راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

۷ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تهران و شهرهای استان تهران، مرکز استقرار شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک است و خوشبختانه یا متاسفانه بازار کار به مراتب بهتری در مقایسه با شهرهای دیگر ایران دارد. اگرچه در شهرهای دیگر نیز امکان جستجوی کار و فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد؛ اما تنوع و مقدار این فرصتها اصلا قابل مقایسه با تعداد آگهی های استخدام تهران نیست.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام تهران کلیک کنید.

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر بازار کار و آگهی‌های استخدام تهران و شرایط جذب نیروی کار در این شهر و استان. همچنین در مورد بازار کار و وضعیت اشتغال در این شهر صحبت خواهیم کرد و نتایج آمارهای به دست آمده از وضعیت اشتغال، بیکاری و استخدام کارجویان در تهران را با شما در میان میگذاریم.

بررسی نرخ اشتغالزایی تهران در سال 98

براساس آمار اعلامی توسط سالنامه آماری شهر تهران ، در سال ۹۸ تعداد فرصت‌های شغلی اعلام شده از طریق مراکز کاریابی شهر تهران حدود ۵۲۷۳۶ شغل بوده است. از طرفی، شمار کارجویان و متقاضیان کار ثبت شده در مراکز کاریابی نیز حدود ۶۰۲۳۵ نفر بوده اند.

از این تعداد، حدود ۴۹۸۱ کارجو توانسته‌اند از طریق مراکز کاریابی شهر تهران استخدام شوند. براساس این آمار، تعداد افراد استخدام شده در بخش‌های دولتی تنها ۵۲ نفر بوده؛ در حالیکه در بخش خصوصی حدود ۲۹۸۵ نفر مشغول به کار شده اند.

کدام بخش بیشترین سهم اشتغالزایی را داشته است؟

براساس آمارهای به دست آمده، بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال و استخدام تهران را به خود اختصاص داده است. بر اساس این نتایج:

  • سهم بخش کشاورزی بسیار کمتر و ۱٫۴ درصد بوده است.
  • بخش خدمات اما بیشترین اشتغال را داشته و حدود ۶۲٫۱ درصد از نیروی کار تهران در این حوزه مشغول به کار هستند
  • از این میان، سهم بخش خصوصی از اشتغالزایی و به کارگیری نیروی کار شهری در سال ۱۳۹۸ برابر با ۸۰٫۳% بوده و بخش دولتی ۱۹٫۷ درصد از اشتغال را شامل شده اند.

مزایای پیدا کردن کار در تهران چیست؟

هرچند به طور معمول، ساکنین تهران برای موقعیت‌های شغلی واقع در این شهر، رزومه ارسال می‌کنند؛ اما مزایای کار در پایتخت ایران باعث شده بسیاری از کارجویان از شهرهای اطراف و حتی استان‌های مجاور مثل البرز و شهر کرج به دنبال پیدا کردن فرصت شغلی در تهران باشند

یافتن سریعتر کار جدید در صورت استعفا یا اخراج

به خاطر بازار کار مناسب تهران، در صورتی که از شغلتان استعفا کنید یا به هر دلیلی تعدیل یا اخراج شوید در بازه زمانی کوتاه‌تری می‌‌توانید فرصت شغلی بعدی را پیدا کنید و استخدام شوید. در صورتی که از دست دادن شغل در یک شهر کوچک، ممکن است به معنی دوره طولانی بیکاری باشد و جستجوی کار بعدی، زمان زیادی طول بکشد.

میانگین حقوق و درآمد بالاتر

بالا بودن سطح هزینه‌‌های زندگی تهران، باعث افزایش میانگین حقوق و دستمزد موقعیت‌‌های شغلی تهران هم شده است. به طور مثال، یک موقعیت شغلی ثابت مثل کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تهران در مقایسه با همین شهر در شهرهای دیگر، میانگین حقوق و دستمزد بالاتری دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از کارجویان برای پیدا کردن کار با حقوق بالا و بهتر به دنبال آگهی‌های استخدام تهران بگردند.

بازار کار  پررونق تر و فرصت‌‌های شغلی بیشتر

تهران پایتخت ایران است و طبعا تمرکز اصلی صنایع و تجارت و کسب و کارهای مختلف در این شهر قرار گرفته است. تمامی کسب و کارها و شرکت‌ها یا سازمان‌های بزرگ یا در تهران قرار دارند یا حتما شعبه‌ای در این کلانشهر دارند. همین موضوع باعث شده فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و متنوعی در پایتخت ایجاد شود و در هر زمینه و حوزه فعالیتی، صدها و هزاران امکان کار وجود داشته باشد.

امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی

حتی اگر با یک شغل ورودی و ساده وارد بازار کار شده باشید امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی خواهید داشت؛ چرا که تمام مشاغل بالاتر و سطوح شغلی بهتر در سازمان‌های استان تهران وجود دارند. در صورتی که در شهرهای دیگر ایران به دلیل امکانات محدودتر و تعداد سازمانهای کمتر این امکان پیشرفت کمتر وجود دارد.

فرصت‌های شغلی متنوع‌تر

در هر رشته‌ای که تحصیل کرده باشید و هر تخصص و مهارتی داشته باشید حتما صدها موقعیت شغلی و فرصت های شغلی مرتبط در تهران می‌توانید جستجو کنید. هرچند در پایتخت هم برخی مشاغل، موقعیتهای شغلی بهتر و درآمد بالاتری دارند؛ اما به هرحال هرکسی با هر میزان تجربه و مهارت می‌تواند با جستجوی آگهی های استخدام تهران، شغل مناسبی برای خود بیابد.

فرصت‌های دورکاری بیشتر

دورکاری از گذشته به عنوان مدلی از همکاری وجود داشته و در مورد مزایا و معایب آن بحث و گمانه‌زنی‌‌هایی وجود داشت. اما در یک سال اخیر به خاطر اپیدمی ویروس کرونا و لزوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان به سمت دورکاری روی آوردند. از طرف دیگر شمار زیادی از کارجویان هم برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان ترجیح می‌دهند به جای کار حضوری به صورت دورکار کار کنند.

فرصت‌های فریلنسینگ و پروژه‌ای بیشتر برای فریلنسرها

فریلنسینگ نوعی از اشتغال است که فرد به صورت پروژه‌ای و آزادکاری با شرکت‌ها همکاری می‌کند. این شغل مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این حال، بسیاری از کارجویان معتقدند در برخی مشاغل مثل برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ و تولیدمحتوا در صورت فریلنسینگ امکان کسب درآمد بیشتر و بالاتری وجود دارد.

مطالب مرتبطبررسی بازار کار و فرصت‌‌‌های استخدام تهران و موقعیت‌‌های شغلی پرتقاضا در پایتخت

جمع بندی

تهران به عنوان پایتخت از گذشته مرکز تجمع کسب و کارها و سازمان‌های ایرانی و خارجی بوده و همین موضوع، فرصت‌های شغلی فراوانی را به وجود آورده است. بازار کار خوب پایتخت در مقایسه با سایر شهرها موجب شده برخی کارجویان برای جستجوی کار و اشتغال به این شهر مهاجرت کنند یا به دنبال فرصت‌های شغلی دورکاری در تهران بگردند.

کاریابی آنلاین امکان جستجوی مشاغل و پیدا کردن شغل مناسب را راحتتر از قبل کرده و روند استخدام را کوتاه‌تر کرده است. سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن با انتشار روزانه صدها آگهی استخدام مربوط به شهر و استان تهران به عنوان یکی از سایتهای کاریابی کارآمد و مورداعتماد تهران شناخته شده است.  با استفاده از فیلترهای مختلف میتوانید فرصت‌های همکاری تهران در گروه شغلی خود را در این سایت مشهده کنید.

هرروزه تعداد زیادی آگهی استخدام تهران در سایت جاب ویژن منتشر شود. در صورتی که تخصص و مهارت خوبی داشته باشید و رزومه کاری حرفه‌ای برای خود تهیه کرده باشید می‌‌توانید به راحتی در سایت جاب ویژن به جستجوی کار بگردید و در مدت زمانی کوتاه، موقعیت شغلی مناسب با حقوق و درآمد مکفی پیدا کنید.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

که به تمامی مشاغلی که به صورت پروژه‌ای و بدون عقد قراردادهای بلندمدت و برای کارفرماهای موقتی و متعدد، به صورت دورکاری انجام می‌شوند و خروجی آن‌ها، فایل‌های دیجیتالی قابل اشتراک از طریق اینترنت است، فریلنسینگ گفته می‌شود. تمامی مشاغلی که بتوان آن‌ها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، توسعه‌وب و توسعه‌ی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و … می‌تواند نوعی شغل فریلنس باشد.

این شغل با وجود چالش‌هایی مثل عدم امنیت شغلی و عدم دریاف حقوق و مزایای وزارت کاری، مزایای متعددی دارد و برای کسانی که شانس کمی برای استخدام شدن در یک سازمان معتبر دارند یا کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با کار کردن به صورت فریلنسر درآمدهای بیشتری از حقوق وزارت کار داشته باشند، شغل مناسبی است.

این نوع شغل به ویژه برای کسانی مثل دانشجویان که نمی‌توانند تمام‌وقت کار کنند یا برای کسانی که به دنبال شغل دوم می‌گردند، بسیار مناسب است. فریلنسرها می‌توانند هر میزان که می‌خواهند، کار کنند و هر زمان که وقت کافی برای کار نداشته باشند، سفارشی تحویل نگیرند. کسانی که در شهرهای کوچک و با فرصت‌های شغلی کم زندگی می‌کنند، می‌توانند تنها به لطف اینترنت، درآمدهای بسیار خوبی با این روش داشته باشند.

 این شغل مزایایی مثل بیمه، اضافه‌کار، عیدی، سنوات و … ندارد ولی هر کسی می‌تواند با توجه به تخصص خودش، چنین کاری در منزلش و تنها با استفاده از یک اتصال اینترنت و یک لپ تاپ انجام دهد. از مزیت‌های این شغل، می‌توان انعطاف‌پذیری آن از نظر ساعات کاری و عدم نیاز به خروج از منزل اشاره کرد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند که فریلنسرها خیلی راحت در خانه می‌نشینند و سفارش‌ها برای آن‌ها ارسال می‌شوند. این گفته درست است اما نه برای فریلنسرهای تازه کار. حتی افراد حرفه‌ای و شناخته شده نیز باید به دنبال مشتری باشند وگرنه پس از مدتی، مشتریان آن‌ها، کمتر و کمتر می‌شوند. اگر می‌خواهید از این راه به صورت حرفه‌ای کسب درآمد کنید، باید سخت تلاش کنید زیرا رقابت در این بازار، به ویژه در مشاغلی مثل مترجمی و تولید محتوا بسیار شدید است.

در اینجا می‌خواهیم برای شما دلیل بیاوریم که چرا فریلنسینگ شغل خوبی محسوب می‌شود و چگونه می‌توانید فریلنسر شوید.

مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟

چرا فریلنسری شغل خوبی است؟

این شغل با تمام معایبی که در مقایسه مشاغل استخدامی دارد، ولی از مزایای متعددی نیز برخوردار است و به همین دلیل، برای کسانی که نمی‌توانند شغل ثابت مناسبی برای خود در یک سازمان معتبر پیدا کنند، شغل بسیار خوبی است. از جمله مهم‌ترین دلایلی که این شغل را به یک شغل خوب تبدیل می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به سرمایه‌ی اولیه: یکی از دلایلی که خیلی‌ها این روزها وارد بازار کار freelancing می‌شوند این است که این مشاغل، سرمایه‌ی اولیه و امکانات زیادی نمی‌خواهند. تنها چیزی که شما برای اینگونه مشاغل اینترنتی در منزل نیاز دارید، یک کامپیوتر شخصی است. البته ممکن است برای کسب مهارت‌های جدید مثل سئو، مترجمی زبان، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیکی و … نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی داشته باشید، ولی اگر در حال حاضر مهارتی دارید که می‌توانید از آن به صورت freelance استفاده کنید، برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود فقط کافی است لپ‌تاپ خود را روشن کنید. حتی بعضی از این مشاغل (مثل تولید پادکست یا مدیریت یک صفحه‌ی اینستاگرام یا تلگرام) را با یک گوشی هوشمند نیز می‌توان انجام داد. اگر مهارت کافی برای شروع چنین کاری ندارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی معتبر جاب ویژن شرکت کنید.
  • کار نکردن برای دیگران: شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر نقش رئیس خودتان را دارید. درست است که شما باید با مشتری‌ها کار کنید ولی کار کردن برای مشتری به هیچ وجه شبیه کار کردن برای رئیس در یک سازمان نیست. شما اختیار زمان و منابع خود را دارید.
  • شرایط و ساعات کاری منعطف و وقت داشتن برای رسیدگی به کارهای شخصی: فریلنسرها می‌توانند هر جایی که دلشان می‌خواهد، مثل منزل خود، در دل طبیعت در یک دفتر کاری اجاره‌ای ساعتی، در یک کافی‌شاپ یا هر جای دیگری که فکرش را می‌کنید، کار کنند. به علاوه، آن‌ها می‌توانند هر ساعتی از شبانه روز که دوست دارند، کار خود را انجام دهند اما باید پروژه را به موقع به دست مشتری برسانند.
  • با ابزارها و فناوری‌های مختلف کار می‌کنید: از آن‌جایی که شما در خدمت یک سازمان خاص نیستید، شغل شما محدود به یک نقش خاص نیست. شما این فرصت را دارید تا در حوزه‌های بسیار متنوعی فعالیت کنید. شما می‌توانید یک ادمین سیستم، توسعه‌دهنده‌ی جاوا یا یک متخصص جاوااسکریپت باشید. شما با کار کردن روی پروژه‌های مختلف، با حوزه‌های مختلفی آشنا می‌شوید و قطعا این تنوع هم به سود شما و هم بسیار لذت‌بخش است.

چگونه می‌توان فریلنسر شد؟

همانطور که در بالا گفتیم، این مشاغل، نیازی به امکانات و سرمایه‌ی خاصی ندارند. تنها چیزی که برای شروع می‌خواهید، یک کامپیوتر و یک اتصال اینترنت است. البته، پر واضح است که باید مهارتی داشته باشید که بتوانید آن را به مشتریان خود عرضه کرده و کسب درآمد کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین حوزه‌ی تخصصی است.

گام اول در تبدیل شدن به یک فریلنسر تعیین حوزه‌ی تخصصی و کاری است که در آن بیشترین مهارت را دارید. در زیر می‌توانید فهرستی از کارهایی که می‌توان آن‌ها را به صورت فریلنسینگ انجام داد، مشاهده کنید:

  • حسابداری/کتابداری
  • طراحی گرافیکی
  • مدیریت پروژه
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • منشی مجازی
  • طراحی/توسعه‌ی وب
  • تولید محتوای متنی یا صوتی (پادکست)
  • ترجمه
  • ویراستاری
  • دیتا اینتری
  • کپی رایتینگ
  • برنامه‌نویسی
  • مدیریت سایت
  • توسعه‌ی اپلیکیشن
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو
  • و

در مرحله‌ی بعدی باید برای خود مشتری پیدا کنید. با توجه به اینکه در ابتدای کار درآمدی ندارید، نمی‌توانید هزینه‌ای برای تبلیغات وسیع اختصاص دهید. بنابراین، اول از دوستان و آشنایان خود شروع کنید و به آن‌ها بگویید که وارد چنین کاری شده‌اید تا اگر خودشان یا دوستان و آشنایانشان سفارشی دارند، به شما مراجعه کنند. این کار سبب می‌شود که شما شبکه‌ای از مشتریان برای خود بسازید و این شبکه به صورت خود‌به‌خود گسترش می‌یابد؛ به این صورت که در صورتی که کارتان خوب باشد، احتمالا اولین مشتریان شما، دوستان و آشنایان خود را برای انجام کارهای مشابه به شما ارجاع می‌دهند و این شبکه به همین شکل گسترده‌تر می‌شود.

بهترین سایت استخدام

راه دیگری نیز برای کار کردن به عنوان یک فریلنسر وجود دارد و آن این است که از طریق صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در کاریابی جاب ویژن به دنبال آگهی‌های استخدام فریلنسر باشید. خیلی از مشاغل دورکاری که در این صفحه پیدا می‌کنید، شباهت‌های زیادی به کارهای فریلنس دارند و بعضی از کارفرمایان بدون اشاره به واژه‌هایی مثل فریلنسر یا فریلنسینگ، واقع به دنبال کسانی مثل شما هستند. با روشن کردن فیلتر دورکاری در این صفحه، می‌توانید این آگهی‌ها را مشاهده کنید.

مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

تامین امنیت و حفظ جان و مال و سرمایه سازمان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر شرکت و سازمان است؛ به همین دلیل، هر کسب و کاری نیازمند استخدام نگهبان مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد است. نگهبانی شاخه‌های مختلفی دارد و به مشاغلی مثل نگهبان، حراست، انتظامات و سرایدار دسته بندی می‌شود. البته هرکدام از این موقعیت‌های شغلی به مهارت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های خاصی نیاز دارند و دارا بودن این ویژگی‌ها می‌تواند باعث استخدام یا رد شدن درخواست شما شود.

برای مشاهده آگهی‌های آگهی‌های استخدام نگهبان  کلیک کنید.

اگر قصد دارید به عنوان نگهبان در یک شرکت خوب و معتبر مشغول به کار شوید این مطلب سایت استخدام جاب ویژن را بخوانید تا با شرایط جذب و شرح وظایف و مسئولیت‌های کار آشنایی بیشتری پیدا کنید.

نگهبان به چه کسی گفته می‌شود؟

شغل نگهبانی با توجه به سطح و نوع شغل با عناوین دیگری مثل حراست، مامور انتظامات، مامور حفظ امنیت و بادیگارد هم شناخته می‌شود و مسئول تامین نظم و امنیت تجهیزات و دارایی‌ها، محیط کار و کارکنان و مشتریان است. این شخص با تامین امنیت، محیط مناسبی را برای کار و فعالیت فراهم می‌کند و از هر اختلال، مزاحمت و خطری جلوگیری می‌کند. البته موقعیت شغلی نگهبان سطوح مختلفی دارد و از سرایدار ساده گرفته تا مامور انتظامات و حراست را در بر میگیرد.

یک نگهبان موفق چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

نگهبان حافظ و مراقب اموال و امنیت جانی افراد و کارکنان است و مسئولیت بسیار مهم و حساسی برعهده دارد. به همین دلیل کسی در این شغل پرخطر و مهم موفق می‌شود که ویژگی‌ها و مهارت‌های فردی خاصی داشته باشد.

برخی از مهارت‌های یک نگهبان امین و مسئولیت‌پذیر عبارتند از:

  • سرعت عمل و خلاقیت در تفکر و توانایی حل مسئله
  • برخورد خوب و مودبانه با مشتریان و کارکنان
  • داشتن مجوز حمل اسلحه، در برخی مشاغل (مثل بانک)
  • توانایی کار و استفاده از سیستم‌های اطفاء حریق، کپسول آتش نشانی و
  • مسئولیت‌پذیری، صداقت و مورد اعتماد بودن
  • توانایی کار به مدت طولانی (شیفت کامل ۲۴ ساعته)
  • مدیریت استرس و بحران
  • روابط عمومی قوی و مهارت‌های ارتباطی خوب (گفتاری و نوشتاری)
  • خوش برخورد و آراستگی ظاهری
  • قضاوت صحیح در موقعیت‌های بحرانی و پیچیده
  • آشنایی نسبی با قوانین و مقررات قانونی مرتبط با شغل نگهبانی
  • توانایی کار به صورت انفرادی و گروهی
  • برخورداری از سلامت و قدرت جسمی برای برخورد با مزاحمان احتمالی

مسئولیت‌های شغلی نگهبان و مامور حراست چیست؟

موقعیت‌‌های شغلی نگهبانی با توجه به حوزه و زمینه کاری می‌تواند مسئولیت‌های متنوعی را در بر بگیرد. کسب و کارهای مختلف مثل شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی، بانک، فروشگاه‌ها و مراکز خرید، مجتمع‌های مسکونی و برج‌ها و برای انجام امور مختلف به استخدام نگهبان و حراست و مامور انتظامات نیاز دارند .

  • نظارت بر ورود و خروج کارکنان و افراد غریبه به شرکت
  • سرکشی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های هشدار و زنگ خطر، قفل بودن درب‌ها و پنجره‌ها
  • جلوگیری از بی نظمی و وارد شدن خسارت‌های مالی و جانی با گزارش هرگونه نقص و ایراد در تجهیزات
  • سرکشی مداوم به بخش‌های مختلف برای پیشگیری از هرگونه آتش سوزی، دزدی و سرقت، خرابکاری و سایر فعالیت‌های مجرمانه
  • نظارت بر دوربین‌های مداربسته و اطمینان از عملکرد صحیح آژیر خطر، قفل بودن درب‌‌ها و پنجره ها
  • نظارت بر ورود و خروج افراد غیرساکن و هماهنگی برای ورود میهمانان (در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی)
  • گزارش روزانه یا هفتگی به مدیر و سرپرست در مورد ورود و خروج‌ افراد و اموال، مشکلات و مزاحمت‌ها و مشکلات پیش آمده
  • در ارتباط بودن با پلیس و نیروی انتظامی، آتش نشانی و اورژانس پزشکی برای مواقع بحرانی
  • گشت زنی و حفظ امنیت محیط، نظارت و بررسی دوربین‌های مداربسته و تجهیزات امنیتی

تفاوت‌های مشاغل نگهبانی و حراست

شغل حراست در واقع زیرمجموعه‌ای از موقعیت شغلی نگهبان است، با این تفاوت که حراست وظایف شغلی بیشتر و حساس‌تری دارد و افرادی که در این حوزه مشغول می‌شوند نیاز به تخصص و مهارت‌های بیشتری دارند.

مامورین حراست و انتظامات به افرادی گفته می‌شود که توسط سازمان‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری استخدام می‌شوند تا امنیت ساختمان، ساکنین و کارکنان و تجهیزات و لوازم را برقرار کنند.

مامورین انتظامات در ادارات و سازمان‌ها، پاساژها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، مراکز تفریحی و مشغول به کار می‌شوند. برای استخدام در این شغل، نیازی به مدرک دانشگاهی خاصی نیست و مدرک حداقل دیپلم یا معادل آن کافی است. البته برای استخدام در برخی مکان‌های حساس مثل بانک، سازمان‌های بزرگ و ارگان‌های دولتی به آموزش و سپری کردن دوره‌های آموزشی (مثل کار با اسلحه) مورد نیاز است.

کارهای ممنوعه برای مامورین حراست و انتظامات

شغل حراست همانطور که گفتیم برقراری امنیت و نظم ساختمان و منطقه است. مامورین انتظامات، پلیس نیستند و از نظر قانونی، حق دستگیری اقراد را ندارند. همچنین این افراد به جز در موارد خاص امنیتی، حق و مجوز حمل اسلحه را نخواهند داشت.

البته برخی شرکت‌ها و موسسات مالی و بانک‌ها ممکن است به افراد مسلح نیاز داشته باشند و برای اینکار به دریافت مجوزهای لازم و آموزش افراد نیاز دارند. اما به طور معمول، تجهیزات و ابزارهای مامورین حراست شامل چراغ قوه، باتوم و سایر ابزارهای غیرکشنده می‌شود.

جمع بندی

موقعیت شغلی نگهبانی یکی از مشاغل حساس و کاربردی است و اغلب شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها به استخدام نگهبان نیاز دارند. شغل نگهبانی نیازمند تحصیلات خاصی نیست و با مدرک حداقل دیپلم می‌توانید کار مناسبی پیدا کنید.

مطالب مرتبطاستخدام نگهبان؛ شرایط لازم، شرح وظایف و بازار کار

شغل نگهبان ساده یا سرایدار معمولا درآمد بالایی ندارد و حقوق پایه وزارت کار پرداخت می‌شود. اما هرچه مسئولیت‌ها و وظایف نگهبان بیشتر شود به تبع آن، میزان درآمد و حقوق و دستمزد نیز بالاتر خواهد رفت. شغل حراست در رده‌ای بالاتر قرار دارد و به همین دلیل هم به تخصص و مهارتهای فردی بیشتری نیاز دارد. مامورین حراست و انتظامات معمولا در کسب و کارهای حساس و امنیتی مثل بانکها، ارگانهای دولتی و همینطور دانشگاهها مشغول به کار می‌شوند.

موقعیت شغلی نگهبان، مامور حراست و سرایدار به ویژگی‌های فردی خاصی مثل امانت‌داری، صداقت، مسئولیت‌پذیری و تعهد بالا نیاز دارد؛ چون نگهبان مسئولیت محافظت از امنیت افراد و اموال و منافع و دارایی‌های یک شرکت را بر عهده دارد. در صورتی که وظایف شغلی خود را به درستی انجام دهید می‌توانید در این حوزه پیشرفت کنید و به عناوین شغلی سرپرست نگهبانان یا سمت‌های مدیریتی و بخش تدارکات ارتقا پیدا کنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شغل مترجمی یکی از مشاغل شناور است و مربوط به یک حوزه کاری خاص نیست. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، دارالترجمه‌ها و آموزشگاه‌های زبان و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای ترجمه مقالات و اسناد و مدارک خود، نیازمند استخدام مترجم هستند.

اکثر کارفرمایان در پذیرش مترجم، توجه زیادی به تحصیلات ندارند و تسلط به زبان‌های خارجی برای آن‌ها اولویت بیشتری دارد. بیشترین تقاضا برای جذب مترجم، مربوط به زبان انگلیسی است؛ اما با توجه به اینکه تعداد افراد مسلط به زبان انگلیسی، بسیار زیاد شده، بازار کار ترجمه‌ انگلیسی، نسبتا اشباع شده است و دستمزد بالایی ندارد. افرادی که به زبان‌های خارجی دیگر مثل عربی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی مسلط باشند، بازار کار نسبتا بهتری دارند .

تولید محتوا نیز یکی از زیرشاخه‌های شغل مترجمی است که علاوه بر مهارت‌های ترجمه، به مهارت و توانایی نویسندگی و داستان‌گویی هم نیاز دارد. هر دو شغل مترجمی و تولید محتوا را می‌توان به صورت فریلنس و دورکار نیز انجام داد و این موضوع، یکی از مزایای مهم این مشاغل به حساب می‌آید.

برای مشاهده‌ آگهی‌های استخدام مترجم، کلیک کنید.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با شغل مترجمی و مزایای دورکاری این موقعیت شغلی صحبت کنیم. معرفی سازمان‌های نیازمند مترجم، از دیگر موضوعات مورد بحث ما در این مقاله خواهند بود. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

شغل مترجمی به چه مهارت‌های فردی و فنی نیاز دارد؟

مهارت‌های سخت و تخصصی

  • تسلط بر زبان مبدأ: شما نمی‌توانید بدون تسلط بر زبان مبدأ و تنها به کمک فرهنگ لغت‌ها، ترجمه کنید. اگر متن را به طور کامل درک نکنید، ممکن است آن را به اشتباه تفسیر کرده و ترجمه‌ای نامفهوم و غیرمرتبط تحویل دهید. بنابراین، یک مترجم خوب، تمام معانی یک متن، حتی مفاهیم بسیار ظریف آن را درک می‌کند. برای اینکه در فرصت استخدام مترجم پذیرفته شوید، سطح زبان مبدا باید در حد پیشرفته و در حد زبان مادری باشد.
  • مهارت‌های نوشتاری عالی: برای اینکه یک مترجم موفق باشید، نیاز دارید که نویسنده‌ای خوبی در زبان هدف نیز باشید. باید قلم توانمندی داشته باشید و بتوانید با کلمات، مفاهیم نهفته در متن منبع را به بهترین شکل ممکن انتقال دهید. همچنین باید در شیوه‌های مختلف نویسندگی مثل تجاری، رسمی، دوستانه، تبلیغاتی و مهارت کافی داشته باشید.
  • درک بالا از فرهنگ منبع و هدف: یک مترجم خوب، باید هم فرهنگ مبدا و هم فرهنگ مقصد را به خوبی بشناسد. مترجم باید با کلیشه‌های خاص فرهنگ هدف آشنایی داشته باشد تا در صورت مواجهه با آن‌ها در متون، دچار سردرگمی نشود و بتوان به نوعی آن‌ها را برای مخاطب زبان مقصد، ترجمه کند.
  • توانایی پژوهش: بعضی معانی و مفاهیم را نمی‌توان در فرهنگ لغت‌ها پیدا کرد و برای پیدا کردن معانی چنین مفاهیمی باید پژوهش‌هایی هرچند کوتاه انجام داد. مترجم باید بتواند خیلی سریع و با استفاده از اینترنت، در رابطه با معنای مفاهیم خاص و پیچیده در زبان منبع، جستجو کند.
  • مهارت‌های نرم‌افزاری: همانطور که گفتیم، بعضی از سازمان‌ها در استخدام مترجم، به مهارت‌های نرم‌افزاری نیز توجه می‌کنند. نرم‌افزارهای ترجمه به کمک کامپیوتر (Computer Assisted Translation) یا CAT نرم‌افزارهایی هستند که دارای حافظه‌ ترجمه هستند. استفاده از نرم‌افزارها، کار شما را سریع‌تر می‌کند. به علاوه شما باید به مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس نیز تسلط داشته باشید.

مهارت‌های نرم و ویژگی‌های فردی

  • توجه به جزئیات: یک مترجم خوب باید ظریف‌ترین مفاهیم موجود در متن منبع را درک کند.
  • مهارت در سازماندهی: مترجمان باید زمانشان را به خوبی مدیریت کنند و کارهایشان را خیلی منظم و با برنامه انجام دهند.
  • خود-انگیزشی: در صورتی که مترجم این مهارت را نداشته باشد، ترجمه می‌تواند به کاری خسته‌کننده و با راندمان پایین تبدیل شود.
  • انعطاف‌پذیری: گاهی اوقات ممکن است با متونی غیرمعمول مواجه شوید که با تمام تجربیات گذشته‌ شما تفاوت داشته باشند. یک مترجم خوب در چنین شرایطی خود را به سرعت با متن سازگار می‌کند.
  • کنجکاوی: یکی از ویژگی‌های یک مترجم خوب، کنجکاوی است. این ویژگی سبب می‌شود که هر متن جدید برای شما جذاب باشد و با انرژی بالا و با انجام پژوهش‌های لازم آن را برگردان کنید.

مختصری در مورد شغل تولید محتوای متنی

فرآیند نگارش و تولید محتوای یونیک و جذاب، شامل تولید دستی مطالب یونیک (منحصر به فرد و کپی نشده) از هیچ را تولید محتوا می‌گویند. تولید محتوای نوشتاری، صوتی یا تصویری، هرکدام شیوه‌های مختلفی دارد. ممکن است بعضی از شرکت‌های بزرگ بتوانند محتوای مورد نیازشان را به صورت اورجینال تهیه کنند، ولی برای شرکت‌های کوچک‌تر بهتر است که با تغییر محتواهای موجود، محتوای مورد نیاز خود را تولید کنند. کسب‌و کارهای کوچک معمولا امور محتواسازی خود را به تیم‌های تخصصی دیجیتال مارکتینگ می‌سپارند؛ ولی شرکت‌های بزرگ، برای تولید محتوای اورجینال، اقدام به استخدام کارشناس تولید محتوا می‌کنند. تولید محتواهای یونیک و جذاب برای موفقیت یک کسب‌وکار اهمیت بالایی دارد، در حدی که بیل گیتس می‌گوید: «محتوا، پادشاه است!»

با اینکه در تعریف اصلی و جامع این حرفه، تمامی رسانه‌ها، اعم از دیجیتالی، تلویزیونی، چاپی و مد نظر هستند، ولی وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود، در اکثر موارد، منظور نوشتن محتوای متنی برای انتشار در وب یا شبکه‌های اجتماعی است. هدف کسب‌وکارها از انتشار محتواهای یونیک در وب، افزایش ترافیک و بهبود رتبه در صفحات نتایج جستجو در موتور جستجو (SERPs)  است.

جمع‌بندی

سازمان‌های متنوعی نیازمند مترجم تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای و دورکار هستند. بعضی از این سازمان‌ها به مترجمان خود حقوق ثابت می‌دهند و بعضی دیگر به صورت کلمه‌ای به آن‌ها دستمزد پرداخت می‌کنند. این سازمان‌ها معمولا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زبان‌های خارجی یا افراد دارای مدارک معتبر در زبان‌های خارجی مثل آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی، آزمون تلک برای زبان آلمانی، آزمون TCF برای زبان فرانسوی و را به عنوان مترجم می‌پذیرند.

افرادی که به یک یا چند زبان خارجی تسلط کافی داشته باشند، می‌توانند شغل مترجمی را انجام دهند. با این حال، ترجمه علاوه بر تسلط بر زبان منبع، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم هم هست. یکی از مهم‌ترین مزایای شغل مترجمی، امکان دورکاری است؛ با این حال، دستمزد مترجم‌ها چندان بالا نیست و معمولا جای پیشرفت شغلی چندانی ندارد. مترجم باید انتقال تمامی مفاهیم موجود در متن منبع به متن هدف را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. مترجم به ویژه در ترجمه‌ متون تکنیکی و حقوقی، مسئولیت بسیار بالایی دارد.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

رانندگی یکی از مشاغل کاربردی و حساس است و اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌‌‌ها برای حمل و جابجایی محصولات خود به استخدام رانندگان پایه یک یا راننده موتور و پیک نیاز دارند. افرادی که متقاضی این موقعیت شغلی هستند لازم است قبل از هرچیز گواهینامه رانندگی مربوطه را کسب کرده باشند. البته به جز گواهینامه، فردی که می‌خواهد به عنوان راننده استخدام شود باید تجربه و مهارت بالایی در رانندگی به مدت طولانی را داشته باشد. در این مقاله جاب ویژن در مورد شرایط استخدام راننده پایه یک و مدارک و مهارت‌های مورد نیاز برای آن صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با انواع گواهینامه رانندگی

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، هر شخصی که قصد رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی داشته باشد به دریافت گواهینامه متناسب با آن نیاز دارد. براساس قوانین جدید، گواهینامه‌های رانندگی به سه نوع پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ تقسیم می‌شوند و هرکدام از این گواهینامه برای رانندگی ماشین‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه ویژه هم برای ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و عمران کاربرد دارد.

  • گواهینامه پایه ۱: برای رانندگی ماشین‌های باری بیش از ۶ تن و اتوبوس مسافربری بیش از ۲۶ مسافر
  • گواهینامه پایه ۲: ماشین‌های سنگین تا ۶ تن و کمتر و اتوبوس‌های با ظرفیت تا ۲۶ نفر مسافر

گواهینامه‌های جدید همگی به صورت هوشمند صادر می‌شوند. در این گواهینامه‌ها از میکروچیپ استفاده شده و پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با بازخوانی اطلاعات میکروچیپ می‌تواند از تخلفات رانندگی و سوابق راننده مطلع  بشود. شرایط و مدارک لازم برای دریافت انواع گواهینامه با یکدیگر کمی متفاوت است که در ادامه در مورد شرایط لازم برای دریافت آنها صحبت خواهیم کرد:

به چه کسی راننده پایه یک گفته می‌شود؟

راننده پایه یک کسی است که بعد از قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی موفق به کسب گواهینامه پایه یک می‌شود. این فرد بعد از مدتی کارآموزی در کنار یک راننده حرفه‌ای (به عنوان شاگرد شوفر) می‌تواند به عنوان راننده پایه ۱ مشغول به کار شود. رانندگان پایه یکم مجوز رانندگی ماشین‌های سنگین بالای ۶ تن مثل کامیون، خاور و تریلی را دارند و اغلب وظیفه حمل و جابجایی بار و محصولات در سطح شهر یا به شهرهای دیگر را انجام می‌دهند.  

چه مدارکی برای اخذ گواهینامه پایه یکم مورد نیاز است؟

برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک به ارائه مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل گواهینامه پایه دو (حداقل ۲ سال از زمان دریافت آن گذشته باشد)
  • به پایان اعتبار گواهینامه پایه ۲ حداقل ۶ ماه مانده باشد.
  • اصل و کپی شناسنامه عکس‌دار (در صورتی که شناسنامه توضیحات دارد کپی از صفحه توضیحات)
  • ارائه اصل و یک نسخه کپی از کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال مربوط به شماره ملی متقاضی
  • ۸ قطعه عکس پرسنلی ۳*۴ با شرایط زیر:
    عکس تمام رخ
    گردی کامل صورت در آن مشخص باشد
    زمینه عکس سفید یا رنگ روشن
    عکس باید جدید باشد و در صورت قدیمی بودن پذیرفته نمی‌شود
    عکس آقایان بدون عینک، کلاه، کراوات و باشد و خانم‌ها نیز با حجاب کامل اسلامی باشند.

بازار کار و فرصت‌های شغلی راننده پایه یکم

بازار کار خوبی برای شغل راننده وجود دارد و کسب‌وکارهای بسیار زیاد و متنوعی برای حمل بار و محصولاتشان به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند.کارخانجات و کارگاه‌های مختلف، شرکت‌های نفتی و پالایشی، شرکت‌های راه‌سازی، شرکت‌های ساختمان‌سازی و معماری، صنایع غذایی و لبنی، شرکت‌های پخش، شرکت‌های تولیدی، ارگان‌های دولتی و از جمله کسب و کارهایی هستند که فرصت‌های شغلی بیشتری برای رانندگان دارند.
برای مشاهده آگهی‌های استخدام راننده پایه یک کلیک کنید.

برای دریافت گواهینامه موتور چه شرایط و مدارکی لازم است؟

بسیاری از جوانان جویای کار به خاطر ساعات کاری انعطاف پذیر، عدم نیاز به تخصص و تحصیلات و دنبال کار پیک موتوری هستند و حتی فقط برای این منظور، اقدام به دریافت گواهینامه موتورسیکلت می‌کنند. دریافت گواهینامه رانندگی در مقایسه با سایر گواهینامه‌ها، شرایط راحتتر و هزینه پایینتری دارد و به همین دلیل هم بسیار از جوانان درصدد دریافت گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت هستند.

لازم به ذکر است رانندگی با موتور نیاز به گواهینامه جداگانه‌ای به اسم گواهینامه موتورسیکلت دارد و برای دریافت آن به شرایط و مدارک خاصی نیاز است. براساس اطلاعات مندرج در وبسایت اداره راهنمایی و رانندگی، مهم‌ترین شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت به شرح زیر هستند:

  • سن ۱۸ سال تمام
  • ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه کپی صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات، کپی از صفحه توضیحات
  • ارائه اصل کارت ملی یا تائیدیه صادره از اداره ثبت احوال
  • ۸ قطعه عکس پرسنلی ۳*۴ جدید، سیاه و سفید و تمام رخ با زمینه روشن
  • پرداخت هزینه‌های شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی لازم که به تایید مراکز پزشکی مورد تایید رسیده باشد

برای اخذ این گواهینامه هم مثل سایر گواهینامه‌های رانندگی باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و در دو امتحان آئین نامه و آزمون رانندگی عملی پذیرفته شوید.

 

رانندگان پیک موتوری در چه کسب و کارهایی فعالیت می‌کنند؟

پیک موتوری به ویژه در شهرهای بزرگ و پرترافیک مثل تهران بسیار پرتقاضا و مورد نیاز است و هر شرکت و کسب و کاری که قصد تحویل و دلیوری بسته، کالا یا سفارش به مشتریان را داشته باشد برای این کار به استخدام پیک موتوری هم نیاز خواهد داشت. با این حال، برخی کسب و کارها به خاطر ماهیت کارشان بیشتر به استخدام نیروهای راننده موتورسیکلت نیاز دارند که در ادامه برخی از آن ها را معرفی می‌کنیم:

  • رستوران‌ها، کترینگ و خدمات تهیه غذا و کافه‌ها
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل و باربری
  • شرکت‌های حمل مسافر آنلاین
  • سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها

جمع‌بندی

موقعیت شغلی راننده به ویژه رانندگی ماشین سنگین مسئولیتی بسیار حساس و سخت است و به مهارت و تجربه و تسلط بالا بر رانندگی نیاز دارد. راننده پایه یک یکی از موقعیت‌های شغلی پر تقاضا و پرکاربرد در ایران است و بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی برای حمل و جابجایی محصولات و بار به استخدام راننده پایه یک نیاز پیدا کی‌کنند. فردی که گواهینامه پایه یکم داشته باشد و مهارت و تجربه کافی در رانندگی ماشین‌های سنگین داشته باشد می‌تواند با بررسی آگهی‌های استخدام، شغل مناسبی برای خود پیدا کند.

 

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

شاید ارزشمند‌ترین منابع هر سازمانی، منابع انسانی (human resource) آن باشد. استخدام بهترین نیروی کار انسانی کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص دارد. به علاوه، حتی بهترین نیروی کار انسانی نیز در صورتی که به خوبی مدیریت نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین، هر سازمانی دارای بخشی به نام بخش منابع انسانی است.

هر سازمانی متکی، بیش از هر چیز دیگری به نیروهای کار انسانی‌اش می‌باشد و در صورتی که نیروهای انسانی به درستی انتخاب و مدیریت نشوند، سازمان، رنگ موفقیت را نخواهد دید. برای این منظور، یک بخش در هر سازمان تجاری و غیرتجاری به نام واحد منابع انسانی  تعریف می‌شود که شامل مدیر منابع انسانی و کارکنان منابع انسانی می‌باشد.

سازمان‌های بزرگ و موفق نیازمند استخدام مدیر منابع انسانی شایسته هستند. عملکرد اصلی بخش منابع انسانی، جذب نیروی انسانی شایسته، نظارت بر عملکرد پرسنل و افزایش راندمان منابع انسانی است. معمولا مدیران این بخش، از میان کارکنان حاضر منابع انسانی انتخاب می‌شوند. با این حال، بعضی از سازمان‌ها، ترجیح می‌دهند که برای جذب شایسته‌ترین گزینه‌ی ممکن به منظور به‌کارگیری در این جایگاه شغلی حساس، آگهی استخدام منتشر کنند.

به غیر از مدیر منابع انسانی، در بخش HR، دستیار منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی نیز فعالیت می‌کنند. کارهایی که کارکنان بخش منابع انسانی انجام می‌دهند، شباهت‌های زیادی به هم دیگر دارند و وظایف مدیر، دستیار و کارشناس منابع انسانی، چندان با هم دیگر متفاوت نیستند و تنها تفاوت این سه جایگاه شغلی، گستردگی وظایف آن‌ها است. به علاوه، مدیر منابع انسانی باید علاوه بر دیگر پرسنل سازمان، بر نیروهای بخش منابع انسانی نیز مدیریت داشته باشد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.

کارهای دستیار منابع انسانی عبارتند از فعالیت به عنوان دستیار مدیر HR، مدیریت و سرپرستی مسئولیت‌های HR و پشتیبانی و حمایت از کارشناس منابع انسانی.

کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده می‌شود در روند بررسی رزومه‌ها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت می‌کند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعمل‌های شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی می‌کند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار می‌کند و ممکن است در فعالیت‌های دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با دو شغل اصلی بخش منابع انسانی، یعنی کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی آشنا کنیم.

مدیریت منابع انسانی چگونه شغلی است و شامل چه کارهایی می‌باشد؟

انتخاب صحیح و مدیریت مناسب منابع انسانی هر سازمان، یکی از حساس‌ترین کارها در هر سازمان موفق است. این کار، نیازمند تجربه و تخصص بالایی می‌باشد. بنابراین، کارفرمایان، نیروهایی را تحت عنوان کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی برای مدیریت منابع انسانی (human resource management) یا به اختصار HRM استخدام می‌کنند.

مدیر منابع انسانی کارهای زیادی انجام می‌دهد. کسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، استراتژی‌های منابع انسانی را مطابق با استراتژی‌های سازمان، تعیین کرده و اجرا می‌کند، واسطه‌ی هیئت مدیره و پرسنل سازمان است و بر انتخاب پرسنل جدید نظارت دارد، با کارکنان تعامل دارد، به آن‌ها روحیه می‌دهد، آن‌ها را تشویق می‌کند و محیطی شاد برای آن‌ها فرآهم می‌آورد و برای آن‌ها پاداش و تنبیه در نظر می‌گیرد.

به علاوه، مدیر منابع انسانی، بر عملکرد کارکنان نظارت دارد و آن‌ها را ارزیابی می‌کند و به هیئت مدیره گزارش‌دهی می‌کند. مسئولیت آموزش پرسنل و تفهیم سیاست‌های سازمان به آن‌ها نیز بر عهده‌ی مدیر منابع انسانی است.

پیشبینی می‌شود که استخدام مدیر منابع انسانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۶ درصد رشد داشته باشد که ۲ درصد بیش از میانگین رشد همه‌ی مشاغل است. بنابراین، می‌توان گفت که با ورود به این حوزه، اشتغال شما در آینده، تا حد زیادی تضمین شده است.

دهه‌‌ای که گذشت، با تغییرات زیادی در این حوزه همراه بود. ظهور هوش مصنوعی، رشد اقتصاد آزادکار ، تنوع بیشتر در در حوزه‌ی HR و همه‌گیری کرونا، از دیگر عواملی بودند که مدیریت منابع انسانی را دستخوش تغییر کردند.

برای استخدام شدن در این شغل به حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت، روانشناسی، علوم اجتماعی و دیگر رشته‌های مرتبط نیاز دارید. شرط استخدام شدن به عنوان مدیر منابع انسانی، حداقل ۵ سال سابقه‌ی کار در بخش منابع انسانی یک سازمان است. مهارت‌های نرم در این شغل اهمیت زیادی دارند. مهارت‌هایی مثل مهارت‌های ارتباطی و مهارت در هم‌دلی از جمله الزامات این شغل هستند.

برای آشنایی بیشتر با این شغل می‌توانید به بلاگ وب‌سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

کارشناس منابع انسانی چگونه شغلی است و شامل انجام چه کارهایی می‌باشد؟

کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده می‌شود در روند بررسی رزومه‌ها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت می‌کند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعمل‌های شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی می‌کند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار می‌کند و ممکن است در فعالیت‌های دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.

وظایف اصلی کارشناسان منابع انسانی عبارتند از:

  • توضیح و شفاف سازی رویه‌ها، قوانین و استانداردهای کاری سازمان به کارمندان تازه‌وارد و قدیمی
  • مستندسازی فرآیندهای استخدامی و تکمیل سوابق کارمندان
  • توضیح و شرح وظایف و مسئولیت‌ها، مبلغ حقوق و مزایا، قوانین مربوط به ساعات و روزهای کاری، مرخصی، غیبت و …. به کارمندان.
  • تهیه یا به روزرسانی سوابق کارمندان (استخدام، انتقالی، ارتقاء شغلی و خاتمه همکاری)
  • مرور و بررسی رزومه‌ها برای انتخاب کاندیدای مناسب
  • رسیدگی به هرگونه شکایت یا نارضایتی کارمندان از محیط کار یا همکاران
  • ذخیره و دسته‌بندی رزومه‌ها در بانک رزومه شرکت جهت گزینش‌های بعدی

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

جذب، استخدام و نگهداشت سرمایه انسانی یکی از بخش‌های مهم در هر شرکت و کسب و کار است. تقریبا هر شرکت و سازمانی برای مدیریت نیروی انسانی خود به استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس نیاز دارد و بازار کار خوبی برای این موقعیت شغلی وجود دارد.

برای آشنایی کامل با شغل مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.

  • محیا باقری
  • ۰
  • ۰

در حوزه گسترده فروش، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی دارند. یکی از این مشاغل، فروشندگی است که نقش مهم و کلیدی در عرضه و فروش محصولات هر کسب و کاری ایفا می‌کند.

در این مقاله قصد داریم در مورد فرصت‌های همکاری فروشنده و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم و در مورد شرح وظایف و مسئولیت‌ها و همین طور مهارت‌های لازم برای موفقیت در این شغل توضیحاتی ارائه کنیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید بهتری از حوزه فروش پیدا کنید و با توجه به توانمندی‌های خود بهترین شغل را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.

یک فروشنده ساده در چه مشاغلی می‌تواند مشغول به کار شود؟

در حوزه فروش، رده‌‌بندی‌‌های شغلی متفاوتی وجود دارد. به طور مثال با توجه به نوع و اندازه سازمان یا شرکت ممکن است شما تنها فروشنده شرکت باشید یا در قالب یک تیم بزرگ و در کنار فروشندگان دیگر فعالیت کنید.

برخی موقعیتهای شغلی فروش عملی‌تر از بقیه هستند و برخی دیگر بیشتر جنبه مدیریتی و نظارتی دارند. به‌عنوان ‌مثال مدیر فروش یا کارشناس بیشتر در جنبه‌های مدیریت و سرپرستی تیم فعالیت می‌کنند. اما مشاغلی مثل فروشندگی، صندوقدار، بازاریاب و ویزیتور به طور مستقیم با مشتری در ارتباطند و وظیفه فروش و ارائه محصولات و خدمات را انجام می‌دهند.

همین‌طور حجم و فشار کاری فروشندگان هم با یکدیگر فرق دارد. به طور مثال فروشنده در یک محیط خرده‌فروشی مثل یک مغازه یا فروشگاه، نیاز چندانی به کار با نرم‌افزارهای پیچیده فروش و فرآیندهای استراتژیک قرارداد بستن ندارد و بیشتر به مهارت‌های عملی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره قوی نیاز دارد.

شغل فروشنده خرده فروشی

به کسی که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند فروشنده مستقیم گفته می‌شود. از جمله وظایف فروشنده می‌توان به خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آن‌ها به خرید اشاره کرد.

فروشنده‌ای که در خرده‌فروشی کار می‌کند نیز اغلب ساعات کاری منعطفی دارد و ممکن است زمانبندی کارش به‌صورت پاره‌وقت یا چند روز در هفته و باشد. کارفرماها برای استخدام فروشنده خرده‌فروشی هم بیشتر بر مهارت‌های فردی و اجتماعی تمرکز دارند؛ هرچند دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط هم می‌تواند شانس استخدام شما را بیشتر کند.

جنسیت تأثیر چندانی در شانس پیدا کردن کار ندارد و هم آقایان و هم خانم‌ها در صورت داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این حوزه مشغول به کار شوند. هرچند هر کارفرمایی بسته به سیاست‌های سازمانی خود ممکن است اقدام به درج آگهی استخدام فروشنده آقا یا خانم در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن بکند.
در صورتی که به دنبال موقعیت‌های شغلی استخدام فروشنده پاره وقت، استخدام فروشنده پوشاک نیمه وقت و موقعیت‌های شغلی در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها هستید به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن مراجعه کنید.

موقعیت شغلی صندوقدار

یکی از سطوح شغلی ورودی، صندوق‌داری است که در پایین‌ترین رده‌بندی شغلی فروش قرار می‌‌گیرد. اکثر فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و هر کسب‌وکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به صندوقدار هم نیاز دارند. استخدام صندوقدار شرایط سختی ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام بیشتر به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی، نظم و تعهد و اهمیت می‌دهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و افرادی که به دنبال فرصت استخدام فروشنده نیمه وقت هستند می‌‌‌توانند به عنوان صندوقدار فعالیت حرفه ای خود را شروع کنند.

از نظر درآمد، صندوقدار معمولاً پایین‌ترین سطح حقوق و دستمزد را در این حوزه کاری دارد.

فروشنده چه وظایفی را باید انجام دهد؟

فروشندگان با توجه به نوع شغل و سازمان و کسب‌وکاری که در آن مشغول به کار هستند ممکن است مسئولیت‌ها و وظایف متفاوتی بر عهده داشته باشند. مسلماً وظایف یک فروشنده مغازه با کارمند فروشنده شرکت یا سازمان با یکدیگر متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی، شرح وظایف و مسئولیت‌های فروشنده را توضیح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مذاکره با مشتریان و نهایی کردن فروش
  • توسعه و گسترش پیشنهاد‌های فروش
  • تنظیم و ارائه قرارداد فروش
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای فعالیت‌های فروش
  • تهیه و نگهداری پایگاه داده و اطلاعات مشتریان
  • ارائه آموزش‌های لازم در مورد محصولات به مشتریان
  • ثبت سوابق فروش و ارائه گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه فروش
  • پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، آنلاین یا حضوری
  • اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتری
  • پیگیری فعالیت‌های فروش
  • تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغات فروش
  • تماس با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی برای فروش تلفنی
  • ارائه و توضیح محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و بالقوه
  • بررسی کیفیت کالا و خدمات قبل از تحویل به مشتری
  • نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مدیریت
  • برنامه‌ریزی فعالیت‌های بازاریابی حضوری و غیرحضوری
  • خوشامدگویی و استقبال از مشتریان حضوری و غیرحضوری
  • کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات و اقلام موردنیاز
  • پیگیری موجودی کالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
  • تهیه برنامه و استراتژی فروش
  • هماهنگی و قرار ملاقات با مشتریان حضوری
  • انجام تحقیقات و بررسی بازار
  • شرکت در رویدادهای فروش
  • بررسی و نظارت بر رقبا، شرایط بازار و توسعه محصول

حرف آخر

تقریبا تمام کسب و کارها برای فروش محصولات و خدماتشان به استخدام فروشنده حرفه‌‌ای و باتجربه نیاز دارند؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای موقعیت شغلی فروشنده وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.

شغل فروشندگی به مهارت‌های نرم و سخت متعددی نیاز دارد که بسیاری از آنها را با آموزش و تجربه می‌توان کسب کرد. با این حال، برخی افراد توانایی و استعداد ذاتی بیشتری برای فروش دارند.  

برای کارجویانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیز است که شما را در آخر به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند. با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.

  • محیا باقری