راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

پرستاری شغلی بسیار مهم و حساس است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی به ویژگی‌های شخصیتی خاصی نیاز دارد. پرستاران نقشی حیاتی در مراقبت و درمان بیماران به عهده دارند و در مورد تمام بیماری‌ها و مراقبت‌های درمانی باید اطلاعات کافی داشته باشد. پرستاران بر طبق دستورات و تجویز پزشک از بیماران مراقبت می‌کنند و ترکیبی از حمایت بالینی، عاطفی و اجتماعی را به بیماران و حتی خانواده بیماران ارائه می‌کنند. افراد زیادی به دلیل ویژگی‌های فردی و شخصیتی علاقه زیادی به شغل پرستاری و کمک به بهبود و درمان بیماران دارند؛ از طرفی افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز نیاز به  استخدام پرستار را افزایش داده است.

در این مقاله قصد داریم در مورد شغل پرستاری و شرایط لازم برای استخدام شدن به عنوان پرستار صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی در مورد بازار کار این شغل حساس و مهم به شما ارائه کنیم.

معرفی شغل پرستاری

پرستارها در یک کلام نجات‌دهنده زندگی هستند. در آمریکا بیش از ۳ میلیون پرستار مشغول به کار است و تعداد پرستاران نسبت به پزشکان حدود ۳ به ۱ است. درحالی‌که پزشکان معمولاً در یک زمینه خاص تخصص و تبحر دارند، پرستاران آموزش‌های عمومی و جامع‌تری می‌بینند و قادر به مراقبت از تمامی بیماران و همه جنبه‌های سلامتی افراد هستند.

به عنوان مثال، بیماری که دچار درد قفسه سینه شده ممکن است به یک متخصص قلب یا متخصص داخلی مراجعه کند و هریک از این پزشکان با توجه به تخصص خود اقدام به تشخیص بیماری و تجویز دارو کنند. اما پرستار مسئولیت مراقبت از تمام بیماران را به عهده دارد و باید مطمئن شود که املا درمان‌ها و داروهای مختلف با یکدیگر تداخل نداشته باشند و ثانیه بیمار در جریان روند درمان قرار داشته باشد. هنگامی‌که نتایج آزمایش و تشخیص نهایی آماده می‌شود معمولاً پرستار اولین نفری است که آن‌ها را می‌خواند و در صورت لزوم پزشک و متخصص مربوطه را مطلع می‌کند. دیگر زمانه آن‌که پرستار تنها در نقش دستیار و مجری دستورات پزشک بود گذشته است و امروزه پرستاران به ‌اندازه پزشک، در درمان و مراقبت از بیماران نقش و مسئولیت دارند.

تحصیلات لازم برای استخدام پرستار

برای پذیرش در موقعیت‌های استخدام پرستار به مدرک لیسانس پرستاری نیاز خواهید داشت. دانشجویان در دوره کارشناسی دروس مختلف و متنوعی را مطالعه می‌کنند تا با همه جوانب مراقبت و درمان بیماران مختلف آشنا شوند. دانشجویان پرستاری پس از سپری کردن دروس عمومی و تخصصی باید دوره‌های کارآموزی و کارورزی را در بیمارستان‌های آموزشی بگذرانند تا به صورت عملی نیز با پراسیجر و روند درمان و مراقبت‌های درمانی آشنا شوند. به طور کلی واحدهای درسی دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی به چند گروه کلی تقسیم می‌شوند: دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی و دروس کارآموزشی رشته پرستاری.

مدرک موردنیاز برای اکثر موقعیت‌های شغلی پرستاری، کارشناسی است؛ اما درصورتی‌که در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر نیز تحصیل کرده باشید می‌‌توانید فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتری داشته باشید.

برخی از گرایش‌های رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  • پرستاری کودکان
  • پرستاری داخلی و جراحی
  • پرستاری توان‌بخشی
  • پرستاری اورژانس
  • پرستاری مراقبت‌های ویژه
  • پرستاری مراقبت از نوزادان
  • پرستاری بهداشت و سلامت جامعه

مسئولیت‌های کاری پرستاران

  • همکاری با پزشکان برای معاینه فیزیکی و اجرای برنامه‌های درمانی
  • ثبت شرح‌حال از وضعیت بیمار و ارائه گزارش به پزشک
  • انجام پروسیجر درمانی، چک کردن دمای بدن بیماران، بررسی فشار خون و ضربان نبض
  • دادن دارو و انجام تزریقات تجویز شده توسط پزشک طبق زمان‌بندی دقیق
  • در جریان گذاشتن خانواده و همراهان بیمار و اطلاع در مورد روند درمان
  • گرفتن نمونه خون، تمیز کردن، ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها
  • کنترل وضعیت بیمار، تأمین نیازهای او و ارائه بهترین مراقبت و درمان
  • بررسی تجهیزات پزشکی و حفظ بهداشت و ایمنی (تجهیزات ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح، آماده‌سازی تخت و )
  • همکاری با تیم پرستاری برای اجرای برنامه‌های مراقبتی از تمام بیماران

ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های فردی یک پرستار نمونه

پرستاری شغلی است که ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف انسانی دارد و به همین دلیل، علاوه بر دانش تخصصی مستلزم ویژگی‌های شخصیتی خاصی مثل دلسوزی، صبوری و حس همدردی است. به‌طور کل، برای استخدام پرستار لازم است واجد مهارت‌های فردی زیر باشید:

حس شفقت و دلسوزی: نگرانی برای درد و مریضی دیگران و تلاش برای بهبود سلامتی وضعیت بیماران یکی از ویژگی‌های اصلی یک پرستار موفق است.

مهارت‌های سازمانی و توجه به جزئیات: منظم و دقیق بودن به شما کمک می‌کند تمام پروسیجر درمانی را به با دقت دنبال کنید و از سلامت و ایمنی خود، بیماران و همکاران مطمئن شوید.

تفکر انتقادی: این مهارت به شما کمک می‌کند مشکلات را ارزیابی کنید و اقدامات لازم برای حل آن‌ها را انجام دهید.

صبر و ثبات عاطفی: پرستاری شغلی حساس و پر چالش است و داشتن این دو مهارت به شما کمک می‌کند در شرایط دشوار و احساسی بتوانید به‌درستی مسئولیت‌های شغلی خود را انجام دهید و موقعیت را کنترل کنید.

مهارت گوش دادن و صحبت کردن: به عنوان پرستار باید توانایی خوبی در ارتباط برقرار کردن با بیماران، خانواده آن‌ها و همین‌طور کارکنان بیمارستان داشته باشید. بخش زیادی از کار شما به‌صورت تیمی است و ارتباط مؤثر و سازنده با همکاران نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت شغلی شما خواهد داشت.

توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان: در شغل پرستاری اغلب لازم است هم‌زمان چند کار را انجام دهید و مدیریت کنید؛ بنابراین داشتن این مهارت به شما در انجام بهتر وظایف شغلی‌تان کمک می‌کند. در بسیاری از مواقع، یک پرستار وظیفه مراقبت از چندین بیمار را بر عهده دارد و باید داروها و نحوه مراقبت از هر بیمار را در ذهن داشته باشد و طبق زمان‌بندی از تمام آن‌ها مراقبت کند.

برخورداری از سلامت و توانایی جسمی لازم: پرستاران بخش زیادی از ساعات کاری را به‌صورت ایستاده و در حال تردد در بیمارستان سپری می‌کنند. همچنین موقع بلند کردن یا جابجایی بیماران و کمک به آن‌ها به توان و قدرت جسمی مناسبی نیاز خواهند داشت. بنابراین نکته مهم در استخدام پرستار برخورداری از سلامت و توان جسمی لازم برای انجام مسئولیت‌های شغلی و وظایف پرستاری است.

محیط کاری پرستاران

بخش اعظم پرستاران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند و سایر پرستاران در مطب‌های پزشکان، مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های درمانی استخدام می‌شوند. بااین‌حال، مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در منزل، مدارس و مراکز اصلاح و تربیت و نیز اقدام به استخدام پرستار می‌کنند. کارفرماهای پرستاران را به‌طور فهرست‌وار در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • بیمارستان‌های خصوصی و دولتی
  • کلینیک‌ها
  • ادارات و شرکت‌ها
  • مدارس
  • داروخانه‌ها
  • بخش خدمات اورژانس و اعزام آمبولانس
  • مراکز خدمات درمانی در منزل
  • آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری از سالمندان

علاوه بر بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی، وزارت بهداشت و درمان نیز برای تأمین نیروی متخصص در مشاغل مختلف اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند. یکی از رشته‌ها و مشاغل موردنیاز وزارت بهداشت، پرستاری است و بسیاری از پرستاران برای استخدام در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی تمایل به شرکت در این آزمون دارند.

افرادی که قصد دارند در آزمون استخدامی وزارت بهداشت شرکت کنند باید واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند. شرایط اختصاصی با توجه به رشته و عنوان شغلی متغیر خواهد بود و در دفترچه راهنمای آزمون درج خواهد شد؛ اما شرایط عمومی برای شرکت در این آزمون عبارت است از:

  • اعتقاد و پایبندی به دین اسلام یا یکی از ادیان موردقبول در قانون اساسی
  • التزام به قانون اساسی
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • انجام خدمت دوره سربازی یا معافیت قانونی برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان
  • عدم سوءپیشینه کیفری و جزایی مؤثر
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام وظایف محوله

شرایط سخت کاری پرستاران

شغل پرستاری درآمد نسبتاً خوبی دارد و تقاضای زیادی نیز برای استخدام پرستار در مراکز درمانی مختلف وجود دارد؛ بااین‌حال این شغل مخاطرات و چالش‌هایی دارد که سلامتی پرستاران را تهدید می‌کند. اولین مورد اینکه پرستارها به دلیل ارتباط نزدیک با بیماران مختلف در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار و خطرناک هستند. به عنوان مثال، در حال حاضر که درگیر پاندمی کرونا هستیم این پرستاران هستند که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند و جان و سلامتی خود را فدای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌کنند.

علاوه بر این، انجام وظایف پرستاری از نظر فیزیکی و جسمی نیز فشار زیادی به افراد وارد می‌کنند. ایستادن به مدت طولانی، شیفت‌های طولانی شبانه، توان جسمانی لازم برای بلند کردن و جابجایی بیماران و در درازمدت می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی جسمی پرستاران داشته باشد.
ازجمله دیگر سختی‌های شغل پرستاری، سطح حساسیت بالای آن است. پرستار وظیفه مراقبت از بیماران را بر عهده دارد و کوچک‌ترین اشتباه و قصور در مورد نوع و دوز دارو یا نحوه پروسیجر درمانی می‌تواند باعث مرگ بیمار شود و مسئولیت‌های اخلاقی، احساسی و حتی حقوقی سنگینی برای او به همراه داشته باشد.

همچنین، پرستاری به صبوری به شدت بالایی نیاز دارد. بیماران و همراهان او در وضعیت سختی قرار دارند و ممکن است به دلیل ناراحتی و عصبانیت ناشی از این شرایط، برخورد بدی با پرستار داشته باشند. پرستار باید حس دلسوزی و همدردی بالایی داشته باشد و با صبر و آرامش با این افراد برخورد کند؛ در غیر این صورت نمی‌تواند در این شغل دوام بیاورد.

یکی دیگر از معایب و سختی‌های شغل پرستاری، نامنظم بودن ساعات کاری، فشار و استرس کاری بالا و شیفت‌های شبانه است. این موضوع باعث می‌شود پرستاران خواب مناسبی نداشته باشند و فشار و استرس کاری در کنار کم‌خوابی اثرات بدی بر روحیه و حتی سلامت جسمانی آن‌ها بگذارد. علاوه بر این، نامنظم بودن ساعات کاری و شیفت‌های اجباری به‌ویژه برای افراد متأهل و بچه‌دار چالش بزرگی است و هماهنگی بین زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای در بسیاری از موارد کار بسیار دشوار و غیرممکنی به نظر می‌رسد.

آیا پرستاری ساعت کاری خاصی دارد؟

شغل پرستاری ساعات کاری متغیر و زمان‌بندی‌های غیرمنظمی ممکن است داشته باشد و هنگام ارسال درخواست برای استخدام پرستار باید به این موردتوجه داشته باشید. همچنین ممکن است در روزهای آخر هفته و تعطیلات نیز مجبور به حضور در محل کار و مراقبت از بیماران داشته باشید. البته پرستارانی که در بیمارستان‌های بزرگ استخدام می‌شوند معمولاً طبق ساعات کاری مشخص کار می‌کنند و شیفت‌های شب آنان نیز به‌صورت چرخشی و نوبتی است.

شیفت‌های پرستاران به‌صورت ۳ شیفت در شبانه‌روز (شیفت صبح، شیفت عصر و شیفت شب) تنظیم‌شده که هر پرستار در هر ماه تعداد مشخصی شیفت از هر سه نوع خواهد داشت. اما در مواقع اورژانسی و شرایطی که نیاز به نیروی پرستار وجود داشته باشد باید در دسترس یا به اصطلاح آنکال باشید و بتوانید خود را هر چه سریع‌تر به بیمارستان و محل کار برسانید.

با این حال، پرستارانی که در مطب پزشکان و مدارس، خانه سالمندان و کار می‌کنند ساعات کاری مشخص‌تر و روزهای کاری منظم‌تری دارند.

آینده کاری پرستاری

پرستارانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در مراکز درمانی مختلف و بیمارستان در موقعیت‌های استخدام پرستار مشغول به کار شوند. این افراد معمولاً کار خود را به عنوان پرستار شیفت شروع می‌کنند؛ اما با کسب تجربه و افزایش مهارت‌های پرستاری امکان پیشرفت شغلی برای این افراد وجود دارد و ممکن است بعد از چند سال فعالیت ارتقاء پیدا کنید و در سمت‌های زیر مشغول به کار شوید:

  • سرپرستار
  • سوپروایزر آموزشی، بالینی و کنترل عفونت
  • مترون یا مدیر خدمات پرستاری
  • استف و پرستار مراقب

برای رسیدن به مشاغل بالا نیازی به مدرک بالاتر نیست و مدرک کارشناسی کفایت می‌کند؛ اما پرستاری که مدرک دکتری داشته باشد حتماً این امکان برایش وجود دارد که به پست مدیریتی و ریاست بیمارستان نیز ارتقا پیدا کند.

جمع بندی

پرستاری شغلی حساس و سرنوشت‌ساز است که باعث نجات و شفای جان انسان‌ها می‌شود و شاید جزء معدود شغل‌هایی باشد که جنبه احساسی و انسانی آن بسیار پررنگ و محسوس است. برای استخدام پرستار نیاز به مدرک کارشناسی در رشته پرستاری است؛ علاوه بر این پرستاران به ویژگی‌های شخصیتی خاصی مثل دلسوزی و شفقت، صبر و حوصله زیاد، توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان و دقت و هشیاری بالا نیاز دارند.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، درمانگاه‌های دولتی، مطب پزشکان و خانه‌های سالمندان و مراکز خدمات درمانی در منزل به استخدام پرستار نیاز دارند. پرستارانی که در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند ساعات کاری متغیری دارند و باید در ماه در شیفت‌های مختلف صبح، عصر و شب حضور داشته باشند. اما پرستارانی که در مراکز خصوصی و درمانی کار می‌کنند اغلب ساعات کاری منظم‌تر و کمتری دارند. برای مشاهده آگهی های استخدام میتوانید به سایت های کاریابی و استخدام سر بزنید.

  • ۰۰/۰۵/۱۱
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی