راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

صنایع غذایی از جمله رشته‌های استراتژیک است که می‌تواند امنیت غذایی جوامع را تأمین کند. با افزایش جمعیت جهان و کاهش منابع غذایی نیاز به استخدام مهندس صنایع غذایی رو به افزایش است. به علاوه، چالش‌هایی جدید مثل آلودگی منابع غذایی و نیاز به تأمین مواد غذایی برای سفرهای فضایی و کلنی‌سازی مریخ، راه پیشرفت این رشته را باز کرده‌اند.

یکی از رشته‌های مرتبط با شفل مهندسی صنایع غذایی که بسیاری از فارغ‌التحصیلان آن در شرکت‌های تولید کننده‌ی مواد غذایی اشتغال دارند، مهندسی شیمی است. مهندسی شیمی و مهندسی فرآیند، شغلی است که در آن از دانش ریاضیات، شیمی، فیزیک و دیگر علوم طبیعی، به منظور توسعه‌ی روش‌های بهینه‌ از نظر اقتصادی برای استفاده از مواد و انرژی در صنعت، استفاده می‌شود. بنابراین، سازمان‌های صنعتی متعددی در زمینه‌های گوناگونی نیازمند استخدام مهندس شیمی هستند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندسین شیمی و صنایع غذایی کلیک کنید.

فرآیند تولید غذا در سطح کلان، فرآیندی پیچیده و نیازمند تخصص‌های گوناگون است. از مهندسین کشاورزی تا مهندسین الکترونیک، همگی در صنایع غذایی، نقش دارند. نیاز به رشته‌های مهندسی برای تولید صنعتی غذا، سبب ایجاد رشته‌ای تحصیلی به نام مهندسی صنایع غذایی شده است.

مهندسان شیمی در طیف بسیار وسیعی از صنایع، از تصفیه‌ی آب و فاضلاب گرفته تا صنایع غذایی و داروسازی، حضور فعال دارند. آن‌ها کارهایی بسیار متنوع، از تولید برق از بیومس گرفته تا تولید غذاها و نوشیدنی‌ها، داروها، مواد آرایشی و بهداشتی، پارچه، کاغذ و … انجام می‌دهند. در واقع، هدف اصلی این رشته، کمک به تولید بهینه‌ و سازگار با محیط زیست مواد شیمیایی و بیوشیمیایی است که کاربردهای روزمره دارند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با بازار کار و شرایط استخدام آسان مهندس شیمی و صنایع غذایی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مهندسی صنایع غذایی چیست؟

مهندسی صنایع غذایی یک رشته‌ی میان‌رشته‌ای و وابسته به چندین رشته‌ی علمی و مهندسی مختلف است. کار اصلی این رشته، تولید و نگهداری مواد غذایی است. تمرکز کسی که در این رشته تخصص دارد، روی بهبود پیوسته‌ی فرآیند تولید غذا به روش‌های مختلف است. این روش‌ها می‌توانند شامل طراحی ماشین‌آلات دارای راندمان بالا، توسعه‌ی نوع جدیدی از بسته‌بندی یا افزایش مدت ماندگاری مواد غذایی باشند.

مهندسی شیمی چیست؟

مهندسی شیمی، شاخه‌ای از مهندسی است که با تولید مواد شیمیایی و ساخت محصولات از طریق فرایندهای شیمیایی سروکار دارد. چنین فعالیت‌هایی نیازمند طراحی تجهیزات، سیستم‌ها و فرآیندها برای تخلیص مواد جدید و اختلاط، ترکیب‌کردن و فرآوری مواد شیمیایی برای ساخت محصولات دارای ارزش اقتصادی است.

اهمیت مهندسی صنایع غذایی

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که با افزایش جمعیت انسان در کره‌ی زمین و گسترش آن به سیارات دیگر، با آن مواجه خواهیم بود، تأمین غذا برای این تعداد انسان است. روش‌هایی که اکنون برای تولید غذا استفاده می‌کنیم، نمی‌توانند در این کار به ما کمک کنند.

استفاده‌ی بی‌رویه از خاک‌ها و کشاورزی غیرعلمی با بازدهی پایین سبب شده است که ظرفیت بخش کشاورزی برای تولید مواد غذایی کاهش پیدا کند. مهندسی صنایع غذایی دوشادوش مهندسی کشاورزی در تلاش است تا با این مشکلات مقابله کند.

اهمیت استراژیک این رشته سبب شده است تا فرصت‌های استخدام مهندس صنایع غذایی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما بسیار زیاد باشند.

مهندسی شیمی چه کارهایی انجام می‌دهند؟

شاید به طور کلی بتوانیم بگوییم که کار اصلی مهندسان شیمی، امکان‌پذیر ساختن تبدیل مواد به هم‌دیگر به طور بهینه در مقیاس‌های عظیم صنعتی است. در واقع، این مهندسین تلاش می‌کنند تا از یک فرآیند شیمیایی صنعتی، بهترین نتیجه را با کمترین هزینه و کمترین اثر روی محیط زیست بگیرند. مهارت در شیمی، ریاضیات، فیزیک و حتی زیست‌شناسی، چیزی است که آن‌ها را بی‌نهایت برای سازمان‌ها ارزشمند می‌کند.

برای استخدام شدن به عنوان مهندس صنایع غذایی به چه تحصیلاتی نیازمند هستید

ندسی صنایع غذایی یک شغل کاملا تخصصی و نیازمند مدرک تحصیلی مرتبط است. مهندسین صنایع غذایی دارای مدارک تحصیلی در سطوح مختلف از کاردانی تا دکتری تخصصی می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی، مشغول به کار شوند. معمولا برای مشاغل کارشناس تولید و فرآیند، مدرک تحصیلی کاردانی یا کارشناسی کافی است. افراد دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد صنایع غذایی و رشته‌های مرتبط مثل شیمی و میکروبیولوژی می‌توانند در مشاغل کنترل و تضمین کیفیت مشغول به کار شوند. برای مشاغل تحقیق و توسعه‌ای در این صنعت، بیشتر از فارغ‌التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری تخصصی استفاده می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید برای آگهی‌های استخدام مهندس صنایع غذایی و شیمی رزومه بفرستید، می‌توانید به وب‌سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.

برای استخدام شدن به عنوان مهندس شیمی به چه تحصیلاتی نیاز دارید؟

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای این شغل، لیسانس مهندسی شیمی است. شما با داشتن یک مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر و تخصص در یکی از گرایش‌های مهندسی شیمی می‌توانید برای مشاغل بسیار خوبی رزومه بفرستید. هر صنعتی نیازمند رشته و گرایش مرتبط خودش می‌باشد. برای مثال، برای کار در صنعت نفت باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با نفت و برای کار در صنعت بیوتکنولوژی باید دارای مدرک تحصیلی در گرایش بیوتکنولوژی باشید. با مدرک لیسانس و فوق‌ لیسانس خود رشته‌ی مهندسی شیمی، تقریبا می‌توانید در هر صنعتی مشغول به کار شوید.

یک مهندس صنایع غذایی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

  • توانایی انجام کار تحقیقاتی
  • آشنایی با اصول بهداشتی و رعایت آن‌ها
  • توجه به جزئیات
  • مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری عالی
  • مهارت در کاری تیمی
  • توانایی کار کردن در ساعات و شرایط مختلف
  • مهارت‌های ریاضیاتی و مهارت در حل مسئله
  • مهارت‌ در سازماندهی و مدیریت زمان

فرصتی استثنائی برای استخدام: ارسال رزومه برای آگهی‌های شغلی مهندسی شیمی و صنایع غذایی

یک مهندس شیمی باید چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشد؟

  • مهارت‌های تحلیلی: شما باید قادر باشید تا روش‌های حدیدی برای ساخت مواد جدید یا بهبود روش‌های موجود پیدا کنید. به علاوه، شما باید ترکیبات جدید و کاربردهای جدید برای آن‌ها در شیمی و زیست‌پزشکی پیدا کنید.
  • نبوغ: فارغ‌التحصیلان این رشته، مفاهیم بسیار گسترده‌ای آموخته‌اند اما این کار نیازمند استفاده از این مفاهیم برای حل مسائل تولید است.
  • مهارت‌های میان‌فردی: در این شغل باید با افراد مختلف و متخصصان دیگر حوزه‌ها مثل صنایع غذایی و … سر و کار داشته باشید و با آن‌ها همکاری کنید. به همین دلیل، مهارت‌های ارتباطی مثل مهارت‌های میان‌فردی، اهمیت بسیاری زیادی دارند.
  • مهارت‌های ریاضیاتی: مهم‌ترین بخش این شغل، انجام محاسبات و تحلیل‌های ریاضیاتی پیشرفته برای طراحی فرآیندها و تجهیزات است.
  • مهارت‌های حل مسئله: در طراحی تجهیزات و فرآیندها، باید مسائل زیادی مثل مشکلات ایمنی و زیست‌محیطی حل شوند.
  • مهارت‌های IT عالی و توانایی کار کردن با نرم‌افزارهای تخصصی
  • ترمودینامیک: برای محاسبه‌ی میزان انرژی مورد نیاز برای انجام فرآیندها
  • داینامیک سیالات: برای تعیین چگونگی خطوط لوله در فرآیندهای صنعتی
  • سنتیک واکنش: برای تعیین اندازه‌ی بهینه‌ی راکتورها

بهترین راه برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی مهندسی صنایع غذایی و مهندسی شیمی، مراجعه به وب‌سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن به نشانی www.jobvision.ir است.

در صورتی که می‌خواهید در رابطه با شغل مهندسی صنایع غذایی بیشتر بدانید، راهنمای جامع استخدام صنایع غذایی را بخوانید.

 

  • ۰۰/۰۲/۱۲
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی