راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

استان همدان با بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، چهاردهمین استان کشور از نظر جمعیت محسوب می‌شود. این استان هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی، شرایط خوبی دارد. با اینکه عمده‌ی آگهی استخدام همدان مربوط به بخش خدمات هستند، اما این استان، یکی از پایین‌ترین آمار اشتغال نیروی کار در بخش خدمات را در کشور دارد.

همدان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعدد، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد. شرایط آب و هوایی خوب، آب فراوان و خاک حاصلخیز سبب شده تا تمامی فعالیت‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا شیلات، در این استان از شرایط خوبی برخوردار باشند. در بخش صنعت نیز تنوع زیادی در استان همدان مشاهده می‌شود و کارخانه‌های صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و فلزات اساسی، صنایع دارویی و در همدان مشغول به فعالیت هستند. صنایع دستی نیز جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد استان دارد.

استان همدان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور است. بیش از ۲۰۰ معدن فعال در استان همدان برای استخراج انواع مختلف کانی‌های فلزی و غیرفلزی فعالیت می‌کنند و فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی عمران و زمین‌شناسی در این استان وجود دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام و اشتغال در استان همدان صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید آگهی‌های استخدام همدان را پیدا کرده و برای آن‌ها رزومه بفرستید. با ما همراه باشید.

نرخ  بیکاری در استان همدان

استان همدان یکی از پایین‌ترین آمار بیکاری را در میان استان‌های کشور دارد. جالب است که حتی نرخ بیکاری در این استان، در سال‌های گذشته، نزولی بوده است. متأسفانه مطابق با آمار سال ۱۳۹۶، بیش از ۳۶ درصد از جمعیت بیکاران همدان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند. این در حالی است که کمترین نرخ بیکاری مربوط به دارندگان مدرک دیپلم است.

در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱۰۰ فرصت شغلی در استان همدان به ثبت رسیده و این در حالی است که تعداد متقاضیان کار ثبت نام شده در مراکز کاریابی بیش از ۶ هزار نفر بوده است و از این تعداد، حدود ۳ هزار نفر به کار گمارده شده‌اند. این تعداد، برابر است با حدود نیمی از کارجویان و یک آمار بسیار خوب در میان استان‌های کشور محسوب می‌شود.

از تعداد کل متقاضیانی که در سال ۱۳۹۸ در مراکز کاریابی استان ثبت نام کرده‌اند، بیش از ۲۵۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر بوده‌اند. البته خیلی از این ثبت‌نام کنندگان فقط برای لغو تعهد آموزش رایگان و آزاد سازی مدرک تحصیلی ثبت نام کرده و به دنبال کار نبوده‌اند. با این حال، از حدود ۳۰۰۰ نفر افراد به کار گمارده شده به واسطه‌ی مراکز کاریابی همدان، بیش از ۸۰۰ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر و بی از ۷۰۰ نفر نیز دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده‌اند.

وضعیت اقتصادی همدان چگونه است؟

این استان خوش آب و هوای کشور دارای زمین‌های بسیار حاصلخیزی است که امکان کشاورزی و باغداری را فرآهم آورده‌اند. به علاوه، وجود معادن مختلف و متعدد مثل معدن آهن، معدن فلدسپات، معدن آهن و معدن فروسیلیس، سبب شده است که اقتصاد این استان به طور انحصاری در اختیار بخش‌های کشاورزی و خدمات قرار نگیرد. البته استان همدان در بخش صنعت نیز فعال است ولی تنوع فعالیت‌های صنعتی در این استان، سبب شده که بخش صنعت در یک حوزه متمرکز نباشد و پیشرفت چندانی نکند. کارخانه‌های متعدد نساجی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و فلزات اساسی در همدان مشغول به کار هستند. از سهم زیاد صنایع دستی در اقتصاد همدان نیز نباید چشم پوشی کرد.

بخش‌های مختلف اقتصادی در استان همدان

کشاورزی

شرایط آب و هوایی خاص استان همدان و بهره‌مندی از آب فراوان، سبب شده است که تمامی بخش‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا باغداری، دامپروری، پرورش طیور و حتی شیلات سهم‌های نسبتا یکسانی در کشاورزی استان همدان داشته باشند.

مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۸ درصد از نیروی کار فعال استان همدان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. فرصت‌های بسیار خوبی برای کسب و کار در همدان در بخش کشاورزی وجود دارد و بخشی از فرصت‌های استخدام همدان مربوط به گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی کشاورزی است.

صنعت

با اینکه استان همدان ظرفیت بالایی برای پیشرفت در بخش صنعت دارد، ولی نمی‌توان یک صنعت خاص را به عنوان صنعت اصلی این استان معرفی کرد. کارخانه‌های مختلف نساجی، داروسازی، صنایع غذایی، فلزات اساسی، صنایع شیمیایی و در استان همدان فعالیت دارند ولی هیچ یک از این صنایع، مطابق با ظرفیت بالای استان، توسعه نیافته‌اند.

همدان یکی از قطب‌های معدنی کشور است و در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ معدن فعال دارد. وجود معادن متعدد شن و ماسه، فروسیلیس، آهن، آهک، گرانیت، مس، تالک، تراورتن و دیگر کانی‌ها، فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی در این استان فرآهم آورده است.

خدمات

در حالی که در اکثر استان‌های کشور، بالای ۵۰ درصد از نیروی انسانی در بخش خدمات مشغول به کار هستند، در استان همدان و مطابق با آمار سال ۱۳۹۷، تنها کمتر از ۴۳ درصد در این بخش اقتصادی مشغول به کار بوده‌اند. این موضوع نشان از فعال بودن بخش‌های صنعت و کشاورزی و اقتصاد مولد استان همدان است.

این استان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد مثل غار علیصدر و آرامگاه پور سینا، ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط، مثل مدیریت جهانگردی و هتلداری از شانس زیادی برای پیدا کردن شغل در این استان برخوردار هستند.

استخدام بخش دولتی همدان

در سال‌های اخیر، تعداد استخدام دولتی در استان همدان بسیار معدود بوده و چیزی نزدیک به ۹۹٪ از استخدامی‌های همدان در سال ۱۳۹۸ مربوط به بخش خصوصی یا تعاونی بوده‌اند. بنابراین، بهتر است که خیلی روی استخدام دولتی در همدان حساب باز نکنید و برای آگهی‌های استخدام همدان در شرکت‌های خصوصی رزومه بفرستید.

یافتن آگهی‌های استخدام همدان

یک راه ساده برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام جدید در همدان، مراجعه به وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن است. در صفحه اصلی این وبسایت می‌توانید فیلتر «شهر» را در بالای صفحه پیدا کنید و آن را روی گزینه‌ی «همه‌ی شهرهای همدان» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های شغلی جستجو کنید. در این صورت، فرصت‌های استخدامی مربوط به سرتاسر استان همدان به شما نمایش داده خواهند شد.

برای اینکه فقط در میان آگهی‌های استخدام شهر همدان جستجو کنید، می‌توانید فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی همدان-همدان قرار دهید. برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی در هر یک از شهرهای همدان نیز می‌توانید نام شهر خود را جستجو کنید.

جمع بندی

استان همدان یکی از متوازن‌ترین آمار توزیع نیروی انسانی بین سه بخش اقتصادی کشاورزی، صنعت و خدمات و یکی از کمترین آمار بیکاری کشور را دارد و کمتر از ۴۳ درصد از نیروی کار این استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند. همدان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود و در تمامی بخش‌های کشاورزی، عملکردی عالی دارد و نیاز بالایی به استخدام مهندس کشاورزی در این استان احساس می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین نقش را در استخدام همدان ایفا می‌کند.

این استان، در صنایع بسیار متنوعی، از صنایع غذایی گرفته تا صنایع دارویی، پتروشیمی، نساجی، فلزات اساسی و دارای کارخانه‌هایی است. البته بخش صنعت استان، بیشتر وابسته به بیش از ۲۰۰ معدن کانی‌های فلزی و غیر فلزی آن است که فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التخصیلان رشته‌های مهندسی معدن و زمین‌شناسی ایجاد کرده‌اند. در بخش خدمات نیز با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، فرصت‌های کار و استخدام خوبی برای فعالیت در حوزه‌ی توریسم و جهانگردی وجود دارد.

 

  • ۰۰/۰۵/۱۳
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی