راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

که به تمامی مشاغلی که به صورت پروژه‌ای و بدون عقد قراردادهای بلندمدت و برای کارفرماهای موقتی و متعدد، به صورت دورکاری انجام می‌شوند و خروجی آن‌ها، فایل‌های دیجیتالی قابل اشتراک از طریق اینترنت است، فریلنسینگ گفته می‌شود. تمامی مشاغلی که بتوان آن‌ها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، توسعه‌وب و توسعه‌ی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و … می‌تواند نوعی شغل فریلنس باشد.

این شغل با وجود چالش‌هایی مثل عدم امنیت شغلی و عدم دریاف حقوق و مزایای وزارت کاری، مزایای متعددی دارد و برای کسانی که شانس کمی برای استخدام شدن در یک سازمان معتبر دارند یا کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با کار کردن به صورت فریلنسر درآمدهای بیشتری از حقوق وزارت کار داشته باشند، شغل مناسبی است.

این نوع شغل به ویژه برای کسانی مثل دانشجویان که نمی‌توانند تمام‌وقت کار کنند یا برای کسانی که به دنبال شغل دوم می‌گردند، بسیار مناسب است. فریلنسرها می‌توانند هر میزان که می‌خواهند، کار کنند و هر زمان که وقت کافی برای کار نداشته باشند، سفارشی تحویل نگیرند. کسانی که در شهرهای کوچک و با فرصت‌های شغلی کم زندگی می‌کنند، می‌توانند تنها به لطف اینترنت، درآمدهای بسیار خوبی با این روش داشته باشند.

 این شغل مزایایی مثل بیمه، اضافه‌کار، عیدی، سنوات و … ندارد ولی هر کسی می‌تواند با توجه به تخصص خودش، چنین کاری در منزلش و تنها با استفاده از یک اتصال اینترنت و یک لپ تاپ انجام دهد. از مزیت‌های این شغل، می‌توان انعطاف‌پذیری آن از نظر ساعات کاری و عدم نیاز به خروج از منزل اشاره کرد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند که فریلنسرها خیلی راحت در خانه می‌نشینند و سفارش‌ها برای آن‌ها ارسال می‌شوند. این گفته درست است اما نه برای فریلنسرهای تازه کار. حتی افراد حرفه‌ای و شناخته شده نیز باید به دنبال مشتری باشند وگرنه پس از مدتی، مشتریان آن‌ها، کمتر و کمتر می‌شوند. اگر می‌خواهید از این راه به صورت حرفه‌ای کسب درآمد کنید، باید سخت تلاش کنید زیرا رقابت در این بازار، به ویژه در مشاغلی مثل مترجمی و تولید محتوا بسیار شدید است.

در اینجا می‌خواهیم برای شما دلیل بیاوریم که چرا فریلنسینگ شغل خوبی محسوب می‌شود و چگونه می‌توانید فریلنسر شوید.

مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟

چرا فریلنسری شغل خوبی است؟

این شغل با تمام معایبی که در مقایسه مشاغل استخدامی دارد، ولی از مزایای متعددی نیز برخوردار است و به همین دلیل، برای کسانی که نمی‌توانند شغل ثابت مناسبی برای خود در یک سازمان معتبر پیدا کنند، شغل بسیار خوبی است. از جمله مهم‌ترین دلایلی که این شغل را به یک شغل خوب تبدیل می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به سرمایه‌ی اولیه: یکی از دلایلی که خیلی‌ها این روزها وارد بازار کار freelancing می‌شوند این است که این مشاغل، سرمایه‌ی اولیه و امکانات زیادی نمی‌خواهند. تنها چیزی که شما برای اینگونه مشاغل اینترنتی در منزل نیاز دارید، یک کامپیوتر شخصی است. البته ممکن است برای کسب مهارت‌های جدید مثل سئو، مترجمی زبان، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیکی و … نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی داشته باشید، ولی اگر در حال حاضر مهارتی دارید که می‌توانید از آن به صورت freelance استفاده کنید، برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود فقط کافی است لپ‌تاپ خود را روشن کنید. حتی بعضی از این مشاغل (مثل تولید پادکست یا مدیریت یک صفحه‌ی اینستاگرام یا تلگرام) را با یک گوشی هوشمند نیز می‌توان انجام داد. اگر مهارت کافی برای شروع چنین کاری ندارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی معتبر جاب ویژن شرکت کنید.
  • کار نکردن برای دیگران: شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر نقش رئیس خودتان را دارید. درست است که شما باید با مشتری‌ها کار کنید ولی کار کردن برای مشتری به هیچ وجه شبیه کار کردن برای رئیس در یک سازمان نیست. شما اختیار زمان و منابع خود را دارید.
  • شرایط و ساعات کاری منعطف و وقت داشتن برای رسیدگی به کارهای شخصی: فریلنسرها می‌توانند هر جایی که دلشان می‌خواهد، مثل منزل خود، در دل طبیعت در یک دفتر کاری اجاره‌ای ساعتی، در یک کافی‌شاپ یا هر جای دیگری که فکرش را می‌کنید، کار کنند. به علاوه، آن‌ها می‌توانند هر ساعتی از شبانه روز که دوست دارند، کار خود را انجام دهند اما باید پروژه را به موقع به دست مشتری برسانند.
  • با ابزارها و فناوری‌های مختلف کار می‌کنید: از آن‌جایی که شما در خدمت یک سازمان خاص نیستید، شغل شما محدود به یک نقش خاص نیست. شما این فرصت را دارید تا در حوزه‌های بسیار متنوعی فعالیت کنید. شما می‌توانید یک ادمین سیستم، توسعه‌دهنده‌ی جاوا یا یک متخصص جاوااسکریپت باشید. شما با کار کردن روی پروژه‌های مختلف، با حوزه‌های مختلفی آشنا می‌شوید و قطعا این تنوع هم به سود شما و هم بسیار لذت‌بخش است.

چگونه می‌توان فریلنسر شد؟

همانطور که در بالا گفتیم، این مشاغل، نیازی به امکانات و سرمایه‌ی خاصی ندارند. تنها چیزی که برای شروع می‌خواهید، یک کامپیوتر و یک اتصال اینترنت است. البته، پر واضح است که باید مهارتی داشته باشید که بتوانید آن را به مشتریان خود عرضه کرده و کسب درآمد کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، تعیین حوزه‌ی تخصصی است.

گام اول در تبدیل شدن به یک فریلنسر تعیین حوزه‌ی تخصصی و کاری است که در آن بیشترین مهارت را دارید. در زیر می‌توانید فهرستی از کارهایی که می‌توان آن‌ها را به صورت فریلنسینگ انجام داد، مشاهده کنید:

  • حسابداری/کتابداری
  • طراحی گرافیکی
  • مدیریت پروژه
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • منشی مجازی
  • طراحی/توسعه‌ی وب
  • تولید محتوای متنی یا صوتی (پادکست)
  • ترجمه
  • ویراستاری
  • دیتا اینتری
  • کپی رایتینگ
  • برنامه‌نویسی
  • مدیریت سایت
  • توسعه‌ی اپلیکیشن
  • دیجیتال مارکتینگ
  • سئو
  • و

در مرحله‌ی بعدی باید برای خود مشتری پیدا کنید. با توجه به اینکه در ابتدای کار درآمدی ندارید، نمی‌توانید هزینه‌ای برای تبلیغات وسیع اختصاص دهید. بنابراین، اول از دوستان و آشنایان خود شروع کنید و به آن‌ها بگویید که وارد چنین کاری شده‌اید تا اگر خودشان یا دوستان و آشنایانشان سفارشی دارند، به شما مراجعه کنند. این کار سبب می‌شود که شما شبکه‌ای از مشتریان برای خود بسازید و این شبکه به صورت خود‌به‌خود گسترش می‌یابد؛ به این صورت که در صورتی که کارتان خوب باشد، احتمالا اولین مشتریان شما، دوستان و آشنایان خود را برای انجام کارهای مشابه به شما ارجاع می‌دهند و این شبکه به همین شکل گسترده‌تر می‌شود.

بهترین سایت استخدام

راه دیگری نیز برای کار کردن به عنوان یک فریلنسر وجود دارد و آن این است که از طریق صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در کاریابی جاب ویژن به دنبال آگهی‌های استخدام فریلنسر باشید. خیلی از مشاغل دورکاری که در این صفحه پیدا می‌کنید، شباهت‌های زیادی به کارهای فریلنس دارند و بعضی از کارفرمایان بدون اشاره به واژه‌هایی مثل فریلنسر یا فریلنسینگ، واقع به دنبال کسانی مثل شما هستند. با روشن کردن فیلتر دورکاری در این صفحه، می‌توانید این آگهی‌ها را مشاهده کنید.

مقالات مرتبط: فریلنسر کیست؟

 

  • ۰۰/۰۱/۲۴
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی