راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

با توسعه‌ی اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن، مشاغل جدیدی پدید آمده‌اند و مشاغل قبلی نیز دچار تحولاتی شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این تحولات، فرآهم آمدن امکان دورکاری به انگلیسی teleworking در خیلی از مشاغل است. این نوع همکاری، مزیت‌ها و معایبی، هم برای کارفرمایان و هم برای کارکنان دارند.

دورکاری سبب کاهش هزینه‌های سازمان‌ها و افزایش کارایی پرسنل می‌شود. کارکنان نیز می‌توانند در راحتی منزل خود و بدون نیاز به رفت‌وآمدهای خطرناک، خسته‌کننده، زمان‌بر و پرهزینه، در منزل خود کار کنند.

 با این حال، ارتباطات اجتماعی فرد دورکار خیلی محدود می‌شود و ممکن است بازدهی کاری او پایین بیاید. در مجموع می‌توان گفت که مزایای چنین مشاغلی، به ویژه اگر به صورت استخدامی و نه به صورت فریلنسینگ باشند، خیلی بیشتر از معایب آن‌ها است.

امروزه توسعه‌ی ابزارهای دورکاری مختلف مثل تلفن ثابت اینترنتی و پلتفرم‌هایی مثل ترلو، مایکروسافت تیمز، گوگل درایو، اسکایپ و … امکان کار کردن پرسنل از منزل را برای بسیاری از سازمان‌ها فرآهم آورده است.

امروزه نیاز سازمان‌ها به فناوری‌های آنلاین و دیجیتالی بالا رفته است و به همین دلیل، بازار کار مشاغلی که می‌توان آن‌ها را از راه دور انجام داد، روز‌به‌روز در حال بهتر شدن است. مشاغلی مثل دیجیتال مارکتینگ، ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیکی، معماری، طراحی مد و لباس و به طور کلی هر کاری را که نرم‌افزاری باشد را می‌توان به صورت دورکاری انجام داد. در نتیجه تعداد فرصت‌های استخدام دورکاری روزبه‌روز در حال افزایش است.

به چه نوع شیوه‌ی همکاری، دورکاری گفته می‌شود؟

دورکاری به انگلیسی teleworking به معنی کار کردن در منزل یا هر جای دیگری به غیر از محل کار با کمک ابزارهای ارتباط از راه دور مثل تلفن و اینترنت است. امروزه توسعه‌ی ابزارهای دورکاری مختلف مثل تلفن ثابت اینترنتی و پلتفرم‌هایی مثل ترلو، مایکروسافت تیمز، گوگل درایو، اسکایپ و … امکان کار کردن پرسنل از منزل را برای بسیاری از سازمان‌ها فرآهم آورده است

امروزه امکان استخدام در بهترین شرکت‌ها به صورت دورکاری وجود دارد و شرایط استخدام دورکاری تفاوت زیادی با شرایط مشاغل حضوری ندارد و کارفرما موظف است که با کارجو قرارداد امضاء کند، او را بیمه نماید و حقوق و مزایای وزارت کاری را به او پرداخت کند. در مقابل، کارجو نیز موظف است که امکانات دورکاری مثل اینترنت پرسرعت و کامپیوتر شخصی را تهیه کند و در شرایطی که نظارت چندانی از طرف کارفرما روی او وجود ندارد، کارهای محول شده از طرف سازمان را با نهایت دقت و سرعت انجام دهد.

مشکلات بالقوه دورکاری برای پرسنل

  • ارتباطات انسانی کمتر: کار کردن در منزل به این معنی است که شما با همکاران خود ارتباطات کمتری دارید و شاید حتی ارتباطات شما کاملا با همکارانتان قطع شود. ارتباطات انسانی در پیشرفت حرفه‌ای شما بسیار مهم هستند. به علاوه، حضور در محل کار می‌تواند دوستان خوبی وارد زندگی شما کند که گاهی اوقات به اندازه‌ی خانواده برای شما مهم می‌شوند و می‌توانند در مشکلات کاری یا شخصی شما در کنارتان باشند و به شما کمک کنند. حداقل مزیت این دوستی‌ها، ساختن اوقات فراغت لذت‌بخش است.
  • خسته شدن از محیط یکنواخت منزل: دورکاری می‌تواند سبب شود که شما هفته‌ها پایتان را از منزل بیرون نگذارید. این موضوع می‌توان اثرات نامطلوبی روی وضعیت روانی شما داشته باشد.
  • کاهش بازدهی: این موضوع برای همه صادق نیست و حتی گاهی اوقات، دورکاری سبب افزایش بازدهی شما می‌شود. با این حال، درصد کمی از افراد نمی‌توانند بدون حضور در محل کار، آن طور که باید، روی کار خود تمرکز کنند و بازدهی آن‌ها کاهش میابد.

خوبی‌های دورکاری برای کارکنان

  • صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد
  • عدم مواجهه با خطرهای رفت و آمد مثل تصادفات رانندگی و بیماری‌های واگیر
  • عدم نیاز به تغییر محل سکونت
  • صرفه‌جویی در زمان به دلیل عدم نیاز به رفت و آمد به محل کار وقت آزاد بیشتر
  • فرصتی برای برنامه‌ریزی انطاف‌پذیرتر
  • کاهش استرس
  • افزایش بازدهی و رضایت کارفرما

دسته‌بندی مشاغل دورکاری از نظر وضعیت استخدامی

دورکاری می‌تواند به صورت فریلنسینگ یا استخدامی باشد.

فریلنسینگ به مشاغلی گفته می‌شود که در آن‌ها شخص قرارداد طولانی مدت با یک سازمان امضاء نمی‌کند بلکه به صورت پروژه‌ای با سازمان‌های مختلف یا اشخاص مختلف کار می‌کند و در پایان هر پروژه، تعهدی به آن سازمان برای قبول کردن پروژه‌ه‌های بعدی ندارد.

در مقابل، در مشاغل استخدامی شما با یک قرارداد معمولا یک ساله، متعهد به کار کردن مطابق با قوانین وزارت کار برای یک سازمان می‌شوید. در گذشته اکثر سازمان‌ها اکثر پروژه‌های برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا، ترجمه و … خود را که نیازی به حضور در محل کار ندارند به فریلنسرها می‌سپردند. امروزه، ادارت دولتی و غیردولتی با مجهز بودن به سیستم‌های اتوماسیون، امکان کار از راه دور را برای کارمندان نیز فرآهم آورده‌اند و شاهد فرصت‌های استخدام دورکاری متعدد در سایت‌های استخدامی مثل جاب ویژن هستیم.

شیوه‌ی همکاری دورکاری چگونه است و چه شرایطی دارد؟

سازمان‌ها برای اینکه نیروی دورکار جذب کنند، شرایطی دارند. اول اینکه در اکثر سازمان‌ها، ساخت یک دفتر خانگی یا تهیه‌ی امکانات دورکاری مثل کامپیوتر شخصی و اینترنت پر سرعت بر عهده‌ی پرسنل است. در بعضی از سازمان‌ها، نیروهایی که در منزل کار می‌کنند باید طبق یک برنامه‌ی زمانی، هر چند وقت یکبار در محل شرکت حاضر شوند. وقتی در یک سازمان استخدام می‌شوید، فرقی نمی‌کند که دورکار باشید یا به صورت حضوری کار کنید؛ کارفرما موظف است طبق قانون کار با شما قرارداد امضاء کند، شما را بیمه نماید و تمامی حقوق و مزایای وزارت کاری را به شما پرداخت نماید.

بعضی از سازمان‌ها ترجیح می‌دهند کارهایی را که می‌توان به صورت دورکاری انجام داد، به صورت پروژه‌ای برون‌سپاری کنند و نیروی جدیدی استخدام نکنند که این کار برای سازمان‌های بزرگ که به طور پیوسته کاری انجام دادن دارند و کیفیت کار برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد، توصیه نمی‌شود.

معمولا کارفرمایان از نیروهای دورکار انتظار بازدهی بیشتری دارند. دقت داشته باشید که در اکثر مشاغلی که پرسنل از منزل کار می‌کنند، کارفرما حساسیت بیشتری روی انجام به موقع کارها دارد. این موضوع به دلیل عدم نظارت کامل روی نیروها است. با این حال، مطالعات نشان داده است که بسیاری از پرسنل، حتی وقتی که تحت نظارت هم نباشند، صادقانه به کارهای محول از طرف کارفرما رسیدگی می‌کنند و بازدهی بیشتری دارند.

در رابطه با دورکاری و مزایا و معایب آن بیشتر بخوانید.

  • ۰۰/۰۲/۲۰
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی