راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

زبان برنامه نویسی پایتون تنها یکی از چندین زبان برنامه‌نویسی محبوب در جهان است؛ اما به جرات می‌توان گفت تفاوت درآمد برنامه نویسی پایتون و فرصت‌های پیشرفت در بازار کار آن با سایر زبان‌ها بسیار زیاد است. موج یادگیری پایتون در سال‌های اخیر با جهش زیادی مواجه شده است و علت آن هم افزایش تقاضا از سوی کسب و کارها و رونق فرصت‌های استخدام پایتون است. امروزه شرکت‌های بزرگ دنیا همچون گوگل، نتفلیکس، اینستاگرام، اسپاتیفای، بلومبرگ، نیویرک تایمز و برای جذب مهندسان پایتون حرفه‌ای با هم در رقابت هستند. با نگاه کوتاهی به آگهی‌های استخدام جدید می‌توان متوجه شد که در ایران نیز این شاخه از برنامه‌نویسی تقاضای زیادی دارد. با توجه به اینکه افراد زیادی به یادگیری این زبان تمایل نشان داده و برای استخدام در موقعیت‌های شغلی آن تلاش می‌کنند، تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ جاب ویژن به بررسی حقوق دریافتی و بازار کار پایتون بپردازیم.

پایتون چیست؟

از زبان برنامه‌نویسی پایتون عمدتاً برای ساخت وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، خودکارسازی تسک‌ها، تحلیل داده و مصورسازی آن‌ها استفاده می‌شود. پایتون زبانی عمومی است؛ یعنی برای توسعه برنامه‌های مختلفی از آن استفاده شده و کاربرد آن محدود به یک نوع برنامه مشخص نمی‌شود. تطبیق‌پذیری بالای این زبان به همراه سادگی نسبی آن برای برنامه‌نویس‌های مبتدی باعث شده که امروزه (سال ۲۰۲۱ میلادی) آن را به عنوان پرکاربردترین و محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بشناسیم. مزایای برنامه‌نویسی به زبان پایتون آنقدر گسترده و یادگیری آن به حدی ساده است که حتی افرادی که تخصصی در برنامه‌نویسی ندارند می‌توانند از آن بهره ببرند؛ از مدیریت مخارج روزمره گرفته تا حل دشوارترین مسائل و تحلیل داده‌های عظیم، همگی به کمک پایتون قابل انجام هستند.

سینتکس ساده و زبان طبیعی، تطبیق‌پذیری بالا برای انجام فعالیت‌های مختلف، سادگی برای افراد مبتدی، متن‌باز بودن، دارا بودن کتابخانه‌ها و ماژول‌های مختلف و جامعه عظیم برنامه‌نویس‌ها، پایتون را به یک زبان محبوب در جهان تبدیل کرده است.

پایتون کاران در چه حوزه‌هایی مشغول به کار می‌شوند؟

اغلب افرادی که به کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون فکر می کنند، به سمت رشته‌های علم داده و تحلیل داده‌ها می‌روند. جهان امروز با داده‌های ارزشمندی احاطه شده است و کسب و کارها تمایل دارند الگوهای پنهان در این داده‌ها را شناسایی و از آن‌ها در راستای پیشرفت خود استفاده کنند. راه های کسب درآمد از پایتون در دنیای امروز بسیار زیاد است؛ به همین دلیل ما در این مقاله تنها به بخشی از زمینه‌های کاری پایتون اشاره می‌کنیم.

مهندس نرم‌افزار (توسعه دهنده پایتون)

  • تحلیل نیازمندی‌های کاربران
  • کدنویسی و تست آن
  • نوشتن مستندات عملیاتی
  • مشاوره به مشتریان و همکاری با سایر افراد
  • توسعه برنامه‌های جدید

مهندس ارشد نرم‌افزار (سنیور)

  • توسعه معماری نرم‌افزار
  • خودکارسازی فعالیت‌ها به کمک اسکریپت‌نویسی و سایر ابزارها
  • بازبینی و دیباگ کردن کدها
  • اجرای تست‌های اعتبارسنجی
  • طراحی الگوها و کنترل ورژن

مهندس دواپس (DevOps)

  • به‌روزرسانی و رفع نقص‌ها
  • تحلیل و رفع مشکلات فنی
  • طراحی فرایندهای نگهداری و رفع عیب
  • اسکریپت‌نویسی برای خودکارسازی مصورسازی داده‌ها
  • پشتیبانی فنی سطح دو

دانشمند داده

  • شناسایی منابع داده و خودکارسازی مجموعه‌ها
  • پردازش داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای شناسایی ترندها
  • طراحی مدل‌های پیش‌بینی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین
  • مصورسازی داده‌ها
  • ارائه راه‌حل برای چالش‌های کسب و کار

دانشمند داده ارشد

  • سرپرستی تحلیل‌گرهای داده جونیور
  • ساخت ابزارهای تحلیل برای شناسایی الگوها، پیش‌بینی رفتارهای آتی و ایجاد بینش نسبت به داده‌ها
  • ایجاد الگوریتم‌های یادگیری ماشین براساس تحلیل‌های آماری
  • انتقال نتایج به دست آمده از تحلیل‌ها به مدیران کسب و کار

مهندس یادگیری ماشین

مهندس یادگیری ماشین یکی دیگر از محبوب‌ترین زمینه‌های بازار کار برنامه نویس پایتون است. مهندس یادگیری ماشین (ML) مسئولیت اجرای تحلیل‌های آماری روی داده‌ها و ایجاد مدل‌های یادگیری ماشین را بر عهده دارد.

پژوهشگر تحلیلی

پژوهش‌گر تحلیلی داده‌ها یکی دیگر از مشاغل جدید در بازار کار python است. پژوهشگرهای تحلیلی مسئول تحقیق، تحلیل و تفسیر داده‌های مرتبط با بازاریابی، عملیات، مالی، اقتصاد، مشتریان و هستند.

نگاهی به حقوق و درآمد برنامه نویسی پایتون

امروزه پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا است؛ به همین دلیل میزان حقوق یک برنامه نویس پایتون از جمله موضوعاتی است که همیشه مورد سوال قرار می‌گیرد. سازمان‌ها از پایتون برای تحلیل داده (DA)، یادگیری ماشین (ML) و ارائه راهکارهای مبتی بر هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کنند. از آنجا که یادگیری پایتون از سایر زبان‌ها ساده‌تر است، افراد زیادی به یادگیری آن اشتیاق نشان می‌دهند. نیاز بازار، محبوبیت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار سادگی این زبان و نزدیکی به زبان طبیعی، باعث شده درآمد زبان برنامه نویسی پایتون و نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون نسبتاً عالی باشد.

حقوق پایتون کار در ایران

با نگاهی به فرصت‌های شغلی برنامه نویس پایتون می‌توان متوجه شد که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ در ایران به افرادی نیاز دارند که به برنامه‌نویسی پایتون مسلط باشند. این شرکت‌ها در موقعیت‌های شغلی متنوعی مثل متخصص هوش مصنوعی، مهندس زیرساخت ابری، برنامه‌نویس بک اند، تحلیل‌گر ترافیک شبکه، کارشناس و کارشناس ارشد DevOps، تحلیل‌گر داده، تحلیل‌گر ریسک، مدیر محصول، کارشناس DBA، تحلیل‌گر داده‌های بازار، کارشناس تحلیل سیستم و نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون دارند. از موقعیت‌های شغلی تمام وقت که بگذریم، برخی از شرکت‌ها هم برای تامین نیروی انسانی موردنیاز خود اقدام به جذب کارآموز پایتون می‌کنند و بعد از دوره کارآموزی در صورت رضایت، قرارداد تمام وقت می‌بندند.

طبق گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ که توسط جاب ویژن انجام شده است، میانگین درآمد برنامه نویس پایتون در ایران (تهران و سایر شهرهای بزرگ) طبق جداول زیر است:

میانگین حقوق برنامه نویسی پایتون در تهران

میزان درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران (شهر تهران) براساس سطح ارشدیت

سطح ارشدیت

جونیور

میان‌رده

سنیور

میانگین درآمد در سال ۱۳۹۹

۴ میلیون تومان

۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

میانگین درآمد درخواستی در سال ۱۴۰۰

۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

میانگین حقوق برنامه نویسی پایتون در سایر شهرهای بزرگ

میزان درآمد برنامه نویسی پایتون در ایران (سایر شهرهای بزرگ) براساس سطح ارشدیت

سطح ارشدیت

جونیور

میان‌رده

سنیور

میانگین درآمد در سال ۱۳۹۹

متوسط ۴ میلیون تومان

میانگین درآمد درخواستی در سال ۱۴۰۰

متوسط ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

با توجه به کافی نبودن داده‌ها در سطوح ارشدیت مختلف در سایر شهرهای بزرگ، داده‌های مربوط به میانگین پایه جقوق برنامه نویس پایتون به صورت تجمیعی ارائه شده است.‌‌

جمع بندی

زبان برنامه‌نویسی پایتون دارای سینتکس بسیار ساده‌ای است و خیلی راحت می‌توان آن را آموخت. دانستن این زبان برنامه‌نویسی open-source فرصت‌های شغلی متعددی پیش رویتان می‌گذارد و شما می‌توانید از تمامی مزیت‌های یک شغل برنامه‌نویسی مثل دورکاری برنامه نویسی، فریلنسینگ و دستمزد نسبتا خوب در مقایسه با خیلی از مشاغل دیگر، بهره‌مند شوید.

تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق پایتون، مهارت‌های زیادی می‌خواهد ولی اختصاص، زمان و انرژی و هزینه کردن برای تقویت این مهارت‌ها، کاملا ارزشش را دارد زیرا نیاز به استخدام جدید برنامه نویس پایتون روز به روز در حال افزایش است. شما می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی پایتون کار خود را شروع کنید و پس از مدتی، وارد مشاغل پردرآمدتری مثل علم داده و هوش مصنوعی

  • ۰۰/۰۷/۱۷
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی