راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با استخدام قزوین

استان قزوین محل استقرار کارخانجات تولیدی و صنعتی مختلف است و دارای ۸ شهرک صنعتی مختلف است که از این میان، شهر صنعتی البرز یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی کل کشور به حساب می‌آید که بیشترین تاثیر را در کاریابی و استخدام قزوین دارد. در این مقاله  قصد داریم وضعیت بیکاری، اشتغال و استخدام قزوین را با یکدیگر بررسی کنیم و در مورد صنایع فعال و فرصت‌های شغلی استان قزوین با شما صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

استان قزوین در شمال غربی کشور واقع شده و با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و استان البرز همسایه است. این استان طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت داشته است که از این مقدار، ۶۰۰ هزار نفر ساکن شهرستان قزوین بوده‌اند.

نرخ بیکاری در استان قزوین

نبود فرصت‌های شغلی کافی برای نیروی کار فعال در این استان باعث شده معضل بیکاری و نبود کار به یک دغدغه برای نیروی کار جوان این استان تبدیل شود. البته خوشبختانه با بررسی آمارها و نرخ بیکاری در طی سالیان مختلف متوجه می‌شویم این شاخص روندی کاهشی و نزولی داشته و هر سال وضعیت نرخ بیکاری قزوین در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

برای اینکه بررسی دقیق‌تری از وضعیت بیکاری در استان قزوین داشته باشیم شاخص‌های نرخ بیکاری این استان در دهه ۹۰ را با هم بررسی می‌کنیم:

  • در سال ۱۳۹۰ نرخ بیکاری استان قزوین به طور میانگین ۱۲٫۵ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۱ نرخ بیکاری قزوین برابر با ۱۲ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۲ شاخص بیکاری با کاهش قابل توجهی همراه بوده و به ۱۰٫۳% رسیده است.
  • در سال ۱۳۹۳ نرخ بیکاری استان قزوین اندکی افزایش داشته و ۱۱٫۹ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۴ این شاخص در استان قزوین برابر با ۱۱٫۷ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری استان ثابت مانده و برابر با میزان مشابه سال قبل بوده است.
  • در سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان قزوین برابر با ۱۰٫۸ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۷ این شاخص به طور میانگین ۱۱٫۱% محاسبه شده است.
  • در سال ۱۳۹۸ نرخ بیکاری روندی کاهش در پیش گرفته و به ۹٫۹ رسیده است.

سرانجام در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری قزوین به پایین‌ترین میزان در ده سال گذشته رسیده و برابر با ۹٫۷% بوده است.

لازم به ذکر است نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۳۹۹ ۹٫۶% بوده است؛ به این ترتیب، نرخ بیکاری قزوین اندکی از میانگین کشوری بالاتر است و نیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر احساس می‌شود.

نرخ اشتغال در استان قزوین

براساس آخرین آمارگیری که در تابستان ۱۳۹۹ انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی ۴۳٫۳ درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (۹۸) که این نرخ ۴۷٫۲ درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان ۱۳۹۹ برابر با ۳۹٫۶ درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال ۹۸ برابر با ۴۳٫۳ بوده است.

برای بررسی جامع‌تر وضعیت مشارکت اقتصادی نیروی کار فعال قزوین را در ده سال گذشته مرور می‌کنیم:

  • نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۳٫۴ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۱ این شاخص ۴۲٫۳% بوده است.
  • در سال ۱۳۹۲ نرخ مشارکت اقتصادی قزوین ۴۴٫۲ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۳ مشارکت اقتصادی استان قزوین برابر با ۴۴٫۵% بوده است.
  • در سال ۱۳۹۴ میزان مشارکت اقتصادی نیروی کار قزوین ۴۳٫۹ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۵ این شاخص برابر با ۴۲٫۹ درصد بوده است.
  • در سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین برابر با ۴۳% محاسبه شده است.
  • در سال ۱۳۹۷ مشارکت اقتصادی نیروی کار قزوین برابر با ۴۵٫۹% درنظر گرفته شده است.
  • در سال ۱۳۹۸ میزان مشارکت اقتصادی بخش فعال استان قزوین حدود ۴۵٫۷ درصد تخمین زده شده است.
  • در نهایت در سال ۱۳۹۹ نرخ مشارکت اقتصادی سالانه قزوینی‌ها برابر با ۴۳٫۴% برآورد شده است.
  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

استان قم یکی از استان‌های مرکزی ایران است که در جنوب استان تهران قرار گرفته و با استان‌های اصفهان، مرکزی و سمنان همسایه است. این استان بیش از هر چیز به خاطر مرقد مبارک حضرت معصومه و حضور مراجع و مدارس علمیه مذهبی شهرت دارد و یکی از مراکز اصلی مذهب تشیع در ایران و جهان به حساب می‌آید. از همین رو، صنعت گردشگری مذهبی را می‌توان مهم‌ترین صنعت این استان در نظر گرفت که باعث اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف در بخش‌های مختلف شده است. اما فرصت‌ استخدام قم محدود به گردشگری نیست و در زمینه‌های مختلف نیز موقعیت‌های شغلی متعددی دارد.

برای اینکه دید بهتری از بازار کار و موقعیت‌های استخدام قم داشته باشید در این مقاله قصد داریم نگاهی جامع به اقتصاد و وضعیت اشتغال این استان داشته باشیم و راهنمای کاملی از استخدام قم به شما ارائه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی استان قم

قم از نظر تقسیمات کشوری مسیر پر نشیب و فرازی را پشت سر گذاشته است تا به یک استان مستقل تبدیل شود. قم بر اساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ یکی از توابع استان مازندران بود؛ سپس در سال ۱۳۲۶، قم از مازندران جدا شد و به استان مرکزی ملحق شد. در سال ۱۳۵۶ قم مجدداً از استان مرکزی جدا شد و به استان تهران ملحق شد و در نهایت، در سال ۱۳۷۵، قم به یک استان مستقل با مرکزی شهرستان قم تبدیل شد.

استان قم بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی برابر با ۱۲۹۲۲۸۳ نفر داشته است که بخش عمده مردمان قم معتقد به دین اسلام و مذهب تشیع هستند و سایر ادیان در این استان حضور پررنگی ندارند.

قم از منظر اقتصادی و مذهبی

استان قم در مجاورت و نزدیکی استان‌های صنعتی کشور مثل تهران، اصفهان و اراک قرار گرفته و از طرف دیگر، رابط استان‌های جنوبی به استان‌های شمالی و استان‌های شرقی به غربی بوده است. به همین دلیل از گذشته در مسیر کاروان‌های تجاری قرار داشته و این موضوع به رونق اقتصادی این استان کمک کرده است.

همچنین، وجود بارگاه حضرت معصومه و وجود حوزه‌های علمیه متعدد از جمله بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران در این استان، قم را به یکی از مراکز تشیع در دنیا و دومین شهر زیارتی کشور (بعد از مشهد) تبدیل کرده است. این موضوع باعث شده بسیاری از علما و مراجع مذهبی برای سکونت و تدریس به این شهر مهاجرت کنند و به دنبال آن، طلاب حوزه‌های علمیه از شهرهای مختلف ایران و همین‌طور از کشورهای دیگر مثل عراق برای فراگیری علوم مذهبی به قم مهاجرت کنند.

به همین دلیل، بخش اعظم جمعیت این استان را مهاجرین تشکیل می‌دهند؛ ۹۰٫۶% از جمعیت کل استان را اتباع ایرانی و ۹٫۴% را اتباع غیرایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند.

آمار بیکاری در استان قم

بر اساس اطلاعات مندرج در صفحه ویکی پدیای استان قم، نرخ بیکاری جمعیت قم در سال ۱۳۹۱ برابر با ۱۱٫۳% بوده است که اندکی از میانگین کشوری (۱۲٫۳) پایین‌تر بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار این استان در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر برابر با ۳۹٫۵ درصد بوده است که این شاخص در بین زنان و مردان به ترتیب ۱۱٫۲ و ۶۶٫۶ درصد بوده است.

نرخ بیکاری قم در جمعیت ۱۰ سال به بالا ۱۰٫۱ درصد بوده که این شاخص در بین مردان و زنان به ترتیب ۸٫۸۵% و ۲۲٫۷% بوده است.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شاید شما هم جزو افرادی باشید که بنا به هر دلیلی، سازمانی که در آن استخدام شده‌‌اید به صورت یک طرفه با شما قطع همکاری  کرده باشد. در این شرایط، تا یک جای جدید استخدام شوید درامد شما قطع شده و فشار روانی بر شما حاکم می­شود. اما نگران نباشید، خوشبختانه قانون‌گذار برای این موارد چاره‌ای اندیشیده است. بیمه بیکاری تامین اجتماعی، همان چیزی است که برای این شرایط دشوار در نظر گرفته شده و کمک می‌کند فشار اقتصادی و روانی کمتر به فرد بیکار شده وارد شود. برای این که اطلاعاتتون راجع به این بیمه کامل شود تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

به چه کسی بیکار می‌گویند؟

اصولا در قانون کار به فردی بیکار گفته می‌شود که بدون اراده خود، شغل یا کارش را از دست داده است. پس اگر از طرف سازمانی که در آن مشغول به کار بوده‌اید، بیمه شده باشید و کارفرما به شما اعلام کرده باشد که دیگر نیازی به حضور شما در محل کار نیست، واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستید. ففقط توجه داشته باشید که بعد از بیکاری سریعا باید درخواست خود را ثبت کرده و پیگیر مراحل قانونی آن باشید. اگر درخواست شما پذیرفته شود، آنگاه تا مدت زمان معینی، مبلغی ماهانه به حساب شما واریز می‌گردد. البته هر پرونده توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر ماه هم بازرسان سازمان به آدرس ثبت شده شما سرکشی خواهند کرد تا از حضور شما در خانه و عدم اشتغال، اطمینان حاصل کنند.

ساز و کار بیمه بیکاری چگونه است؟

هنگامی که در سازمانی استخدام می‌شوید؛‌ ماهیانه، ۳% از حقوقتان توسط کارفرما برای بیمه بیکاری به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. البته کارفرما باید مبلغی را ماهیانه و به‌ازای هر کارمند برای این سازمان واریز کند. می‌توان این مبلغ را به اقساط وام یا یک سپرده‌گذاری تشبیه کرد. چرا که وقتی واجد دریافت این کمک هزینه شناخته شوید؛ این مبالغ به شما بازخواهد گشت.

با پرداخت این مبالغ جزئی، علاوه بر اینکه می‌توانید هنگام دریافت خدمات درمانی از دفترچه بیمه استفاده کنید؛ در هنگام بیکاری و بازنشستگی هم مقرری ماهانه دریافت خواهید کرد. بنابراین هنگام امضای فرم همکاری با سازمان‌ها، حتما بر رد شدن حق بیمه اصرار کنید. البته در اکثر آگهی‌های استخدام این مورد حتما ذکر می‌گردد.

چه افرادی مشمول دریافت بیمه بیکاری‌ می‌شوند؟

شرایط دریافت مقرری ماهانه در زمان بیکاری از قرار زیر است:

  • تابعیت ایران یکی از شرایط اصلی دریافت این مبلغ است، چراکه این قانون شامل حال مهاجران و افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند؛ نمی‌شود.
  • از دست دادن کارتان باید به صورت غیر ارادی باشد. چون در قانون گفته شده که اگر تغییرات ایجاد شده در محل کار، منجر به از بین رفتن واحد صنعتی یا تعدیل نیرو بشود یا به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه (سیل، زلزله، بیماری کرونا و) بیکار شوید؛ می‌توانید از این امکان استفاده کنید.
  • شرط دیگر وجود حداقل یک سال سابقه بیمه است. البته بر اساس قانون کار، داشتن شش ماه سابقه بیمه کافی است؛ اما تجربه افرادی که برای دریافت بیمه اقدام کرده‌اند نشان می‌دهد که کارشناسان وزارت کار، داشتن یک سال سابقه را برای دریافت بیمه بیکاری ضروری می‌دانند.
  • تبصره این قانون: اگر وقوع حوادث غیرمترقبه باعث بیکاری شما بشود؛ با هر میزان سابقه بیمه، می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید.

 

چه افرادی مشمول دریافت این مبلغ نمی‌شوند؟

بر اساس قانون کار، برخی افراد حتی در صورت بیکار شدن هم نمی‌توانند از این مزایا استفاده کنند. کسانی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند؛ از این دسته هستند:

  • افرادی با تابعیت غیرایرانی، البته این نکته در بالا هم ذکر گردید که یکی از شرایط اصلی دریافت بیمه بیکاری، تابعیت ایران است.
  • صاحبان کسب و کار و افراد دارای شغل آزاد
  • کسانی که با میل و اراده خود کارشان را از دست داده‌اند. یعنی اگر استعفا داده‌اید یا حتی مدت قرارداد شما به پایان رسیده، نمی‌توانید از این قانون استفاده کنید. البته اگر بتوانید پس از اتمام قرارداد از کارفرما نامه عدم نیاز بگیرید؛ امکان پرداخت کمک هزینه بیکاری به شما وجود خواهد داشت.
  • افراد بازنشسته و ازکارافتاده
  • اگر کارفرما ادعا کند که کم‌کاری یا اشتباهات حساس شما در سازمان، موجب اخراجتان شده‌اند؛ این مبلغ را دریافت نخواهید کرد. البته این ادعا باید توسط کارشناسان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی بررسی شود و مورد تایید قرار بگیرد.

مدت زمان دریافت این مبلغ

بر مبنای مدت سابقه بیمه و مجرد یا متاهل بودن شما، مدت زمانی که بیمه بیکاری به شما پرداخت می‌شود؛ متفاوت است. در جدول زیر اطلاعات کلی راجع به این قضیه آمده است و همان‌طور که مشخص است حداقل و حداکثر مدت دریافت این وجه، ۶ و ۵۰ ماه خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که مدت زمانی که این وجوه را دریافت کرده‌اید، به‌عنوان سابقه بیمه برای شما در نظر گرفته می‌شود ولی در این زمان مبالغی که معمولا کارفرما موظف است پرداخت کند از جمله عیدی، سنوات و. را دریافت نخواهید کرد.

سابقه بیمه

وضعیت تاهل

مدت زمان دریافت مقرری بیکاری

از 6 تا 24 ماه

مجرد

به مدت 6 ماه

از 6 تا 24 ماه

متاهل

به مدت 12 ماه

از 25 تا 120 ماه

مجرد

به مدت 12 ماه

از 25 تا 120 ماه

متاهل

به مدت 18د ماه

از 121 تا 180 ماه

مجرد

به مدت 18 ماه

از 121 تا 180 ماه

متاهل

به مدت 26 ماه

از 181 تا 240 ماه

مجرد

به مدت 26 ماه

از 181 تا 240 ماه

متاهل

به مدت 36 ماه

از 241 ماه به بالا

مجرد

به مدت 36 ماه

از 241 ماه به بالا

متاهل

به مدت 50 ماه

تعداد دفعات در پرداختی محدودیت ندارد. تنها نکته مهم در مورد مجموع زمانی است که می‌توانید این مبلغ را دریافت کنید. بنابراین اگر قبلا هم از این امکان استفاده کرده‌اید ولی هنوز به سقف مدت پرداختی نرسیده‌اید؛ می‌توانید باز هم از کمک هزینه بیکاری استفاده کنید.

مبلغ و هزینه بیمه بیکاری

بر اساس مبنایی که وزارت کار مشخص کرده است، مبلغ پرداختی به شما، برابر با ۵۵ درصد از میانگین حقوقی که در سه ماه اخیر دریافت کرده‌اید خواهد بود. یعنی اگر به‌طور مثال، در سه ماه اخیر میانگین حقوق دریافتی شما در ماه، چهار میلیون تومان بوده است؛ پس از بیکار شدن، ماهیانه مبلغ دو میلیون و دویست هزار تومان به شما پرداخت خواهد شد.

چنانچه ۵۵ درصد میانگین حقوق، کمتر از حداقل حقوق تعیین شده در سال شود (حقوق پایه)، مبلغی که به شما پرداخت می‌شود همان حقوق پایه وزارت کار خواهد بود. سقف دریافتی شما هم  بر اساس مبنای وزارت کار ۸۰% متوسط حقوق سه ماه اخیرتان خواهد بود.

 

روند درخواست و مدارک لازم برای ثبت بیمه بیکاری

در اولین مرحله، باید در سامانه بیمه بیکاری یا سامانه جامع روابط کار حساب کاربری ایجاد کنید. برای احراز هویت می‌توانید به پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه کنید. سپس مدارک موردنیاز را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کرده و در خواست خود را تکمیل نمایید. به یاد داشته باشید که این مبلغ به حساب بیمه بیکاری شما واریز خواهد شد. بنابراین حتما باید در بانک رفاه کارگران حساب باز کرده باشید

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست به شرح زیر است:

  • اصل و کپی قرارداد یک سال آخر یا رای صادرشده مبنی بر اشتغال شما
  • ۴ قطعه عکس ۳*۴ جدید
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی و یا گواهینامه‌های دوره‌های فنی
  • شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمت
  • یک جلد پوشه روغنی
  • کپی از صفحه اول دفترچه بیمه
  • نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما یا رای‌های صادرشده
  • داشتن حساب بیمه بیکاری

جمع بندی

بسیاری از افراد  به صورت غیر ارادی و به صورت فسخ قرارداد از طرف کارفرما به دلایل مختلف کار خود را از دست می‌دهند. در این شرایط، فشار اقتصادی همراه با فشار روانی ناشی از اخراج، شرایط ناگواری برای فرد بیکار به وجود می‌آورد.

اما با تصویب قانون ، اگر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید و بدون میل و اراده خود شغلتان را از دست بدهید؛ می‌توانید مقرری ماهیانه‌ای به عنوان حقوق بیکاری دریافت کنید. مبلغ پرداختی و مدت زمان بیمه بیکاری بستگی به سابقه بیمه شما دارد. البته اگر متقاضی دریافت این کمک‌هزینه هستید؛ حتما باید ظرف سی روز، مدارک موردنیاز برای ثبت درخواستتان را به سازمان‌های مربوطه تحویل دهید. اگر به دنبال کار نیز هستید میتوانید به سایت های کاریابی و استخدام سر بزنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

خوشبختانه طبق جدیدترین خبری که از جلسه تعیین افزایش حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ منتشر شده افزایش حقوق کارگری در سال آینده به میزان بیشتری خواهد بود و نماینده کارفرمایان و کارگران در مورد افزایش حقوق ۳۹ درصدی برای حقوق پایه کارگری به توافق رسیده اند.

اصول کلی قانون کار از سال ۱۳۶۹ و هنگام تصویب این قانون، تغییری نکرده‌اند. اما هر ساله میزان افزایش حقوق توسط دولت اعلام شده و مبلغ آن برای اقشار مختلف محاسبه می‌گردد. قانون کار در اصل برای حمایت از حقوق کارگر تدوین شده است؛ اما تعدادی از سازمان‌ها از اجرای دقیق آن سرباز می‌زنند.

نگرانی از تامین هزینه‌های خانواده، عدم امنیت شغلی و فشارهای روزافزون اقتصادی و روانی، مشکلات روزمره‌ای هستند که کارگران و کارمندان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان تنها کاری که از دست این افراد برمی‌آید؛ انتظار برای تصویب قانون افزایش حقوق در مجلس و شورای عالی کار است.

بدون شک دریافت حقوق و دستمزد یکی از اصلی‌ترین دلایل هر فرد برای کار کردن است. بدون دریافت درآمد کافی و مناسب، کمتر کسی حاضر است در مجموعه‌ای و برای فرد دیگری کار کند. اما سوال اصلی اینجاست که حقوق و دستمزد کافی چقدر است و چگونه تعیین می‌شود؟ 

تعیین میزان افزایش حقوق کارگری در سال بعد همیشه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های شاغلین در روزهای پایانی سال بوده است. افزایش هزینه‌ها و تورم، فشار بسیار زیادی به قشر کارگر وارد کرده و بسیاری معتقدند که حداقل حقوق کارگری تناسبی با وضعیت معیشتی موجود ندارد و پاسخگوی هزینه‌های خانوارهای کارگری نیست.

در شرایطی که برخی از کسب و کارها و صاحبان مشاغل آزاد، در سال گذشته چندین بار قیمت اجناس و یا خدمات خود را افزایش داده‌اند تا مطابق با هزینه‌های سال جاری باشد؛ کارگران و کارمندان برای افزایش چند درصدی دستمزد خود باید تا انتهای سال یا حتی بیشتر از آن منتظر بمانند.

قانون کار و تعاریف آن

سند جامع حمایت از حقوق کارگر در سال  ۱۳۶۹ در دوازده فصل کلی تدوین و تصویب شد. از آن زمان این سند، مبنای تمامی تصمیم گیری‌ها راجع به حق و حقوق کارگران و شاغلین خواهد بود. بسیاری از مفاهیم مثل حداقل مزد، حق سنوات، حق بیمه، حق السعی و اصطلاحاتی مانند آن که در مورد حقوق و دستمزد می‌شنوید تعریف مشخصی در قانون کار دارددر فصل دوم این قانون درباره حق‌السعی یا حقوق کارگر صحبت شده است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

مطابق با قانون کار، کارگر به فردی گفته می‌شود که در ازای کار درخواستی برای کارفرما، مزد و حقوق دریافت می‌کند و به دو دسته کارگر مشمول قانون کار و کارگر غیرمشمول قانون کار دسته بندی می‌شود. لازم به ذکر است کارمندان شرکت‌های خصوصی هم بر طبق قانون، مشمول قوانین کارگری محسوب می‌شوند.

دستمزد وزارت کاری، حداقل مبلغی است که کارفرما باید در ازای ۸ ساعت و ۳۳ دقیقه کار  در روز، به کارکنانش پرداخت کند. هر میزان کار بیش از این میزان در  روز، مشمول اضافه کاری می‌شود. براساس قانون کار یک کارگر ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند. البته در مورد مشاغل سخت و زیان آور این مقدار تا ۳۶ ساعت هم کاهش پیدا می‌کند.  بر اساس قانون کار، هر کارگر علاوه بر ساعات کاری قانونی، روزانه ۴ ساعت می‌تواند اضافه کاری داشته باشد. نحوه محاسبه مزد اضافه کاری، ۴۰% بیشتر از مزد ساعتی کارگر در ساعات کار معمول خواهد بود. به عبارت دیگر برای محاسبه مبلغ اضافه کاری باید تعداد ساعات اضافه کاری را در مزد ساعتی و عدد ۱٫۴ ضرب کنید تا مبلغی که بابت اضافه کار دریافت خواهید کرد به دست بیاید.

با توجه به هزینه‌های بیشتر متاهلین نسبت به مجردین، قانون برای حمایت بیشتر از خانواده ها ردیفی به اسم حق اولاد را تعریف کرده است. سابق بر این، حق اولاد تنها به دو فرزند تعلق پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر کارفرما موظف است در صورت امکان به ازای تمامی فرزندان کارگر، حق اولاد پرداخت کند.

حقوق وزارت مطابق با چه فرمولی محاسبه می‌شود؟

رقمی که به‌عنوان حداقل حقوق وزارت کار از آن نام بردیم، برای فردی است که هنوز یک سال سابقه کار ندارد یا هیچ مزایای دیگری دریافت نمی‌کند. اگر حداقل یک سال است که در کارگاه فعلی مشغول به‌کار هستید و پایه سنوات به حقوق ماهیانه شما افزوده شده یا تحت عناوین دیگر حقوق بالاتری دریافت می‌کنید؛ فرمول دیگری برای محاسبه افزایش دستمزد شما وجود دارد. در قانون کسانی که این شرایط را دارند در سایر سطوح مزدی قرار گرفته و افزایش دستمزدشان با این روش محاسبه می‌شود:

عدد ثابت+درصد افزایش‌یافته×مزد سال قبل= مزد امسال

کارفرما موظف است در پایان سال، مبلغ مشخصی تحت عنوان عیدی به کارگر پرداخت نماید. مبلغ عیدی همواره از فرمول مشخصی تبعیت کرده و حداقل و حداکثر آن مشخص می‌شود. این مبلغ به میزان حقوق دریافتی شما بستگی دارد؛ به‌این صورت که به‌ازای یک سال کار در یک مجموعه، دو برابر حقوق یک ماه‌تان را دریافت خواهید کرد. به بیان دیگر می‌توان گفت میزان عیدی برابر است با ضرب مزد روزانه شما در عدد ۶۰ و در تعداد ماه‌هایی که کار کرده‌اید. حال عدد به دست آمده را بر ۱۲ تقسیم نمایید.

سنوات چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

سنوات یکی از مزایای اجباری است که در پایان سال کاری به کارگر یا کارمند پرداخت می‌شود. مبلغ حق سنوات به‌ازای هر یک سال برابر با یک ماه از حقوق‌تان خواهد بود. توجه داشته باشید که این مبلغ در هر صورت به شما تعلق می‌گیرد و حتی استعفا از کار در هر زمانی یا ترک کار هم مانع از دریافت سنوات نخواهد شد. البته حق سنوات با پایه سنوات متفاوت است. فرمول محاسبه سنوات به شکل زیر است:

تعداد ماه‌های کارکرد × آخرین پایه حقوق ۱۲

حقوق وزارت کار چگونه افزایش پیدا می‌کند؟

هر سال در لایحه بودجه، دولت مقدار افزایش حقوق کارمندان دولت را اعلام می‌کند و در صورت تصویب مجلس، اعمال خواهد شد. معمولا همین میزان افزایش برای حقوق کارگر هم در نظر گرفته می‌شود؛ اما این عدد باید در شورای عالی کار تصویب شود.

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت تشکیل می‌شود و حق و حقوق کارگران در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. مبلغی که در این شورا به تصویب برسد؛ حداقل حقوقی است که باید حتما توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود. برای پیدا کردن کار و استخدام کلیک کنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

اگرچه اکثر کارجویان به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی تمام وقت هستند، اما کار نیمه وقت و پاره وقت هم طرفداران زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی از استخدام پاره‌وقت به شما عزیزان ارائه کنیم و در مورد مزایا و معایب کار پاره وقت با شما صحبت کنیم. اگر دانشجو هستید و تنها امکان کار نیمه‌وقت دارید یا اگر در حال حاضر مشغول به کارید اما تمایل دارید در کنار شغل ثابت خود، در جای دیگر استخدام کار پاره وقت، این مقاله اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید.

کلیت کار پاره وقت

تعاریف قانونی مربوط به کار و قوانین ساعات و روزهای کاری در هر کشوری متفاوت است. بااین‌حال، به‌طور کل اکثر در کشورهای دنیا ۴۰ ساعت کار در هفته به معنای کار تمام‌وقت و فول تایم است و درصورتی‌که میزان ساعات کار هفتگی کمتر از این مقدار باشد به‌عنوان کار پاره وقت یا Part-time  در نظر گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب ممکن است برخی کارفرماها ۳۵ ساعت و ۳۰ ساعت را نیز به‌عنوان کار پاره وقت در نظر بگیرند.

نحوه همکاری هم معمولاً به‌صورت نصف روز (شیفت صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر) است؛ بااین‌حال ممکن است در برخی شرکت‌ها ساعات کاری منعطف و متغیر باشد و فقط جمع میانگین ساعات هفته اهمیت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است برنامه کاری پاره وقت یکی از این موارد باشد:

  • سه روز در هفته و روزانه ۸ ساعت کاری
  • ۴ روز در هفته و روزانه ۴ ساعت کاری
  • دو روز در هفته و روزانه ۱۰ ساعت
  • هر نوع دیگری که موردتوافق طرفین باشد

در مدل پاره وقت اگر با سازمان و شرکت معتبری شروع به همکاری کنید معمولاً با شما قرارداد پاره وقت منعقد می‌شود؛ اما ممکن است برخی کارفرماها خود را چندان مقید به قرارداد بستن با نیروی نیمه‌وقت نکنند و مدت‌زمان پایان همکاری شما چندان مشخص نباشد. بنابراین سعی کنید با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای معتبر و مطمئن کار کنید تا از مشکلات احتمالی و ضایع شدن حق‌وحقوقتان پیشگیری کنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

احتمالا شما هم در دوران تحصیل و دانشگاه شنیده‌اید که رشته مهندسی صنایع آسان‌تر از سایر رشته‌های مهندسی است؛ اما کمتر کسی به شما می‌گوید که بازار کار و تقاضا برای استخدام مهندس صنایع بهتر و بیشتر از بقیه رشته‌های مهندسی است. با تحصیل در این رشته، این امکان را دارید که در موقعیت‌های شغلی متنوع و در زمینه‌های کاری مختلفی استخدام شوید. چون روزانهتعداد بالای فرصت استخدام مهندس صنایع در سایت های استخدامی منتشر میشود.

سرعت رشد علم و تولیدات مختلف در دنیا روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در این میان، کمبود زمان، چالش‌های تولید، خواسته‌های روزافزون مشتریان و طراحی‌های پیچیده فشار مضاعفی به مهندسان و واحدهای تولیدی وارد می‌کنند. در اینجاست که مهندسی صنایع به کمک سازمان‌ها می‌آیند و با کاهش و به حداقل رساندن اتلاف در فرآیندهای جاری در مجموعه، موجب بهینه‌سازی در منابع انسانی، هزینه‌ها و زمان می‌شوند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره وضعیت کاریابی و بازار کار مهندسی صنایع، مهارت‌ها، شرح وظایف شغلی، زیرشاخه‌های متنوع مهندسی صنایع و…. صحبت کنیم.
 

نکات مثبت و چالش‌های شغل مهندسی صنایع

برای افرادی که جویای کار هستند؛ اطلاع از این مسئله که شغل مورد نظرشان چه مزایا و معایبی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که مزایای شغل مهندسی صنایع به مراتب بیشتر از معایب آن است. همین مسئله موجب شده تعداد دانشجویان ورودی به رشته مهندسی صنایع در دانشگاه‌ها روز به روز افزایش پیدا کند.

  • محیا باقری