راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

رانندگی یکی از مشاغل کاربردی و حساس است و اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌‌‌ها برای حمل و جابجایی محصولات خود به استخدام رانندگان پایه یک یا راننده موتور و پیک نیاز دارند. افرادی که متقاضی این موقعیت شغلی هستند لازم است قبل از هرچیز گواهینامه رانندگی مربوطه را کسب کرده باشند. البته به جز گواهینامه، فردی که می‌خواهد به عنوان راننده استخدام شود باید تجربه و مهارت بالایی در رانندگی به مدت طولانی را داشته باشد. در این مقاله جاب ویژن در مورد شرایط استخدام راننده پایه یک و مدارک و مهارت‌های مورد نیاز برای آن صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با انواع گواهینامه رانندگی

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، هر شخصی که قصد رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی داشته باشد به دریافت گواهینامه متناسب با آن نیاز دارد. براساس قوانین جدید، گواهینامه‌های رانندگی به سه نوع پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ تقسیم می‌شوند و هرکدام از این گواهینامه برای رانندگی ماشین‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه ویژه هم برای ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و عمران کاربرد دارد.

  • گواهینامه پایه ۱: برای رانندگی ماشین‌های باری بیش از ۶ تن و اتوبوس مسافربری بیش از ۲۶ مسافر
  • گواهینامه پایه ۲: ماشین‌های سنگین تا ۶ تن و کمتر و اتوبوس‌های با ظرفیت تا ۲۶ نفر مسافر

گواهینامه‌های جدید همگی به صورت هوشمند صادر می‌شوند. در این گواهینامه‌ها از میکروچیپ استفاده شده و پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با بازخوانی اطلاعات میکروچیپ می‌تواند از تخلفات رانندگی و سوابق راننده مطلع  بشود. شرایط و مدارک لازم برای دریافت انواع گواهینامه با یکدیگر کمی متفاوت است که در ادامه در مورد شرایط لازم برای دریافت آنها صحبت خواهیم کرد:

به چه کسی راننده پایه یک گفته می‌شود؟

راننده پایه یک کسی است که بعد از قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی موفق به کسب گواهینامه پایه یک می‌شود. این فرد بعد از مدتی کارآموزی در کنار یک راننده حرفه‌ای (به عنوان شاگرد شوفر) می‌تواند به عنوان راننده پایه ۱ مشغول به کار شود. رانندگان پایه یکم مجوز رانندگی ماشین‌های سنگین بالای ۶ تن مثل کامیون، خاور و تریلی را دارند و اغلب وظیفه حمل و جابجایی بار و محصولات در سطح شهر یا به شهرهای دیگر را انجام می‌دهند.  

چه مدارکی برای اخذ گواهینامه پایه یکم مورد نیاز است؟

برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک به ارائه مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل گواهینامه پایه دو (حداقل ۲ سال از زمان دریافت آن گذشته باشد)
  • به پایان اعتبار گواهینامه پایه ۲ حداقل ۶ ماه مانده باشد.
  • اصل و کپی شناسنامه عکس‌دار (در صورتی که شناسنامه توضیحات دارد کپی از صفحه توضیحات)
  • ارائه اصل و یک نسخه کپی از کارت ملی یا تاییدیه صادره از اداره ثبت احوال مربوط به شماره ملی متقاضی
  • ۸ قطعه عکس پرسنلی ۳*۴ با شرایط زیر:
    عکس تمام رخ
    گردی کامل صورت در آن مشخص باشد
    زمینه عکس سفید یا رنگ روشن
    عکس باید جدید باشد و در صورت قدیمی بودن پذیرفته نمی‌شود
    عکس آقایان بدون عینک، کلاه، کراوات و باشد و خانم‌ها نیز با حجاب کامل اسلامی باشند.

بازار کار و فرصت‌های شغلی راننده پایه یکم

بازار کار خوبی برای شغل راننده وجود دارد و کسب‌وکارهای بسیار زیاد و متنوعی برای حمل بار و محصولاتشان به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند.کارخانجات و کارگاه‌های مختلف، شرکت‌های نفتی و پالایشی، شرکت‌های راه‌سازی، شرکت‌های ساختمان‌سازی و معماری، صنایع غذایی و لبنی، شرکت‌های پخش، شرکت‌های تولیدی، ارگان‌های دولتی و از جمله کسب و کارهایی هستند که فرصت‌های شغلی بیشتری برای رانندگان دارند.
برای مشاهده آگهی‌های استخدام راننده پایه یک کلیک کنید.

برای دریافت گواهینامه موتور چه شرایط و مدارکی لازم است؟

بسیاری از جوانان جویای کار به خاطر ساعات کاری انعطاف پذیر، عدم نیاز به تخصص و تحصیلات و دنبال کار پیک موتوری هستند و حتی فقط برای این منظور، اقدام به دریافت گواهینامه موتورسیکلت می‌کنند. دریافت گواهینامه رانندگی در مقایسه با سایر گواهینامه‌ها، شرایط راحتتر و هزینه پایینتری دارد و به همین دلیل هم بسیار از جوانان درصدد دریافت گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت هستند.

لازم به ذکر است رانندگی با موتور نیاز به گواهینامه جداگانه‌ای به اسم گواهینامه موتورسیکلت دارد و برای دریافت آن به شرایط و مدارک خاصی نیاز است. براساس اطلاعات مندرج در وبسایت اداره راهنمایی و رانندگی، مهم‌ترین شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت به شرح زیر هستند:

  • سن ۱۸ سال تمام
  • ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه کپی صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات، کپی از صفحه توضیحات
  • ارائه اصل کارت ملی یا تائیدیه صادره از اداره ثبت احوال
  • ۸ قطعه عکس پرسنلی ۳*۴ جدید، سیاه و سفید و تمام رخ با زمینه روشن
  • پرداخت هزینه‌های شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی لازم که به تایید مراکز پزشکی مورد تایید رسیده باشد

برای اخذ این گواهینامه هم مثل سایر گواهینامه‌های رانندگی باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و در دو امتحان آئین نامه و آزمون رانندگی عملی پذیرفته شوید.

 

رانندگان پیک موتوری در چه کسب و کارهایی فعالیت می‌کنند؟

پیک موتوری به ویژه در شهرهای بزرگ و پرترافیک مثل تهران بسیار پرتقاضا و مورد نیاز است و هر شرکت و کسب و کاری که قصد تحویل و دلیوری بسته، کالا یا سفارش به مشتریان را داشته باشد برای این کار به استخدام پیک موتوری هم نیاز خواهد داشت. با این حال، برخی کسب و کارها به خاطر ماهیت کارشان بیشتر به استخدام نیروهای راننده موتورسیکلت نیاز دارند که در ادامه برخی از آن ها را معرفی می‌کنیم:

  • رستوران‌ها، کترینگ و خدمات تهیه غذا و کافه‌ها
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل و باربری
  • شرکت‌های حمل مسافر آنلاین
  • سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها

جمع‌بندی

موقعیت شغلی راننده به ویژه رانندگی ماشین سنگین مسئولیتی بسیار حساس و سخت است و به مهارت و تجربه و تسلط بالا بر رانندگی نیاز دارد. راننده پایه یک یکی از موقعیت‌های شغلی پر تقاضا و پرکاربرد در ایران است و بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی برای حمل و جابجایی محصولات و بار به استخدام راننده پایه یک نیاز پیدا کی‌کنند. فردی که گواهینامه پایه یکم داشته باشد و مهارت و تجربه کافی در رانندگی ماشین‌های سنگین داشته باشد می‌تواند با بررسی آگهی‌های استخدام، شغل مناسبی برای خود پیدا کند.

 

  • ۰۰/۰۱/۱۵
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی