راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

۱۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

امروزه پیشرفت تکنولوژی و استفاده روزافزون کاربران از نرم‌افزارهای مختلف باعث شده تا شغل برنامه‌نویسی ++C به عنوان یکی از پردرآمدترین شغل‌های جهان شناخته شود. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بین کارجویان و دانشجویان شناخته شده بود؛ از طرفی این موقعیت شغلی بر خلاف شغل‌های دیگر به داشتن مدرک تحصیلی نیاز ندارد. شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی برای طراحی و توسعه سایت و نرم‌افزارهای خود نیاز به اگهی استخدام برنامه‌ نویس ++C دارند.

در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با وظایف، تحصیلات، مزایا و محیط کار برنامه‌نویس ++ C صحبت کنیم و در ادامه به بررسی بازار کار و میزان حقوق و درآمد یک برنامه‌نویس ++ C و شرایط استخدام شدن در این حوزه بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی C++ و ویژگی‌های آن

 ++C یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره، شی‌گرا، و سطح بالا است که به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا کد را در سطح پایین هم بنویسد. این زبان در سال ۱۹۷۹ توسط یک ریاضی‌دان دانمارکی (استراس‌تروپ) برای افزایش کارایی و بهبود زبان C ساخته شد که نام آن در ابتدا  C با کلاس  بود و در سال ۱۹۸۳ به زبان برنامه‌ نویسی ++ C تغییر پیدا کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایده ساخت این زبان برنامه‌نویسی از کجا آمده است. وقتی آقای استراس‌تروپ در آزمایشگاه خود مشغول مطالعه روی زبان برنامه‌نویسی‌های مختلف بود متوجه شد که سیمولا یک زبان برنامه‌نویسی خوب برای ساخت برنامه‌های بزرگ است اما سرعت بسیار پایینی دارد. به همین دلیل تلاش کرد تا زبان‌ برنامه‌نویسی بهتری با تمام معایب زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر ایجاد کند. معمولا این زبان برنامه‌نویسی را دانشجویان مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر در دروان کارشناسی خود یاد می‌گیرند.

از زبان ++C به طور گسترده‌ای در توسعه‌ی بازی‌ها و سرورها استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه‌ی سیستم‌های عامل
  • اپلیکیشن‌های بر پایه‌ی GUI
  • سیستم‌های توزیعی
  • نرم‌افزار‌های پایگاه داده
  • اپلیکیشن‌های بانکداری
  • محاسبات و گرافیک پیچیده
  • سیستم‌های جاگذاری شده

برخی از ویژگی‌های این زبان عبارت است از:

  • ++C یک زبان برنامه‌نویسی کامپایل شده است و تمامی کدهای این برنامه توسط کامپایلر اجرا می‌شوند تا خطایی وجود نداشته باشد
  • این زبان برنامه‌نویسی از برنامه‌نویسی ساختاریافته پشتیبانی می‌کند
  • وجود اشاره‌گر در زبان برنامه‌نویسی ++C باعث شده تا برای برنامه‌نویسی سیستم عامل‌ها به یک زبان برنامه‌نویسی خوب تبدیل شود.

ویژگی‌های ابتدایی لازم برای استخدام برنامه‌نویس ++ C

یک‌سری الزامات شغلی هستند که شرکت‌های مختلف در زمان استخدام برنامه نویس ++ C، در آگهی‌های شغلی می‌نویسند. اگر می‌خواهید استخدام شوید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشید.

  • تسلط به زبان انگلیسی
  • آشنایی با کتابخانه قالب استاندارد
  • مسلط به زبان برنامه‌نویسی ++ C
  • توانایی حل مسئله و مهارت تحلیلی
  • تسلط به سیستم عامل‌هایی مانند لینوکس
  • آشنا به جاوا اسکریپ و XML

وظایف و مسئولیت‌های یک برنامه‌نویس ++ C

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

روانشناسی یکی از مشاغلی است که شاید تا یکی دو دهه پیش بسیار مغفول مانده بود؛ اما با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت روان و لزوم مراجعه به روانشناس، این شغل نیز مسیر رو به رشدی پیدا کرده است. در حال حاضر، تقاضا برای  آگهی استخدام روانشناس بالاست و این افراد با توجه به مدرک تحصیلی و مهارت‌هایشان می‌توانند به عنوان روانشناس در مراکز مختلف مشغول به کار شوند. مراکز مشاوره و کلینیک‌های روانشناسی، سازمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و بهزیستی نیاز بالایی به استخدام روانشناس دارند.

f

در این مقاله قصد داریم در مورد شغل روانشناس و استخدام شدن در آن صحبت کنیم و توضیحات کاملی راجع به انواع مشاغل و شاخه‌های روانشناسی، وظایف، شرایط کاری و بازار کار این شغل به شما ارائه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی روانشناسان

روانشناسان وظیفه ارزیابی، تشخیص و درمان افراد در مورد اختلالات روانی، عاطفی، مشکلات رفتاری، تربیتی و رشدی را بر عهده دارند. در حال حاضر، انواع مختلفی از تخصص‌های روانشناسی وجود دارد و این افراد تحت عناوین مختلف مثل روانشناس بالینی، روانشناس مشاور، روانشناس مدارس، روانشناس رشد و مشغول به کار هستند و شرح وظایف هرکدام با توجه به زمینه کاریشان با یکدیگر متفاوت است. اما روند کلی کار آن‌ها شامل گفتاردرمانی با مراجعین، بررسی وضعیت و در صورت لزوم ارجاع به سایر متخصصین مثل روان‌پزشک و انجام ارزیابی سلامت روان برای تشخیص و شناسایی مشکلات است.

تحصیلات کافی برای استخدام روانشناس

حداقل مدرک موردنیاز برای استخدام روانشناس مدرک کارشناسی روانشناسی است. بااین‌حال در هر حوزه ممکن است به مدارک تحصیلی بالاتری نیز نیاز داشته باشید. به‌عنوان‌مثال ممکن است با مدرک لیسانس بتوانید به‌عنوان روانشناس مدرسه یا روانشناس سازمانی استخدام شوید؛ اما بسیاری از مدارم، سازمان‌ها و مراکز دیگر مدرک کارشناسی ارشد یا حتی دکترا را به‌عنوان شرایط احراز شغل در نظر می‌گیرند.

انواع تخصص‌ در روانشناسی

اکثر روانشناسان در طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی یا کارشناسی  ارشد، دانش و تجربه لازم برای این موقعیت شغلی را کسب می‌کنند. بااین‌حال، فعالیت در یک زمینه خاص می‌تواند به عمیق‌تر شدن مهارت‌ها و تجربه آن‌ها کمک بسزایی کند. روانشناسان می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف مثل همکاری در تحقیقات بالینی، کلینیک‌های روانشناسی خصوصی، استخدام روانشناس در بیمارستان یا مدارس مشغول به کار شوند. همچنین ممکن است یک گروه سنی خاص مثل کودکان یا نوجوانان را به‌عنوان زمینه تخصصی خود انتخاب کنند یا به‌طور ویژه در مورد برخی اختلالات روانی مثل اختلال خوردن یا اضطراب به‌طور تخصصی فعالیت کنند. روانشناس کودک، روانشناس رشد، روانشناس آموزشی، روانشناس توان‌بخشی، روانشناسی رفتار کاربردی و روان‌شناسی قانونی چند نمونه از انواع روانشناس هستند.

درحالی‌که یک روانشناس باید درک کامل و جامعی از تمام جنبه‌های روان انسان داشته باشد، اما تخصصی کردن فعالیت می‌تواند باعث متمایز شدن روانشناس از دیگر همکارانش شود.

روانشناس بالینی

اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را ارزیابی و شناسایی و درمان می‌کند. روانشناس بالینی به افراد کمک می‌کند با آسیب‌های روانی و مشکلات مختلف بهتر مواجه شوند. روانشناس بالینی از روش‌های مختلفی به بیماران کمک می‌کند و استراتژی‌های متفاوتی ممکن است در پیش بگیرد. بااین‌حال، به‌طورکلی روند کار شامل گفتگودرمانی، انجام آزمایش‌های تشخیصی، روان‌درمانی فردی، خانوادگی یا گروهی است.

روانشناس مشاور

به بیماران کمک می‌کند درک بهتری از مشکلات و مسائل خانه، محل کار یا اجتماع داشته باشند و مواجهه بهتری با آن‌ها داشته باشند. مشاور بیشتر بر نحوه مقابله و مدیریت موقعیت‌ها تمرکز می‌کند و به مراجع کمک می‌کند با شناسایی نقاط قوت بتوانند موقعیت‌های مختلف را بهتر مدیریت کنند.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شرکت کروز، بزرگترین تولیدکننده‌ی قطعات خودرو در کشور است. این شرکت در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ نفر پرسنل دارد ولی چشم‌اندازهای گسترده‌تری را دنبال می‌کند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف مرتبط با صنعت، به ویژه رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی صنایع می‌توانند با پر کردن فرم استخدام شرکت کروز، درخواست همکاری خود را برای این سازمان معتبر، ارسال کنند.

به دلیل اعتبار و موفقیت این شرکت، کارجویان زیادی تمایل به استخدام و کار در این شرکت بزرگ تولیدی دارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شرکت کروز را به شما معرفی کنیم و در مورد تاریخچه، زمینه فعالیت، بخش‌های مختلف و موقعیت‌های استخدام شرکت کروز با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا این شرکت را بیشتر بشناسیم.

تاریخچه و معرفی شرکت کروز

شرکت صنایع تولیدی کروز با نام انگلیسی Crouse در سال ۱۳۶۱تأسیس شد و کارش را با ساخت کلید و سوئیچ لوازم خانگی شروع کرد. کروز در سال ۱۳۷۱ با ساخت انواع کلید‌ها و سوئیچ‌های خودرو، وارد صنعت خودروسازی شد و تا به امروز رفته رفته قطعات پیچیده‌تر خودرویی را وارد بازار کرده است. شرکت‌های ایرانخودرو، سایپا، رنوپارس، پارس خودرو، گروه بهمن و کروز پلاس از جمله مشتریان شرکت کروز هستند.

شرکت کروز با شرکت‌های خارجی Desay SV Automative چین، Continental Automative Systems آلمان، Mando و S&T Motive کره‌ی جنوبی و Valeo فرانسه مشارکت‌هایی دارد.

بیش از ۶۰ درصد از سهام شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران نیز که در سال ۱۳۷۷ تأسیس شده و در زمینه‌ی تولید قطعات خودرو فعالیت دارد، توسط شرکت کروز خریداری شد و این شرکت، اکنون یک شرکت زیر مجموعه‌ی کروز محسوب می‌شود. شرکت ایسکرا اتوالکتریک ایران (IAI) دو گروه از قطعات خودرو را تأمین می‌کند: دینام و استارت. این شرکت انواع دینام‌های خودروهای سواری و انواع استارت موتورهای احتراقی تا ظرفیت ۲ لیتر را تولید می‌کند. کارخانه ایسکرا در شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان و در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع واقع شده است. در سال ۱۳۹۱ گروه تولیدی کروز ۶۰% از سهام شرکت ایسکرا را خریداری کرد و مدیریت اصلی فعالیت‌های این شرکت را بر عهده گرفت.

با اینکه کروز در ابتدای کارش تنها قطعات الکترونیکی و کنترلی خودرو تولید می‌کرد، امروز می‌تواند تقریبا تمامی قطعات مکانیکی مورد نیاز در ساخت یک خودرو را تولید کند. این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی روی بخش تحقیق و توسعه انجام داده و اگر به کار پژوهشی در حوزه‌ی خودرو علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما فرم استخدام شرکت کروز را پر کنید.

یکی دیگر از اقدامات مثبت این شرکت، به کارگیری بانوان در بخش‌های مختلف تحقیق، توسعه و تولید محصولاتش است. تعداد زیادی فرصت شغلی بسیار خوب برای خانم‌های فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی مکانیک خودرو، مهندسی برق و مهندسی صنایع در شرکت کروز وجود دارد. شرکت crouse در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ نفر پرسنل دارد و هدف اصلی‌اش تأمین قطعات و سیستم‌های باکیفیت و مطمئن به منظور برآورده کردن نیاز صنایع داخلی کشور و ورود به بازارهای صادراتی خارجی بوده است.

شرکت کروز در حال حاضر دارای یک کارخانه در جاده‌ی قدیم کرج، یک کارخانه در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج و یک کارخانه در کیلومتر ۲۱ جاده مخصوص کرج است. این شرکت در بسیاری از شهرهای ایران دارای پشتیبانی و خدمات پس از فروش است.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شهر ارومیه، مرکز استان مرزی آذربایجان غربی است. ارومیه با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران می‌باشد. کل استان آذربایجان غربی نیز بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و هشتمین استان پرجمعیت کشور است. با اینکه بخش خدمات، بیشتر فرصت‌های استخدام ارومیه را به خودش اختصاص می‌دهد، ولی مطابق با آمار سال ۱۳۹۵، سهم این بخش از نیروی کار فعال استان آذربایجان غربی، کمتر از ۴۵ درصد و پایین‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر کشور است.

اقتصاد استان آذربایجان غربی وابستگی شدیدی به کشاورزی، بازرگانی و توریسم دارد. همسایگی این استان با کشورهای کردستان عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، شهر ارومیه را به یک شهر ترانزیتی و گمرکی بسیار مهم تبدیل کرده است.

این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه، رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های آب گرم متعدد، سالانه، تعداد زیادی گردشگر را به خودش جذب می‌کند. به علاوه، این استان مکان‌های آثار تاریخی و فرهنگی متعددی است. بخش زیادی از کسب‌وکارهای خدماتی ارومیه در حوزه‌ی توریسم و گردشگری فعالیت دارند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با وضعیت استخدام ارومیه و استان آذربایجان غربی صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها، شانس بیشتری برای استخدام شدن در این استان دارند.

وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی

اهمیت کشاورزی در اقتصاد آذربایجان غربی

اساس اقتصاد آذربایجان غربی، کشاورزی است. این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات زراعی و باغی در کشور می‌باشد. البته امکان پرورش دام و طیور، زنبور عسل و شیلات نیز در این استان شمال غربی ایران وجود دارد. آذربایجان غربی، چهارمین استان کشور از نظر تولید محصولات زراعی است. این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه‌ی ۴ کشور قرار دارد. آذربایجان غربی، اولین تولیدکننده‌ی عسل و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ماهیان سردآبی و محصولات پروتئینی در ایران می‌باشد.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی کشاورزی باشید، شانس شما برای پیدا کردن یک شغل خوب در شهر ارومیه بسیار بالا است. بخشی از فرصت‌های استخدام ارومیه نیز مربوط به کسب‌وکارهای وابسته به کشاورزی مثل فروش کود و سم یا ماشین‌آلات کشاورزی است.

بخش صنعت و معدن ارومیه چگونه است؟

موقعیت جغرافیایی خاص و دور بودن از پایتخت و خسارات سال‌های جنگ ۸ ساله با عراق، موانع بزرگی برای رشد صنعتی استان آذربایجان غربی بوده‌اند. رونق کشاورزی در استان، صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی را به صنایع اصلی آذربایجان غربی تبدیل کرده‌اند. این استان در حوزه‌ی معدن نیز عملکرد بسیار ضعیفی دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معدن نمی‌توانند به راحتی در آذربایجان غربی، کار پیدا کنند. تعداد فرصت‌های استخدام ارومیه و دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی در بخش صنعت و معدن، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بخش خدمات و نقش آن در استخدام ارومیه

همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات، بیشترین نیروی انسانی استان آذربایجان شرقی را به خودش اختصاص داده است. یکی از بزرگ‌ترین صنایع خدماتی در دنیا، گردشگری و توریسم است. این استان شمال غربی ایران، با طبیعت بکر و دست نخورده، جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه و چشمه‌های آب گرم فراوان، رودخانه‌ها و آبشارها و صد البته، آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگر و توریست دارد و بخش زیادی از آگهی‌های استخدام ارومیه در بخش خدمات، مربوط به کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی گردشگری است.

بهترین موقعیت‌های استخدام ارومیه

با توجه به شرایط اقتصادی استان می‌توان گفت که بهترین فرصت‌های کسب و کار در ارومیه، مربوط به حوزه‌های مرتبط با کشاورزی مثل فروش سم و کود و فروش ماشین‌آلات کشاورزی و حوزه‌های مرتبط با گردشگری و توریسم مثل هتلداری و آژانس‌های مسافرتی است.

با اینکه معادن کمی در استان آذربایجان غربی وجود دارد، ولی این استان از منابع معدنی زیادی برخوردار است و در صورتی که سرمایه‌ی زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار داشته باشید، می‌توانید وارد حوزه‌ی معدن‌کاری و استخراج منابع معدنی شوید. با توجه به اینکه رقابت بسیار کمی در حوزه‌ی معدن‌کاری و استخراج در استان آذربایجان غربی وجود دارد، چنین کسب‌وکاری می‌تواند به سرعت به موفقیت برسد.

دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان غربی عبارتند از کشاورزی، دام‌پروری، طیور، شیلات و پرورش زنبور عسل. البته رقابت در این بخش‌ها بسیار زیاد است اما اگر سرمایه‌گذاری زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کاملا علمی و مکانیزه انجام دهید، با توجه به ظرفیت‌های بالای استان در بخش کشاورزی، قطعا به سرعت، بازگشت سرمایه را تجربه خواهید کرد.

آمار اشتغال و استخدام ارومیه

مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵، شهر ارومیه بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این حیث، دهمین شهر پرجمعیت ایران است. در حال حاضر عمده‌ی جمعیت استان آذربایجان غربی در سن ۳۰ الی ۴۰ سال قرار دارند و رقابت سختی برای تصاحب فرصت‌های شغلی در این استان وجود دارد. با این حال، در طول ۵ الی ۱۰ سال آینده، جمعیت سن اشتغال در این استان، کاهش چشمگیری خواهد یافت و رقابت برای پیدا کردن شغل، کمتر خواهد شد.

براساس آماری که در سال ۱۳۹۵ گردآوری شده، حدود ۴۵ درصد از جمعیت استان آذربایجان غربی در بخش خدمات مشغول به کار است و سهم بخش‌های کشاورزی و صنعت، به ترتیب، حدود ۳۳ درصد و حدود ۲۳ درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان آذربایجان غربی، برابر با ۴۰/۵ درصد و اندکی بیشتر از میانگین کشوری است. نرخ مشارکت در مناطق روستایی حدود ۱۰ درصد بیش از نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری است. این آمار، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بخش کشاورزی در بالا رفتن مشارکت اقتصادی استان می‌باشد. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی مردان، ۵ برابر نرخ مشارکت اقتصادی بانوان می‌باشد. در سال 1395، نرخ بیکاری برابر با ۱۱ درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است.

متأسفانه به دلیل غلبه‌ی کلیشه‌های فرهنگی و نابرابری‌های جنسیتی در استان آذربایجان غربی که دارای بافت فرهنگی عمدتا سنتی است، آمار استخدام خانم در ارومیه بسیار پایین است. نرخ مشارکت اقتصادی خانم‌ها در استان آذربایجان غربی، پنج برابر کمتر از نرخ مشارکت اقتصادی آقایان و اندکی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

پیدا کردن آگهی‌های استخدام ارومیه 1400

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام ارومیه ۱۴۰۰ می‌توانید به سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کرده و فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «ارومیه-آذربایجان غربی» قرار دهید. سپس، در میان فرصت‌های شغلی این شهر، جستجو کنید. آگهی‌های شغلی به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین به شما نمایش داده می‌شوند. با کلیک کردن روی هر آگهی کار می‌توانید جزئیات آن را ببینید و برای آن کارفرما، رزومه ارسال کنید.

برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی دیگر شهرستان‌های استان آذربایجان غربی می‌توانید در این سایت به دو روش عمل کنید. یا در فیلتر «شهر»، گزینه‌ی «تمام شهرهای آذربایجان غربی» یا فقط نام شهرستان مورد نظر خود را وارد کنید.

اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدام امروز ارومیه را ببینید، می‌توانید در کانال تلگرام جاب ویژن عضو شوید و از ربات جاب ویژن در تلگرام استفاده کنید. کانال و ربات تلگرامی جاب ویژن، آگهی‌های استخدام جدید ارومیه را به اطلاع شما می‌رسانند.

معرفی منطقه آزاد ماکو

در منطقه‌ی آزاد و ویژه‌ی اقتصادی ماکو، مواد اولیه‌ی صنعتی و کشاورزی بدون پرداخت گمرک از مرز عبور می‌کنند و در همان منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی زیادی در این بخش ویژه از استان آذربایجان غربی، ایجاد شده است. این منطقه شامل شهرستان‌های ماکو، پلدشت و شوط می‌باشد و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. نرخ بیکاری در این منطقه، در سال ۱۳۹۵، ۱۱/۷ درصد بوده است که فقط اندکی از نرخ بیکاری کل استان، بالاتر است. به نظر می‌رسد که پتانسیل این منطقه برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید و فرصت‌های شغلی متعدد در استان آذربایجان غربی، خیلی بیشتر باشد.

معرفی کارخانجات و صنایع استان آذربایجان غربی

با اینکه وضعیت ارومیه در بخش صنعت، اصلا جالب نیست، ولی این شهر دارای سه شهرک صنعتی است که میزبان کارخانه‌های مهمی می‌باشند. از مهم‌ترین این کارخانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجتمع فولاد ارومیه
  • پتروشیمی ارومیه
  • کارخانه‌ی سیمان ارومیه
  • تراکتورسازی ارومیه
  • مارال صنعت جاوید
  • شرکت پاکدیس
  • شرکت پگاه

شرکت تولید‌کننده‌ی فرآورده‌های لبنی پگاه در شهر ارومیه دارای یک کارخانه است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های میکروبیولوژی و مهندسی صنایع غذایی می‌توانند برای آگهی‌های استخدام شرکت پگاه ارومیه رزومه ارسال کنند.

  • شرکت اروم تریلر
  • آذر باتری
  • اروم استیل
  • صنایع نساجی حریر ریس ارومیه

معیشت و زندگی در ارومیه

اگر می‌خواهید برای کار به ارومیه مهاجرت کنید، بد نیست علاوه بر آشنایی با شرایط استخدام ارومیه، کمی هم در رابطه با شرایط زندگی در ارومیه آشنا شوید. این شهر، مرکز استان آذربایجان غربی در شمال غربی کشور و در همسایگی کشورهای ترکیه، کردستان عراق و جمهوری آذربایجان است. با اینکه اکثر مردم ارومیه، ترک زبان هستند ولی بخشی از جمعیت این شهر را کردنشین‌ها تشکیل می‌دهند و در کل، زندگی کردن در این شهر برای کسانی که به زبان ترکی آشنایی ندارند، ساده‌تر از زندگی در شهرهای عمدتا ترک‌نشین دیگر مثل اردبیل یا تبریز است.

شهر ارومیه یک شهر کوهستانی با میانگین بارش سالانه‌ی بسیار خوب و یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای کشور ما است. البته نباید از زمستان‌های سرد و پربرف ارومیه غافل شد.در اطراف شهر ارومیه، جاذبه‌های طبیعی متعدد و طبیعتی بی‌همتایی وجود دارد. زندگی در این شهر، عاشقان طبیعت را خسته نمی‌کند. به علاوه، هر وقت که بخواهید می‌توانید سری به دریاچه‌ی ارومیه و فلامینگوهای زیبای آن بزنید.

شهر ارومیه از شهرهای بسیار ارزان ایران محسوب می‌شود و قیمت اجاره یا خرید مسکن در این شهر، در مقایسه با خیلی از شهرهای دیگر ایران، پایین‌تر است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شهر، حمل و نقل عمومی است. ارومیه فاقد مترو است و پس از تهران، پرترافیک‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود. متأسفانه شهر ارومیه در شبکه‌ی ریلی کشور قرار ندارد ولی یک خط راه‌آهن محلی، ارومیه را به مراغه متصل می‌کند. البته شهر ارومیه دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که به تهران، مشهد، ترکیه، عربستان و دبی، پرواز دارد.

جمع بندی

همانطور که دیدید، استان آذربایجان غربی، صنعت موفقی ندارد ولی در بخش کشاورزی از برترین استان‌های کشور است. فرصت‌های شغلی متعددی در این استان برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط مثل صنایع غذایی وجود دارد. همچنین، عمده‌ی بخش صنعتی این استان، منحصر به صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تکمیلی کشاورزی مثل صنایع غذایی است. صنعت گردشگری آذربایجان غربی نیز پتانسیل بالایی برای رشد کسب‌وکارهای مرتبط دارد. بنابراین، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی صنایع غذایی، مدیریت جهانگردی و هتلداری، شانس خوبی برای پیدا کردن کار در استان دارند. منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی ماکو، پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی جدید دارد.

با اینکه عمده‌ی نیروی کار این استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند، ولی سهم بخش خدمات از استخدام ارومیه در مقایسه با سایر استان‌های کشور، کمتر است و بخش زیادی از نیروی کار فعال اقتصادی آذربایجان غربی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. به علاوه، استخدام خانم در ارومیه، پنج برابر کمتر از استخدام آقا است.

شهر ارومیه، یک شهر خوش‌آب‌وهوا با طبیعتی زیبا برای زندگی است. هزینه‌های زندگی در ارومیه بسیار پایین است اما این شهر، پس از تهران، پرترافیک‌ترین شهر ایران است و وضعیت آن در حوزه‌ی حمل‌ونقل درون‌شهری چندان مناسب نیست. برای مشاهده آگهی هایی استخدامی کلیک کنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

اما چطور می‌توان زودتر از همه از آگهی‌های استخدام جدید مطلع شد و برای آن‌ها رزومه ارسال کرد؟ در دنیای رقابتی امروز، هرچه سریع‌تر از یک موقعیت شغلی مطلع شوید شانس بالاتری برای استخدام شدن خواهید شد. بنابراین به نظر می‌رسد سرعت و مشاهده سریع‌تر آگهی‌های استخدام جدید نقش تعیین‌کننده‌ای در کاریابی و استخدام کارجویان داشته باشد.

علیرغم افزایش فرصت‌های کاریابی در سال‌های گذشته، پیدا کردن کار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته اندکی دشوارتر شده است. بحران بیماری همه گیر کرونا و تحریم‌های اقتصادی دست به دست هم داده اند تا اقتصاد ایران را به رکود بکشانند. در نتیجه در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر کار خود را از دست داده اند و بیکار شده‌اند. بنابراین، پیدا کردن فرصت‌های استخدام جدید ۱۴۰۰ برای کارجویان به کار پرچالشی تبدیل شده است و بر سر فرصت‌های شغلی مناسب رقابت نسبتا زیادی به وجود آمده است.

چطور در بهترین موقعیت شغلی استخدام شویم؟

از کجا کار پیدا کنیم؟ یا کجا دنبال کار بگردیم؟ از جمله سوالات پرکاربردی هستند که برای اغلب کارجوها مطرح می‌شود. برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم به کمک ساده‌ترین روش‌ها می‌توانید به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. ولی قبل از شروع باید یک رزومه خوب از توانایی، مهارت و تحصیلات برای ارائه به کارفرما داشته باشید. برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز آنلاین استفاده کنید. تفاوت بین کارجویانی که خیلی سریع موقعیت شغلی مناسبی پیدا می‌کنند و کارجویان که مدت‌های طولانی در جستجوی کار هستند رعایت کردن برخی نکات به ظاهر ساده اما مهم است. در ادامه برخی از این نکات را به شما معرفی خواهیم کرد:

شبکه ارتباطات حرفه‌ای و کاری خود را گسترش بدهید

حقیقتی که وجود دارد این است که بسیاری از فرصت‌های شغلی خیلی خوب هیچ وقت به صورت عمومی منتشر نمی‌شوند! اگر در جستجوی کار جدید هستید باید در ابتدا تلاش کنید ارتباط درستی با دوستان و آشنایانتان ایجاد کنید که این ارتباط می‌تواند از یک صحبت عادی شروع شود و در نهایت به یک وعده ناهار یا شام منتهی شود. شما می‌توانید در میان صحبت‌ها به بزرگ‌ترین دغدغه خود یعنی «کجا دنبال کار بگردم» و اینکه دنبال کار هستید هم اشاره کوتاهی داشته باشید. فراموش نکنید که هدف شما ایجاد ارتباط نزدیک و خوب با تمام افرادی است که در شبکه ارتباطات حرفه ای شما قرار دارند. در نهایت اگر شبکه سازی درستی انجام داده باشید حتما در جریان موقعیتهای شغلی خوب و ایده آل قرار خواهید گرفت.

در نمایشگاه‌‌های کار شرکت کنید

نمایشگاه کار رویدادی است که در آن کارفرمایان و نمایندگان شرکت‌های بزرگ و همچنین کارجویان دور هم جمع میشوند و در مورد فعالیت‌های سازمان و موقعیت‌های شغلی و کاریابی اطلاعات به اشتراک می‌گذارند. نمایشگاه کار، فرصتی فوق العاده برای ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان است و خوشبختانه در ایران نیز چند سالی است که نمایشگاه‌های کار در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف برگزار می‌شود و تاثیر خوبی در برقراری ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان داشته است.

از قالب رزومه استاندارد و حرفه‌ای استفاده کنید

واقعیت این است که مسئول بررسی رزومه‌ها تنها چند ثانیه برای هر رزومه وقت می‌گذارد و در همان مدت زمان کوتاه تصمیم به پذیرش یا رد شما می‌گیرد. بنابراین اولین چیزی که باعث به چشم آمدن و تمایز رزومه شما در بین رزومه رقبا خواهد شد قالب و ظاهر آن است. استفاده از قالب زیبا و استاندارد علاوه بر ظاهر زیبایی که به رزومه می‌دهد نشان می‌‌دهد که شما فردی حرفه‌ای هستید و با اصول صحیح رزومه نویسی کاملاً آشنایی دارید. شاید باورتان نشود ولی بسیاری از رزومه‌ها صرفاً به خاطر قالب غیراستاندارد و ترتیب اشتباه اطلاعات ممکن است رد شوند.

بنابراین اولین قدم، ساخت رزومه‌‌ای حرفه‌ای است که بتواند به بهترین شکل مهارت‌ها و توانایی‌های شما را به کارفرما نمایش دهد. سرویس رزومه ساز رایگان جاب ویژن به شما این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه و با تکمیل اطلاعات خواسته شده، رزومه‌ای حرفه‌ای در قالبی استاندارد و شکیل بسازید و با خیال راحت آن را برای هر کارفرمایی بفرستید.

از تاثیر شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

همه ما با پیشرفت تکنولوژی، وقت و زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی خود مانند اینستاگرام و لینکدین می‌کنیم. اما آیا به این فکر کرده اید که از شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید برای جستجوی کار و استخدام و تعامل با کسب‌و‌کار‌ها هم استفاده کنید؟ با دنبال کردن صفحه کسب‌و‌کارهای مختلف در شبکه های اجتماعی می‌توانید در رابطه با لحن، علایق و فرصت‌های شغلی آن کسب‌و‌کار، اطلاعات خوب و ارزشمندی به‌دست آورید. پس تلاش کنید حضور پررنگ تری در این شبکه‌ها به ویژه لینکدین داشته باشید تا با ایجاد ارتباط با افراد فعال در حوزه کاری خود، شبکه‌ای قدرتمند و موثر برای خود ایجاد کنید.

افزایش مهارت‌های شغلی

اگر مدت زیادی است که به دنبال کار هستید و هیچ شرکتی شما را به مصاحبه دعوت نمی‌کند شاید لازم باشد در مورد مهارت‌هایتان تجدیدنظر داشته باشید. اگر رزومه‌تان استاندارد است و برای آگهی‌های مرتبط رزومه فرستادید و باز هم به مصاحبه دعوت نشدید به تقویت مهارت‌هایتان فکر کنید. هیچ وقت خود را محدود به مدرک دانشگاهی نکنید و فکر نکنید که داشتن مدرک از یک دانشگاه خوب برای استخدام و موفقیت شغلی شما کافی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارفرماها روز به روز توجه کمتری به مدرک تحصیلی کارجویان می‌کنند و در عوض تمرکز اصلی را بر میزان مهارت‌ها و توانایی‌های شغلی کارجویان قرار می‌دهند. برای تقویت مهارت‌هایتان مطالعه کنید، از منابع آنلاین و دوره‌های آموزشی آنلاین استفاده کنید و در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت کنید؛ خلاصه هر کاری که لازم است برای تقویت مهارت‌ها و یادگیری مطالب جدید انجام دهید.

از سایت‌های کاریابی آنلاین استفاده کنید

از کجا کار پیدا کنیم یکی از سوالات متداولی است که کارجویان از ما می‌پرسند. اگر می‌خواهید رزومه خود را در زمانی کوتاه برای شرکت‌های زیادی ارسال کنید، بهترین راهکار استفاده از سایت‌های کاریابی آنلاین مثل جاب ویژن است. سامانه‌های کاریابی به شما کمک می‌کنند تا شغل مورد نظر خود را بر اساس مواردی مثل مکان، نوع همکاری، حقوق، تخصص و جستجو کنید. هم‌چنین رزومه یا نمونه کارهای قبلی خود را در چنین سایت‌هایی آپلود کنید تا کارفرمایان به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

جمع‌بندی

فرآیند کاریابی و استخدام در دنیای امروزی می‌تواند کمی چالش‌برانگیز و دشوار باشد؛ اما اگر شیوه‌های درست جستجوی کار و اطلاع از آگهی‌های استخدام جدید را بدانید می‌توانید به‌راحتی شغل موردنظرتان را پیدا کنید. ازآنجاکه ممکن است کارجویان زیادی مثل شما به دنبال موقعیت‌های شغلی باشند رقابت شدیدی بر سر تصاحب فرصت‌های استخدام جدید به‌ویژه در سازمان‌های بزرگ و معتبر مثل بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های موفق ایجاد شده است. در چنین شرایطی کارجویانی که زودتر از این فرصت‌ها مطلع شوند و رزومه‌شان را ارسال کنند شانس بالاتری برای استخدام شدن خواهند داشت. سایت استخدام آنلاین جاب ویژن با خدمات و امکانات مختلف سعی می‌کند روند کاریابی و استخدام کارجویان را کوتاهتر کند.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

استان همدان با بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، چهاردهمین استان کشور از نظر جمعیت محسوب می‌شود. این استان هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی، شرایط خوبی دارد. با اینکه عمده‌ی آگهی استخدام همدان مربوط به بخش خدمات هستند، اما این استان، یکی از پایین‌ترین آمار اشتغال نیروی کار در بخش خدمات را در کشور دارد.

همدان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعدد، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد. شرایط آب و هوایی خوب، آب فراوان و خاک حاصلخیز سبب شده تا تمامی فعالیت‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا شیلات، در این استان از شرایط خوبی برخوردار باشند. در بخش صنعت نیز تنوع زیادی در استان همدان مشاهده می‌شود و کارخانه‌های صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و فلزات اساسی، صنایع دارویی و در همدان مشغول به فعالیت هستند. صنایع دستی نیز جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد استان دارد.

استان همدان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور است. بیش از ۲۰۰ معدن فعال در استان همدان برای استخراج انواع مختلف کانی‌های فلزی و غیرفلزی فعالیت می‌کنند و فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی عمران و زمین‌شناسی در این استان وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام و اشتغال در استان همدان صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید آگهی‌های استخدام همدان را پیدا کرده و برای آن‌ها رزومه بفرستید. با ما همراه باشید.

نرخ  بیکاری در استان همدان

استان همدان یکی از پایین‌ترین آمار بیکاری را در میان استان‌های کشور دارد. جالب است که حتی نرخ بیکاری در این استان، در سال‌های گذشته، نزولی بوده است. متأسفانه مطابق با آمار سال ۱۳۹۶، بیش از ۳۶ درصد از جمعیت بیکاران همدان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند. این در حالی است که کمترین نرخ بیکاری مربوط به دارندگان مدرک دیپلم است.

در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱۰۰ فرصت شغلی در استان همدان به ثبت رسیده و این در حالی است که تعداد متقاضیان کار ثبت نام شده در مراکز کاریابی بیش از ۶ هزار نفر بوده است و از این تعداد، حدود ۳ هزار نفر به کار گمارده شده‌اند. این تعداد، برابر است با حدود نیمی از کارجویان و یک آمار بسیار خوب در میان استان‌های کشور محسوب می‌شود.

از تعداد کل متقاضیانی که در سال ۱۳۹۸ در مراکز کاریابی استان ثبت نام کرده‌اند، بیش از ۲۵۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بوده‌اند. البته خیلی از این ثبت‌نام کنندگان فقط برای لغو تعهد آموزش رایگان و آزاد سازی مدرک تحصیلی ثبت نام کرده و به دنبال کار نبوده‌اند. با این حال، از حدود ۳۰۰۰ نفر افراد به کار گمارده شده به واسطه‌ی مراکز کاریابی همدان، بیش از ۸۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر و بی از ۷۰۰ نفر نیز دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند.

وضعیت اقتصادی همدان چگونه است؟

این استان خوش آب و هوای کشور دارای زمین‌های بسیار حاصلخیزی است که امکان کشاورزی و باغداری را فرآهم آورده‌اند. به علاوه، وجود معادن مختلف و متعدد مثل معدن آهن، معدن فلدسپات، معدن آهن و معدن فروسیلیس، سبب شده است که اقتصاد این استان به طور انحصاری در اختیار بخش‌های کشاورزی و خدمات قرار نگیرد. البته استان همدان در بخش صنعت نیز فعال است ولی تنوع فعالیت‌های صنعتی در این استان، سبب شده که بخش صنعت در یک حوزه متمرکز نباشد و پیشرفت چندانی نکند. کارخانه‌های متعدد نساجی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و فلزات اساسی در همدان مشغول به کار هستند. از سهم زیاد صنایع دستی در اقتصاد همدان نیز نباید چشم پوشی کرد.

بخش‌های مختلف اقتصادی در استان همدان

کشاورزی

شرایط آب و هوایی خاص استان همدان و بهره‌مندی از آب فراوان، سبب شده است که تمامی بخش‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا باغداری، دامپروری، پرورش طیور و حتی شیلات سهم‌های نسبتا یکسانی در کشاورزی استان همدان داشته باشند.

مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۸ درصد از نیروی کار فعال استان همدان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. فرصت‌های بسیار خوبی برای کسب و کار در همدان در بخش کشاورزی وجود دارد و بخشی از فرصت‌های استخدام همدان مربوط به گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی کشاورزی است.

صنعت

با اینکه استان همدان ظرفیت بالایی برای پیشرفت در بخش صنعت دارد، ولی نمی‌توان یک صنعت خاص را به عنوان صنعت اصلی این استان معرفی کرد. کارخانه‌های مختلف نساجی، داروسازی، صنایع غذایی، فلزات اساسی، صنایع شیمیایی و در استان همدان فعالیت دارند ولی هیچ یک از این صنایع، مطابق با ظرفیت بالای استان، توسعه نیافته‌اند.

همدان یکی از قطب‌های معدنی کشور است و در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ معدن فعال دارد. وجود معادن متعدد شن و ماسه، فروسیلیس، آهن، آهک، گرانیت، مس، تالک، تراورتن و دیگر کانی‌ها، فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی در این استان فرآهم آورده است.

خدمات

در حالی که در اکثر استان‌های کشور، بالای ۵۰ درصد از نیروی انسانی در بخش خدمات مشغول به کار هستند، در استان همدان و مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، تنها کمتر از ۴۳ درصد در این بخش اقتصادی مشغول به کار بوده‌اند. این موضوع نشان از فعال بودن بخش‌های صنعت و کشاورزی و اقتصاد مولد استان همدان است.

این استان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد مثل غار علیصدر و آرامگاه پور سینا، ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط، مثل مدیریت جهانگردی و هتلداری از شانس زیادی برای پیدا کردن شغل در این استان برخوردار هستند.

استخدام بخش دولتی همدان

در سال‌های اخیر، تعداد استخدام دولتی در استان همدان بسیار معدود بوده و چیزی نزدیک به ۹۹٪ از استخدامی‌های همدان در سال ۱۳۹۸ مربوط به بخش خصوصی یا تعاونی بوده‌اند. بنابراین، بهتر است که خیلی روی استخدام دولتی در همدان حساب باز نکنید و برای آگهی‌های استخدام همدان در شرکت‌های خصوصی رزومه بفرستید.

یافتن آگهی‌های استخدام همدان

یک راه ساده برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام جدید در همدان، مراجعه به وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن است. در صفحه اصلی این وبسایت می‌توانید فیلتر «شهر» را در بالای صفحه پیدا کنید و آن را روی گزینه‌ی «همه‌ی شهرهای همدان» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های شغلی جستجو کنید. در این صورت، فرصت‌های استخدامی مربوط به سرتاسر استان همدان به شما نمایش داده خواهند شد.

برای اینکه فقط در میان آگهی‌های استخدام شهر همدان جستجو کنید، می‌توانید فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی همدان-همدان قرار دهید. برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی در هر یک از شهرهای همدان نیز می‌توانید نام شهر خود را جستجو کنید.

جمع بندی

استان همدان یکی از متوازن‌ترین آمار توزیع نیروی انسانی بین سه بخش اقتصادی کشاورزی، صنعت و خدمات و یکی از کمترین آمار بیکاری کشور را دارد و کمتر از ۴۳ درصد از نیروی کار این استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند. همدان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود و در تمامی بخش‌های کشاورزی، عملکردی عالی دارد و نیاز بالایی به استخدام مهندس کشاورزی در این استان احساس می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین نقش را در استخدام همدان ایفا می‌کند.

این استان، در صنایع بسیار متنوعی، از صنایع غذایی گرفته تا صنایع دارویی، پتروشیمی، نساجی، فلزات اساسی و دارای کارخانه‌هایی است. البته بخش صنعت استان، بیشتر وابسته به بیش از ۲۰۰ معدن کانی‌های فلزی و غیر فلزی آن است که فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التخصیلان رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی ایجاد کرده‌اند. در بخش خدمات نیز با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، فرصت‌های کار و استخدام خوبی برای فعالیت در حوزه‌ی توریسم و جهانگردی وجود دارد.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

مهندسی نفت از جمله مشاغلی است که نیازمند تحصیلات و داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط است و بدون داشتن مدرک مرتبط امکان استخدام شدن در این حوزه را نخواهید داشت. برای اینکه دید بهتری از شغل مهندس نفت پیدا کنید در این مقاله قصد داریم این شغل را به شما معرفی کنیم و در مورد وظایف و مسئولیت‌ها، مهارت‌های لازم برای استخدام مهندس نفت بدو سابقه کار و با سابقه کار، و همچنین شرایط و محیط کاری آن بیشتر صحبت کنیم.

ایران کشوری نفت‌خیز است و به دلیل ذخایر و سرمایه‌های فراوان نفت و گاز یکی از کشورهای مطرح در صنعت نفت دنیا به‌حساب می‌آید. مهندس نفت وظیفه نظارت بر عملیات حفاری، استخراج و تولید نفت و گاز را از میادین نفتی بر عهده دارد و یکی از مشاغل حساس و پرتقاضا در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است. این شغل درآمد نسبتاً بالایی دارد؛ اما از طرفی سختی و فشار کاری بالایی دارد و مهندسین نفت مجبورند در شرایط بسیار دشوار و سخت مشغول به کار باشند.

آشنایی با رشته مهندسی نفت

مهندس نفت مسئولیت طراحی تجهیزات حفاری و برنامه‌ریزی روش‌ها و تکنیک‌های استخراج نفت و گاز از ذخایر خشکی و دریایی را بر عهده دارد و بر کل عملیات نظارت دارد. چارچوب اصلی وظایف این مهندس ارائه مشاوره و توصیه‌ برای عملیات حفاری با در نظر گرفتن هزینه، سختی پروژه و بازدهی کار است. همچنین در مورد منابع جدید نفت و گاز تحقیق می‌کنند و به کمک مدل‌سازی‌های کامپیوتری روش‌هایی برای دستیابی به آن‌ها پیدا می‌کنند.

 مهندس نفت بعد از چندین سال کار و کسب تجربه به جایگاه مهندس ارشد می‌رسد و استقلال بیشتر و مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های حساس‌تری در مورد پروژه‌های بزرگ و مهم خواهد داشت. هرچقدر سطح شغلی شما به عنوان مهندس نفت بالاتر برود نیاز به حضور در میادین نفتی و سایت‌های عملیاتی کمتر می‌شود و بخش عمده کارها به صورت دفتری انجام خواهد شد.

اکثر شرکت‌های نفت و گاز مدرک کارشناسی را برای استخدام مهندس نفت در نظر می‌گیرند؛ هرچند برای پروژه‌های بزرگ و شرکت‌های مهم داشتن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نفت و همین‌طور داشتن پروانه مهندسی حرفه‌ای مزیت ویژه محسوب می‌شود. متقاضیان استخدام مهندس نفت علاوه بر مدرک تحصیلی لازم، به‌دقت به جزئیات، مهارت‌های تحلیلی قوی و مهارت بالا در گزارش‌نویسی نیاز خواهند داشت.

رشته مهندسی نفت گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های متفاوتی دارد و مهندسین نفت با توجه به گرایش و تخصصی که دارند در یک حوزه خاص مشغول به کار می‌شوند.

شاخه‌های مهندسی نفت به چند دسته تقسیم می‌شوند:

زمین شناسان نفت که با روش‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی ساختارهای زیرسطحی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و هیدروکربن‌ها و ذخایر نفت و گاز را پیدا می‌کنند.

مهندسین مخزن که تلاش می‌کند از طریق جایگذاری مناسب چاه حفاری، سطح تولید و تکنیک‌های بازیابی نفت پیشرفته، فرآیند تولید نفت و گاز را بهینه‌سازی کند. این مهندسین از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی کامپیوتری برای شناسایی خطرات و پیش‌بینی پتانسیل مخزن استفاده می‌کنند.

مهندسین تولید از طریق عملیات‌های مختلف مثل مشبک‌کاری، کنترل ماسه تولیدی، فراز آوری مصنوعی، کنترل جریان و تجهیزات درون‌چاهی، رابط بین مخزن و چاه را مدیریت می‌کنند. آن‌ها همچنین تجهیزات سطحی برای جداسازی جریان تولیدی (نفت، گاز و آب) را انتخاب می‌کنند.

مهندس حفاری جنبه‌های فنی حفاری چاه‌های تولیدی و تزریقی را مدیریت می‌کند. این مهندس در قالب تیم و در کنار سایر مهندسین، دانشمندان و تیم‌های حفاری و پیمانکاری فعالیت می‌کنند

مسئولیت‌های کاری مهندس نفت

به‌طور کل می‌توان گفت هدف از استخدام مهندس نفت انجام امور و مسئولیت‌های زیر است:

  • هماهنگی با مهندسین علوم زمین، مهندسین تولید و مخازن و مدیران مالی برای تفسیر نتایج و پیش‌بینی پتانسیل تولید
  • تجزیه‌وتحلیل، تفسیر و نظارت بر داده‌های زمین‌شناسی برای تعیین خطرات استخراج و یافتن بهترین روش‌ها و تکنیک‌های حفاری و استخراج
  • تعیین و برآورد خطرات استخراج مانند پتانسیل منطقه برای زمین‌لرزه
  • برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر سایت‌های استخراج
  • به‌کارگیری آزمایش، تجزیه‌وتحلیل و تحقیق برای ارزیابی مخازن جدید برای تعیین سود و تدوین برنامه‌های حفاری و استخراج کم‌هزینه
  • تولید مدل‌های شبیه‌سازی‌شده کامپیوتری برای تجهیزات و ساختار حفاری، طراحی و تعیین بهترین ابزار و تجهیزات برای استخراج و مدیریت ماشین‌آلات و هزینه‌های تولید
  • تعیین کارآمدترین روش برای شکستن بسترهای شیل یا سنگ نفت زا به منظور آزادسازی گاز یا نفت
  • نظارت بر عملیات تولید، اطمینان از استخراج و حفاری کارآمد، اطمینان از استخراج و حمل‌ونقل طبق مقررات ایمنی و محیط زیستی.
  • مراقبت و نگهداشت تجهیزات حفاری و پمپاژ در سایت حفاری
  • توسعه و بهینه‌سازی روش‌هایی برای استخراج نفت بیشتر از چاه‌های موجود
  • تهیه گزارش و نقشه و ارائه آن به مدیران مافوق
  • ارتباط و مشورت با کارمندان بخش مدیریتی و فنی

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

پرستاری شغلی بسیار مهم و حساس است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی به ویژگی‌های شخصیتی خاصی نیاز دارد. پرستاران نقشی حیاتی در مراقبت و درمان بیماران به عهده دارند و در مورد تمام بیماری‌ها و مراقبت‌های درمانی باید اطلاعات کافی داشته باشد. پرستاران بر طبق دستورات و تجویز پزشک از بیماران مراقبت می‌کنند و ترکیبی از حمایت بالینی، عاطفی و اجتماعی را به بیماران و حتی خانواده بیماران ارائه می‌کنند. افراد زیادی به دلیل ویژگی‌های فردی و شخصیتی علاقه زیادی به شغل پرستاری و کمک به بهبود و درمان بیماران دارند؛ از طرفی افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز نیاز به  استخدام پرستار را افزایش داده است.

در این مقاله قصد داریم در مورد شغل پرستاری و شرایط لازم برای استخدام شدن به عنوان پرستار صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی در مورد بازار کار این شغل حساس و مهم به شما ارائه کنیم.

معرفی شغل پرستاری

پرستارها در یک کلام نجات‌دهنده زندگی هستند. در آمریکا بیش از ۳ میلیون پرستار مشغول به کار است و تعداد پرستاران نسبت به پزشکان حدود ۳ به ۱ است. درحالی‌که پزشکان معمولاً در یک زمینه خاص تخصص و تبحر دارند، پرستاران آموزش‌های عمومی و جامع‌تری می‌بینند و قادر به مراقبت از تمامی بیماران و همه جنبه‌های سلامتی افراد هستند.

به عنوان مثال، بیماری که دچار درد قفسه سینه شده ممکن است به یک متخصص قلب یا متخصص داخلی مراجعه کند و هریک از این پزشکان با توجه به تخصص خود اقدام به تشخیص بیماری و تجویز دارو کنند. اما پرستار مسئولیت مراقبت از تمام بیماران را به عهده دارد و باید مطمئن شود که املا درمان‌ها و داروهای مختلف با یکدیگر تداخل نداشته باشند و ثانیه بیمار در جریان روند درمان قرار داشته باشد. هنگامی‌که نتایج آزمایش و تشخیص نهایی آماده می‌شود معمولاً پرستار اولین نفری است که آن‌ها را می‌خواند و در صورت لزوم پزشک و متخصص مربوطه را مطلع می‌کند. دیگر زمانه آن‌که پرستار تنها در نقش دستیار و مجری دستورات پزشک بود گذشته است و امروزه پرستاران به ‌اندازه پزشک، در درمان و مراقبت از بیماران نقش و مسئولیت دارند.

تحصیلات لازم برای استخدام پرستار

برای پذیرش در موقعیت‌های استخدام پرستار به مدرک لیسانس پرستاری نیاز خواهید داشت. دانشجویان در دوره کارشناسی دروس مختلف و متنوعی را مطالعه می‌کنند تا با همه جوانب مراقبت و درمان بیماران مختلف آشنا شوند. دانشجویان پرستاری پس از سپری کردن دروس عمومی و تخصصی باید دوره‌های کارآموزی و کارورزی را در بیمارستان‌های آموزشی بگذرانند تا به صورت عملی نیز با پراسیجر و روند درمان و مراقبت‌های درمانی آشنا شوند. به طور کلی واحدهای درسی دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی به چند گروه کلی تقسیم می‌شوند: دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی و دروس کارآموزشی رشته پرستاری.

مدرک موردنیاز برای اکثر موقعیت‌های شغلی پرستاری، کارشناسی است؛ اما درصورتی‌که در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر نیز تحصیل کرده باشید می‌‌توانید فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتری داشته باشید.

برخی از گرایش‌های رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  • پرستاری کودکان
  • پرستاری داخلی و جراحی
  • پرستاری توان‌بخشی
  • پرستاری اورژانس
  • پرستاری مراقبت‌های ویژه
  • پرستاری مراقبت از نوزادان
  • پرستاری بهداشت و سلامت جامعه

مسئولیت‌های کاری پرستاران

  • همکاری با پزشکان برای معاینه فیزیکی و اجرای برنامه‌های درمانی
  • ثبت شرح‌حال از وضعیت بیمار و ارائه گزارش به پزشک
  • انجام پروسیجر درمانی، چک کردن دمای بدن بیماران، بررسی فشار خون و ضربان نبض
  • دادن دارو و انجام تزریقات تجویز شده توسط پزشک طبق زمان‌بندی دقیق
  • در جریان گذاشتن خانواده و همراهان بیمار و اطلاع در مورد روند درمان
  • گرفتن نمونه خون، تمیز کردن، ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها
  • کنترل وضعیت بیمار، تأمین نیازهای او و ارائه بهترین مراقبت و درمان
  • بررسی تجهیزات پزشکی و حفظ بهداشت و ایمنی (تجهیزات ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح، آماده‌سازی تخت و )
  • همکاری با تیم پرستاری برای اجرای برنامه‌های مراقبتی از تمام بیماران

ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های فردی یک پرستار نمونه

پرستاری شغلی است که ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف انسانی دارد و به همین دلیل، علاوه بر دانش تخصصی مستلزم ویژگی‌های شخصیتی خاصی مثل دلسوزی، صبوری و حس همدردی است. به‌طور کل، برای استخدام پرستار لازم است واجد مهارت‌های فردی زیر باشید:

حس شفقت و دلسوزی: نگرانی برای درد و مریضی دیگران و تلاش برای بهبود سلامتی وضعیت بیماران یکی از ویژگی‌های اصلی یک پرستار موفق است.

مهارت‌های سازمانی و توجه به جزئیات: منظم و دقیق بودن به شما کمک می‌کند تمام پروسیجر درمانی را به با دقت دنبال کنید و از سلامت و ایمنی خود، بیماران و همکاران مطمئن شوید.

تفکر انتقادی: این مهارت به شما کمک می‌کند مشکلات را ارزیابی کنید و اقدامات لازم برای حل آن‌ها را انجام دهید.

صبر و ثبات عاطفی: پرستاری شغلی حساس و پر چالش است و داشتن این دو مهارت به شما کمک می‌کند در شرایط دشوار و احساسی بتوانید به‌درستی مسئولیت‌های شغلی خود را انجام دهید و موقعیت را کنترل کنید.

مهارت گوش دادن و صحبت کردن: به عنوان پرستار باید توانایی خوبی در ارتباط برقرار کردن با بیماران، خانواده آن‌ها و همین‌طور کارکنان بیمارستان داشته باشید. بخش زیادی از کار شما به‌صورت تیمی است و ارتباط مؤثر و سازنده با همکاران نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت شغلی شما خواهد داشت.

توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان: در شغل پرستاری اغلب لازم است هم‌زمان چند کار را انجام دهید و مدیریت کنید؛ بنابراین داشتن این مهارت به شما در انجام بهتر وظایف شغلی‌تان کمک می‌کند. در بسیاری از مواقع، یک پرستار وظیفه مراقبت از چندین بیمار را بر عهده دارد و باید داروها و نحوه مراقبت از هر بیمار را در ذهن داشته باشد و طبق زمان‌بندی از تمام آن‌ها مراقبت کند.

برخورداری از سلامت و توانایی جسمی لازم: پرستاران بخش زیادی از ساعات کاری را به‌صورت ایستاده و در حال تردد در بیمارستان سپری می‌کنند. همچنین موقع بلند کردن یا جابجایی بیماران و کمک به آن‌ها به توان و قدرت جسمی مناسبی نیاز خواهند داشت. بنابراین نکته مهم در استخدام پرستار برخورداری از سلامت و توان جسمی لازم برای انجام مسئولیت‌های شغلی و وظایف پرستاری است.

محیط کاری پرستاران

بخش اعظم پرستاران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند و سایر پرستاران در مطب‌های پزشکان، مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های درمانی استخدام می‌شوند. بااین‌حال، مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در منزل، مدارس و مراکز اصلاح و تربیت و نیز اقدام به استخدام پرستار می‌کنند. کارفرماهای پرستاران را به‌طور فهرست‌وار در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • بیمارستان‌های خصوصی و دولتی
  • کلینیک‌ها
  • ادارات و شرکت‌ها
  • مدارس
  • داروخانه‌ها
  • بخش خدمات اورژانس و اعزام آمبولانس
  • مراکز خدمات درمانی در منزل
  • آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری از سالمندان

علاوه بر بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی، وزارت بهداشت و درمان نیز برای تأمین نیروی متخصص در مشاغل مختلف اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند. یکی از رشته‌ها و مشاغل موردنیاز وزارت بهداشت، پرستاری است و بسیاری از پرستاران برای استخدام در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی تمایل به شرکت در این آزمون دارند.

افرادی که قصد دارند در آزمون استخدامی وزارت بهداشت شرکت کنند باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند. شرایط اختصاصی با توجه به رشته و عنوان شغلی متغیر خواهد بود و در دفترچه راهنمای آزمون درج خواهد شد؛ اما شرایط عمومی برای شرکت در این آزمون عبارت است از:

  • اعتقاد و پایبندی به دین اسلام یا یکی از ادیان موردقبول در قانون اساسی
  • التزام به قانون اساسی
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • انجام خدمت دوره سربازی یا معافیت قانونی برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان
  • عدم سوءپیشینه کیفری و جزایی مؤثر
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام وظایف محوله
  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

گسترش دسترسی به اینترنت و راه‌اندازی کسب و کارها و استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ باعث رونق اقتصادی و پدید آمدن فرصت‌های شغلی و استخدام جدید زیادی شده و به اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های استخدام کمک فراوانی کرده است. در حال حاضر در هر رشته و گروه شغلی، می‌توانید با کمی جستجو در سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن، موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید و استخدام شوید.

خبر خوب برای کارجویان عزیز این است که روش‌های جدید و بهینه‌تری برای کاریابی و مرتبط ساختن کارجویان و کارفرمایان پدید آمده. امروزه پلتفرم‌های کاریابی آنلاین تقریبا توانسته‌اند دفاتر کاریابی‌ حضوری زیر نظر وزارت کار را تقریبا از دور خارج کنند و نقش مهمی در اشتغال جوانان کشور ایفا کنند.

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن بهترین راهکارها برای جستجوی موقعیت‌های شغلی را توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم چطور می‌توانید به عنوان اولین نفر از یک آگهی استخدام جدید باخبر شوید و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا دفاتر کاریابی پاسخگوی نیاز کارجویان نبودند؟

نتایج بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که استقبال کارجویان و کارفرمایان به دفاتر کاریابی روز به روز کمتر میشود. بخش زیادی از آمار مراجعه به مراکز کاریابی نیز به منظور دریافت نامه‌ی عدم کاریابی برای لغو تعهد آموزش رایگان به منظور دریافت اصل مدرک تحصیلی دانشگاهی است و واقعا با هدف پیدا کردن شغل نیست.

اما دلایل این موضوع چیست؟ به نظر می‌رسد که با افزایش حضور کارجویان و کسب و کارها در فضای مجازی، موضوع استخدام نیز به سمت آنلاین شدن پیش رفته است. امروزه تقریبا تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها در وبسایت خود دارای یک بخش همکاری با ما هستند و آگهی‌های استخدامی خود را در پلتفرم‌های کاریابی اینترنتی به اشتراک می‌گذارند تا تعداد بیشتری از کارجویان بتوانند آن‌ها را ببینند و برای این فرصت‌های شغلی رزومه بفرستند.

می‌توان انتظار داشت که نسبت بسیار بالایی از آگهی‌های استخدام جدید ۱۴۰۰ نیز در سایت کاریابی اینترنتی مثل جاب ویژن منتشر شوند.

مزایای کاریابی آنلاین و اینترنتی

دفاتر سنتی کاریابی سال‌هاست که فعالیت می‌کنند و عملکرد نسبتاً خوبی هم داشته‌اند؛ اما به دلایلی که در ادامه میگوییم کاملاً جوابگوی نیاز کارجویان نبوده اند. اولا کارجویان برای استخدام شدن باید حضوری به یکی از این دفاتر مراجعه می‌کردند و اطلاعات و سوابق کاریشان را ثبت می‌کردند. در ضمن، کارجو برای استفاده از خدمات می‌بایست هزینه‌ای را پرداخت می‌کرد. علاوه بر این، کارجو به تمام مشاغل و موقعیت‌های شغلی دسترسی نداشت و تنها از طریق مشاور می‌توانست از چند فرصت شغلی پیشنهادی باخبر شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت کاریابی آنلاین، گسترش استفاده از اینترنت و آنلاین و دیجیتالی شدن سبک زندگی ما آدم‌هاست. امروزه از کار و تحصیل و خرید گرفته تا تفریح و حتی ارتباطات دوستانه به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و روز به روز افراد تمایل کمتری به مراجعه حضوری پیدا می کنند. وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین برای پاسخگویی به این نیاز روزافزون به وجود آمدند و تحولی عظیم در نحوه جستجوی کار ایجاد کردند.

برای استفاده از خدمات کاریابی آنلاین، نیازی به مراجعه حضوری به دفتر یا موسسه ندارید؛ تنها کافی است با استفاده از گوشی موبایل یا لپ‌تاپ خود سری به این وب‌سایت‌ها بزنید و صدها و هزاران فرصت شغلی مرتبط و مناسب را ببینید؛ اطلاعات و شرح وظایف را مطالعه کنید و بعد در صورت تمایل، برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

شما می‌توانید علاوه بر موقعیت‌های شغلی مرتبط، از سایر فرصت‌های استخدامی، شرح وظایف و سطح حقوق و درآمد آن‌ها هم مطلع شوید و حتی ممکن است همین موضوع شما را به فکر تغییر مسیر حرفه‌ای و تقویت مهارت‌هایتان بیندازد.

کاریابی‌‌های آنلاین مثل جاب ویژن به نوعی فاصله و شکاف بین کارجو و کارفرما را کمتر کرده‌اند و شفافیت بیشتری هم برای کارفرما و هم برای کارجو فراهم کرده اند.

راهکارهایی برای استفاده بهینه از سایت کاریابی جاب ویژن

جاب ویژن با سال‌ها سابقه کار و فعالیت در زمینه کارمندیابی به‌خوبی از اولویت‌ها و نیازهای کارفرمایان برای جذب نیرو آگاهی دارد. به همین دلیل و برای کمک بیشتر به کارجویان، راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی به کارجویان می‌کند تا بتوانند زودتر به مرحله استخدام برسند.

استفاده از رزومه ساز: یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موارد در استخدام، رزومه کارجو است. رزومه به‌منزله تاریخچه و سابقه کاری کارجو است و معمولاً در 1-۲ صفحه نوشته می‌شود. ولی رزومه نویسی و قالب رزومه اصول و نکات مهمی دارد و بی‌توجهی به این اصول می‌تواند باعث عدم پذیرش درخواست شما بشود.

بسیاری از کارجویان در مورد اصول رزومه نویسی اطلاعات زیادی نداشته باشند؛ به همین دلیل جاب ویژن سرویس رزومه ساز را راه‌اندازی کرده که به طور اتوماتیک برای کارجویان رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای می‌سازد. برای استفاده از این سرویس کافی است به صفحه رزومه ساز مراجعه کنید و اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید و بعد، در عرض تنها چند دقیقه رزومه‌ای فوق‌العاده حرفه‌ای با ظاهری زیبا و استاندارد داشته باشید.

آپدیت و به‌روزرسانی رزومه: نکته مهمی که بسیاری از کارجویان از آن غافل می‌شوند اهمیت به‌روزرسانی و آپدیت منظم رزومه کاری است. گاهی کارجویان برای یک موقعیت شغلی رزومه ارسال می‌کنند؛ ولی چون رزومه‌شان را آپدیت نکرده بودند و اطلاعات جدید مثل سوابق شغلی اخیر را اضافه نکرده بودند درخواستشان مورد موافقت قرار نمی‌گیرد. بنابراین هرچند وقت یک‌بار رزومه‌‌‌تان را بررسی کنید و اطلاعات کاری و مخصوصاً اطلاعات تماستان را به‌روزرسانی کنید.

استفاده از فیلترهای جستجو: با استفاده از فیلترهای جستجو برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی می‌توانید زودتر به نتیجه دلخواه برسید و در زمان و انرژی صرفه‌جویی کنید. جاب ویژن هم برای کارجویان و هم برای کارفرمایان، امکان فیلتر کردن نتایج جستجو را فراهم کرده تا منطبق‌ترین نیروها و کارفرماها هرچه زودتر به یکدیگر برسند و همکاری‌شان را شروع کنند.

عضویت در کانال و ربات تلگرام جاب ویژن:  جدیدترین آگهی‌های استخدام  به تفکیک گروه شغلی، سطح شغلی و شهر محل کار هرروز در کانال تلگرام جاب ویژن منتشر می شوند. با عضویت در این کانال می‌توانید به راحتی از جدیدترین فرصت‌های استخدامی مرتبط باخبر شوید و هرچه زودتر استخدام شوید. با عضویت در ربات تلگرام و انجام تنظیمات بر اساس علاقه‌مندی نیز مرتبط‌ترین و منطبق‌ترین موقعیت‌های کاری برای شما ارسال می‌‌شوند.

فعال کردن اطلاع‌رسانی ایمیل: درصورتی‌که این گزینه را فعال کنید منطبق‌ترین آگهی‌های کاری هر هفته به ایمیل شما فرستاده می شوند. این آگهی‌ها انطباق بالایی با رزومه کاری شما و جستجوهای پیشین شما در سایت دارند.

جمع‌بندی

فرآیند کاریابی و استخدام شدن در دنیای امروزی می‌تواند کمی چالش‌برانگیز و دشوار باشد؛ اما اگر شیوه‌های درست جستجوی کار و اطلاع از آگهی‌های استخدام جدید را بدانید می‌توانید به‌راحتی شغل موردنظرتان را پیدا کنید.

در سایت استخدامی آنلاین جاب ویژن، هر روز صدها آگهی استخدام جدید منتشر می‌شوند و کارجویان می‌توانند به کمک فیلترهای جستجو و امکانات متعدد، به صورت هدفمند و فیلترشده به دنبال آگهی‌های موردنظرشان بگردند. امیدواریم جاب ویژن بتواند به شما در پیدا کردن شغل دلخواه و استخدام شدن کمک کند و کارفرمایان نیز بتوانند هرچه زودتر نیروی متخصص موردنظرشان را پیدا کنند.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

استان البرز به مرکزیت شهر کرج، یکی از جدیدترین استان‌های کشور است که کمتر از دو دهه از جدا شدن آن از استان تهران می‌گذرد. شهر کرج یکی از شهرهای بسیار بزرگ، پرجمعیت و مهاجرپذیر ایران است و خیلی از مردم به دنبال فرصت‌های استخدام کرج از شهرستان‌ها به این استان کوچ می‌کنند.

در سال‌های گذشته، یکی از دلایل اصلی آمار بالای مهاجرت به شهر کرج، مجاورت این شهر با پایتخت، وجود خط متروی تهران-کرج و پایین‌تر بودن قیمت مسکن در این شهر، در مقایسه با شهر تهران بود. به مرور زمان، با توسعه‌ی کسب‌وکارها و کارخانه‌های متعدد در شهر کرج و حاشیه‌های آن، فرصت‌های شغلی متعددی در این شهر ایجاد شد و با گسترش هر چه بیشتر این شهر، نهایتا در سال ۱۳۸۸، مجلس شورای اسلامی با تشکیل استان البرز و انتخاب شهر کرج به عنوان مرکز این استان موافقت کرد. این تغییرات منجر به بالا رفتن قیمت مسکن در شهر کرج شد اما مهاجرت به کرج چندان کاهش پیدا نکرد زیرا کسب‌وکارهای جدید با سرعت بسیار زیادی در استان البرز پا گرفتند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با فرصت‌های استخدام کرج و وضعیت کار در استان البرز صحبت کنیم.به علاوه، صنایع اصلی کرج را به شما معرفی می‌کنیم و در رابطه با شرایط زندگی در کرج صحبت خواهیم کرد. با جاب ویژن همراه باشید.

معرفی کرج و استان البرز

امروزه کرج با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر (مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵) در رتبه‌ی چهارم پرجمعیت‌ترن شهرهای کشور قرار دارد.

استان البرز تعداد زیادی شهرک صنعتی بسیار مهم دارد و قطب اقتصادی کشور است. در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای کوچک به سرعت در کرج و دیگر شهرستان‌های البرز توسعه یافته‌اند و ظرفیت پذیرش نیروی انسانی در این استان را بالا برده‌اند.

تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های داروسازی و تولید فرآورده‌های زیست‌شناختی در شهرک‌های صنعتی استان البرز مشغول به کار هستند و این استان را به قطب صنعت دارویی کشور تبدیل کرده‌اند. به علاوه، استان البرز یکی از تولید کنندگان اصلی گل رز در ایران است. این استان با میزبانی از کارخانه‌های متعدد صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنایع سلولزی و البته معادن فعال متعدد، فرصت‌های شغلی متعددی را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های مختلف، فرآهم آورده است. البته نباید از وضعیت مطلوب کشاورزی و باغداری نیز در این استان غافل شویم.

وضعیت استخدام و کار در کرج

قله‌ی جمعیتی استان البرز مطابق با آمار سال ۱۳۹۵، در گروه سنی ۳۰-۳۴ سال قرار داشته و بنابراین، می‌توان گفت که عمده‌ی جمعیت این استان در سن استخدام هستند. به همین دلیل، طبیعی است که رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در این استان بسیار بالا باشد. با وجود فرصت‌های شغلی بسیار زیاد، به دلیل رقابت شدید برای تصاحب این فرصت‌ها، آمار بیکاری در این استان، همانند سایر استان‌های کشور، آمار بالایی است. با این حال، انتظار می‌رود که تا سال ۱۴۱۰، به دلیل کاهش جمعیت در سن استخدام، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی و درصد بیکاری این استان، کاهش یابد.

مطابق با آماری که در سال ۱۳۹۸ گردآوری شده، بیش از ۴۴ درصد از جمعیت استان البرز، دارای مشارکت اقتصادی هستند و نرخ بیکاری در این استان در گروه سنی ۱۵ الی ۲۴ سال به میزان ۳۰/۶ و در گروه سنی ۱۵ الی ۲۹ سال به میزان ۲۰/۴ درصد است. بیش از ۵۵ درصد از نیروی کار فعال استان البرز در بخش خدمات، بیش از ۴۰ درصد در بخش صنعت و کمتر از چهار درصد در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

با اینکه استان البرز از نظر کشاورزی وضعیت خوبی دارد ولی از آن‌جایی که عمده‌ی جمعیت این استان در شهر کرج ساکن هستند و از آن‌جایی که عمده‌ی آمار استخدام کرج مربوط به بخش‌های صنعت و خدمات است، درصد بخش کشاورزی در این زمینه، بسیار پایین است.

  • محیا باقری