راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

امروزه بیشتر شهرها در حال گسترش و توسعه هستند. به همین دلیل اهمیت رشته مهندسی فضای سبز بیشتر از گذشته به چشم می‌آید. مهندس فضای سبز کسی است که علاقه زیادی به طراحی، معماری و علم باغبانی و کشاورزی دارد. بیشتر سازمان‌های دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و موسسه‌ها، سازمان‌های مسکونی و اداری به دنبال استخدام مهندس فضای سبز هستند. جالب است بدانید از طریق رشته‌های دیگر هم می‌توانید در آزمون ارشد رشته مهندسی فضای سبز شرکت کنید.

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت انسان و چالش‌هایی که پیش روی کشاورزی و و صنعت تولید غذا وجود دارد، اهمیت رشته‌ی مهندسی کشاورزی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. دانشجویان این رشته می‌آموزند که چگونه سیستم‌های کشاورزی را مکانیزه و بهینه کنند، بازدهی تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهند، محصولات را به بهترین شکل ممکن فراوری کنند و روش‌هایی برای ذخیره‌سازی، انتقال و نگهداری مواد غذایی، توسعه دهند.

هر شهری برای زیبایی، حفاظت‌ از پوشش‌های گیاهی مختلف، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری نیاز به مهندس فضای سبز دارد. تقریبا تمام شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی و شهرداری‌ها به دنبال استخدام مهندس فضای سبز و کشاورزی هستند

مهندسی کشاورزی گرایش‌های بسیار متعددی دارد و سازمان‌های دولتی و خصوصی متعددی نیازمند استخدام مهندس کشاورزی در گرایش‌های مختلف هستند ولی در کشور ما نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا، دولت، بیشترین سهم را در جذب نیروی انسانی در حوزه‌ی کشاورزی دارد.

مهندسی فضای سبز چیست و مهندس فضای سبز به چه کسی گفته می‌شود؟

مهندسی فضای سبز یک رشته میان-رشته‌ای است و از سه رشته علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی عمران و معماری تشکیل شده است. در این رشته بیشتر دروس معماری، طراحی، کشاورزی و باغبانی به دانشجویان آموزش داده می‌شود. جالب است بدانید به رشته مهندسی فضای سبز، مهندسی طراحی منظر هم گفته می‌شود. مهندس فضای سبز (Landscape engineering) به شخصی توانمند، باهوش، هنرمند و خلاق گفته می‌شود که شناخت کافی درباره پوشش‌های گیاهی و اصول طراحی، تنظیم، نظارت بر عملکرد و اجرای فضای سبز را دارد و دوست‌دار محیط زیست است. یک مهندس فضای سبز باید اطلاعات کافی در رابطه با علم کشاورزی مانند خاک‌شناسی، هواشناسی، چمن‌کاری، باغبانی و گل‌کاری، آبیاری، مواد گیاهی، طراحی گرافیکی، دانش اکولوژی و علوم جغرافیایی را داشته باشد و بتواند از آن‌ها در جهت ایجاد و طراحی و اجرای فضای سبز شهری استفاده کند.

ضرورت مهندسی کشاورزی برای دولت‌ها

دولت‌ها برای حاصلخیز نگه داشتن خاک‌ها نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارند زیرا بهره‌برداری بی‌رویه از این زمین‌ها، سبب فرسایش و تهی شدن منابع غذایی آن‌ها می‌شود. این مهندسین باید روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب مورد نیاز برای کشاورزی پیدا کنند زیرا بزرگترین بحرانی که انسان در دهه‌های آینده تجربه خواهد کرد، بحران بی‌آبی است. وظیفه‌ی سنگین سیر کردن خیل عظیم جمعیت بشر در سال‌های آینده بر دوش مهندسین صنایع غذایی و مهندسین کشاورزی قرار دارد و کسانی که به عنوان مهندس کشاورزی مشغول به کار می‌شوند، باید روش‌هایی را برای بازدهی بالای زمین‌های کشاورزی توسعه دهند.

شرح وظایف مهندسین فضای سبز

  • کاشت و پرورش گیاهان و درختان در حاشیه خیابان‌ها و میادین شهرها
  • طراحی و ایجاد فضای سبز و شهری، مناطق مسکونی، تجاری و اداری
  • ایجاد محوطه‌سازی با هدف کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و بصری
  • حفاظت از تنوع گیاهی و محیط طبیعی
  • تجزیه و تحلیل گزارش‌های زیست محیطی
  • تهیه برنامه فصلی و سالانه فضای سبز
  • نظارت بر کاشت بذر، هرس درختان و سم‌پاشی و کوددهی
  • تهیه نمایش‌های بصری از پروژه‌های آینده و برآورد هزینه آن‌ها

مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی

امروزه، شرکت‌های تولید سیستم‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی، برای طراحی کامپیوتری این سیستم‌ها و ماشین‌آلات، مهندسین کشاورزی را به خدمت می‌گیرند. در واقع، این رشته دارای یک گرایش مهندسی ماشین‌های کشاورزی است. برای مثال، این مهندسین، دستگاه‌های شخم‌زنی و جابه‌جایی خاک طراحی می‌کنند که می‌توانند در شرایط آب‌وهوایی مختلف، عملکرد مناسبی داشته باشند. طراحی نقشه‌های این ماشین‌آلات و سیستم‌ها، بررسی جنبه‌های فنی آن‌ها و اطمینان یافتن از انطباق این طر‌ح‌ها با قوانین موجود، از جمله کارهایی که مهندسان کشاورزی انجام می‌دهند.

چه کارهایی در چه سازمان‌هایی برای مهندسین فضای سبز وجود دارد؟

 طراح، ناظر و اجراکننده فضای سبز شهری و موسسات دولتی و خصوصی
طراحی فضا‌ی پارک‌ها، باغ‌ها، مکان‌های اداری و مسکونی، مراکز خرید و مکان‌های تاریخی
بازسازی مناطق طبیعی مانند جنگل‌ها و تالاب‌ها
مربی هنرستان‌های کشاورزی و فنی‌ حرفه‌ای
وزارت مسکن و شهرداری
وزارت جهاد کشاورزی

خدمات مشاوره‌ای مهندسین کشاورزی

متخصصان این رشته از داده‌های GPS، داده‌های آب‌وهوایی و ابزارهای مدل‌سازی کامپیوتری برای مشاوره دادن به کشاورزان و سازمان‌ها در رابطه با نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از زمین‌های کشاورزی بر اساس شرایط خاک، کیفیت آب و آلودگی زمین، استفاده می‌کنند. در واقع، وزارت جهاد کشاورزی برای این کار، نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارد. این مهندسین، اثرات شرایط محیطی روی کشاورزی در زمین‌های مورد نظر را ارزیابی کرده و پیشنهاداتی برای افزایش بازدهی این زمین‌ها، ارائه می‌دهند.

مهندس فضای سبز باید چه توانمندی‌هایی داشته باشد؟

یک مهندس فضای سبز باید روی نرم‌افزارهایی مانند RETC ،Garden Planner ،OPTIWAT ،Cropwat 8 و نرم‌افزار اطلس گیاهان تسلط کافی و لازم را داشته باشد تا بتواند در محل کار خود به‌عنوان یک نیروی موفق مشغول به کار شود. مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های شخصی و ارتباطی هر فرد، مهارت نرم (مهارت شخصی) گفته می‌شود که ذاتی هستند و با تمرین می‌توانید آن‌ها را تقویت کنید. برای استخدام در شرکت‌ها به عنوان مهندس فضای سبز باید به مهارت‌های نرمی مانند مدیریت زمان، نظارت، مدیریت منابع انسانی، تفکر انتقادی و هماهنگ‌سازی تسلط داشته باشید.

نظارت مهندسین کشاورزی بر پروژه‌های عمرانی کشاورزی

مهندسین کشاورزی بر پروژه‌های ساخت‌وساز مرتبط با مسائلی مثل زهکشی آب، بازسازی زمین، سیستم‌های آبیاری و نظارت می‌کنند. طراحی و اجرای سازه‌هایی برای ذخیره‌ی محصولات برداشت شده، فراوری آن‌ها، فراوری محصولات دامی و دیگر سازه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی کاربرد دارند، نیز بر عهده‌ی این مهندسین است.

وضعیت حقوق مهندس فضای سبز در ایران

ر سال ۱۴۰۰ گزارش سراسری میزان افزایش حقوق منتشر شده است. طبق این فایل حدود ۱۱۳ نفر در رشته مهندسی کشاورزی/ علوم دامی مشغول به‌کار هستند که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. آمار زیر بر اساس گزارش سراسری جاب ویژن تهیه شده است.
حدود ۵٪ از افراد حقوق ۱.۴ میلیون تومان می‌گرفتند.
حدود ۲۵٪ از افراد حقوق ۳ میلیون و ۵۰٪ از افراد حقوق ۴.۵ میلیون دریافت کرده بوده‌اند.
بازه حقوق بیش از ۷۵٪ از افراد بین ۵.۶ تا ۷.۳ میلیون تومان بوده است.

کاریابی آنلاین جاب ویژن این گزارش را منتشر کرده است.

  • ۰۰/۰۶/۲۴
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی