راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

۹ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سازمان‌های دولتی و خصوصی متعددی نیازمند استخدام مهندس برق برای جایگاه های شغلی مختلف می‌باشند.  مهندسی برق یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در گروه ریاضی-فیزیک است و بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور، این رشته مهندسی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. بااین‌حال، این شغل سختی‌های زیادی دارد و بازار کار آن اگرچه خوب و قابل‌قبول است؛ اما در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی تفاوت محسوسی ندارد.

این رشته دارای چهار گرایش بر  قدرت، برق کنترل، الکترونیک و مخابرات است که هر یک بخشی از نیازهای بازار در صنعت برق را پاسخگو است. بازار کار مشاغل مختلف در این حوزه، مثال بازار کار مهندسی برق کنترل، بازار کار الکترونیک، بازار کار رشته‌ی قدرت و .. تفاوت چندانی با هم دیگر ندارند.

مروزه، هر سازمانی که در ساخت و نگهداری زیرساخت‌ها فعالیت داشته باشد، نیازمند مهندسین برق است. این متخصصان، سیستم‌های الکتریکی و کنترل را به خوبی می‌شناسند. مشاغل مختلفی در بازار کار مهندسی برق و در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

تسلط به متلب و یک زبان برنامه نویسی مثل C یا پایتون برای همه مهندسان برق ضروری است، اما یادگیری سایر نرم‌افزارها بستگی به حوزه تخصصی شما دارد. با تقویت این مهارت‌ها و سایر ویژگی‌های مدنظر کارفرما، شانس زیادی دارید که به صورت پروژه‌ای یا تمام وقت در سازمان‌ها و مجموعه‌ها پذیرفته شوید و بعد از آن حتی می‌توانید خودتان شرکت یا موسسه‌ای را تاسیس کنید.

ه نظر می‌رسد که بازار کار مهندسی برق در آینده‌ای نه‌چندان دور، تغییرات زیادی خواهد داشت. توجه عمده‌ی شرکت‌های فعال در این صنعت به بخش تحقیق و توسعه، به منظور ارائه‌ی راهکارهایی بهتر برای تولید، ذخیره‌سازی و مصرف انرژی الکتریکی است. با وجود اینکه بازار کار این صنعت، رشد چندانی ندارد، ولی به نظر نمی‌رسد که سرعت رشد آن، پایین‌تر بیاید

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با رشته‌ی مهندسی برق صحبت کنم و هر آنچه که باید در رابطه با این رشته بدانید، برای شما توضیح دهیم.

به چه کسی مهندس برق گفت می‌شود؟

مهندس برق همان‌طور که از نام شغلش مشخص است مسئولیت طراحی هر ابزار و وسیله‌ای که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از نیروی الکتریسیته و برق استفاده می‌کند را بر عهده دارد. این مهندسین سیستم‌های الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی را بررسی و آزمایش می‌کنند تا قبل از راه‌اندازی و استفاده عموم از عملکرد صحیح و ایمن آن‌ها مطمئن شوند.

رشته‌ی مهندسی برق دارای چهار گرایش زیر است:

  • مهندسی مخابرات: در این گرایش، اصول مخابر‌ه‌ی اطلاعات و ساخت و توسعه‌ی تجهیزات مخابراتی مثل آنتن‌ها، فرستنده‌ها، گیرنده‌ها و ماهواره‌ها به دانشجویان آموزش داده می‌شوند.
  • مهندسی الکترونیک: کسانی که در این گرایش تحصیل کرده‌اند؛ معمولا در زمینه ساخت قطعات اکترونیکی و مدارها و فعالیت می‌کنند.
  • مهندسی کنترل: در این گرایش به طراحی و ساخت مدارهای کنترل مورد استفاده در دستگاه‌های الکترومکانیکی مختلف پرداخته می‌شود. غالبا مهندسان برق کنترل، وظیفه نظارت و کنترل سیستم‌های طراحی شده را بر عهده دارند. اگر ترجیح می‌دهید برای کار در یک سازمان دولتی گزینش شوید؛ انتخاب این گرایش کمک زیادی به شما می‌کند. معمولا سازمان‌های موشکی و پدافند یا شرکت‌هایی که در زمینه هوافضا فعالیت دارند؛ مهندسان برق کنترل را جذب می‌کنند.
  • مهندسی برق قدرت: شاید شما هم یکی از فارغ‌التحصیلان پرشمار این گرایش باشید! به دلیل موقعیت‌های شغلی بهتر برای استخدام مهندس برق قدرت، بسیاری از دانشجویان رشته برق این زیرشاخه را انتخاب می‌کنند. فرصت‌های کاری این رشته بسیار متنوع است؛ از طراحی و ایجاد شبکه انتقال قدرت در نیروگاه‌ها تا طراحی تابلوبرق‌ها در واحدهای صنعتی کوچک.

وضعیت بازار کار مهندسی برق چگونه است؟

این شغل نیز همانند سایر مشاغل مهندسی، در کشورهای توسعه‌یافته رشد کندی دارد. در مقابل، در کشورهای در حال توسعه که هنوز زیرساخت‌ها کامل نشده‌اند و پروژه‌های ساخت‌وساز با سرعت قابل توجهی در حال زیاد شدن هستند، نیاز به این رشته بسیار زیاد است. انتظار می‌رود که بازار کار این شغل در دنیا، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ حدود سه درصد رشد داشته باشد که کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل است.

سازمان‌هایی که به دنبال جذب تکنسین الکتریسیته‌ی صنعتی، تکنسین الکترومکانیک، تعمیرکار و مونتاژ‌کار الکترونیک، متخصص شبکه، کارشناس مخابرات و هستند، فقط نیروی آقا قبول می‌کنند. البته در بعضی مشاغل مثل مهندس فروش، نیاز به نیروی خانم بیشتر است. در بازار کار سایر مشاغل، تفاوت‌های جنسیتی دیده نمی‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که بازار کار مهندسی برق برای خانم ها چندان پررونق نیست و اکثر سازمان‌ها، نیازمند کارشناس برق آقا هستند.

مهندسین برق باید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟

  • تمرکز
  • ابتکار عمل
  • مهارت‌های بین فردی و روحیه همکاری
  • مهارت‌های ریاضی
  • دست به آچار بودن
  • نوشتن
  • زبان انگلیسی قوی

علاوه بر توانایی کار با نرم‌افزارهای تخصصی هر رشته، بسیار مهم است که توانایی کدنویسی (معمولا به زبان پایتون یا C) و کار با نرم‌افزار MATLAB را داشته باشید. از آنجا که محاسبات مورد نیاز در صنایع برقی بسیار سخت و پیچیده هستند؛ شما باید کاملا به نرم‌افزار متلب مسلط باشید.

همچنین بخش Simulink در این نرم‌افزار، برای تحلیل انواع مدارها بسیار کارآمد است. به همین دلیل بسیاری از کارفرماها تسلط کامل به نرم‌افزار متلب را یکی از شروط اصلی استخدام مهندس برق ذکر می‌کنند.

چه آینده‌ای در انتظار رشته‌ی مهندسی برق است؟

در دهه‌های آینده، مهم‌ترین موضوعات در مهندسی برق، عبارتند از:

  • شبکه‌های توزیع هوشمند الکتریسیته
  • خودروها و ماشین آلات الکتریکی
  • انتقال بی‌سیم نیروی الکتریکی
  • دستگاه‌های همراه وایرلسی
  • هوش مصنوعی
  • محصولات پیش‌ساخته
  • فناوری‌های روشنایی کم-مصرف
  • اینترنت اشیاء (IoT)
  • توسعه‌ی پایدار
  • باتری‌های بهتر
  • رباتیک

مسیر پیشرفت حرفه‌ای در رشته‌ی مهندسی برق چگونه است؟

مسیر حرفه‌ای در رشته‌ی برق با دوره‌های کارآموزی در دوران دانشجویی شروع می‌شود. اگر هم فارغ‌التحصیل شده‌اید و در جستجوی فرصت کاریابی و استخدام مهندس برق بدون سابقه کار می‌گردید؛ بهتر است ابتدا از فرصت‌های شغلی جذب تکنسین شروع کنید. بعد از اینکه سابقه کاری کسب کردید و در کار با نرم‌افزارهای مرتبط خبره شدید؛ می‌توانید در موقعیت‌های بهتری به دنبال شغل مورد نظرتان بگردید اگر ترجیح می‌دهید به جای کار مستقیم در صنعت، به پژوهش در این زمینه بپردازید و راهکارهایی برای توسعه و بهینه‌سازی سیستم‌ها و روش‌های رایج پیدا کنید؛ می‌توانید در آزمایشگاه ها، دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به تیم‌های تحقیقاتی بپیوندید. کارآفرینی هم پله آخری است که می‌توانید روی آن قرار بگیرید. البته گاهی دانشجویان و افراد تازه‌کار هم اقدام به این کار می‌کنند؛ اما تجربه نشان می‌دهد بهتر است ابتدا تجربه لازم در همه زمینه‌های کاری به دست بیاورید و سپس برای احداث کارگاه، شرکت یا کارخانه خود اقدام کنید

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین مسائل برای مدیران و سایر کارمندان هر شرکت و سازمانی، امور مالی مانند سود، هزینه، حقوق و است؛ به همین دلیل جذب حسابدار از حساس‌ترین و سخت‌ترین کارهاست. تمامی امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و به عهده حسابدار شرکت خواهد بود. این مسئله باعث شده تقاضا برای استخدام حسابداری روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

با در نظر گرفتن این نکات می‌توان گفت برخلاف گذشته که حسابداری شغلی نسبتا کم‌اهمیت تلقی می‌شد؛ این روزها دانش شما در این زمینه بسیار ارزشمند شناخته می‌شود و با مدرک حسابداری هر کجا بروید؛ جای شماست و استخدام خواهید شد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با اهمیت شغل حسابداری، شرح وظایف حسابدارها در شرکت‌ها و سازمان‌ها، مهارت‌های مورد نیاز، شاخه‌های مختلف حسابداری، بازار کار حسابداری، مزایای شغلی و درآمد شغل حسابداری بیشتر صحبت کنیم.


مهمترین وظایف شغلی حسابداران چیست؟

به عنوان حسابدار، از ابتدای صبح که پشت میز می‌نشینید تا عصر که محل کارتان را ترک کنید وظایف متنوع و زیادی را باید انجام دهید. البته تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما بسیار وابسته است. اما معمولا و به صورت کلی، هدف کارفرما از جذب حسابدار، موارد زیر خواهد بود:

  • تسلط کامل به قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • ثبت ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • مشخص کردن بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها
  • کار کردن با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • آماده سازی بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و
  • آماده سازی اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه برنامه و راهکار برای رسیدن به آنها
  • آماده‌سازی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش از این موارد

همان‌طور که می‌بینید؛ وظایف کاری حسابدار بسیار گسترده و حساس است. البته معمولا کارفرما انتظار انجام کامل همه این موارد را از یک حسابدار ندارد؛ اما برای استخدام در سازمان‌های بزرگ باید به تمامی این موارد تسلط داشته باشید؛ چرا که ممکن است در یک روز مجبور به انجام چندین کار از موارد بالا شوید.

در مجموع می‌توان گفت مسئولیت مهم و اصلی یک حسابدار، آماده کردن و بررسی صحت صورت‌های مالی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها و تطبیق آنها با قوانین است.

حسابداری چه شاخه‌ها و گرایش‌هایی دارد؟

قبلا هم اشاره کردیم که فرصت‌های شغلی مرتبط با جذب حسابدار، بسیار گسترده و متنوع هستند. اگر به آگهی‌های شغلی حسابدار که روزانه در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که در بازار کار، با توجه به نوع واحد یا سازمان، گرایش‌های حسابداری متنوعی مورد نیاز است.

هر کدام از این گرایش‌ها، روی بخشی از وظایف اشاره شده تمرکز دارند. برای اینکه بتوانید در هر کدام از این گرایش‌ها حرفه‌ای شده و در این موقعیت ها پذیرفته شوید؛ نیازی نیست که حتما در زمان تحصیل آن را انتخاب کرده باشید. گذراندن دوره‌های معتبر در این حوزه‌ها و یا تجربه و سابقه کاری، اهمیت بسیاری در تعیین گرایش حسابداری در زمان شروع همکاری دارند. پرتقاضاترین گرایش‌ها در بازار کار عبارتند از:

۱- حسابداری عمومی

۲- حسابداری صنعتی

۳- حسابداری مالیاتی

۴- حسابرسی

۵- حسابداری مالی

روش‌هایی برای افزایش شانس استخدام به عنوان حسابدار

تعداد آگهی‌های جذب حسابدار کم نیست؛ اما متقاضیان شغل حسابداری هم به همان نسبت زیاد هستند. اگر فارغ‌التحصیل رشته حسابداری هستید یا دوره‌های معتبری در این زمینه گذرانده‌اید اما هنوز مشغول به کار نشده‌اید؛ بهتر است برای استخدام کمک حسابدار اقدام کنید.

معمولا سازمان‌ها برای جذب حسابدار به سابقه کاری توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین اگر سابقه کار ندارید بهتر است از ارسال درخواست برای آگهی‌های استخدام کارآموز حسابداری یا کمک حسابدار مسیر حرفه ای خود را شروع کنید. دوره کارآموزی هم به‌عنوان سابقه کار برای شما در نظر گرفته خواهد شد و هم فرصت بی‌نظیری است که بتوانید تسلط مهارت‌های تخصصی خود را تقویت کنید.

در این مدت می‌توانید تا حد امکان در دوره‌های آموزشی مرتبط شرکت کنید و با افراد دیگری که در مجموعه شما و با عنوان حسابدار یا مدیر مالی مشغول به کار هستند ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات بعدها برای استخدام بسیار به کار شما خواهد آمد.

اگر هم هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید برای آگهی‌های استخدام کمک حسابدار ویژه دانشجویان درخواست بدهید. این زمان، فرصت طلایی است که نیازمندی‌های بازار کار و دانش مورد نیاز برای انتخاب شدن در گزینش‌ها را بشناسید.

عضویت در انجمن‌های رسمی، دریافت مدارک معتبر، انتخاب گرایش حسابداری و تقویت مهارت‌های تخصصی مرتبط با آن، می‌تواند برگ برنده شما در هنگام انتخاب شغل دولتی باشد.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

پیدا کردن آگهی استخدام مهندس مکانیک کار دشواری نیست. مهندسی مکانیک، کاربردهای متنوع و گسترده‌‌‌ای در صنایع مختلف دارد و سازمان‌هایی که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات دارای قطعات متحرک تولید می‌کنند یا مصرف‌کننده‌ی چنین دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی هستند، نیاز به استخدام مهندسی مکانیک دارند. هر روزه آگهی‌هایی زیادی برای جذب مهندس مکانیک در سایت جاب ویژن منتشر می‌شود. البته نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته در دنیا رشد چندان سریعی ندارد ولی در کشورهای در حال توسعه، مثل کشور ما، بازار کار مهندسی مکانیک، روز‌به‌روز، داغ‌تر و پررونق تر می‌شود.

مکانیک یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های مهندسی است و تکامل این رشته تا رسیدن به موقعیت کنونی‌اش، قرن‌ها طول کشیده است. چندین اختراع تاریخی در این رشته، تمدن انسانی را به کلی منقلب کرده است؛ برای مثال می‌توان به اختراع چرخ و اختراع موتور بخار، اشاره کرد. در قرن بیستم، الکترونیک نقش بسیار مهمی در پیشرفت‌های مکانیکی بشر داشت و امروزه، در قرن بیست و یکم، کامپیوترها و هوش مصنوعی، سردمدار این رشته شده اند.

از جمله مشاغل گروه مهندسی مکانیک می توان به مهندسی هوافضا، مهندسی خودرو، مهندسی کنترل و مکانیزاسیون و اشاره کرد. مدرک تحصیلی اهمیت زیادی در استخدام شدن مهندسان مکانیک در جستجوی کار دارد و داشتن مدرک تحصیلات تکمیلی برای خیلی از مشاغل در این حوزه، ضروری است. البته در مواردی مثل استخدام مهندس مکانیک خودرو، مدرک لیسانس در مهندسی مکانیک یا رشته‌های مرتبط نیز کفایت می‌کند.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌ مهندسی مکانیک با مشاغل این رشته، آشنایی زیادی ندارند. بنابراین، سایت استخدامی جاب ویژن مقاله را برای شما تهیه کرده تا با بازار کار این رشته، مشاغل مختلف، مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مهندس مکانیک و آینده‌ شغلی این رشته بیشتر آشنا شوید.

مهندس مکانیک به چه مهارت‌‍‌های فردی و تخصصی نیاز دارد؟

با وجود اینکه داشتن تحصیلات مرتبط برای استخدام مهندسی مکانیک لازم است؛ ولی هرچه مهارت‌های کارجو بیشتر باشد، مدت کمتری را در جستجوی کار مورد علاقه‌ خود، سپری خواهد کرد و می‌تواند به جایگاه‌های شغلی پردرآمدتری دست پیدا کند.

هر کدام از مشاغل مهندسی مکانیک، نیازمند مهارت‌های خاص خودش است. با این حال، همه‌ مهندسین مکانیک باید چندین مهارت نرم (soft skills) مهم در این گروه شغلی را داشته باشند که عبارتند از:

  • دانش فنی و علمی و توانایی استفاده از این دانش برای حل مشکلات واقعی
  • مهارت‌های ارتباطی و میان‌فردی قوی برای ارتباط سازنده با مشتریان، پیمان‌کاران، طراحان، اپراتورها و مدیران
  • مهارت‌های نوشتاری عالی، به ویژه برای نوشتن دستورالعمل‌های کار با دستگاه‌ها
  • توانایی حل مسئله بالا
  • توانایی کار تیمی
  • توانایی رهبری و مدیریت
  • خلاقیت و نوآوری
  • توانایی کار تحت فشار
  • منظم بودن و توانایی مدیریت زمان و منابع
  • دقت و توجه به جزئیات

علاوه بر مهارت‌های یاد شده، هر مهندس مکانیک باید مهارت‌های سخت (hard skills) مورد نیاز در گروه شغلی خود را نیز داشته باشد. مهم‌ترین این مهارت‌ها عبارتند از:

  • مهارت‌های IT، به ویژه طراحی‌های نرم‌افزاری (CAD)، اتوکد، مدل‌سازی‌های کامپیوتری، CA، EPDM و
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • مهارت‌های ریاضیاتی مثل مهارت در محاسبات، هندسه و آمار و احتمالات

نرم‌افزارهای کاربردی در مهندسی مکانیک

علاوه بر نرم‌افزارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم و اکثرا مرتبط با طراحی هستند، مهندسین مکانیک از برخی نرم‌افزارهای تخصصی استفاده می‌کنند که در اینجا به آن‌ها اشاره می کنیم:

  • نرم‌افزار Solidworks: یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی برای ویندوز است.
  • نرم‌افزار Catia: یک نرم‌افزار CAD، CAE، PLM و ۳D  است که روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا می‌شود.
  • نرم‌افزار Abaqus: یک نرم‌افزار مدل‌سازی، تحلیل و بصری‌سازی قطعات مکانیکی است.
  • نرم‌افزار fluent: برای شبیه‌سازی جریان سیالات، حرارت و ماده استفاده می شود.
  • نرم‌افزار Ansys: یک نرم‌افزار مدل‌سازی و تحلیل قطعات مکانیکی است.

مهندس مکانیک به تحصیلاتی نیاز دارد؟

اولین چیزی که برای پیدا کردن شغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک نیاز دارید، مدرک دانشگاهی مهندسی مکانیک است. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام به عنوان مهندس مکانیک، لیسانس مهندسی مکانیک است. از آنجا که بسیاری از مشاغل مهندسی مکانیک، کاملا تخصصی هستند، اکثر مشاغلی که با لیسانس مهندسی مکانیک می‌توانید آن‌ها را تصاحب کنید، از نوع کارآموزی هستند.

تحصیلات تکمیلی برای اکثر فرصت‌های شغلی در حوزه‌ مهندسی مکانیک، اهمیت بالایی دارد. مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک، به معنی تخصص بیشتر در آن گرایش است. برای اکثر فرصت‌های شغلی مهندسی مکانیک، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد کافی است و مدرک دکترا، بیشتر برای تصاحب مشاغل پژوهشی در این حوزه کاربرد دارد.

مهندس مکانیک چه وظایفی بر عهده دارد؟

مهندسین مکانیک وظایف و مسئولیت‌های شغلی متعددی بر عهده دارند که با توجه به نوع شغل آن‌ها، بسیار متفاوت است. با این حال، اهداف کلی سازمان‌ها از استخدام مهندسی مکانیک، انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی زیر است:

  • تحقیق و توسعه‌ محصولات (R&D) مثل ساخت قلب مکانیکی در صنعت مهندسی پزشکی
  • بهبود فرآیندهای تولید، مانند فرآیندهای پالایش نفت یا استخراج از معادن
  • طراحی و بهبود عملکرد و ایمنی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع مختلف
  • مشارکت در پروژه‌های مهندسی مکانیک با همکاری سایر مهندسین
  • توسعه و استفاده از فناوری‌های جدید
  • مدیریت منابع انسانی و مادی در پروژه‌های مهندسی مکانیک
  • توسعه و آزمایش طراحی‌های نظری
  • مشورت با پیمان‌کاران، بخش تولید، تأمین‌کنندگان و مشتریان برای حل مشکلات و رفع نیازها
  • کنترل کیفی محصولات
  •  مدیریت پروژه‌ها براساس اصول و تکنیک‌های مهندسی مکانیک
  • طراحی و توسعه‌ فرآیندهای تولیدی جدید
  • پیشنهاد اصلاحات، پس از آزمون نمونه‌های اولیه‌ محصولات
  • استفاده از مهارت‌های پژوهشی، تحلیلی، مدل‌سازی ریاضیاتی و مدل‌سازی‌ نرم‌افزاری
  • شناسایی مشکلات پروژه‌ها مثل هزینه‌ها، ایمنی و محدودیت‌های زمانی
  • همکاری با دیگر متخصصان داخل و خارج از حوزه‌ مهندسی

سخن آخر

مهندسی مکانیک رشته‌ای پرکاربرد است که تقریبا در تمامی صنایع، کاربرد دارد. هر چند که رشد مشاغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک، چندان سریع نیست؛ ولی با پیشرفت فناوری، فرصت‌های شغلی بیشتری برای مهندسین مکانیک ایجاد می‌شود. مهندسی مکانیک در حال حاضر بازار کار خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته، زمان زیادی در جستجوی کار باقی نخواهند ماند.

وظایف اصلی مهندسی مکانیک عبارت است از: ساخت و توسعه‌ سیستم‌های مکانیکی جدید و بهینه، آزمون و رفع عیب سیستم‌های موجود، مدل‌سازی‌های ریاضیاتی و کامپیوتری از سیستم‌های مکانیکی و . مهندسین مکانیک باید توانایی بالایی در حل مسئله و مهارت‌های نرم‌افزاری و ریاضیاتی خوبی داشته باشند و با خلاقیت، روش‌های جدیدی برای حل مسائل مکانیکی ابداع کنند.

مهندسی مکانیک از جمله مشاغلی است که شدیدا نیازمند تحصیلات آکادمیک است و هرچقدر سطح تحصیلات شما در این رشته بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی و درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. با این حال، با مدرک لیسانس نیز می‌توانید برای آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک، رزومه ارسال کنید و پس از کسب تجربه‌ لازم، به عنوان مهندس مکانیک حرفه‌ای، با درآمدی نسبتا خوب، مشغول به کار شوید.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

حتی اگر در حال مصاحبه برای شغل رویایی خود هستید و قرار است در شرکتی که همیشه آرزو داشتید استخدام شوید، بازهم مذاکره محاسبه حقوق و دستمزد از اولویت‌های شما خواهد بود؛ حتی اگر شغل رویایی شما مدیر عامل گوگل و شرکتی که آرزو دارید در آن کار کنید مایکروسافت باشند.
حتی اگر دنبال شغل جدید نمی‌گردید هم باید اصول و قواعد چانه‌زنی درباره‌ی دستمزد را بدانید. این اطلاعات به احتمال بسیار زیاد یک روز به کار شما یا یکی از دوستان‌تان می‌آید.

یکی از حساس‌ترین پرسش‌ها در جریان مصاحبه‌های کاری، پرسش درباره‌ی حقوق است. این پرسش برای هر دو طرف اهمیت بسیار زیادی دارد؛ تا جایی که حتی زمان مطرح شدن آن در جریان مصاحبه ممکن است روی نتیجه‌ی نهایی آن تاثیر جدی داشته باشد.

قبل مصاحبه کاری

یکی از آمادگی‌هایی که باید پیش از رفتن به این جلسه مصاحبه داشته باشید، آمادگی صحبت درباره‌ی دستمزد است. اگر کسی را می‌شناسید که در ماه‌های اخیر یکی از دو طرف میز مصاحبه‌ی شغلی بوده و مصاحبه‌ای موفق داشته خوب است با او مشورت کنید. اگر این فرد مسئول استخدام یا مصاحبه‌ی یک شرکت باشد، می‌تواند کمک بیشتری به شما بکند. از او درباره‌ی وضعیت دستمزد در بازار کار بپرسید. پرسش مهم می‌تواند این باشد: «اگر بخواهی من را استخدام کنی چقدر دستمزد من خواهد بود؟» پاسخ این پرسش می‌تواند دید شما را نسبت به آن‌چه در انتظارتان است باز کند.

