راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

کارشناس ایمنی به کاهش هزینه‌های مالی گزاف و افزایش بهره‌وری محیط کار کمک می‌کند و نقش قابل توجهی در سودآوری و حفظ سرمایه‌های مالی و انسانی یک سازمان ایفا می‌کند. بنابراین شغل کارشناس یا متخصص ایمنی و بهداشت شغلی کلیدی و مهم در سازمان‌های بزرگ است و به همین دلیل سطح درآمد و حقوق خوبی نیز دارد. حفظ امنیت و ایمنی کارگران و محیط کار یکی از دغدغه‌های مهم و ضروری سازمان‌ها و کسب‌وکارها است. ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست کار در سال‌های اخیر به یکی از مفاهیم مهم و ضروری تبدیل شده و بسیاری از سازمان‌ها به دنبال استخدام کارشناس ایمنی و بهداشت هستند. کارشناس ایمنی با شناسایی ریسک و خطر و ارائه راهکارها و استراتژی‌های پیشگیرانه، از خطرات و حوادث پیشگیری می‌کند و موجب افزایش راندمان و بازدهی کارگران و محیط کار می‌شود.
در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط، تحصیلات موردنیاز و شرح وظایف شغلی کارشناس ایمنی توضیح بدهیم و دید جامع و کاملی از بازار کار و موقعیت‌های استخدامی کارشناس HSE به شما بدهیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کارشناس ایمنی و بهداشت (HSE)

HSE از ابتدای سه کلمه انگلیسی Health, Safety و Environment تشکیل شده و به معنای بهداشت کار، ایمنی کار و محیط زیست است.

بعد از انقلاب صنعتی در اروپا، به دلیل افزایش آمار مرگ‌ومیر کارگران در کارخانجات صنعتی، مباحثی در مورد بهداشت و ایمنی محیط کار مطرح شد و وجود کارخانجات آلاینده نیز بحث محیط‌زیست را نیز به میان آوردند. به همین دلیل موضوع ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست به یکی از دغدغه‌های کسب‌وکارها و سازمان‌های صنعتی و تولیدی تبدیل شد.

درواقع، کارشناس HSE  کنترل و مدیریت مباحث مربوط به بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در پروژه‌های مختلف را بر عهده دارد و هر یک از شاخه‌های این حوزه به جنبه‌ای خاص می‌پردازد.

بهداشت (health): موضوع بهداشت عمومی و فردی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای اهمیت ویژه ای برای کارفرماها و سازمان‌ها دارد. بهداشت فردی به سلامت مجموعه افراد و پرسنل مرتبط است؛ بهداشت محیط در رابطه با سازمان و محیط کار و بهداشت حرفه‌ای نیز به تحلیل‌های شغلی نیاز دارد.

ایمنی (Safety): در هر سازمان و کسب‌وکاری، برخی خطرات ایمنی وجود دارد که در صورت شناسایی به‌موقع و رفع آن‌ها می‌توان از بروز حوادث پیشگیری کرد. بحث ایمنی به زیرشاخه‌های مختلفی دسته بندی می‌شود:

  • ایمنی در عملیات شامل کار در ارتفاع، ایمنی تجهیزات و ماشین‌آلات، جوشکاری و برشکاری و
  • ایمنی در سازمان شامل ایمنی انبار، محصورسازی، مدیریت حریق و آتش‌سوزی، نصب علائم هشداردهنده و
  • ایمنی اشخاص شامل حذف یا کاهش مخاطرات و تهدیدهای بالقوه و لزوم استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

محیط‌زیست (Environment): محیط اطراف فعالیت کسب و کار که شامل هوا، آب، خاک، گیاهان، جانوران، انسان‌ها و منابع طبیعی است در این حوزه قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند تأثیرات منفی و مخرب و آلاینده فعالیت سازمان بر محیط‌زیست را به حداقل برساند.

در سال 1382 و با پیگیری‌های دکتر مرتضوی در وزارت نفت، سیستم مدیریت اجرایی HSE در ایران پیاده‌سازی شد و به دنبال آن وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دپارتمانی به نام HSEE راه اندازی کرد.

کارشناس ایمنی در چه سازمان‌هایی کار می‌کند؟

در دنیای امروز، بحث امنیت، بهداشت کار و محیط‌زیست اهمیت زیادی پیدا کرده و سازمان‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی و کارآمدی کار به استفاده از استراتژی‌های HSE نیاز پیدا می کنند. به همین دلیل کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف به استخدام کارشناس ایمنی نیاز دارند و این شغل روزبه‌روز بازار کار بهتری پیدا می‌کند.

برخی از این کارفرماها و سازمان‌ها عبارت‌اند از:

  • صنایع تولید مواد شیمیایی و صنایع وابسته به آن
  • شرکت‌های مربوط به شبکه حمل‌ونقل
  • شرکت‌های ساختمانی
  • شرکت‌های خودروسازی و تجهیزات مربوطه
  • کارخانجات مختلف تولید و ذوب فلزات
  • مؤسسات آموزشی و تربیتی
  • شرکت‌های مهندسی
  • آتش‌نشانی و خدمات امداد و نجات
  • صنایع غذایی، نوشیدنی و دخانیات
  • بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی
  • هتل‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای
  • کارخانه‌های صنعتی، فرآوری و تولیدی
  • شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با تعداد پرسنل و کارکنان بالا
  • مقامات محلی و سازمان‌ها و ادارات دولتی
  • شرکت‌های پتروشیمی، نفت و گاز و شرکت‌های وابسته به آن
  • مخابرات و شرکت‌های ارتباطات دوربرد
  • دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها

موقعیت شغلی کارشناس محیط زیست

رشته‌ی محیط زیست، یک رشته‌ی میان-رشته‌ای است که با ترکیب علوم مختلف مثل زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، زمین‌شناسی و حتی علوم انسانی مانند علوم اجتماعی و اقتصاد به بررسی تغییرات زیست‌محیطی می‌پردازد.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند عواملی را شناسایی کنند که پتانسیل آسیب زدن به محیط زیست را دارند. علاوه بر این، این افراد برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی بهینه از نظر اقتصادی برای برطرف کردن عوامل آسیب‌زننده به محیط زیست، آموزش دیده‌اند.

همانطور که پیش از این گفتیم، سازمان‌های دولتی مثل سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت‌هایی که فعالیت‌های آن‌ها مستقیما روی محیط زیست تاثیرگذار است، نیازمند استخدام کارشناس محیط زیست هستند.

موقعیت شغلی کارشناس بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه‌ای (Occupational Health Engineering) رشته‌ای از علوم پزشکی است که برای حفظ سلامت جسمی، روحی و شغلی کارکنان و هم چنین سلامت محیط کار، عوامل و خطرات ناشی از کار مانند خطرات بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را شناسایی می‌کند و شرایط را ارزیابی، کنترل و مدیریت می‌کند. برخی از افراد فکر می‌کنند که وظایف و کار رشته‌ بهداشت حرفه‌ای با بهداشت محیط یکسان است اما این تنها یک باور اشتباه است و این دو شغل با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

همه سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی برای حفظ سلامت محیط کار، بالا بردن سلامت عمومی و سلامت شغلی نیازمند استخدام کارشناس بهداشت حرفه‌ای دارند تا خطرات ناشی از کار را مدیریت کند.

حرف آخر

ایمنی و بهداشت، شغلی حساس با مسئولیت کاری فوق‌العاده بالاست و فردی برای این کار مناسب است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی، ویژگی‌های فردی لازم مثل مدیریت بحران، توانایی حل مسئله، قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا و مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشد. در سایت کار و استخدام جاب ویژن آگهی‌های استخدامی متعددی در رابطه با اچ اس ای، ایمنی و بهداشت محیط کار وجود دارد و کارجویان محترم می‌توانند با بررسی فرصت‌های شغلی، موقعیت شغلی دلخواه خود را پیدا کنند و استخدام شوند.

شغل کارشناس یا متخصص ایمنی یکی از مشاغل مهم و ضروری در هر سازمان و کسب‌وکاری است و مسئولیت اصلی اش حفظ ایمنی کار، بهداشت کار و مسائل مربوط به محیط‌زیست پیرامون کار است. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها و کارخانجات مثل شرکت‌های پتروشیمی و نفتی، کارخانجات ذوب فلزات، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی برای پیشگیری از حوادث و خطرات بالقوه به استخدام کارشناس ایمنی نیاز پیدا می کنند.
کارشناسان ایمنی اغلب در رشته‌های مرتبط با ایمنی، بهداشت محیط، شیمی و HSE تحصیل‌کرده‌اند و با مدرک کارشناسی می‌توانند مشغول به کار شوند. هرچند برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به دلیل حساسیت این شغل، ترجیح می‌دهند فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و حتی بالاتر را انتخاب کنند.

  • ۰۰/۰۶/۲۷
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی