راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

 

افزایش محبوبیت جاوا اسکریپت در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را با خود به همراه داشته است؛ به‌طوری‌که امروزه توسعه وب به شکل جدیدتری انجام می‌شود. تا همین چند سال پیش تصور کارهایی که امروزه می‌توانیم در وب با زبان جاوا اسکریپت روی سرور و مرورگرها انجام دهیم دشوار بود. یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های زبان جاوا اسکریپت که تأثیر زیادی روی محبوبیت این زبان داشته است، پلتفرم node js است به‌طوری‌که در سال‌های اخیر شاهد افزایش استخدام برنامه نویس node js بوده‌ایم.

در ادامه این مطلب به توضیح کامل این پلتفرم و شغل برنامه نویس node js خواهیم پرداخت و وضعیت استخدام و کاریابی این شغل و عوامل مؤثر روی آن را بررسی خواهیم کرد.

Node js چیست؟

Node JS  یک ابزار منبع باز (open source) برای زبان جاوا اسکریپت است که بر روی موتور گوگل کروم ساخته شده است. این پلتفرم به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا از یک زبان واحد که همان جاوا اسکریپت است، هم در برنامه‌نویسی فرانت‌اند و هم در بک‌اند استفاده کنند. این امر ناگزیر باعث افزایش سرعت و بازده برنامه‌های کاربردی می‌شود و هزینه‌های نگهداری و زمانی که برای توسعه این برنامه‌ها صرف می‌شود را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند node js یک فریم‌ورک یا یک زبان برنامه‌نویسی است؛ اما باید توجه داشت که node js جزو هیچ‌کدام از این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد. در حقیقت پلتفرم node js یک محیط اجرایی  (runtime environment)برای زبان جاوا اسکریپت است. درواقع node js پلتفرمی است که می‌تواند کدهای نوشته‌شده با زبان جاوا اسکریپت را نشان دهد یا نرم‌افزارها و برنامه‌های آن را اجرا کند.

یک برنامه نویس Node.js مسئول کدنویسی منطق برنامه‌ها در سمت سرور با زبان جاوا اسکریپت است. این برنامه‌نویسان اغلب در قسمت بک‌اند کار می‌کنند و با ادغام کار خود با برنامه node js از برنامه‌نویسان فرانت‌اند پشتیبانی می‌کنند. البته قابل‌ذکر است که این پلتفرم هم برای بک‌اند و هم برای فرانت‌اند برنامه‌ها کاربرد دارد؛ بنابراین برنامه نویسان فول‌استک نیز از این پلتفرم استفاده می‌کنند. یک برنامه نویس Node.js مسئول مدیریت تبادل داده بین سرور و کاربران است. تمرکز اصلی آن‌ها نیز توسعه منطق سمت سرور، تعریف و نگهداری پایگاه داده مرکزی و حصول اطمینان از عملکرد بالای بخش فرانت‌اند است.

وضعیت بازار کار برنامه نویس  node js

بازار کار برنامه نویس node js به‌صورت کلی در سال‌های اخیر نه‌تنها در کشور ما بلکه همه جای دنیا بسیار خوب بوده است و این روند نیز رو به افزایش است. برنامه‌نویسی جزو مشاغل پرکاربرد و پردرآمدی است که طرفداران زیادی دارد و فرصت‌های شغلی متنوعی نیز برای آن وجود دارد. همچنین پلتفرم node برای برنامه نویسان زبان جاوا اسکریپت است و همان‌طور که در آگهی‌های استخدام مشاهده می‌شود، متقاضیان استخدام برنامه نویس جاوا اسکریپت بیشتر از زبان‌های دیگر است.

مقایسه بازار کار برنامه نویس node js با سایر حوزه‌های برنامه ‌نویسی

تجزیه‌وتحلیل روندهای شغلی در حوزه برنامه‌نویسی و جهت حرکت صنعت نشان می‌دهد که بازار کار برنامه نویس node js نسبت به سایر حوزه‌های برنامه‌نویسی در حال افزایش تقاضا است. دلایل این امر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محبوبیت روزافزون محصولاتی که با node js ساخته ‌شده‌اند؛ مانند دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی
  • مزایای تجاری انتخاب Node.js برای توسعه محصولات
  • استفاده آسان به دلیل کاربرد آن هم در فرانت‌اند و هم بک‌اند

در سال 2018 و 2017، node js در نظرسنجی Stack Overflow به‌عنوان متداول‌ترین فناوری رتبه اول را به خود اختصاص داد. همچنین ازنظر زبان‌های برنامه‌نویسی، جاوا اسکریپت که دلیل ایجاد node js است، در سه نظرسنجی مستقل، از زبان PHP پیشی گرفته است.

این بدان معنا نیست که جاوا اسکریپت بهترین زبان برنامه‌نویسی است؛ بلکه یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است. همچنین از زمانی که node js  وارد صحنه شد و درهای برنامه‌نویسی بک‌اند را به روی جاوا اسکریپت باز کرد، چشم‌انداز تقاضای برنامه نویسان و بازار کار برنامه نویس node js تغییر کرد.

تقاضای بالا برای برنامه نویس  node js

امروزه بیشتر شرکت‌ها در حال تغییر تنظیمات پیشین بک‌اند خود به node js هستند و بسیاری از آن‌ها نیز تقاضای استخدام برنامه‌نویس فول‌استک جاوا اسکریپت را دارند. در اینجا به برخی از دلایلی که روی میزان تقاضای node js تأثیرگذار هستند اشاره‌ کرده‌ایم.

کاهش زمان توسعه  (Development Time)

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از node js قابلیت استفاده از یک زبان برای کل پروژه است. هنگامی‌که قسمت فرانت‌اند و بک‌اند از یک زبان استفاده کنند، زمان موردنیاز برای توسعه یک برنامه کاربردی کاهش و همکاری و هماهنگی تیم نیز افزایش می‌یابد.

استفاده مجدد و گسترده از کدها

ظرفیت وسیع جاوا اسکریپت که شامل کتابخانه‌ها، الگوها و ماژول‌ها می‌شود، استفاده مجدد از کدها را بسیار آسان و راحت می‌کند. بسته‌ها ازنظر منطق و اجرا برای بک‌اند و فرانت‌اند مشابه هستند؛ بنابراین در زمان توسعه صرفه‌جویی می‌شود و بهره‌وری تیم افزایش می‌یابد. بسته‌ها فضایی هستند که مجموعه‌ای از کلاس‌ها و رابط‌های برنامه‌نویسی را سازمان‌دهی می‌کنند.

بهره‌وری بالاتر با منابع کمتر

استفاده از تنها یک زبان در کل برنامه به حفظ ثبات و بهبود ساختار برنامه کمک زیادی می‌کند. همچنین داشتن ساختار داده معمولی جاوا اسکریپت در سرتاسر محیط برنامه، رفع اشکال و خطاها را آسان‌تر می‌کند.

عملکرد بهتر

node js که بر اساس موتور جاوا اسکریپت Chrome V8 ساخته‌ شده است، از یک مدل ورودی-خروجی غیر مسدودی استفاده می‌کند که به برنامه‌ها اجازه اجرای درخواست‌های بیشتری را در سیستم می‌دهد. به‌عنوان‌مثال نتفلیکس یکی از سایت‌های محبوبی است که از قابلیت‌های node js استفاده می‌کند و به همین دلیل زمان راه‌اندازی بسیار کمتری را نسبت به قبل تجربه کرده است. این ویژگی node js تأثیر زیادی روی بازار کار برنامه نویس node js گذاشته است.

میزان دستمزد و حقوق برنامه نویس node js

میزان حقوق برنامه نویسان node js با توجه به میزان تجربه و سطح ارشدیت متغیر است. به‌عنوان‌مثال در شهر تهران میانگین حقوق برنامه نویسان node js در سطح جونیور (junior)، 5 میلیون تومان و در سطح ارشد (senior)، 13/7 میلیون تومان است.

عامل مؤثر دیگر نوع شغل برنامه نویسان node js مانند بک‌اند یا فول‌استک بودن آن‌ها است؛ زیرا همان‌طور که می‌دانیم برنامه نویسان فول‌استک حقوق بیشتری از برنامه نویسان فرانت‌اند و بک‌اند دارند. عوامل دیگر تأثیرگذار روی حقوق برنامه نویس node js عبارت‌اند از:

  • میزان دانش آن‌ها از ابزارهای توسعه مانند Node Package Manager (npm) و Grunt
  • توانایی کار با مسائل پیچیده سیستم‌ها، مانند کنترل احراز هویت کاربر و مجوز بین چندین سیستم و سرور
  • درک نحوه ایجاد مقیاس برنامه‌ها
  • تخصص کلی در مدیریت پروژه

همچنین سطح تجربه، تحصیلات، وضعیت اقتصادی کشور و تقاضای بازار کار برنامه نویس node js، محرک‌های دیگر تعیین‌کننده حقوق این برنامه نویسان هستند.

مسیر شغلی node js

همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، حقوق برنامه نویس node js به سطح ارشدیت برنامه‌نویس بستگی زیادی دارد؛ بنابراین برای این‌که به‌عنوان یک برنامه نویس node js درآمد بالایی داشته باشید باید روی تقویت مهارت‌هایتان کار کنید و در این شغل تجربه کسب کنید.

اگر می‌خواهید در این حوزه به سطح ارشد (senior) برسید، اول‌ازهمه می‌توانید با کارآموزی یا یک موقعیت ابتدایی برای کار شروع کنید. همچنین مواردی که در ادامه بیان کرده‌ایم به شما برای بالا بردن سطح مهارت‌هایتان کمک خواهد کرد:

  • از یک برنامه‌نویس ارشد بخواهید که شما را راهنمایی کند و نکاتی را به شما بیاموزد
  • تمرین زیادی داشته باشید و با استفاده از node js پروژه انجام دهید
  • همیشه در حال یادگیری باشید. دوره‌های آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند

تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس ارشد کار آسانی نیست و تلاش و تجربه زیادی می‌خواهد. برنامه نویسان ارشد نیروی محرکه تیم‌ها هستند؛ به‌طوری‌که دشوارترین مسائل را حل می‌کنند و به مدیر محصول در هدایت پروژه کمک می‌کنند. شغل برنامه نویسان ارشد بسیار مهم است و مسئولیت‌های آن‌ها گسترده است؛ اما همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که پیشرفت در هر شغلی و رسیدن به مقاطع بالاتر، با تلاش  امکان‌پذیر است.

مسیر آتی بازار کار برنامه نویس node js

node js  روزبه‌روز به‌عنوان یک پلتفرم سریع، پاسخگو و با توان بالا در حال بهبود است. شرکت‌هایی مانند Paypal، Uber، لینکدین، ناسا و گوگل از Node.js  برای توسعه محصول خود استفاده می‌کنند و تاکنون پیشرفت آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. اگرچه گوگل در مورداستفاده از این پلتفرم به‌طور عمومی صحبت نکرده است؛ اما با یک جستجوی ساده در لینکدین مشاهده خواهید کرد که افراد بسیار زیادی به‌عنوان برنامه نویس node js در Google در حال کار کردن هستند.

یکی از رقیب‌های اصلی Node.js و جاوا اسکریپت، زبان برنامه‌نویسی جاوا است. اکثر شرکت‌ها از این زبان استفاده می‌کنند و از آن بسیار راضی هستند. بااین‌حال برخی از شرکت‌ها مانند paypal اخیراً به استفاده از node js روی آورده‌اند و گفتنی است که سیستم آن‌ها سریع‌تر از همیشه کار می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت که Node.js روزبه‌روز محبوب‌تر از قبل می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که یادگیری node js به برنامه نویسان مهارت‌هایی برای یادگیری زبان‌ها و فریم‌ورک‌های دیگر برنامه‌نویسی را می‌دهد.
با این توضیحاتی که ارائه شد به نظر می‌رسد که تا آینده‌ای نزدیک، پیش از پیش شاهد افزایش تقاضا در بازار کار برنامه نویس node js خواهیم بود؛ به‌طوری‌که هیچ فناوری‌ای در قدرت بخشیدن به برنامه‌ها، قادر به رقابت با node js نباشد.

پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب برنامه نویس node js

قدم اول برای پیدا کردن هر شغلی، ساخت یک رزومه مناسب با آن شغل است. رزومه شما تأثیر زیادی در دیده شدنتان در چشم کارفرما دارد؛ بنابراین باید وقت کافی برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای بگذارید.

در قدم بعدی باید به بررسی آگهی های استخدام برنامه نویس node js شرکت‌ها و سازمان‌ها بپردازید. برای این کار می‌توانید به سایت کار و استخدام جاب ویژن رفته و از نوار جستجو کمک بگیرید. در این نوار از قسمت گروه شغلی فیلتر "توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی" را انتخاب کرده و در قسمت عنوان نیز node js یا برنامه نویس node js را وارد کنید تا تمام فرصت های شغلی فعال برای شما نشان داده شود. همچنین اگر به دنبال این موقعیت های شغلی در شهر خاصی هستید می‌توانید از فیلتر شهر نیز استفاده کنید.

گزینه‌های دیگر نوار جستجوی پیشرفته شامل امکان دورکاری، کارآموزی، میزان حقوق، سطح ارشدیت، نام سازمان، مزایا و می‌شود.
همچنین می‌توانید با فعال‌سازی ایمیل اطلاع‌رسانی در پروفایلتان از این آگهی‌ها از طریق ایمیل باخبر شوید.

جمع‌بندی

node js  یک پلتفرم محبوب برای زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت است که برنامه نویسان فرانت‌اند، بک‌اند و فول‌استک از آن استفاده می‌کنند. این پلتفرم در سال‌های اخیر محبوبیت روزافزونی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان از این پلتفرم برای توسعه محصولات خود استفاده می‌کنند. آینده بازار کار node js در ایران بسیار روشن است و در سال‌های اخیر شاهد افزایش آگهی های استخدام برنامه نویس node js بوده‌ایم.

حقوق این برنامه نویسان به عوامل مختلفی مانند میزان تحصیلات و تجربه، سطح ارشدیت، سازمانی که در آن کار می‌کنند و بستگی دارد. یک برنامه‌نویس جونیور (junior) با کارآموزی و تقویت مهارت‌ها، می‌تواند کم‌کم به سطح ارشد برسد و دستمزد بالاتری در کار و استخدام خود داشته باشد.

 

  • ۰۰/۰۶/۱۵
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی