راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

استان مرکزی به دلیل وجود صنایع بزرگ و مادر به قطب صنعتی ایران تبدیل شده است. اقتصاد این استان بر پایه‌ بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت است. قابل ذکر است که حدود ۸۱.۴٪ از نیروهای شاغل استان مرکزی در بخش خصوصی فعالیت دارند که طبق آمار و اطلاعات، یعنی بیشتر آگهی استخدامی اراک مربوط به کارگاه‌های بزرگ اراک است. بخش صنعتی فعال اراک از مزایای مهم ایجاد اشتغال شناخته می‌شود؛ اما از طرف دیگر تعدیل نیرو در این بخش بسیار بالاست که بر افزایش نرخ بیکاری تاثیرگذار می‌گذارد.

بخش دامی و کشاورزی اراک

براساس گزارش های خبرگزاری ایرنا آمار اشتغال در بخش‌‌های صنعت و خدمات رشد چشمگیری داشته است؛ اما به دلیل وجود مشکلاتی مانند اطلاعات کم کشاورزان، استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی، کمبود آب، مهاجرت روستاییان به شهر، بهره‌برداری نامناسب از آب، سهم اشتغال در بخش کشاورزی نسبت به کل کشور کاهش زیادی داشته است. به همین دلیل تعداد فرصت‌های استخدام اراک در بخش کشاورزی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

با این وجود، استان مرکزی در تولید محصولات زیادی مانند پسته، انگور، انار، درخچه گل و گل‌های فصلی رتبه خوبی را در کل کشور کسب کرده است. با این وجود تنها ۶٪ از کل فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در این رشته در حال فعالیت هستند و اغلب کشاورزان را افرادی کم‌سواد یا بی‌سواد تشکیل داده است که به صورت تجربی در زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند و با ابزارهای نوین آبیاری ‌آشنایی کافی ندارند. همین امر باعث شده تا زمین‌های کشاورزی آنان از تجهیزات تکنولوژی آبیاری بی‌بهره بماند و در نهایت هدر رفتن آب زیادی را در زمان کشت در پی داشته باشد.

کارجویان فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم مهندسی آب، مهندسی کشاورزی و علوم دامی می‌توانند با مراجعه به سایت کاریابی برای آگهی‌های استخدام اراک رزومه بفرستند.

صنعت شهر اراک و استان مرکزی

در شهر اراک کارخانه‌های تولیدی و صنایع متعددی، از صنایع فولاد تا آلومینیوم‌سازی، پالایش نفت، صنایع لبنی و داروسازی فعالیت می‌کنند و چرخ تولید کشور را به حرکت درآورده‌اند. وجود این صنایع و شهرک‌های صنعتی باعث شده است که پیدا کردن آگهی‌‌های استخدام اراک چندان کار دشواری نباشد و نرخ بیکاری نیز در این شهر کاهش پیدا کند؛ به طوری که اراک در زمستان سال 1399 پایین‌ترین جایگاه را در شاخص نرخ بیکاری بین سایر شهرهای ایران به دست آورد. به همین دلیل است که  کارجویان زیادی از ساکنین استان مرکزی و استان‌های مجاور، برای مسیر شغلی خود این شهر را انتخاب می کنند.

شرکت پتروشیمی اراک

برای استخدام در شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی، ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید و بعد از قبول شدن در آزمون به مصاحبه حضوری بروید. به این نکته توجه داشته باشید که قبولی در بسیاری از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ کار آسانی نیست و اگر از سهمیه‌های خاصی برخوردار نباشید شانس شما برای قبولی در این شرکت‌ها پایین است.

با‌این‌حال، با وجود صنعت قوی اراک، می‌توانید شانس خود را برای استخدام در شرکت‌های خصوصی امتحان کنید. به شما توصیه می‌کنیم که رزومه خود را از طریق سایت استخدام آنلاین جاب ویژن برای این شرکت‌ها ارسال کنید و منتظر مصاحبه بمانید.

صنایع اراک و استان مرکزی

در حال حاضر بیش از ۳ هزار واحد تولیدی صنعتی و ۳۷ شهرک صنعتی در اراک و اطراف آن وجود دارد. این شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی شامل شهرک صنعتی ساوه، شهرک سه راهی خمین، شهرک صنعتی شازدند، ناحیه صنعتی خمین، شهرک صنعتی زاویه، شهرک صنعتی آستانه، شهرک صنعتی آشتیان، ناحیه صنعتی پرندک، ناحیه صنعتی شهدای خرمدشت، شهرک صنعتی کمیجان و است.

وجود این صنایع در کنار توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری، باعث رشد چشمگیر تولید در اراک و شهرهای مجاور شده است. و در سال 1399 این استان توانسته است به نرخ مشارکت 6/35 و نرخ بیکاری 8/6 درصدی رسیده و در پایین‌ترین نرخ بیکاری جایگاه اول کشور را کسب کند.

در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی متعددی وجود دارند. مهم‌ترین واحدهای صنعتی شهر اراک عبارتند از:

صنایع تولید ماشین‌آلات کشاورزی

بزرگ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه (واگن‌سازی پارس اراک)

صنایع غذایی ( شرکت صنایع غذایی طبیعت، کالبر و شرکت صنایع لبنی اراک)

صنایع ساخت تجهیزات پالایشگاهی (صنایع آذرآب اراک)

شرکت‌های حوزه برق و مخابرات (مثل آونگان، شایان برق و شرکت صنعتی گام)

تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و ساخت و ساز

بزرگ‌ترین ماشین‌سازی کشور

کارخانه تولید آلومینیوم اراک (ایرالکو)

تولیدکنندگان جرثقیل و بالابرهای هیدرولیکی

صنایع نساجی و تولید ماشین‌آلات ریسندگی و بافتنی (شرکت صنایع اراک)

صنایع نفت و پتروشیمی (شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند اراک)

صنایع شیمیایی (مثل شرکت پژوهش‌های شیمیایی مهان، شرکت صنایع دارویی شیمیایی پتروپک و شرکت رنگ روناس)

صنایع فولادسازی (ذوب آهن امیرکبیر اراک)

تولیدکننده‌های ابزارآلات (مثل ایران پتک)

شرایط استخدام و بازار کار برای زنان در شهر اراک

متاسفانه به دلیل رونق بیشتر اشتغال در بخش صنعت، در این شهر بیشتر کسب‌و‌کار‌ها و شرکت‌های صنعتی به دنبال استخدام نیروی مرد هستند. به همین دلیل نرخ بیکاری در اراک برای زنان تقریبا بالا است. با این حال، خانم‌های اراکی هم می‌توانند با جستجو در آگهی‌های استخدام اراک در سایت جاب ویژن، موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند.

شرکت ایرالکو اراک

کارخانه آلومینیوم ایران (ایرالکو) اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در ایران است که در سال ۱۳۵۱ تاسیس شده است. تولید این شرکت در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۸۰ هزار تن در سال رسیده بود که باتوجه به رشد این واحد صنعتی طی سال‌های اخیر، نیازهای استخدامی آلومینیوم اراک هم روز به روز افزایش می‌یابد. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۵۰ هزار نفر پرسنل در ۱۱ هزار کارخانه و کارگاه وابسته به صنایع آلومینیوم شاغل بوده‌اند.

گفتنی است که استخدام این شرکت از طریق آگهی‌های استخدامی روز یا آزمون استخدامی و براساس نیازهای کارخانه در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود. موقعیت‌های شغلی موردنیاز این کارخانه و صنایع زیرمجموعه آن شامل:

کارشناس نگهداری و تعمیرات

مهندس متالورژی

کارشناس کنترل کیفی

مدیر تولید

مهندس مکانیک

مهندس شیمی

کارشناس منابع انسانی

مهندس برق

مهندس صنایع

کارشناس و مدیر HSE

و ...

جمع بندی

ویژگی بسیار خوب استان مرکزی مانند نزدیکی به تهران، وجود معادن و ذخایر معدنی، موقعیت جغرافیایی خوب، وجود ذخایر سنگ آهن و صنایع بزرگ و مادر و نیروی کار متخصص باعث شده تا این استان به پایتخت صنعتی در ایران تبدیل شود.

اگر شما هم در اراک یا سایر شهرهای استان مرکزی زندگی می کنید، می‌توانید به کمک سایت استخدامی جاب ویژن از آخرین وضعیت استخدام‌های روز باخبر شوید

  • ۰۰/۰۶/۳۱
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی