راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین مسائل برای مدیران و سایر کارمندان هر شرکت و سازمانی، امور مالی مانند سود، هزینه، حقوق و است؛ به همین دلیل جذب حسابدار از حساس‌ترین و سخت‌ترین کارهاست. تمامی امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و به عهده حسابدار شرکت خواهد بود. این مسئله باعث شده تقاضا برای استخدام حسابداری روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

با در نظر گرفتن این نکات می‌توان گفت برخلاف گذشته که حسابداری شغلی نسبتا کم‌اهمیت تلقی می‌شد؛ این روزها دانش شما در این زمینه بسیار ارزشمند شناخته می‌شود و با مدرک حسابداری هر کجا بروید؛ جای شماست و استخدام خواهید شد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با اهمیت شغل حسابداری، شرح وظایف حسابدارها در شرکت‌ها و سازمان‌ها، مهارت‌های مورد نیاز، شاخه‌های مختلف حسابداری، بازار کار حسابداری، مزایای شغلی و درآمد شغل حسابداری بیشتر صحبت کنیم.


مهمترین وظایف شغلی حسابداران چیست؟

به عنوان حسابدار، از ابتدای صبح که پشت میز می‌نشینید تا عصر که محل کارتان را ترک کنید وظایف متنوع و زیادی را باید انجام دهید. البته تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما بسیار وابسته است. اما معمولا و به صورت کلی، هدف کارفرما از جذب حسابدار، موارد زیر خواهد بود:

  • تسلط کامل به قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • ثبت ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • مشخص کردن بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها
  • کار کردن با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • آماده سازی بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و
  • آماده سازی اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه برنامه و راهکار برای رسیدن به آنها
  • آماده‌سازی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش از این موارد

همان‌طور که می‌بینید؛ وظایف کاری حسابدار بسیار گسترده و حساس است. البته معمولا کارفرما انتظار انجام کامل همه این موارد را از یک حسابدار ندارد؛ اما برای استخدام در سازمان‌های بزرگ باید به تمامی این موارد تسلط داشته باشید؛ چرا که ممکن است در یک روز مجبور به انجام چندین کار از موارد بالا شوید.

در مجموع می‌توان گفت مسئولیت مهم و اصلی یک حسابدار، آماده کردن و بررسی صحت صورت‌های مالی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها و تطبیق آنها با قوانین است.

حسابداری چه شاخه‌ها و گرایش‌هایی دارد؟

قبلا هم اشاره کردیم که فرصت‌های شغلی مرتبط با جذب حسابدار، بسیار گسترده و متنوع هستند. اگر به آگهی‌های شغلی حسابدار که روزانه در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که در بازار کار، با توجه به نوع واحد یا سازمان، گرایش‌های حسابداری متنوعی مورد نیاز است.

هر کدام از این گرایش‌ها، روی بخشی از وظایف اشاره شده تمرکز دارند. برای اینکه بتوانید در هر کدام از این گرایش‌ها حرفه‌ای شده و در این موقعیت ها پذیرفته شوید؛ نیازی نیست که حتما در زمان تحصیل آن را انتخاب کرده باشید. گذراندن دوره‌های معتبر در این حوزه‌ها و یا تجربه و سابقه کاری، اهمیت بسیاری در تعیین گرایش حسابداری در زمان شروع همکاری دارند. پرتقاضاترین گرایش‌ها در بازار کار عبارتند از:

۱- حسابداری عمومی

۲- حسابداری صنعتی

۳- حسابداری مالیاتی

۴- حسابرسی

۵- حسابداری مالی

روش‌هایی برای افزایش شانس استخدام به عنوان حسابدار

تعداد آگهی‌های جذب حسابدار کم نیست؛ اما متقاضیان شغل حسابداری هم به همان نسبت زیاد هستند. اگر فارغ‌التحصیل رشته حسابداری هستید یا دوره‌های معتبری در این زمینه گذرانده‌اید اما هنوز مشغول به کار نشده‌اید؛ بهتر است برای استخدام کمک حسابدار اقدام کنید.

معمولا سازمان‌ها برای جذب حسابدار به سابقه کاری توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین اگر سابقه کار ندارید بهتر است از ارسال درخواست برای آگهی‌های استخدام کارآموز حسابداری یا کمک حسابدار مسیر حرفه ای خود را شروع کنید. دوره کارآموزی هم به‌عنوان سابقه کار برای شما در نظر گرفته خواهد شد و هم فرصت بی‌نظیری است که بتوانید تسلط مهارت‌های تخصصی خود را تقویت کنید.

در این مدت می‌توانید تا حد امکان در دوره‌های آموزشی مرتبط شرکت کنید و با افراد دیگری که در مجموعه شما و با عنوان حسابدار یا مدیر مالی مشغول به کار هستند ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات بعدها برای استخدام بسیار به کار شما خواهد آمد.

اگر هم هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید برای آگهی‌های استخدام کمک حسابدار ویژه دانشجویان درخواست بدهید. این زمان، فرصت طلایی است که نیازمندی‌های بازار کار و دانش مورد نیاز برای انتخاب شدن در گزینش‌ها را بشناسید.

عضویت در انجمن‌های رسمی، دریافت مدارک معتبر، انتخاب گرایش حسابداری و تقویت مهارت‌های تخصصی مرتبط با آن، می‌تواند برگ برنده شما در هنگام انتخاب شغل دولتی باشد.

میانگین حقوق و دستمزد حسابدار چقدر است؟

حقوقی که حسابدارها دریافت می‌کنند ارتباط مستقیمی با مهارت‌ها، سابقه کار و مجموعه‌ای دارد که در آن مشغول هستند. البته شما می‌توانید علاوه بر کار تمام وقت به دنبال موقعیت های پاره‌وقت یا دورکار هم باشید و بعد از ساعات کاری با انجام این پروژه‌ها، حقوق بیشتری دریافت کنید.

همچنین بیشتر سازمان‌ها، هنگام گزینش حسابدار کمتر به مدرک تحصیلی توجه می‌کنند و گذراندن دوره‌های معتبر در موسسات مطرح، اهمیت بیشتری پیدا می کند و می‌تواند در بالا رفتن حقوق دریافتی شما تاثیرگذار باشد.

اگر ترجیح می‌دهید به طور تخصصی در یکی از گرایش‌های حسابداری مشغول به کار شوید قطعا گذراندن دوره‌های مرتبط با آن گرایش کمک زیادی به شما خواهد کرد. اما اگر برای موقعیت شغلی حسابدار عمومی در جستجوی کار هستید مهم‌ترین دوره‌هایی که به شما در گزینش کمک خواهند کرد دوره‌های آموزشی مالیات و حسابرسی هستند. زیرا سازمان‌ها برای حسابدارانی که تسلط کامل به قوانین بیمه و مالیات دارند؛ حقوق بالاتری در نظر می‌گیرند.

جمع‌بندی

به علت افزایش ثبت شرکت‌ها و از آنجا که قوانین مالیاتی هر روز سختگیرانه‌تر می‌شوند؛ تعداد آگهی های استخدام در این حوزه هم روز به روز بیشتر می شود. هیچ مجموعه یا سازمانی نیست که به حسابدار نیازی نداشته باشد. حسابداران همه هزینه‌ها و سودهای سازمان را بررسی و با زبان عدد و رقم، وضعیت فعلی و آینده سازمان را تشریح می‌کنند.

حسابداری از آن دست مشاغلی است که نیاز به حضور فیزیکی ندارد و آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت و یا دورکار زیادی روزانه در جاب ویژن منتشر می‌شوند. این امکان باعث شده دانشجویان حسابداری نیز بتوانند در کنار درس خواندن مشغول به کار شوند.

البته برای اینکه حسابدار خبره‌ای شوید و آگهی دلخواهتان را در سایت های استخدامی پیدا کنید؛ باید نحوه کار با نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری را بدانید، کار با Microsoft Office را بلد باشید، به دنبال قوانین جدید مرتبط با بیمه، مالیات و حقوق و دستمزد بروید و حوزه تخصصی خود در حسابداری را هم از قبل انتخاب کنید. تسلط در یکی از گرایش‌های حسابداری مانند حسابداری مالیاتی یا حسابداری مالی، حقوق حسابدار را هم بالاتر خواهد برد.

 

  • ۰۰/۰۳/۳۰
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی