راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین مسائل برای مدیران و کارمندان یک شرکت و سازمان، مسائل مالی مانند سود، هزینه، حقوق و است. امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و بر عهده حسابدار شرکت است. به همین دلیل جذب حسابدار از حساس‌ترین و سخت‌ترین کارهاست و اهمیت این مسئله باعث شده تقاضا برای استخدام حسابدار و کارمند مالی روزبه‌روز افزایش یابد.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد اهمیت شغل حسابداری، شرح وظایف حسابدارها در شرکت‌ها و سازمان‌ها، مهارت‌های مورد نیاز، بازار کار حسابداری، مزایای شغلی و درآمد شغل حسابداری بیشتر صحبت کنیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند دید بهتری از بازار کاری این شغل و انتظارات و آینده کاری آن پیدا کنید و با آگاهی بیشتری در این حوزه مشغول به کار شوید.

حسابداری به چه معناست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از حسابداری ارائه کنیم می‌توان گفت به جریان یا فرآیند گزارش‌دهی تراکنش‌های مالی در یک کسب‌وکار، حسابداری می‌گویند. علاوه بر این، می‌توان حسابداری را به عنوان یک سیستم اطلاعاتی تعریف کرد که اطلاعات اقتصادی و تجاری یک سازمان را محاسبه، پردازش و گزارش می‌کند. این اطلاعات در اختیار مدیران کل و کسانی قرار می‌گیرند که برای تصمیم‌گیری‌های حساس و حیاتی، به این اطلاعات نیاز دارند. حسابداری، تراکنش‌های مالی و رویدادهای تجاری و اهداف مالی یک سازمان را تعیین می‌کند.

چندین تعریف برای این رشته وجود دارد. در یکی از این تعاریف، گفته می‌شود که «حسابداری عبارت است از فرایند ثبت، محاسبه، تحلیل و گزارش سیستماتیک اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های مالی یا تجاری یک سازمان». مؤسسه‌ی آمریکایی حسابداران عمومی دارای مجوز (AICPA)، این رشته را به عنوان «هنر ثبت، دسته‌بندی و خلاصه‌سازی تراکنش‌ها و رویدادهای تجاری یک سازمان و تفسیر نتایج به دست آمده» تعریف می‌کند. حسابداری یکی از کاربردی‌ترین مشاغل در هر سازمان و شرکتی است و به همین دلیل هم بازار پرتقاضایی برای آن وجود دارد. البته به شرطی که واجد تمام شرایط و مهارت‌های لازم برای این شغل باشید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های حسابدار

حسابداری طیف وسیع و بسیار متنوعی از وظایف و امور مالی را در بر می‌گیرد. البته تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما نیز بستگی دارد؛ اما به طور کلی، از یک حسابدار انتظار می‌رود امور زیر را انجام دهد:

  • تهیه و آماده سازی بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و
  • تسلط بر قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • ثبت کردن ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • تعیین بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها
  • همکاری با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • تهیه و آماده سازی اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه راهکارهایی برای دستیابی به آن‌ها
  • تهیه و تدوین ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش

این رشته نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی، بقا و پیشرفت در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دارد و میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار را مشخص می‌کند. همچنین پس از راه اندازی کسب و کار هم به کمک حسابداری می‌توان میزان هزینه‌ها، میزان درآمدها، و منابع هزینه و درآمد را مشخص کرد. رده‌های مدیریتی مختلف در سازمان‌های تجاری، با تکیه بر اطلاعات تحلیل شده و خلاصه‌شده‌ای که حسابداران در اختیار آن‌ها می‌گذارند، در مورد اهداف آتی سازمان تصمیم‌گیری می‌کنند.

ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام حسابدار

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام حسابدار، به دو دسته مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم دسته‌بندی می‌شوند. هرچقدر سطح و میزان توانایی‌هایتان بیشتر باشد، شانس بهتری برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب و استخدام در سازمان‌های بزرگ و معتبر پیدا خواهید کرد.

مهارت‌های فنی به توانمندی‌های شما در مورد تسلط بر قوانین، کار با نرم‌افزار، توانایی کار با اعداد، توجه به جزئیات حساب‌ها و مربوط می‌شود. اما مهارت‌های نرم مورد نیاز برای جذب حسابدار، بسیار گسترده‌تر است و موارد متنوعی را شامل می‌شود.

برخلاف دیدگاه عمومی، انتخاب شغل حسابداری به این معنا نیست که پشت میز بنشینید و صرفا اعداد و داده‌ها را وارد کنید؛ بلکه حسابدار موفق به مهارت‌های ارتباطی موفق هم نیاز دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هنگام گزینش حسابدار مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ نگاهی انداخته‌ایم:

دانش و اطلاعات گسترده

حسابدار باتجربه و حرفه‌ای باید دانش گسترده‌ای درباره زمینه‌های مختلف پولی و همچنین فعالیت‌های شرکت داشته باشد تا بتواند وظایف مختلف مالی را به نحو احسن انجام بدهد.

ذهن تحلیلی

یکی از مسئولیت‌های حسابدار، تهیه گزارش‌های آماری، تحلیل و بررسی آن‌ها و صورت‌های اقتصادی و پولی است. شما باید تمام صورت‌های هزینه و درآمد را به‌صورت کیفی و آماری تحلیل و بررسی کرده و مشکلات اقتصادی سازمان را پیدا کنید. بنابراین داشتن ذهن تحلیلی برای تصاحب این عنوان شغلی ضروری است.

اشتیاق به یادگیری

علم حسابداری مثل بسیاری از رشته‌های دیگر به سرعت در حال تغییر و تحول است و هرروز اطلاعات جدیدی به این حوزه اضافه می‌شود. یادگیری کار با نرم افزارهای حسابداری، مطالعه مقالات جدید در این حوزه یا شرکت در دوره‌های کوتاه مدت آموزشی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

تسلط بر نرم‌افزارهای حسابداری

اگر می‌خواهید برای فرصت‌های شغلی استخدام حسابدار اقدام کنید؛ باید توانایی کار با نرم‌افزارهای مربوطه را داشته باشید. تعداد نرم‌افزارهای حسابداری کم نیست؛ اما تسلط به متداول‌ترین نرم افزارهای حسابداری در اولویت بالاتری قرار دارد.

توانایی درک و تحلیل صورت‌های مالی

یکی از کارهای روزمره شما در واحد حسابداری، خواندن و تحلیل صورت‌های مالی مثل ترازنامه و صورت اولیه است. با توجه به نوع حوزه کاری‌ شرکت ممکن است تعداد صورت‌هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند بیشتر یا کمتر باشند. در این شرایط مجبور خواهید بود سریع‌تر این صورت‌ها را خوانده و تحلیل نمایید. همچنین باید بتوانید برخی اسناد و صورت‌ها را تولید نمایید و این گزارش‌ها را به زبان ساده و قابل فهم برای کارفرما و کارمندان بخش‌های دیگر توضیح دهید.

توانایی کار با  Excel

حسابدار باید کار کردن با تمام نرم‌افزارهای Office را بلد باشد؛ اما تسلط بر Excel اهمیت بسیار زیادی در امور مالی و حسابداری دارد؛ به‌ عبارت دیگر، می‌توان برنامه اکسل را عصای دست حسابداران و مدیران مالی دانست. در اکسل علاوه بر ثبت تمام اطلاعات مورد نیاز، می‌توانید برنامه‌نویسی هم انجام داده و فرمول‌های حسابداری را بر اطلاعات وارد شده اعمال کنید.

تمرکز و دقت

حسابداری کار دقیق و حساسی است و کوچکترین اشتباهی در وارد کردن اعداد می‌تواند منجر به خسارات مالی هنگفتی شود. هنگامی که در شرکت مشغول به کار هستید؛ ممکن است اتفاقات زیادی اطراف شما رخ دهد: از سروصداهای زیاد و مزاحم اطراف گرفته تا مشکلات و دغدغه‌های شخصی. اما اگر بنا باشد با هر کدام از این اتفاقات دقت و تمرکز خود را از دست بدهید؛ هیچ حسابی تراز نخواهد شد.

شما باید در تمامی ساعات کاری، تمرکز خود را معطوف به وظایف و اسنادی کنید که پیش روی شما قرار گرفته است. حواس‌پرتی و عدم تمرکز در شغل حسابداری، ممکن است ضررهای چند صد میلیون تومانی در پی داشته باشد و جایگاه شغلیتان را به خطر بیندازد. بنابراین؛ تقویت مهارت تمرکز در شرایط سخت را حتما جدی بگیرید تا پیشرفت کنید.

توانایی و مهارت گزارش نویسی

حسابدار باید بتواند گزارش‌ها و نامه‌ها را تنظیم کند و درباره وضعیت مالی در شرایط فعلی و آینده مجموعه، به مدیریت و سایر افراد مرتبط گزارش بدهد.

از آنجا که فهم اعداد و ارقام و فرمول‌های پیچیده حسابداری برای همه افراد مجموعه ممکن نیست؛ حسابدار باید این مهارت را داشته باشد تا به ساده‌ترین و روان‌ترین شکل ممکن مفهوم اصلی گزارش را منتقل کند.

مدیریت زمان و اولویت‌بندی

گفتیم که وظایف حسابدار طیف وسیع و متنوعی از امور را در بر می‌گیرد و ممکن است در یک روز کاری با حجم کاری بالا و بسیار متنوعی روبرو شوید. شما تنها در صورتی که از مهارت مدیریت زمان خوبی برخوردار باشید می‌توانید این تنوع و فشارهای کاری را کنترل کنید.

حسابدار موفق، فردی است که اهمیت و ضرورت هر کار را به درستی بررسی کند و زمان خود را به کارهایی با اولویت بالاتر اختصاص دهد. در غیر این صورت ممکن است چک‌ها برگشت بخورند یا زمان تحویل اظهارنامه مالیاتی به پایان برسد و مشکلات اقتصادی و مالی زیادی برای شرکت به وجود آید.

آینده شغلی و بازار کاری حسابداری

با توجه به افزایش شرکت‌های ثبت شده و سختگیری بیشتر در قوانین مالیاتی، نیاز به جذب و استخدام حسابدار بیشتر شده و آزادی عمل بیشتری در انتخاب مسیر شغلی به حسابداران داده است. البته نیاز به حسابدار و تعداد فرصت‌های شغلی پیشنهادی، به عوامل دیگری مانند میزان رشد و رونق اقتصادی هم وابسته است.

بر اساس گزارش دفتر آمار ایالات متحده امریکا، رشد شغل حسابداری تا انتهای سال ۲۰۲۶ میلادی به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ در حالی که میانگین رشد شغلی در سایر گروه‌ها، ۷ درصد اعلام شده است.

با توجه به تغییر قوانین مالیاتی و افزایش تعداد شرکت‌های خصوصی، به نظر می‌رسد تعداد فرصت‌های شغلی استخدام حسابدار هم افزایش محسوسی داشته باشد.

بازار کار حسابداری در کدام بخش‌های تجاری و اقتصادی بهتر است؟

همانطور که گفته شد، هر کسب و کار و بنگاه تجاری به استخدام حسابدار نیاز دارد. حتی سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی مثل مؤسسات خیریه نیز برای امور مالی خود به این جایگاه شغلی نیاز دارند. با این وجود، بعضی از سازمان‌ها نیاز بالاتر و بیشتری به حسابدار، دارند و به عنوان بازار کار اصلی حسابداری به حساب می‌آیند. برخی از بخش‌های اقتصادی و تجاری که نیاز به این شغل در آن‌ها بیش از سایر بخش‌هاست، عبارتند از:

  • شرکت‌های حسابداری و سازمان‌های بازرسی مالی
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری
  • شرکت‌های خصوصی یا دولتی بزرگ مثل ایران خودرو، دی‌جی‌کالا، اسنپ، ایرانسل و
  • بیمارستان‌های دولتی و خصوصی
  • شرکت‌های فعال در بخش خدمات عمومی مثل آموزشگاه‌ها

چگونه شانس خود را برای پذیرفته شدن در آگهی‌های استخدام حسابدار بالاتر ببریم؟

تعداد آگهی‌های جذب حسابدار کم نیست؛ اما از سوی دیگر متقاضیان شغل حسابداری هم بسیارند. اگر فارغ‌التحصیل رشته حسابداری هستید یا دوره‌های معتبری در این زمینه گذرانده‌اید اما هنوز مشغول به کار نشده‌اید؛ بهتر است ابتدا برای استخدام کمک حسابدار اقدام کنید.

معمولا سازمان‌ها برای جذب حسابدار به سابقه کاری توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین اگر سابقه کار ندارید بهتر است از ارسال درخواست برای آگهی‌های استخدام کارآموز حسابداری یا کمک حسابدار شروع کنید. دوره کارآموزی در عین حال که به‌عنوان سابقه کار برای شما در نظر گرفته خواهد شد، فرصت بی‌نظیری است که بتوانید تسلط روی مهارت‌های تخصصی خود را گسترش دهید.

سطح شغلی کمک حسابدار نقطه شروع خوبی برای ورود به حوزه مالی و حسابداری است و بعد از کسب تجربه و تقویت مهارت‌های خود می‌توانید به جایگاه‌های بالاتر ارتقاء پیدا کنید.

در این مدت می‌توانید تا حد امکان در دوره‌های آموزشی مرتبط شرکت کنید، مطالعه کنید و با حسابداران دیگر و همکارانتان ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات بعدها کمک زیادی به استخدام شما به عنوان حسابدار خواهند کرد.

اگر هم هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید؛ برای آگهی‌های استخدام کمک حسابدار ویژه دانشجویان درخواست بدهید. این زمان، فرصتی طلایی برای شناخت نیازمندی‌های بازار کار و دانش مورد نیاز برای انتخاب شدن در گزینش‌هاست.

جمع‌بندی

حسابداری نقشی کلیدی در امور مالی سازمان‌ها دارد و تقریبا هر کسب و کار دولتی، اقتصادی و تجاری کشور، نیازمند استخدام حسابدار هستند. حسابداران، تراکنش‌های مالی شرکت‌ها را ثبت و تحلیل می‌کنند و بر انطباق امور مالی سازمان‌ها با قوانین نظارت دارند. حسابداری در بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی‌های مالی نقشی تعیین کننده دارد و پیش بینی می‌شود این شغل از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود ۴ درصد رشد داشته باشد.

کارفرماها شرایط و مهارت‌های خاصی را هنگام استخدام حسابدار در نظر می‌گیرند. مهارت‌های تخصصی مثل تسلط بر نرم افزارهای حسابداری و همین طور مهارت‌های فردی مثل دقت، نظم و زمانبندی از جمله مهارت‌های لازم برای شغل حسابداری هستند. در این مقاله سعی کردیم بخشی از شرایط و مهارت‌های لازم برای شغل حسابداری را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالعه این مقاله jobvision.ir  به شما کرده باشد دید بهتری از بازار کار حسابداری و شرح وظایف و مسئولیت‌های آن پیدا کنید.

  • ۹۹/۱۱/۲۸
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی