راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

 

در سال ۹۸ گزارش‌های آماری مختلفی از سوی کاریابی‌های رسمی استان فارس منتشر شد که طبق این گزارش‌ها، تعداد آگهی‌های شغلی شیراز و فارس در سال ۹۸، تعداد ۲۲۴۰۳ بوده است. از تعداد کل کارجویان استان فارس، ۳۱ درصد دارای مدرک تحصیلی راهنمایی، ۴۰ درصد دارای مدرک دبیرستان، ۵۵ درصد دارای مدرک دیپلم، ۳۳ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و تنها ۲۸ درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند.

اگر بخواهیم به آمار شهر شیراز به طور اختصاصی نگاه کنیم، ۱۰ درصد از کارجویان این شهر دارای مدرک راهنمایی، ۲۹ درصد دارای مدرک دبیرستان، ۶۰ درصد دارای مدرک دیپلم، ۲۳ درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و تنها ۲۰ درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند.

این آمار نشان‌دهنده تاثیر بسیار کم تحصیلات دانشگاهی در استخدام استان فارس است؛ تا جایی که می‌توان گفت افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، بیشترین شانس را برای استخدام شدن در این استان دارند. همچنین افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم در شهر شیراز، شانس بیشتری برای استخدام نسبت به افراد دیپلمه کل استان فارس دارند.

علت اینکه کارفرماها به استخدام کارجوهای دیپلم تمایل بیشتری دارند، این است که بیشتر فرصت‌های شغلی شیراز برای بخش خدمات بوده و درصد کمتری از آگهی‌ها به بخش‌های تخصصی‌تر مثل صنعت و کشاورزی اختصاص دارد. برای مثال بسیاری از کسب و کارهای خدماتی مثل آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و ، تمایل دارند افرادی را استخدام کنند که دارای مدرک دیپلم یا فوق دیپلم باشند.

یکی دیگر از دلایلی که فرصت‌های شغلی حوزه‌های تخصصی‌تر در شیراز کم است، وابستگی بالای اقتصاد این شهر به بخش کشاورزی و تمرکز روی کشاورزی سنتی است. به علاوه، امروزه، اکثر سازمان‌ها، فرصت‌های شغلی تخصصی خود را در کاریابی‌های اینترنتی منتشر می‌کنند.

آمار مربوط به جمعیت نیروی کار در استان فارس

جمعیت استان فارس بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است و این باعث شده که فارس تبدیل به، چهارمین استان پرجمعیت کشور شود. همچنین مرکز استان فارس یعنی شهر شیراز با جمعیت بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جایگاه پنجم را در میان شهرهای پرجمعیت کشور دارد. درصد بالایی از جمعیت استان شیراز در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ ساله قرار دارند و این باعث شده که سن استخدام این استان بالا رفته و رقابت کمتری را در بازار استخدام و فرصت‌های شغلی شیراز شاهد باشیم.

آمار فرصت‌های شغلی و شرایط استخدامی استان فارس

طبق آمار منتشر شده توسط مراکز کاریابی استان فارس، در سال ۹۸ بیش از ۲۲ هزار نیازمندی شغلی در کاریابی‌های فارس و بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نیازمندی شغلی در شهر شیراز ثبت شده است. تعداد کل افراد جویای کار در استان فارس بیش از ۱۸ هزار و در شهر شیراز بیش از ۸ هزار نفر بوده است.

رقابت زنان و مردان بر سر فرصت‌های شغلی شیراز

موقعیت‌های استخدام زنان و مردان در شیراز چندان تفاوتی با هم ندارند. در سال ۹۸ تعداد کارجوهای مرد حدود ۵ هزار نفر و کارجوهای زن حدود ۳ هزار نفر بوده است. از میان کارجوهای این شهر که توانسته‌اند در شرکت‌ها استخدام شوند حدود ۱۲۸۴ نفر مرد و ۱۰۰۳ نفر زن بوده‌اند. این نشان می‌دهد که تبعیض زیادی در بحث استخدام زنان و مردان در شیراز وجود ندارد.

رقابت دیپلمه‌ها با سایر کارجوها در استخدام شیراز

طبق آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰۰ نفر از کارجوهای استان فارس مدرک حداقل لیسانس داشته‌اند و درصد بالایی از کارجوها (حدود ۳۰۰۰ نفر) دارای مدرک دبیرستان و بیش از ۴ هزار نفر مدرک فوق دیپلم داشتند. لازم به ذکر است که این آمار توسط مراکز کاریابی حضوری منتشر شده‌اند و بسیاری از کارجوها که مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس دارند معمولاً از طریق سایت‌های کاریابی اینترنتی اقدام به ارسال رزومه خود می‌کنند.

در شهر شیراز هم شرایط مشابهی مشاهده می‌شود؛ به طوری که در سال ۹۸ تنها ۱۰۰ نفر در این شهر با مدرک حداقل لیسانس استخدام شده‌اند و بیش از ۱۰۰۰ نفر، مدرک فوق دیپلم داشته‌اند.

چه رشته‌هایی شانس بهتری برای استخدام شیراز دارند؟

با بررسی‌هایی که تا اینجا کردیم ثابت شد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برای استخدام در شیراز یا دیگر شهرستان‌های استان فارس، شانس چندان بالایی ندراند. به همین دلیل جوانان شیرازی باید در انتخاب رشته دانشگاهی خود، دقت بالایی داشته باشند. همچنین، افرادی که از دانشگاه‌های شیراز فارغ‌التحصیل می‌شوند باید شانس استخدام خود را در شهرستان شیراز یا دیگر شهرستان‌های فارس به خوبی بسنجند تا بفهمند که آیا باید به فکر پیدا کردن شغل در استان‌های دیگر باشند یا خیر؟ برای کمک به ارزیابی بهتر شرایط اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، بهتر است نگاهی به آمار استخدام در بخش‌های مختلف اقتصادی شیراز داشته باشیم.

به طور کلی اقتصاد کشور را می‌توان به سه بخش اصلی کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم‌بندی کرد. از نظر بخش کشاورزی و خدمات، استان فارس و شهر شیراز جایگاه خوبی در سطح کشور دارند. البته در بخش صنعتی هم این استان عملکرد خوبی داشته است؛ با اینحال عمده ارزش‌آفرینی اقتصاد این استان بر محوریت کشاورزی و خدمات است.

دارا بودن جاذبه‌های توریستی متعدد باعث شده است در شهر شیراز فرصت‌های زیادی برای پیدا کردن شغل در حوزه گردشگری وجود داشته باشد. همچنین، به علت رونق بالای بخش کشاورزی و باغداری در استان فارس، افرادی که در رشته‌های مربوط به کشاورزی تحصیل کرده‌اند به راحتی می‌توانند کار پیدا کنند یا کسب و کار کشاورزی خود را ایجاد کنند. در نهایت باید گفت که وجود پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع غذایی در فارس باعث شده فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مرتبط مثل مهندسی صنایع غذایی، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و ... بتوانند به سرعت در بخش صنعتی استان فارس، مشغول به کار شوند.

جمع بندی

 

شهر شیراز با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، مرکز استان فارس است. در این استان کاریابی‌های متعددی وجود دارد؛ اما باید گفت این کاریابی‌ها نمی‌توانند چندان کمکی به استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کنند. افرادی که دارای مدارک دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند بهتر است برای پیدا کردن فرصت‌های استخدام در شیراز، از طریق سایت‌های استخدام و کاریابی اقدام کنند.

با اینحال می‌توان گفت استان فارس توانسته است یکی از پایین‌ترین جایگاه‌های کشور را از نظر نرخ بیکاری کسب کند. علت این موضوع آن است که فرصت‌های شغلی متعددی در این استان وجود داشته و هر سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات، در این استان به شکوفایی رسیده‌اند. نرخ بیکاری در شیراز و استان فارس به حدی پایین است که طبق آمار منتشر شدهدر سال ۹۸، تعداد فرصت‌های شغلی ثبت شده در کاریابی‌های شیراز خیلی بیشتر از تعداد کارجوها بوده است.

  • ۰۰/۰۶/۲۹
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی