راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

صنایع تولیدی مختلفی از قبیل صنایع حفاری نفت و گاز و کارخانجات مواد غذایی در اهواز مستقر شده‌اند. این موضوع باعث شده که این شهر تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی صنعت کشور به خصوص در حوزه نفت و گاز شود. اگر به دنبال فرصت‌های شغلی اهواز و استان خوزستان هستید، قبل از هر چیز باید رزومه ای با قالب استاندارد داشته باشید. رزومه استاندارد شامل بخش‌های مختلفی مثل مشخصات فردی، محل سکونت، سوابق کاری، تجربیات و سوابق تحصیلی شما است. بعد از ساخت رزومه می‌توانید به جست و جوی موقعیت های شغلی اهواز بپردازید.

اهواز در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد؟

اهواز یکی از کلانشهرهای ایران است که در جنوب شرقی کشور و به عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. طبق سرشماری سال 1395، شهر اهواز حدود 1184788 نفر جمعیت داشته و هشتمین شهر پرجمعیت ایران و چهارمین شهر بزرگ از نظر وسعت محسوب می‌شود. شرکت‌های نفتی و گازی متعددی مثل شرکت ملی حفاری، شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و کارخانه‌های مادر متعدد و مهم کشور در این شهر قرار دارند.

وضعیت اقتصادی استان خوزستان

نرخ بیکاری خوزستان نزدیک به 12 درصد و مشابه میانگین کشوری است. با اینکه خوزستان از نظر تولید ناخالص داخلی در کشور جایگاه بسیار بالایی دارد، اما نرخ مشارکت اقتصادی نسبتاً پایینی دارد.

به علت کمبود موقعیت‌های شغلی متنوع، فقدان امکانات و شرایط آب و هوایی بد، مهاجرت از خوزستان در سال‌های اخیرا فزایش داشته است و این موضوع، فرصت خوبی برای کارجویانی است که قصد ماندن در خوزستان را دارند.

بخش صنعت استان خوزستان حدود ۳۰ درصد از نیروی کار کل استان و بخش کشاورزی نیز حدود ۲۰ درصد از نیروی کار کل استان را تشکیل داده است. عمده افرادی که در این استان استخدام می‌شوند وارد مشاغل و کسب‌وکارهایی مثل خرده فروشی‌ها، حمل و نقل و ارتباطات، خدمات مالی، بیمه، لجستیک و انبارداری می‌شوند.

افرادی که در رشته‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی نفت و پتروشیمی، مهندسی شیمی، مهندسی معدن و زمین‌شناسی، شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی صنایع تحصیل کرده‌اند از شانس خوبی برای استخدام شدن در استان خوزستان برخوردار هستند.

آیا استخدام در اهواز شرایط مناسبی دارد؟

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۶، در استان خوزستان 1319547 نفر نیروی شاغل و 131925 نفر بیکار بوده‌اند. نرخ مشارکت اقتصادی این استان 38/5 است که اختلاف آن با شاخص کشوری (38.9) بسیار اندک است.

اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم می‌فهمیم که خوزستان از نظر منابع طبیعی پتانسیل‌های بالایی دارد و در نتیجه باید سطح مشارکت بسیار بالاتری را از آن انتظار داشت. برای مثال یک سوم آب‌های سطحی کشور و 5 رودخانه مهم در استان خوزستان قرار دارند و شاید تصور شود که این استان نرخ اشتغال خوبی حداقل در بخش کشاورزی دارد. اما متاسفانه این استان از نظر اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی نیز به خوبی عمل نکرده است و تنها 20% از جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعال هستند.

وابستگی استان به حوزه نفت و گاز و تمایل کارجویان به اشتغال در صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته و همچنین تمایل مردم به استخدام در مشاغل دولتی باعث شده نرخ اشتغال در مشاغل مربوط به بخش خصوصی پایین باشد و این را می‌توان یکی از علل اصلی پایین آمدن نرخ مشارکت اقتصادی در استان خوزستان و شهر اهواز دانست.

حتیبا وجود اینکه شرکت‌های معروف صنعتی و مادر در حوزه فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی در اهواز قرار گرفته‌اند، سهم صنعت از اشتغال و استخدام اهواز و خوزستان تنها 29% است.

استخدام کارخانه فولاد اهواز

یکی از فعال‌ترین واحدهای صنعتی که در اهواز مستقر است کارخانه فولاد است. این کارخانه در جاده اهواز به ماهشهر قرار گرفته است و رتبه دوم را در تولید فولاد خام کشور دارد. این کارخانه دارای سه واحد اصلی تولیدی و چند کارخانه جانبی است. این واحدها عبارتند از:

  • کارخانه‌های اصلی شامل گندله سازی، احیا مستقیم، فولادسازی
  • کارخانه‌های جانبی شامل آهک، اکسیژن، بندر امام، تصفیه خانه آب، نیروگاه، تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی

استخدام نیروگاه‌های اهواز

مهم‌ترین نیروگاه استان خوزستان نیروگاه رامین است. این واحد تولید برق دارای ۶ واحد و توان تولیدی ۱۸۵۰ مگاوات است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های تولید برق در کشور شناخته می‌شود. به طوری که ۴۲ درصد از برق استان خوزستان و ۶ دصد برق کل کشور توسط آن تامین می‌شود.

آگهی‌های استخدام اهواز مربوط به کدام بخش‌ها هستند؟

از آنجا که استان خوزستان ز نظر اقتصادی وابستگی زیادی به صنایع نفت و گاز و حفاری دارد، تعداد زیادی از آگهی‌های استخدام اهواز مربوط به این مشاغل هستند. بیش از 50 درصد از نیروی کار فعال خوزستان در بخش خدمات فعالیت دارند. همچنین کشاورزی نیز در این استان از رونق بالایی برخوردار است؛ با اینحال میزان اشتغال در حوزه‌ی نفت و گاز به دلیل پالایشگاه‌های متعدد نفت و صنایع وابسته، خیلی بیشتر از کشاورزی است. در بخش خدمات و بازرگانی نیز استان خوزستان به علت مرز مشترک با عراق و وجود بنادر آبی، صاحب جایگاه است.

بر اساس آمار و اطلاعات مربوط به سال 1395، سهم بخش‌های مختلف در اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های استخدام اهواز و خوزستان به صورت زیر است:

  • استخدام در بخش خدمات و بازرگانی: 51 درصد
  • استخدام بخش کشاورزی: 20 درصد
  • استخدام بخش صنعت: 29 درصد

استخدام بخش کشاورزی در اهواز

خوزستان به علت ورود رودهای پرآب و مهم کشور مثل کارون، کرخه، دز، مارون، اروند و ساختار جلگه‌ای آن موقعیت خوبی برای کشاورزی دارد. محصولات کشاورزی این استان شامل برنج، گندم، مرکبات و صیفی جات می‌شوند. همچنین نیشکر خوزستان نیز به صورت صنعتی تولید شده و بسیار مشهور است. با این حال، نرخ استخدام اهواز و خوزستان در بخش‌های کشاورزی با وجود پتانسیل بالای استان، چندان مطلوب نیست و تنها 20% است.

استخدام بخش خدمات و بازرگانی در اهواز

بخش خدمات به ویژه حوزه خدمات بازرگانی در مقایسه با سایر بخش‌ها، رونق بیشتری داشته است. خرده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌ها، حمل و نقل، ارتباطات، خدمات مالی، ملکی، بیمه، انبارداری و ... از جمله مشاغل زیرمجموعه بخش خدمات و بازرگانی در اهواز هستند. به علت وجود بنادر و اسکله‌ها در خوزستان، مشاغل مربوط به حمل و نقل و لجستیک نیز وضعیت خوبی دارند. شهر اهواز با 22990 واحد صنفی بیشترین واحد صنفی در بین شهرهای استان خوزستان را دارد و وضعیت آگهی های استخدام جدید این شهر در سایت‌های کاریابی در بخش خدمات از مابقی استان بهتر است.

  • ۰۰/۰۷/۰۳
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی