینگ کار و استخدام شوند. با این حال این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده، با توسعه‌ی زبان‌های جایگزین، بازار کار این زبان برنامه‌نویسی، رونق کنونی خودش را از دست بدهد.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

مهندسی معدن یکی از مشاغل دارای اهمیت استراتژیک است. معادن برای اقتصاد هر کشوری بسیار حیاتی هستند و فرصت‌های استخدام مهندس معدن در تمامی کشورها بسیار زیاد هستند.. البته بازار کار این رشته فقط محدود به معادن نیست و چاه‌های نفت و گاز، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی راه‌سازی و احداث تونل، یگان‌های نظامی و به متخصصان این رشته نیاز دارند. این رشته در کشور ما دارای گرایش‌های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ، اقتصاد و مدیریت معدنی و فراوری مواد معدنی است. وظایف و مسئولیت‌ها در این گروه شغلی به چهار دسته‌ی اکتشاف، نقشه‌کشی و نظارت بر ساخت‌ و ساز، نظارت بر معدن، نظارت بر کیفیت مواد استخراجی و نظارت بر انطباق فعالیت‌ها و ماشین‌آلات با قوانین زیست‌محیطی تقسیم‌بندی می‌شوند.

تحصیلات حرف اول را در استخدام عنوان مهندس معدن می‌زنند. با اینکه می‌توان با لیسانس مهندسی معدن کار پیدا کرد، ولی داشتن یک مدرک تحصیلات تکمیلی در این رشته، شانس شما را برای استخدام شدن خیلی بالا می‌برد و البته در حقوق شما نیز اثرگذار است.

شور ما با دارا بودن منابع معدنی و نفت و گاز بسیار زیاد، یکی از بهترین بازارهای کار را برای مهندسان معدن دارد. به علاوه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت‌های مترو در ایران،نیازمند استخدام و جذب مهندس معدن در تونل هستند. استان‌های نفت‌خیز و معدنی ایران مثل خوزستان، بوشهر، خراسان‌ها، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، قم و کرمان، فرصت‌های شغلی متعددی برای مهندسین معدن دارند.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با شغل مهندسی معدن، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به مهندسی معدن

مواد معدنی کاربردهای زیاد در زندگی ما دارند. بدون موادی مثل آهن، مس، آلومینیوم، زغال‌سنگ و انقلاب صنعتی هرگز رخ نمی‌داد. چنین مواد در زمین و به صورت ناخلاص وجود دارند. بنابراین، رشته‌ای به نام مهندسی معدن توسعه پیدا کرده است تا به انسان در استخراج این مواد معدنی کمک کند. معادن با ایجاد مشاغلی پردرآمد و مواد خام مورد نیاز برای تمامی بخش‌های صنعتی، به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. اکثر منابع ثروت در دنیا شامل مواد معدنی و سوخت‌های فسیلی هستند. به گزارش دنیای اقتصاد، چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از گردش مالی در دنیا به بخش معادن اختصاص دارد. کشور ایران پس از روسیه، آمریکا، عربستان و کانادا، در رتبه‌ی پنجم منابع طبیعی در دنیا قرار می‌گیرد. ارزش این منابع حدود ۲۷/۳ تریلیون دلار آمریکا برآورد می‌شود.

در کشور ما معادن بسیار زیادی وجود دارد. به علاوه، ذخایر عظیم نفت و گاز، فرصت های شغلی متعددی برای مهندسین معدن ایجاد کرده است. البته این رشته در راه‌سازی نیز کاربرد دارد و با توجه به ماهیت کوهستانی کشور ایران، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته معدن در ادارات راه و شهرسازی وجود دارد/

یک مهندس معدن چه وظایفی دارد و مسئولیت‌هایش چیست؟

هر شغلی در مهندسی معدن وظایف و مسئولیت‌های خاص خودش را دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی اکتشاف معدن

  • استفاده از ابزارها، تجهیزات و ماشین‌آلات خاص (مثل مته‌ها، اسکنرها و پروب‌ها، برای تحلیل و آزمایش خاک و تعیین حضور منابع معدنی
  • مطالعه و تحلیل نقشه‌های توپوگرافیکی برای تعیین امکان‌پذیری استخراج
  • طراحی استراتژی‌های استخراج، تخمین نیروی کار، ماشین‌آلات، زمان و منابع مالی لازم
  • تهیه‌ی مستندات و گزارش‌های پروژه و ارائه‌ی آن‌ها به پیمان‌کاران و کارفرمایان

وظایف و مسئولیت‌های شغلی نقشه‌کشی و نظارت بر معدن یا پروژه‌های ساخت ساخت معدن

  • نظارت بر استفاده از مته‌ها برای ساخت تونل
  • نظارت بر اجرای پروتوکل‌های ایمنی، دسترسی به تجهیزات اضطراری، و طراحی درست مسیرهای تحلیه
  • آزمایش هوا از نظر موجود بودن گازهای موجود یا مضر، ساخت مسیرهای تهویه‌ی هوا در هنگام نیاز
  •  اجرا و تمرین پروتوکل‌های اضطراری با کارگران معدن

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس نظارت بر فعالیت‌های معدن

  • بازرسی عملکرد صحیح ماشین‌آلات و تجهیزات
  • تعمیر یا تعویض ماشین‌آلات معیوب در صورت نیاز
  • آموزش دادن به کارگران برای استفاده‌ی درست دز تجهیزات و ماشن‌آلات
  • اطمینان از رعایت پروتوکل‌های ایمنی توسط کارگران شامل استفاده از تجهیزات ایمنی مثل عینک‌، کلاه، دستکش، ماسک‌های تنفسی و
  • نوشتن و پر کردن گزارش‌ها براساس فعالیت‌های استخراجی، مواد استخراج شده و حوادث رخ داده

از دیگر وظایف و مسئولیت‌های مهندسین معدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظارت بر کیفیت مواد استخراجی و انطباق آن با استانداردهای مورد نظر:
    • آزمایش مواد استخراج شده برای اطمینان از کیفیت آن‌ها
    • همکاری با کارگران و دیگر پرسنل معدن برای بهره‌برداری حداکثر از معدن
  • نظارت بر انطباق فعالیت‌ها و ماشین‌آلات معدنی با قوانین زیست‌محیطی و استانداردهای اکولوژیک برای به حداقل رساندن آلودگی‌ها و اثرات منفی

شغل مهندسی معدن به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

شغل مهندسی معدن نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم زیر است:

  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • خواندن و درک اسناد مرتبط با کار
  • مهارت در کار تیمی
  • شناخت ماهیت مسئله
  • کنار هم گذاشتن اطلاعات مختلف و نتیجه‌گیری از آن‌ها
  • محاسبه‌ی هزینه‌ها و صرفه‌ی اقتصادی
  • آنالیز ایده‌ها و استفاده از منطق برای تعیین نقاط ضعف و قوت آن‌ها
  • استفاده از منطق برای پیدا کردن راه حل مشکل‌ها
  • شناسایی تغییرات مهم در سیستم‌ها
  • طرح ایده‌های جدید
  • استفاده از روش‌های خلاقانه و غیرمعمول برای حل مسائل
  • درک اطلاعات جدید از طریق مطالعه و کار کردن با آن‌ها
  • توانایی بالا در تمرکز روی حل یک مسئله
  • استفاده از یک روش یا فرمول ریاضیاتی برای حل مسائل
  • استفاده از روش‌های علمی برای حل مسائل
  • مهارت‌های محاسباتی قوی
  • استفاده از ابزارهای تخصصی
  • مدیریت زمان
  • استفاده‌ی درست و به جا از تجهیزات، تأسیسات و نیروی انسانی و نظارت بر استفاده از آن‌ها

مهندسی معدن در ایران

سه ویژگی کشور ما، فرصت‌های شغلی متعددی برای مهندسین معدن فرآهم آورده است:

  • وجود معادن متعدد
  • ماهیت کوهستانی و نیاز به حفاری برای ساخت جاده
  • نیاز به استخر اج ذخایر نفت و گاز

استان‌های جنوب و جنوب غرب کشور ما مثل خوزستان و بوشهر که دارای منابع نفت و گاز عظیمی هستند، مشاغل زیادی برای این مهندسین در شرکت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها دارند. استان‌های دیگر ایران، به ویژه خراسان، کرمان، اصفهان، قم، یزد، مازندران و آذربایجان شرقی، از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شوند. کشور ما ماهیتی کوهستانی دارد و به دلیل مساحت بالایش، نیازمند ساخت جاده‌های طولانی و کوهستانی متعدد است. برای ساخت این جاده‌ها، باید کارهایی مثل انفجار کوه‌ها و حفاری تونل انجام شود. بنابراین، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شدیدا نیازمند استخدام و جذب مهندس معدن در تونل و سایر پروژه‌ها است.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

امروزه شغل برنامه‌نویسی از پرطرفدارترین مشاغل در دنیا است. دلیل آن پیشرفت هرروزه‌ی دانش در این حوزه و باز بودن مسیر پیشرفت همیشگی در آن است. همچنین بعد از همه‌گیری کرونا مشاهده کردیم که چگونه اکثر کسب‌وکارها اینترنتی و آنلاین شدند و افراد زیادی حتی بعد از تمام شدن کرونا این عادت را ادامه خواهند داد؛ بنابراین امروزه هر کسب‌وکاری حداقل دارای یک وب‌سایت است و برای ایجاد و توسعه آن نیاز به برنامه‌نویسان در قسمت‌های مختلفی از جمله استخدام برنامه ‌نویس front end  دارد.

برنامه‌نویسان فرانت اند بخش مهمی از این توسعه را تشکیل می‌دهند؛ زیرا باید اطمینان حاصل کنند که بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توانند به‌راحتی با صفحه ارتباط برقرار کنند و تجربه مثبت تعامل کاربران را با وب‌سایت افزایش دهند. در این مطلب یک راهنمای جامع برای تمام کسانی که قصد استخدام در حوزه برنامه ‌نویسی فرانت اند را دارند تهیه‌کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم که در این راه آسان‌تر قدم بگذارید.

آشنایی با برنامه‌نویسان فرانت اند

به بخش قابل‌مشاهده‌ی یک وب‌سایت که کاربران با آن تعامل دارند، فرانت اند گفته می‌شود. وقتی وارد سایتی می‌شوید، همه‌چیزهایی که در سایت مشاهده می‌کنید اعم از رنگ‌ها، فونت‌های مختلف، منوها و تمام طراحی‌های سایت توسط کدهایی که برنامه‌نویسان فرانت اند پیاده کرده‌اند برای شما نشان داده می‌شود. هدف از برنامه‌نویسی فرانت اند این است که وقتی کاربران سایتی را مشاهده می‌کنند، اطلاعات در قالبی که به‌راحتی قابل‌خواندن و مرتبط است برای آن‌ها نمایش داده شود. کاربران در حال حاضر از انواع زیادی از دستگاه‌ها با اندازه و وضوح‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ بنابراین برنامه‌نویس لازم است که به این نکات در هنگام طراحی توجه کند. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که سایت به‌درستی در انواع مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف ظاهر می‌شود.

برنامه‌نویسی فرانت اند به دو بخش طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم می‌شود. در بخش طراحی، برنامه‌نویسان با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف گرافیکی، ظاهر سایت را طراحی و در بخش دوم، با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، HTML و CSS قالب اصلی سایت را پیاده‌سازی می‌کنند. این بخش قابل‌مشاهده برای کاربران را بخش سمت کاربر نیز (Client Side) می‌گویند.

فرصت‌های شغلی در حوزه فرانت اند

برنامه‌نویس‌های Front End می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنند و استخدام شوند. در اینجا به چند مورد از رایج‌ترین شغل‌های موجود در این حوزه اشاره‌کرده‌ایم.

برنامه‌نویس فرانت اند

یک برنامه‌نویس فرانت اند همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد باید به زبان‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت تسلط کامل داشته باشد و بتواند آن‎‌ها را به‌راحتی پیاده‌سازی کند.

برنامه‌نویس جاوا اسکریپت

وقتی کلمه برنامه «جاوا اسکریپت» در عنوان شغل گنجانده می‌شود، نشان‌دهنده آن است که برنامه‌نویس باید یک توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت حرفه‌ای باشد که دارای مهارت‌های برنامه‌نویسی پیشرفته، توسعه نرم‌افزار و توسعه اپلیکیشن باشد.

برنامه‌نویس HTML و CSS

این شغل مربوط به داشتن مهارت‌های حرفه‌ای در حوزه‌های HTML و CSS است و نیازی به دانستن زبان جاوا اسکریپت نیست.

طراح فرانت اند سایت

هنگامی‌که کلمه طراح در عنوان شغل گنجانده می‌شود، نشان‌دهنده آن است که فرد علاوه بر داشتن مهارت‌های اصلی (HTML و CSS) باید مهارت‌های طراحی حرفه‌ای را نیز داشته باشد.

طراح رابط کاربری UI

در این شغل برنامه‌نویس باید مهارت‌های طراحی وب و طراحی تعامل (Interaction Design) را نیز علاوه بر مهارت‌های برنامه‌نویسی فرانت اند داشته باشد.

کارشناس تست نرم‌افزار

در این شغل توسعه‌دهنده باید دارای تجربه گسترده‌ای در تست و مدیریت نرم‌افزار باشد که شامل تست واحد، عملکرد، کاربر و A/B است.

کارشناس سئو فرانت اند

بعضی از کارفرمایان در هنگام استخدام برنامه ‌نویس فرانت اند از او انتظار دارند که به اصول سئو مسلط باشد. در این صورت این فرد باید قابلیت برنامه‌نویسی فرانت اند با پیش بردن استراتژی‌های حوزه سئو را داشته باشد.

برنامه ‌نویس فرانت اند موبایل و تبلت

در این شغل، برنامه‌نویس باید تجربه و مهارت کافی برای توسعه فرانت‌اندهایی که در گوشی‌های موبایل و تبلت اجرا می‌شوند را داشته باشد.

بازار کار برنامه‌نویسان فرانت اند

صنعت نرم‌افزار در حال رشد سریعی است و روزبه‌روز پیشرفت‌های زیادی در این حوزه مشاهده می‌شود. همچنین با افزایش تمایل کاربران به دنیای اینترنت، این صنعت در حال نفوذ به بخش‌های زیادی از زندگی ماست. به همین دلیل می‌توان گفت که حوزه برنامه‌نویسی بازار کار خوبی در کشور ما دارد مخصوصاً که در خیلی از بخش‌های این حوزه در ابتدای مسیر قرار داریم و راه پیشرفت زیادی برای آن وجود دارد. همچنین اگر نگاهی به آگهی‌های استخدام برنامه ‌نویس فرانت اند نیز بیندازید، متوجه خواهید شد که بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها دنبال برنامه‌نویسان بامهارت و باتجربه در این حوزه هستند.

نگاهی به حقوق برنامه ‌نویس فرانت اند

حقوق برنامه ‌نویس فرانت اند با توجه به حوزه‌ای که فعالیت می‌کند متغیر است. در قسمت‌های قبل به حوزه‌های شغلی‌‌ای که در انواع آگهی استخدام برنامه ‌نویس فرانت اند دیده می‌شود اشاره کردیم. در اینجا با توجه به گزارش حقوق و دستمزد سال 1400 که در سایت جاب ویژن منتشرشده است، میانگین درآمد افراد شاغل در حوزه برنامه‌نویسی فرانت اند را در شهرهای مختلف ایران مشاهده می‌کنید.

شهر تهران:

عنوان شغلی

تعداد شرکت‌کنندگان نظرسنجی

سطح جونیور (Junior)

سطح متوسط (Mid-level)

سطح ارشد (Senior)

برنامه‌نویس فرانت اند HTML، CSS  و جاوا

237 نفر

9/3 میلیون تومان

6 میلیون تومان

5/6 میلیون تومان

برنامه‌نویس فرانت اند React

351 نفر

4/7 میلیون تومان

8/4 میلیون تومان

13 میلیون تومان

برنامه‌نویس فرانت اند Angular

127 نفر

4 میلیون تومان

8 میلیون تومان

10/4 میلیون تومان

 

برنامه‌نویس فرانت اند Vue.JS

94 نفر

7 میلیون تومان

 

شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز):


به دلیل کم بودن داده‌های آماری در سطوح ارشدیت مختلف، حقوق این شغل به‌صورت کلی برای همه سطوح بیان‌شده است.

عنوان شغلی

تعداد شرکت‌کنندگان نظرسنجی

میانگین حقوق

برنامه‌نویس فرانت اند HTML، CSS  و جاوا

237 نفر

4/2 میلیون تومان

برنامه‌نویس فرانت اند (React)

351 نفر

6 میلیون تومان

برنامه‌نویس فرانت اند (Vue.JS)

94 نفر

5/4 میلیون تومان

 

  • برای شهرهای کوچک نیز داده‌های آماری فقط در مورد عنوان شغلی برنامه‌نویس فرانت اند HTML، CSS و جاوا وجود دارد که حقوق آن در سطح جونیور 4/2 میلیون تومان و در سطح متوسط و ارشد 6/3 میلیون تومان است.

جمع‌بندی

یک برنامه‌نویس فرانت اند وظیفه ایجاد قسمت‌هایی از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها را دارد که کاربر با آن در تعامل است. دانستن زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، CSS و جاوا اسکریپت همراه با دانش فنی کافی در موارد دیگر از ملزومات این شغل است. بازار کار در حوزه برنامه‌نویسی در کشور ما در حال رشد است و هرروزه شرکت‌های بیشتری به دنبال استخدام برنامه ‌نویس فرانت اند هستند. همچنین با افزایش تقاضا برای این حوزه شغلی، درآمد آن برای نیروهای باتجربه و حرفه‌ای بسیار درآمد خوبی است. قابل‌ذکر است که همیشه برای ورود به این شغل با هر تحصیلاتی راه برای شما باز است و با شروع کارآموزی در شرکت‌های مختلف و کسب تجربه و مهارت کافی در این حوزه می‌توانید آینده شغلی بسیار خوبی داشته باشید. در جاب ویژن صدها موقعیت استخدام و کاریابی مربوط به این گروه شغلی وجود دارد که می‌توانید برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

 

افزایش محبوبیت جاوا اسکریپت در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را با خود به همراه داشته است؛ به‌طوری‌که امروزه توسعه وب به شکل جدیدتری انجام می‌شود. تا همین چند سال پیش تصور کارهایی که امروزه می‌توانیم در وب با زبان جاوا اسکریپت روی سرور و مرورگرها انجام دهیم دشوار بود. یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های زبان جاوا اسکریپت که تأثیر زیادی روی محبوبیت این زبان داشته است، پلتفرم node js است به‌طوری‌که در سال‌های اخیر شاهد افزایش استخدام برنامه نویس node js بوده‌ایم.

در ادامه این مطلب به توضیح کامل این پلتفرم و شغل برنامه نویس node js خواهیم پرداخت و وضعیت استخدام و کاریابی این شغل و عوامل مؤثر روی آن را بررسی خواهیم کرد.

Node js چیست؟

Node JS  یک ابزار منبع باز (open source) برای زبان جاوا اسکریپت است که بر روی موتور گوگل کروم ساخته شده است. این پلتفرم به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا از یک زبان واحد که همان جاوا اسکریپت است، هم در برنامه‌نویسی فرانت‌اند و هم در بک‌اند استفاده کنند. این امر ناگزیر باعث افزایش سرعت و بازده برنامه‌های کاربردی می‌شود و هزینه‌های نگهداری و زمانی که برای توسعه این برنامه‌ها صرف می‌شود را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند node js یک فریم‌ورک یا یک زبان برنامه‌نویسی است؛ اما باید توجه داشت که node js جزو هیچ‌کدام از این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد. در حقیقت پلتفرم node js یک محیط اجرایی  (runtime environment)برای زبان جاوا اسکریپت است. درواقع node js پلتفرمی است که می‌تواند کدهای نوشته‌شده با زبان جاوا اسکریپت را نشان دهد یا نرم‌افزارها و برنامه‌های آن را اجرا کند.

یک برنامه نویس Node.js مسئول کدنویسی منطق برنامه‌ها در سمت سرور با زبان جاوا اسکریپت است. این برنامه‌نویسان اغلب در قسمت بک‌اند کار می‌کنند و با ادغام کار خود با برنامه node js از برنامه‌نویسان فرانت‌اند پشتیبانی می‌کنند. البته قابل‌ذکر است که این پلتفرم هم برای بک‌اند و هم برای فرانت‌اند برنامه‌ها کاربرد دارد؛ بنابراین برنامه نویسان فول‌استک نیز از این پلتفرم استفاده می‌کنند. یک برنامه نویس Node.js مسئول مدیریت تبادل داده بین سرور و کاربران است. تمرکز اصلی آن‌ها نیز توسعه منطق سمت سرور، تعریف و نگهداری پایگاه داده مرکزی و حصول اطمینان از عملکرد بالای بخش فرانت‌اند است.

وضعیت بازار کار برنامه نویس  node js

بازار کار برنامه نویس node js به‌صورت کلی در سال‌های اخیر نه‌تنها در کشور ما بلکه همه جای دنیا بسیار خوب بوده است و این روند نیز رو به افزایش است. برنامه‌نویسی جزو مشاغل پرکاربرد و پردرآمدی است که طرفداران زیادی دارد و فرصت‌های شغلی متنوعی نیز برای آن وجود دارد. همچنین پلتفرم node برای برنامه نویسان زبان جاوا اسکریپت است و همان‌طور که در آگهی‌های استخدام مشاهده می‌شود، متقاضیان استخدام برنامه نویس جاوا اسکریپت بیشتر از زبان‌های دیگر است.

مقایسه بازار کار برنامه نویس node js با سایر حوزه‌های برنامه ‌نویسی

تجزیه‌وتحلیل روندهای شغلی در حوزه برنامه‌نویسی و جهت حرکت صنعت نشان می‌دهد که بازار کار برنامه نویس node js نسبت به سایر حوزه‌های برنامه‌نویسی در حال افزایش تقاضا است. دلایل این امر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محبوبیت روزافزون محصولاتی که با node js ساخته ‌شده‌اند؛ مانند دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی
  • مزایای تجاری انتخاب Node.js برای توسعه محصولات
  • استفاده آسان به دلیل کاربرد آن هم در فرانت‌اند و هم بک‌اند
  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

کارشناس بازرگانی شغلی است که با استفاده از روش‌ها و تحقیقات مبنی بر شواهد، به بهبود استراتژی شرکت‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند. افراد در این شغل می‌توانند به‌صورت پروژه‌ای خدمات مشاوره‌ای کسب‌وکار را به شرکت‌ها ارائه دهند یا به‌صورت ثابت در این سمت شغلی مشغول به کار شوند. به‌صورت کلی استخدام کارشناس بازرگانی در یک شرکت به‌منظور انجام مسئولیت‌هایی ازجمله خریدوفروش، پیگیری قراردادها، ارتباط با مشتریان و دیگر امور مربوط به بخش بازرگانی انجام می‌شود. یک کارشناس بازرگانی بعد از مدیرعامل، نقش مهمی را در شرکت ایفا می‌کند و در سود و ضرر شرکت نقش پررنگی دارد.

در ادامه‌ی این مقاله، دیگر وظایف و مسئولیت‌های این شغل را شرح می‌دهیم و از تحصیلات و آینده‌ی شغلی و شرایط استخدام کارشناس بازرگانی صحبت خواهیم کرد.

مسئولیت‌های اصلی برای استخدام کارشناس بازرگانی

از اصلی‌ترین وظایف یک کارشناس بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیه امور مربوط به خریدوفروش مانند نظارت بر عقد قراردادها
  • تسلط بر امور مربوط به خریدوفروش داخلی و خارجی
  • انجام مذاکرات تجاری شرکت و آشنایی با تجارت الکترونیک
  • برنامه‌ریزی برای پیدا کردن تأمین‌کنندگان و ارزیابی آن‌ها
  • امور مربوط به برنامه‌ریزی تبلیغاتی شرکت برای ارائه محصولات به مشتریان
  • کلیه امور مربوط به ارائه خدمات به مشتریان و ارزیابی رضایت‌مندی آن‌ها
  • نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌های راهبردی شرکت
  • امور مربوط به بازاریابی و مطالعات آن برای فروش محصولات
  • و

وظایف این شغل می‌تواند بسیار وسیع و متنوع باشد. هر شرکت در هنگام استخدام کارشناس بازرگانی وظایفی که از او انتظار می‌رود را به‌طور کامل شرح می‌دهد.

یک کارشناس بازرگانی در چه زمینه‌هایی فرصت شغلی دارد؟

می‌توان گفت که این شغل در کشور ما بازار کار مناسبی دارد و کسانی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کنند فرصت‌های شغلی متنوعی را پیش رو دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف شرکت‌های دولتی یا خصوصی ازجمله بخش‌هایی که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت وجود داشته باشند.

بازاریابی

هدف بسیاری از شرکت‌ها از استخدام کارشناس بازرگانی، فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی است. بازاریابی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش محصول یا خدمات خود انجام می‌دهد. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مصرف‌کنندگان یا سایر مشاغل است. متخصصانی که در بخش‌های بازاریابی و تبلیغات یک شرکت کار می‌کنند به دنبال جلب‌توجه مخاطبان بالقوه کلیدی از طریق تبلیغات هستند. در حال حاضر پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل در رشته مدیریت بازرگانی، بازاریابی است که اهمیت زیادی در مدیریت سود و زیان شرکت‌ها دارد و در چند سال اخیر موردتوجه بسیاری قرارگرفته است.

کارشناس بازرگانی داخلی

منظور از بازرگانی داخلی معاملات اقتصادی و تجاری‌ای است که در داخل یک کشور انجام می‌شود. خریدار و فروشنده در این معاملات، متعلق به یک کشور هستند و تمرکز اصلی، رفع نیازها با استفاده از منابع داخلی است. در تجارت داخلی انجام تحقیقات تجاری آسان‌تر است؛ زیرا ماهیت مشتریان در مشاغل یکدست است. همچنین دادوستدها با پول رسمی آن کشور انجام می‌شود.

کارشناس بازرگانی خارجی

بازرگانی خارجی یعنی معاملات اقتصادی‌ای که با کشورهای مختلف در جهان انجام می‌شود و خریدار و فروشنده در تجارت به کشورهای مختلف خارجی تعلق دارند. در تجارت بین‌المللی، تحقیقات تجاری بسیار هزینه‌بر و انجام آن دشوار تراست. ماهیت مشتریان در تجارت بین‌المللی ناهمگن است. همچنین در بازرگانی خارجی از ارزهای کشورهای مختلف برای تجارت استفاده می‌شود.

مدیریت مالی

مدیریت مالی در حقیقت یافتن یک توازن سالم بین سود و زیان است، به‌طوری‌که حتی در صورت زیان، تجارت در بلندمدت سودآور باشد. این سمت شغلی شامل برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی با حسابداری، سرمایه‌گذاری، بانک، بیمه، اوراق بهادار و سایر فعالیت‌های مالی یک تجارت است. سه عنصر اصلی مدیریت مالی عبارت‌اند از برنامه‌ریزی مالی، کنترل مالی و تصمیم‌گیری مالی. مدیریت مالی کوتاه‌مدت غالباً «مدیریت سرمایه در گردش» نامیده می‌شود و به مدیریت نقدینگی، مدیریت موجودی و مدیریت بدهکار مربوط می‌شود.

  • محیا باقری