ابزارهای برخط زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند حدود دستمزد منصفانه برای خودتان را حساب کنید. این ابزارها باتوجه به توانایی‌ها و سابقه‌ی کاری شما کار می‌کنند پس در استفاده از آن‌ها دقیق و صادق باشید. برای تعیین حقوق و دستمزد خود، میتوانید از گزارش جامع حقوق و دستمزد جاب ویژن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این عدد، عدد مقدسی نیست. همیشه می‌توانید آن را با منطق و دلیل بالا ببرید یا در مقابل منطق و دلیل کارفرما پایین بیاورید.

یکی از روش‌های سازمان‌دهی فکرها، ایده‌ها و صحبت‌ها در جریان مصاحبه، شبیه‌سازی آن در منزل است. می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید یا از کسی بخواهید براساس سوال‌هایی که شما می‌دهید مصاحبه را شبیه‌سازی کند. در این مصاحبه‌ی تمرینی شما می‌توانید افکار خود را منظم کنید و نکته‌هایی که می‌خواهید درباره‌ی دستمزد بگویید یا بپرسید را چکش‌کاری کنید.

بررسی وضعیت مالی شرکت به شما دید خوبی درباره‌ی خط قرمزهای مالی مدیران آن می‌دهد. دانستن کلیات وضعیت مالی شرکت به شما کمک می‌کند از مطرح کردن رقم‌های نامعقول خودداری کنید. این رقم‌های نامعقول ممکن است خیلی بالاتر از حد توان شرکت یا خیلی پایین‌تر از آن باشد؛ در حالت اول شما شغل را از دست می‌دهید و در حالت دوم امکان دریافت حقوق مناسب را.

افراد باتجربه می‌گویند کارجویی که دستمزد درخواستی خود را دقیق می‌داند نسبت به کارجوهای دیگر شانس بیشتری برای جلب نظر کارفرما دارد. مزایایی مثل وعده‌های غذایی، بیمه و چیزهایی شبیه به این‌ها که از طرف شرکت در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد را در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند به عددی با دقت چند صد هزار تومان برسید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

اگر برای یک فرصت شغلی رزومه فرستادید و به مصاحبه استخدامی دعوت‌شده‌اید، به شما تبریک میگوییم! تا اینجا، نصف راه را آمده‌اید و اگر از غول مرحله آخر یعنی مصاحبه هم سربلند بیرون بیایید به مرحله شیرین استخدام خواهید رسید. اما همان‌طور که میدانید بسیاری از کارجویان علیرغم رزومه خوب و درخشان در جلسه مصاحبه شغلی رد می‌شوند.

چطور می‌توانیم در جلسه مصاحبه شغلی موفق و قوی ظاهر شویم و مصاحبه‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهیم؟ در این جلسه قرار است چه سؤالاتی از ما پرسیده شود و چه جوابی باید به آن‌ها بدهیم؟


در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی از جلسه مصاحبه به شما ارائه کنیم و با معرفی چند نکته کاربردی و مهم شما را برای این مرحله سرنوشت‌ساز آماده کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آمادگی قبل از جلسه مصاحبه

تحقیق در مورد شرکت

از زمانی که به مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید تا زمان برگزاری جلسه فرصت دارید در مورد شرکت تحقیق کنید. به وب‌سایت رسمی شرکت سر بزنید، در مورد فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت مطالعه کنید. همچنین در مورد بخشی که قرار است شما در آن کار کنید نیز تحقیق کنید و سعی کنید افرادی که قرار است با شما مصاحبه کنند را بهتر بشناسید. مطمئناً این شناخت به شما کمک می‌کند با اعتمادبه‌نفس بالاتر و آمادگی بیشتری وارد جلسه شوید.

تمرین با خودتان

در جلسات مصاحبه شغلی معمولاً سؤالات مشخصی پرسیده می‌شود مثل: «در مورد خودتان بگویید و چرا این شغل برای شما جذاب است؟» هدف از این سؤال‌ها این است شخصیت شما و میزان انگیزه و اشتیاق شما برای موقعیت شغلی را بسنجند. پس قبل از مصاحبه سعی کنید در مورد این پرسش‌ها فکر کنید و در ذهنتان بهترین جواب را برای آن‌ها آماده کنید.

آگاهی کامل از شرح وظایف شغلی

اگر آگهی استخدام را دیده‌اید حتماً بخش توضیحات، شرایط شغل و مسئولیت‌ها را با دقت بخوانید. اگر مهارت و تجربه خاصی موردنیاز است در مورد تجارب قبلی خود فکر کنید و بهترین مثال‌ها که منطبق با این مهارت‌ها باشد را برای مصاحبه استخدامی آماده کنید..

صحبت در مورد تجربیات کاری قبلی خود

در طول جلسه مصاحبه استخدامی، احتمالاً در مورد یک موقعیت و تجربه کاری خاص از شما می‌پرسند. بنابراین قبل از جلسه، بهتر است در مورد مثال‌ها و تجربیات عینی قبلی که شما را برای احراز این موقعیت شغلی آماده کرده‌اند فکر کنید.

از مصاحبه‌کننده، سؤالات هوشمندانه بپرسید!

مصاحبه شغلی یک خیابان دوطرفه است و قرار نیست فقط مصاحبه‌کننده از شما سؤال کند. پس بهتر است از قبل سؤال‌هایی را در مورد شغل و فعالیت شرکت و آماده کنید و در جلسه از مصاحبه‌گر بپرسید. سؤال پرسیدن شما نشان می‌دهد که در مورد این موقعیت شغلی به‌طورجدی فکر کرده‌اید و برای به دست آوردن آن، مصمم هستید.

برخی از سؤالاتی که می‌توانید در مصاحبه استخدامی بپرسید عبارت‌اند از:

  • لطفاً جزئیات وظایف روزانه این موقعیت شغلی را توضیح بدهید؟
  • به نظرتان چه فردی و با چه ویژگی‌هایی برای این موقعیت شغلی مناسب‌تر است؟
  • اگر من این شغل را به دست بیاورم، عملکرد من چطور اندازه‌گیری می‌شود؟ چند وقت یک‌بار؟
  • این موقعیت شغلی بیشتر با کدام بخش‌ها همکاری دارد؟
  • به نظرتان بزرگ‌ترین چالش‌های این موقعیت شغلی چه چیزهایی هستند؟

حضور در جلسه مصاحبه استخدامی

بعدازاینکه خود را برای جلسه آماده کردید حالا وقت آن است که آماده‌تر از همیشه در مصاحبه شرکت کنید.

 پوشش و لباس مناسب

اگر قبل از جلسه با مصاحبه‌کننده صحبت کرده‌اید می‌توانید از او درباره پوشش محیط کار سؤال کنید. اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد با مراجعه به وب‌سایت و دیدن تصاویر از محیط کار و کارکنان می‌توانید تا حد زیادی در مورد پوشش مناسب در آن شرکت اطلاعات پیدا کنید. به‌طورکلی، پوشش رسمی و مرتب بهترین پوشش برای هر جلسه مصاحبه‌ای است.

یک دفتر یادداشت و یک خودکار همراه داشته باشید

در دستورالعمل کلاسیک به کارجویان توصیه می‌شد چند نسخه کاغذی از رزومه همراه داشته باشند. اما در حال حاضر که همه‌چیز آنلاین و دیجیتالی شده، همراه داشتن نسخه آنلاین رزومه نیز کفایت می‌کند. همچنین بهتر است یک دفتر یادداشت و خودکار نیز همراهتان داشته باشید و در طول جلسه در مورد صحبت‌ها و شرایط کار، نکته برداری کنید و آن‌ها را روی کاغذ (نه داخل موبایل) بنویسید. بعداً می‌توانید با ارجاع به این اطلاعات، ایمیل تشکر را بنویسید. ارتباط چشمی با مصاحبه‌گر را نیز فراموش نکنید.

به هیچ وجه دیر نرسید! به هیچ وجه!

از وقتی به جلسه مصاحبه استخدامی دعوت می‌شوید در مورد مسیر و نحوه رفت‌وآمد فکر کنید. آدرس شرکت را روی نقشه پیدا کنید و بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای رسیدن به آن انتخاب کنید. اگر محل شرکت در منطقه‌ای پرترافیک قرار دارد یا جای پارک ماشین به‌سختی پیدا می‌شود حتماً این نکات را مدنظر داشته باشید. اگر ۱۰-۱۵ دقیقه زودتر به شرکت برسید در این فرصت می‌توانید جو کاری و ارتباطات کارکنان با هم را با دقت بررسی کنید.

جلسه را تأثیرگذار و باقدرت شروع کنید!

در مصاحبه شغلی و به‌طور کل در هر ارتباطی، اولین برخورد و حسی که از طرف مقابل می‌گیرید تأثیر بسیار مهمی در ادامه آن ارتباط دارد. بنابراین سعی کنید به جزئیات ظاهر و رفتارتان توجه کنید؛ کفشتان را کامل واکس بزنید، ناخن‌هایتان مرتب و تمیز باشد و لباس‌های مرتب، اتوزده و بدون کرک و لک بپوشید. پوشش نامرتب و به‌هم‌ریخته تأثیر فوق‌العاده بد و منفی روی مصاحبه‌کنندگان می‌گذارد و ممکن است باعث رد شدن شما بشود.

زبان بدن و رفتار حرفه‌ای همره با اعتماد به نفس

علاوه بر صحبت‌هایی که در جلسه مصاحبه می‌زنید، زبان بدن و حالات و حرکات بدنتان نیز چیزهای زیادی به بقیه نشان می‌دهد. بنابراین سعی کنید تمام حرکاتتان نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس و اطمینان شما از خود و توانایی‌هایتان باشد.

هیچ‌وقت قوز نکنید و صاف، راحت و مسلط روی صندلی بنشینید. همچنین حالات بدنتان نیز باید با اعتمادبه‌نفس و مطمئن باشد و لبخند زدن را نیز فراموش نکنید. اگر استرس دارید قبل از جلسه، چند نفس عمیق بکشید تا آرام‌تر شوید. توجه داشته باشید که در جلسات مصاحبه استخدامی، معمولاً مصاحبه‌کننده دستش را برای دست دادن با شما دراز می‌کند نه برعکس. پس وقتی وارد اتاق می‌شوید صاف بایستید، در چشمان مصاحبه‌گر نگاه کنید و لبخند بزنید و منتظر دست دادن یا دعوت شما به نشستن بشوید.

صداقت و راستگویی

برخی مصاحبه‌شوندگان سعی می‌کنند با مبالغه و غلو و دروغ در مورد مهارت‌ها و توانایی‌هایشان، مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر قرار بدهند. اما هیچ‌چیز به‌اندازه صداقت و شفافیت نمی‌تواند باعث موفقیت حرفه‌ای شما بشود. پس بهتر است روی نقاط قوت و توانمندی‌هایتان تأکید کنید و به کارفرما نشان دهید که شما شایسته این موقعیت شغلی هستید.

هر جواب را به نحوی به مهارت‌ها و دستاوردهایتان ارتباط بدهید

در جلسات مصاحبه استخدامی، فقط جواب دادن به سؤال‌ها مهم نیست، بلکه نحوه پاسخ دادن شما اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. بنابراین، برای پاسخ به هر سؤالی، سعی کنید آن را به یک تجربه کاری گذشته، یک دستاورد و موفقیت یا یک مهارت و توانمندی خود ارتباط بدهید. به‌عبارتی‌دیگر، از هر فرصتی برای نمایش خود و مهارت‌هایتان استفاده کنید.

زمان مصاحبه شغلی محدود است و شما فرصت کوتاهی برای جواب دادن به هر سؤال دارید. بنابراین از اطناب و زیاده‌گویی خودداری کنید و مستقیم در مورد اصل مطلب و جواب سؤال، صحبت کنید. در بسیاری از مواقع، نیازی به اشاره به جزئیات و حواشی یک تجربه کاری وجود ندارد و مصاحبه‌گر تنها می‌خواهد از مهارت‌های شما مطمئن شود.

 در مورد کارفرماهای قبلی بدگویی نکنید!

شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل به جذب افرادی دارند که سازگاری و توانایی حل مسئله خوبی داشته باشند و همیشه به دنبال راه‌حل و بهتر کردن اوضاع باشند. بنابراین اگر کارجو در مورد محل کار و کارفرمای قبلی شروع به بدگویی بکند تأثیر بسیار بدی روی نتیجه مصاحبه خواهد گذاشت. پس حتی اگر دلیل استعفا و قطع همکاری شما، رفتار و مشکلات کارفرما و شرکت قبلی بوده باز هم بهتر است بر نکات مثبت آن کار و تجربیاتی که برای شما داشته تمرکز کنید.

بعد از جلسه استخدامی

شاید فکر کنید جلسه مصاحبه، تنها فرصت شما برای تحت تأثیر قرار دادن مصاحبه‌کننده بوده است؛ اما این‌طور نیست و هنوز فرصت دارید!

در مورد مراحل بعدی جذب و استخدام سؤال کنید!

پس از اتمام مصاحبه استخدامی، می‌توانید از مصاحبه‌کنندگان یا مسئول گزینش در مورد مراحل بعدی فرآیند جذب سؤال کنید تا بدانید باید منتظر چه چیزهایی باشید. به‌عنوان‌مثال، در برخی موارد لازم است کارجو نمونه کار ارائه دهد یا یک کار تست و آزمایشی برای شرکت انجام بدهد. همچنین نتیجه نهایی مصاحبه نیز در بسیاری از سازمان‌ها معمولاً از طریق ایمیل یا تماس تلفنی به کارجویان اطلاع داده می‌شود.

یادداشت تشکر ارسال کنید

این نکته خیلی زیرکانه است و تأثیر زیادی بر پذیرش شما می‌تواند داشته باشد. در جلسه مصاحبه از فرد یا افراد مصاحبه‌کننده، کارت بیزنس یا ایمیل و راه تماس بگیرید و بعد، در یک یادداشت کوتاه و مؤدبانه از آن‌ها برای وقت و فرصتی که در اختیارتان قرار داده‌اند تشکر کنید. اگر مصاحبه استخدامی صبح برگزار شده ایمیل تشکر را همان روز ارسال کنید؛ ولی اگر جلسه بعدازظهر بوده بهتر است صبح روز بعد این یادداشت را بفرستید.

جمع‌بندی

مصاحبه استخدامی از دید بسیاری از کارجویان، آخرین مرحله برای دستیابی به شغل دلخواه و استخدام شدن است. این جلسات تأثیر بسیار زیادی بر پذیرش یا رد شما دارد و لازم است که از قبل خود را برای آن کاملاً آماده کنید. در این جلسه معمولاً از شما سوا لاتی می‌پرسند تا هم سطح مهارت‌های فنی و هم مهارت‌های فردی شما را مورد ارزیابی قرار بدهند. نحوه رفتار شما، پاسخ‌هایی که می‌دهید و زبان بدن شما بر روند مصاحبه و نتیجه آن، تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شهر و استان تهران به خاطر مرکزیت و پایتخت بودن، بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر شهرها و استان‌های کشور دارد و در تمامی رشته‌ها و مشاغل، فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد. بر طبق آمار به دست آمده، بیشترین بخش اشتغال و کاریابی تهران مربوط به بخش خدمات بوده و کمترین میزان اشتغال نیز به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند.

با بررسی تعداد آگهی‌های موجود در شهرهای تهران با سایر شهرها می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که بیش از ۷۰% کل فرصت‌های شغلی مربوط به شهرهای مختلف استان و شهر تهران است. در این مقاله، قصد داریم بر بازار کار و آگهی‌های استخدام و کاریابی تهران و شرایط جذب نیروی کار در این شهر و استان مروری داشته باشیم و مشاغل پرتقاضا و پرکاربرد را با یکدیگر بررسی کنیم.

مزایای کار در استان تهران

هرچند به طور کلی ساکنین تهران برای موقعیت‌های شغلی واقع در این شهر، رزومه ارسال می‌کنند؛ اما مزایای کار در پایتخت ایران باعث شده بسیاری از کارجویان از شهرهای اطراف و حتی استان‌های مجاور مثل البرز و شهر کرج تمایل به پیدا کردن فرصت شغلی در تهران داشته باشند.

برخی از مزایای کار و اشتغال در پایتخت عبارتند از:

بازار کار بهتر

تهران پایتخت ایران است و طبعا تمرکز اصلی صنایع و تجارت و کسب و کارهای مختلف در این شهر قرار دارد. تمامی کسب و کارها و شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ یا کلا در تهران قرار دارند یا حتما دفتر مرکزی یا شعبه‌ای در این کلانشهر دارند. همین موضوع باعث شده فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و متنوعی در پایتخت وجود داشته باشد و در هر زمینه و حوزه فعالیتی، صدها و هزاران امکان اشتغال وجود داشته باشد.

تنوع فرصت‌های شغلی بیشتر

شما در هر رشته‌ای که تحصیل کرده باشید و هر تخصص و مهارتی داشته باشید حتما صدها موقعیت شغلی و فرصت‌های شغلی مرتبط در تهران می‌توانید پیدا کنید. هرچند در پایتخت هم برخی مشاغل، موقعیت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتری دارند؛ اما به هرحال هرکسی با هر سطح سابقه و مهارت می‌تواند با جستجوی آگهی های کار و استخدام تهران، شغل مناسبی برای خود پیدا کند.

امکان پیدا کردن شغل با حقوق بالاتر

پایتخت بودن و بالا بودن سطح هزینه‌‌های زندگی باعث افزایش میانگین حقوق و درآمد موقعیت‌‌های شغلی این شهر هم شده است. به طور مثال، یک موقعیت شغلی ثابت مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران، میانگین حقوق و دستمزد بسیار بالاتری از همین شغل در شهرهای دیگر ایران دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از کارجویان برای پیدا کردن کار با حقوق بالا و بهتر به دنبال آگهی‌های استخدام تهران و شهرهای اطراف آن باشند.

امکان بیشتر برای پیشرفت و ارتقاء شغلی

حتی اگر با یک شغل ورودی و ابتدایی وارد بازار کار شده باشید امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی زیادی خواهید داشت؛ چرا که تمام مشاغل بالاتر و سطوح شغلی بهتر در سازمان‌های پایتخت و استان تهران وجود دارند. در صورتی که در شهرهای دیگر ایران به دلیل امکانات محدودتر و تعداد سازمانهای کمتر این فرصت پیشرفت کمتر وجود داشته باشد.

امکان پیدا کردن سریعتر کار جدید در صورت استعفا یا اخراج

به خاطر بازار کار خوب تهران، در صورتی که از شغلتان استعفا بدهید یا به هر دلیلی تعدیل یا اخراج شوید در مدت زمان کوتاه‌تری می‌‌توانید فرصت شغلی بعدی را پیدا کنید و مشغول به کار شوید. در صورتی که از دست دادن شغل در یک شهر کوچک ایران، ممکن است به معنی دوره طولانی بیکاری باشد و جستجوی کار مناسب، زمان زیادی طول بکشد.

فرصت‌های شغلی فریلنسینگ و پروژه‌ای بیشتر

فریلنسینگ مدلی از اشتغال است که فرد به صورت پروژه‌ای و آزادکاری با شرکت‌ها همکاری می‌کند. این شغل مزایا و معایب خاص خود را دارد. به هرحال، بسیاری از کارجویان معتقدند در برخی رشته‌ها مثل برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و تولیدمحتوا در صورت فریلنسینگ امکان کسب درآمد بیشتر و بالاتری وجود دارد.

فرصت‌های شغلی دورکاری بیشتر

دورکاری از گذشته به عنوان سبکی از همکاری وجود داشته است و در مورد مزایا و معایب آن بحث و گمانه‌زنی‌‌هایی وجود داشت. اما در یک سال اخیر به خاطر اپیدمی ویروس کرونا و لزوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان به سمت دورکاری روی آورده‌اند. از طرف دیگر شمار زیادی از کارجویان هم برای حفظ سلامتی خود عزیزانشان ترجیح می‌دهند به جای کار حضوری به صورت دورکار مشغول به کار شوند.

اگر در آگهی‌های استخدام تهران جستجو کنید می‌بینید که شمار زیادی فرصت شغلی دورکاری نیز برای کارجویان وجود دارد. این موضوع حتی به کارجویانی که در شهرهای دیگر زندگی می‌‌کنند هم اجازه می‌دهد بدون نقل مکان و مهاجرت، فرصت شغلی دورکاری خوب با درآمد مکفی در پایتخت پیدا کنند.

آمار اشتغال و بیکاری در استان تهران

شیوع اپیدمی کرونا صدمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کشور و وضعیت اشتغال نیروی کار وارد کرده است. بسیاری از استان‌ها و شهرهای مختلف ایران با افزایش نرخ بیکاری روبرو بوده‌اند و کارجویان را برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی با مشکل مواجه کرده‌اند. با این حال، وضعیت اشتغال و بیکاری در استان بسیار مطلوب و قابل قبول بوده و حتی با کاهش نرخ بیکاری روبرو بوده‌ایم.

براساس صحبت‌ها و گزارش‌های استاندار تهران، در سال جاری نرخ بیکاری روندی کاهشی داشته است. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان تهران، برابر با ۶٫۸ درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته که نرخ بیکاری ۱۰٫۸% بود به میزان ۲٫۶ درصد کاهش داشته است.

آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که بخش خدمات بیشترین اشتغال و استخدام تهران را به خود اختصاص داده است:

  • سهم بخش کشاورزی به مراتب کمتر و حدود ۱٫۴ درصد بوده است.
  • بخش خدمات اما بیشترین اشتغال را داشته و حدود ۶۲٫۱ درصد از جمعیت فعال و نیروی کار تهران در این حوزه مشغول به کار بوده اند.

تنوع استخدام تهران در کدام حوزه‌ها است؟

در سایت جاب ویژن میتوانید با انتخاب شهرهای تهران، در تمامی زمینه‌ها و مشاغل، موقعیت شغلی پیدا کنید. با این حال بازار کار و تعداد فرصت‌های شغلی در همه مشاغل یکسان نیست و در برخی مشاغل، آگهی‌های شغلی بیشتر و بهتری وجود دارد. در ادامه به برخی از مشاغل پرتقاضاو پرکاربرد در آگهی‌های استخدام تهران اشاره می‌کنیم:

برنامه نویس

برنامه نویسی یکی از مشاغل رو به رشد در جهان است و با توجه به دیجیتالی و آنلاین شدن کسب و کارها، تقاضا و بازار کار بسیار خوبی برای این موقعیت شغلی وجود دارد. تمام شرکت‌ها و سازمان‌های تهران برای انجام امور مختلف به برنامه نویس پاره وقت یا تمام وقت نیاز دارند و با توجه به تجمع و تمرکز سازمان‌‌ها و کسب و کارها در این شهر، بازار کار و فرصت‌های کاری زیادی برای برنامه نویسان وجود دارد.

برنامه نویسان با توجه به مهارت و توانایی‌‌های خود در مشاغل مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند. برخی از موقعیت‌های شغلی پردرآمد برای برنامه نویسان عبارتند از:

  • توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل
  • تحلیلگر توسعه دهنده یا برنامه نویس
  • توسعه دهنده فنی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • تحلیلگر رایانش ابری
  • تحلیلگر سیستم کسب و کار
  • توسعه دهنده فنی برنامه ریزی منابع سازمان (EPR)

برای برنامه نویسی بیش از تحصیلات به مهارت و دانش و تسلط به زبان‌های برنامه نویسی نیاز دارید.

دیجیتال مارکتینگ

در حال حاضر، تحولی عظیم در نحوه مدیریت کسب و کارها به وجود آمده و هر شرکت و سازمانی که می‌خواهد از قافله عقب نماند باید تمرکز زیادی بر برخی بازاریابی دیجیتال یا آنلاین خود بگذارد.

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای نسبتا جدید است که تا همین چندسال پیش زیرمجموعه‌ای از واحد بازاریابی و فروش شرکت‌ها به شمار می‌رفت؛ اما به خاطر اهمیت بالای این حوزه، اکنون در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های تهران به عنوان بخش و واحدی جداگانه با ده‌ها کارشناس و متخصص فعالیت می‌کند.

هدف از دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و شناختن برند و محصولات به مشتریان، اعتمادسازی و ایجاد وفاداری در مشتری و در نهایت فروش و سودآوری بیشتر سازمان است.

مشاغل مختلفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند:

کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوا، کپی رایترها، ایده‌پردازان و استراتژیست‌ها هر کدام در جنبه‌ای از این حوزه فعالیت می‌کنند.

طراحی گرافیک و ویدیو

گرافیست‌ها هم بازار کار بسیار خوبی در تهران دارند و هر روز شمار زیادی آگهی جذب گرافیست در سایت جاب ویژن منتشر می‌شود. بخش زیادی از این بازار کار پرتقاضا به خاطر افزایش اهمیت حوزه دیجیتال مارکتینگ است. طراحان گرافیک اگرچه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی مثل چاپ و نشر هم می‌توانند مشغول به کار شوند؛ اما بخش عمده‌ای از فرصت‌های شغلی گرافیست مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات است.

بانکداری، حسابداری و مشاغل مالی

پایتخت بودن باعث تجمع مراکز و سازمانهای بانکی و مالی و اقتصادی مهم در این شهر شده است. هرچقدر در یک شهر شرکت و سازمان بیشتری وجود داشته باشد به تبع آن به کارشناسان مالی و حسابدار نیز نیاز بیشتری خواهد بود. همچنین وجود بانک‌های متعدد و دفاتر مرکزی بانک‌ها در شهر تهران نیز باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی متعددی در زمینه بانکداری شده است.

شغل حسابداری نیز از جمله مشاغل پرتقاضا در شهر تهران است و تمامی کسب و کارها و سازمان‌ها برای رسیدگی به امور مالی خود به استخدام یک یا چند حسابدار نیاز دارند. هرچند سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ اغلب بخشی جداگانه برای حسابداری دارند و حسابداران متعدد در قالب یک تیم مشغول به کار هستند.

نحوه جست‌وجوی کار در پایتخت و حومه

کارجویان تا همین چندسال پیش برای جستجوی کار باید به صورت حضوری به دفاتر کاریابی مراجعه می‌کردند یا در صفحات بی انتهای روزنامه‌ها به دنبال آگهی استخدام مناسب می‌گشتند. سایت جاب ویژن با هدف ارائه تسهیلات و خدمات بهتر و سریع‌تر به کارجویان و کارفرمایان ایجاد شده و در مدت فعالیتش، عملکرد بسیار درخشان و موفقی داشته است.

هرروز صدها آگهی استخدامی مربوط به استان‌های مختلف ایران در جاب ویژن منتشر می‌شود. با این حال، بخش زیادی از فرصت‌های کار مختص پایتخت ایران است و کارجویان برای پیدا کردن شغل مناسب و اطلاع از آگهی استخدام امروز تهران به سایت جاب ویژن مراجعه می‌کنند.

علاوه بر این، اگر تمایل به جستجوی کار و موقعیت‌های کاری در مناطق مختلف تهران را دارید هم می‌توانید منطقه موردنظرتان را انتخاب کنید تا تنها آگهی‌های استخدام تهران مربوط به همان منطقه را مشاهده کنید. در حال حاضر در سایت جاب ویژن می‌توانید آگهی‌های استخدام تهران را به تفکیک مناطق زیر مشاهده کنیید.

  • شمال شهر
  • جنوب شهر
  • غرب
  • شرق
  • مرکز شهر
  • منطقه شمال غربی
  • منطقه شمال شرقی
  • منطقه جنوب غربی
  • منطقه جنوب شرقی

این آگهی‌‌ها به طور پیش‌‌‌فرض به ترتیب منطبق‌‌ترین موقعیت‌‌‌ها با رزومه کاری شما نمایش داده می‌شود.

جمع بندی

مرکزیت تهران باعث تجمع سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی در این شهر شده و همین موضوع، فرصت‌های شغلی فراوانی را به وجود آورده است. بازار کار خوب پایتخت در مقایسه با سایر شهرها باعث شده برخی کارجویان برای جستجوی کار و اشتغال به این شهر مهاجرت کنند یا به دنبال فرصت‌های شغلی دورکاری در تهران باشند.

در صورتی که تخصص و مهارت خوبی داشته باشید و رزومه کاری حرفه‌ای برای خود ساخته باشید می‌‌توانید به راحتی در سایت جاب ویژن به جستجوی کار بگردید و در مدت زمانی کوتاه، موقعیت شغلی مناسب با حقوق و درآمد خوبی را برای خود پیدا کنید.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

فروش و فروشندگی حوزه ای بسیار گسترده و متنوع است و هر شرکت و کسب و کاری برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، ویزیتور، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های متفاوتی دارند.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد استخدام فروشنده و ویزیتور و شرایط و مهارت‌های لازم برای احراز این شغل صحبت کنیم. همچنین در مورد تفاوت‌های فروشنده با نماینده فروش، ویزیتور و کارشناس هم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید بهتری از حوزه فروشندگی پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین فرصت استخدام را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شهر تبریز یکی از صنعتی‌ترین شهرهای کشور و میزبان کارخانه‌های متعددی است. این شهر با جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری خود، مرکز استان سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی است. شهر تبریز در حال حاضر با یک موج جمعیتی در گروه سنی ۳۰ الی ۳۴ سال رو به رو است. با توجه به اینکه این گروه سنی در سن استخدام قرار دارند، رقابت برای استخدام تبریز در حال حاضر بسیار زیاد است. به علاوه، به دلیل وجود شرکت‌های معتبر و کارخانه‌های بزرگ، تعداد زیادی نیروی کار، به ویژه نیروی کار تخصصی، به این شهر مهاجرت می‌کنند. این موضوع، رقابت برای تصاحب فرصت‌های شغلی در تبریز و آذربایجان شرقی را شدیدتر کرده است. در این مقاله بیشتر راجع به همین موضوع می‌پردازیم.

معرفی شهر تبریز

شهر تبریز را می‌توان مهم‌ترین شهر ترک‌نشین کشور و یکی از کلانشهرهای ایران دانست. این شهر یک شهر مدرن با آب‌وهوایی بسیار مطلوب و زمستان‌های سرد با بارندگی زیاد است. کارخانه‌های مهمی مثل تراکتورسازی تبریز، ماشین‌سازی تبریز، موتوژن، آمیکو، مهر اصل، فولاد آذربایجان، پالایشگاه تبریز، شرکت نفت پاسارگاد، کبریت‌سازی توکلی و تعداد زیادی برند مطرح در حوزه‌ی صنایع غذایی و شرکت‌های نساجی مهم است. بنابراین، فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی نفت، مهندسی برق، مهندسی شیمی و صنایع غذایی، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی مکانیک و در این استان و به ویژه در شهر تبریز وجود دارد.

البته به غیر از صنعت، بخش‌های کشاورزی و خدمات نیز در استان آذربایجان شرقی بسیار فعال هستند. استان آذربایجان شرقی یکی مهم‌ترین استان‌های کشور از نظر گردشگری و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است. این استان در بخش کشاورزی نیز رتبه‌ی خوبی در کشور دارد و اولین تولید کننده‌ی حبوبات ایران می‌باشد. به علاوه، این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز یکی از استان‌های برتر کشور است.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

سازمان‌ها و مؤسسات زیادی مثل سازمان‌های دارای ارتباطات بین‌المللی، دارالترجمه‌ها و آموزشگاه‌های زبان، نیازمند جذب مترجم هستند. اکثر کارفرمایان در پذیرش مترجم، توجه چندانی به تحصیلات ندارند و تسلط به زبان‌های خارجی برای آن‌ها اولویت دارد؛ اما با این حال داشتن مدارک معتبر زبان مثل آیلتس و تافل نیز شانس استخدام مترجم زبان انگلیسی را بالاتر می‌برند. بیشترین تقاضا برای جذب مترجم نیز، مربوط به ترجمه‌ی زبان انگلیسی است. البته بازار کار ترجمه این زبان، اشباع شده است. افرادی که به زبان‌های خارجی دیگر مثل عربی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی مسلط باشند نیز درامد بهتری دارند اما بازار کار آن‌چنان خوبی ندارند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط مترجمی زبان و همچنین بازار کار و درآمد این شغل، صحبت کنیم

کار مترجمی

مترجمان، اسناد نوشتاری را از یک زبان به زبان دیگر، برمی‌گردانند. زبان اول را مبدا و زبان دوم یا برگردانده شده را زبان هدف می‌گویند. معمولا زبان هدف، زبان مادری شما است. با این حال، گاهی اوقات باید از زبان مادری به یک زبان خارجی، ترجمه کنید.  مترجمان باید تضمین کنند که معنای نهفته در متن اصلی به متن ترجمه شده، منتقل شده است.

متنی که ترجمه می‌کنید، می‌تواند یک سند رسمی، یک نامه، یک کتاب، یک مقاله، یک کاتالوگ، یک بلاگ یا هر نوع نوشته‌ی دیگری باشد. گاهی اوقات، ممکن است محتوایی که باید ترجمه شود، نه به صورت متن، بلکه به صورت یک فایل صوتی باشد. به علاوه، گاهی اوقات نیاز است که ترجمه به صورت صوتی انجام شود.

وظایف یک مترجم

گرچه یک مترجم خوب باید مهارت‌هایی مثل تسلط کامل روی زبان مبدا، مهارت نوشتاری، مدیریت زمان، آشنایی با فرهنگ مبدا و هدف و ... داشته باشد اما وظایفی که یک کارفرما در آگهی‌های استخدام منتشر می‌کند معمولا به صورت زیر است:

  • خواندن متن منبع و بازنویسی آن به زبان هدف با حفظ معنی کامل متن منبع
  • استفاده از نرم‌افزارهای حافظه‌ی ترجمه مثل SDL Trados ، Wordfast  و برای یک‌دست بودن ترجمه‌ی اسناد متعدد و افزایش سرعت ترجمه
  • استفاده از فرهنگ‌لغت‌های تخصصی و منابع مختلف برای پیدا کردن نزدیک ترین معادل‌ها برای کلمات و اصطلاحات
  • استفاده از نرم‌افزارّای مناسب برای تحویل فایل ترجمه شده با فرمت خواسته شده
  • تحقیق در رابطه با عبارات علمی، حقوقی و فنی برای پیدا کردن بهترین ترجمه
  • همکاری با افراد استفاده کننده از متن ترجمه شده برای برطرف کردن هرگونه ابهام
  • اصلاح و ویرایش نسخه‌های ترجمه شده
  • مشورت با افراد متخصص برای ترجمه‌ی متون تخصصی
  • کسب دانش در حوزه‌های تخصصی مرتبط با ترجمه‌ها
  • پیروی از استانداردهای کیفیت ترجمه برای اطمینان از صحت متن ترجمه شده به منظور پیشگیری از مشکلات حقوقی و اخلاقی

سازمان‌هایی که مترجم جذب می‌کنند

سازمان‌های دولتی یا خصوصی متعددی نیازمند مترجم هستند. از مهم‌ترین این سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازمان‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی دارای روابط بین‌المللی: سازمان‌هایی مثل وزارت امور خارجه، سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گمرک، شرکت‌های تجاری وارد کننده یا صادر کننده‌‌ی محصولات مختلف و برای انجام مکاتبات اداری و ارتباطات مختلف، نیازمند مترجم می‌باشند. این سازمان‌ها معمولا مترجم تمام‌وقت می‌پذیرند.
  • شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های صنعتی: این شرکت‌ها برای استفاده از منابع دانش موجود به زبان‌های خارجی، به مترجم نیاز دارند. معمولا این شرکت‌ها اقدام به استخدام مترجم دورکار یا پروژه‌ای می‌کنند.
  • دارالترجمه‌های رسمی: این مؤسسات خصوصی، زیر نظر قوه‌ی قضائیه فعالیت دارند و معمولا نیازمند مترجم تمام‌وقت هستند. دارلترجمه‌ها، کارهایشان را به صورت پروژه‌ای از مشتریان دریافت می‌کنند. معمولا هر دارالترجمه زیر نظر یک مترجم رسمی که به ترجمه‌های سایر مترجمین نظارت دارد، اداره می‌شود. استخدام و جذب مترجم غیرحضوری در دارالترجمه‌ها رایج است.
  • انتشارات: انتشارات مختلف برای ترجمه‌ی متونی مثل کتاب‌ها و مقالات نیازمند مترجم می‌باشند. اکثر انتشارات، به صورت پروژه‌‌ای با مترجمان کار می‌کنند ولی بعضی انتشارات مثل روزنامه‌ها و مجلات، مترجم را به صورت تمام‌وقت جذب می‌نمایند.
  • رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها مثل سازمان صدا و سیما، سایت‌های خبری، مجله‌های اینترنتی و نیز به مترجم نیاز دارند. رسانه‌های معتبرتر، مترجمان را به صورت تمام‌وقت جذب می‌کنند. در مقابل، رسانه‌های آنلاین دارای اعتبار کمتر، معمولا به صورت پروژه‌ای با مترجمان کار می‌کنند.
  • آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی و مؤسسات مهاجرتی: خیلی از آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی برای مشاغل مختلفی، مثل کارمند اداری، نیازمند مترجم می‌باشند. مؤسسات مهاجرتی نیز برای انجام ترجمه‌ی اسناد و ارتباط با سفارت‌خانه‌ها، به مترجم نیاز دارند.
  • وب‌سایت‌های انجام خدمات ترجمه و تولید محتوا: بعضی از وبسایت‌ها وجود دارند که سفارش ترجمه را از مشتریان قبول می‌کنند و آن را به مترجمان خود که عمدتا دورکار هستند، می‌سپارند.

مدارک مورد توجه کارفرمایان در استخدام مترجم

معمولا، سازمان‌هایی که مترجم ثابت نیاز دارند، در آگهی‌های دعوت به همکاری خود، مدارکی از مترجم‌ها می‌خواهند. هدف از این کار، اطمینان از تسلط مترجم به زبان خارجی و فنون ترجمه است. اکثر این سازمان‌ها، کسانی را به عنوان مترجم می‌پذیرند که دارای تحصیلات مرتبط با زبان خارجی مورد نظر باشند. به عنوان مثال، سازمانی که مترجم انگلیسی نیاز داشته باشد، معمولا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مترجمی زبان انگلیسی یا زبان و ادبیات انگلیسی را جذب می‌کند. طبیعی است که فارغ‌التحصیلان دارای مدرک مترجمی در اولویت قرار دارند.

داشتن مدارک زبان بین‌المللی مثل آیلتس و تافل نیز امتیاز بزرگی برای مترجمان محسوب می‌شود. گاها بعضی از سازمان‌ها فقط با یک مدرک آیلتس یا تافل شما را به عنوان مترجم می‌پذیرند. البته آیلتس و تافل فقط مختص زبان انگلیسی هستند و زبان‌های دیگر نیز مدارک معتبر خودشان را دارند.

دستمزد شغل مترجمی

مترجمان در سازمان‌های مختلف دستمزدهای متفاوتی می‌گیرند. معمولا بالاترین دستمزدها را کسانی می‌گیرند که به زبان‌های نادر و کمتر شناخته شده مسلط هستند. معمولا وزارت امورخارجه، سفارت‌خانه‌ها و دیگر سازمان‌های دارای ارتباطات بین‌المللی نیاز به جذب مترجم در زبان‌های نادر دارند. به طور کلی، چنین سازمان‌هایی، دستمزد خوبی به مترجمان خود می‌دهند.

مترجمانی که در استخدام آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی هستند و مترجمان دارالترجمه‌ها نیز دستمزدی متوسط در مقایسه با سایر مشاغل دارند. اما مترجمانی که به صورت فریلنسینگ کار می‌کنند و فاقد دستمزد ثابت هستند، بسته به توانایی‌هایشان و میزان وقتی که به کار اختصاص می‌دهند، درآمدهای متفاوتی دارند. دستمزد این مترجمان به صورت کلمه‌ای، حساب می‌شود.

جمع بندی

مترجم باید انتقال تمامی مفاهیم موجود در متن منبع به متن هدف را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. مسئولیت مترجم به ویژه در ترجمه‌ی متون تکنیکی و حقوقی، بسیار بالا است. گاها مترجم‌ها باید برای اطمینان از صحت ترجمه، پژوهش هم انجام دهند.

سازمان‌های متنوعی نیازمند مترجم تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای و دورکار هستند. بعضی از این سازمان‌ها به مترجمان خود حقوق ثابت می‌دهند و بعضی دیگر به صورت کلمه‌ای به آن‌ها دستمزد می‌پردازند. این سازمان‌ها معمولا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زبان‌های خارجی یا افراد دارای مدارک معتبر در زبان‌های خارجی مثل آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی، آزمون تلک برای زبان آلمانی، آزمون TCF برای زبان فرانسوی و را به عنوان مترجم می‌پذیرند.

سازمان‌هایی که نیازمند مترجم ثابت و تمام‌وقت در زبان‌های غیرانگلیسی و نادر هستند، بیشترین دستمزد را به مترجمین خود می‌دهند. مترجمین فریلنسر نیز براساس میزان کار که انجام می‌دهند و به صورت کلمه‌ای حقوق می‌گیرند.

به طور کلی می‌توان گفت که بازار کار مترجمی برای زبان انگلیسی کمی اشباع شده و حقوق آن در مقایسه با سایر زبان‌های خارجی، پایین‌تر است.

  • محیا باقری