راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

راهنمای استخدام

راه حل جامع کاریابی و استخدام

  • ۰
  • ۰

یکی از حوزه‌های شغلی جذاب و پررونق در حال حاضر، حوزه بازاریابی و فروش است. امروزه، اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای فروش محصولات و خدمات خود، نیازمند استخدام کارشناس فروش و بازاریابی هستند. یک شرکت، هر چقدر هم محصولات و خدمات با کیفیتی داشته باشد، در صورتی که نتواند در حوزه‌ بازاریابی و فروش، خوب عمل کند، نمی‌تواند به موفقیت برسد.

به همین دلیل تعداد آگهی‌های استخدام کارمند فروش، بسیار بالا است و افرادی که در این حوزه تخصص دارند، می‌توانند به راحتی، شغلی با درآمد نسبتا بالا برای خود پیدا کنند. در این مقاله جاب ویژن، قصد داریم در رابطه با شرایط استخدام کارمند فروش، مسئولیت‌های شغلی بازاریاب، تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز و نحوه ارسال درخواست برای این موقعیت شغلی صحبت کنیم.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی کارشناس فروش

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس فروش در هر شرکت و سازمانی ممکن است متفاوت باشد. با این حال، بعضی از وظایف اصلی کارشناسان فروش در سازمان‌های مختلف، با یکدیگر مشترک هستند. به طور کلی، برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف کارشناس فروش عبارتند از:

  • ایجاد و توسعه‌ استراتژی‌های فروش برای رشد و پیشرفت کسب‌وکار
  • تحلیل و ارزیابی قلمروهای فروش برای محصولات و خدمات
  • تعیین بودجه‌های فروش و بازاریابی
  • تحلیل ترندهای بازار محصولات و خدمات شرکت
  • مشارکت در رفع مشکلات مشتریان، به ویژه در حوزه‌ فروش
  • همکاری با تیم‌های فروش برای گسترش فرصت‌های فروش
  • آموزش استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی به تیم‌های فروش
  • تعیین تاریخ تحویل محصول به مشتریان
  • تهیه‌ گزارش‌های فروش روزانه، هفتگی یا ماهانه برای ارائه به مدیریت
  • مذاکره با مشتریان در رابطه با قیمت محصولات و خدمات
  • مذاکره با دیگر کارشناسان فروش برای پیدا کردن روش‌هایی به منظور افزایش فروش
  • ارائه ایده‌های جدید برای حفظ مشتریان کنونی

تحصیلات مورد نیاز کارشناسان فروش

بازاریابی و فروش، برخلاف چیزی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند، حوزه‌ای کاملا تخصصی است و به تحصیلات تخصصی در رشته‌های مرتبط مثل مدیریت بازرگانی، مدیریت کسب و کار و نیاز دارد. خود رشته‌ مدیریت بازرگانی دارای گرایشی به نام بازاریابی است و یکی از شرایط اغلب سازمان‌های بزرگ و معتبر برای استخدام کارشناس فروش، داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس مدیریت بازرگانی یا فوق‌لیسانس بازاریابی است.

مهارت‌های مورد نیاز کارشناس فروش

هرچند تحصیلات مرتبط با بازاریابی، کمک زیادی به کارشناسان فروش می‌کند ولی بعضی از مشاغل مرتبط با بازاریابی و فروش، نیاز چندانی به مدرک تحصیلی ندارد. بعضی افراد، استعدادی ذاتی در فروش و بازاریابی دارند و با تقویت بعضی مهارت‌های فردی خود می‌توانند به یک کارشناس فروش حرفه‌ای تبدیل شوند. مهم‌ترین مهارت‌هایی که سازمان‌ها در استخدام کارشناس فروش و بازاریابی به آن‌ها توجه می‌کنند، عبارتند از:

مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری: یکی از کارهایی که هر کارشناس فروش باید انجام دهد، مذاکره با مشتریان است. برای موفقیت در این کار، کارشناس فروش باید مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی داشته باشد. به علاوه، همکاری با دپارتمان‌های دیگر، نمایندگان فروش و دیگر کارشناسان فروش نیز نیازمند مهارت‌های ارتباطی است.

مهارت گوش دادن فعال: بخشی از وظایف یک کارشناس فروش، ارتباط تلفنی و حضوری با مشتریان است. بنابراین، گوش دادن فعالانه، اهمیت زیادی برای جایگاه شغلی کارشناس فروش دارد.

مهارت‌های مدیریت زمان: به عنوان کارشناس فروش، هرچه زمان را بهتر مدیریت کنید، زمان بیشتری برای صحبت کردن با مشتریان دیگر دارید و می‌توانید محصولات یا خدمات بیشتری را به فروش برسانید.

توانایی مدیریت و سازمان‌دهی: هر چه منظم‌تر باشید و مهارت‌ بیشتری در سازمان‌دهی داشته باشید، می‌توانید مشتریان و پروژه‌های مختلفی را که روی آن‌ها کار می‌کنید، بهتر مدیریت کنید.

توانایی حل مسئله: به عنوان کارشناس فروش، باید بدانید که چگونه در وضعیت‌های مختلفی که با آن‌ها مواجه می‌شوید، عمل کنید.

آینده شغلی و دورنمای حرفه‌ای کارشناس فروش

کارشناسی فروش، از جمله گروه‌های شغلی است که مشاغل بسیار متنوعی را شامل می‌شود. در این گروه شغلی، فرصت‌های بسیار زیادی برای پیشرفت وجود دارد. بنابراین، هر کسی، در صورت داشتن تحصیلات و مهارت‌های لازم، می‌تواند به سرعت پله‌های ترقی را طی کند و به جایگاه‌های شغلی بهتر برسد. برخی از سطح شغلی در حوزه فروش و بازاریابی عبارتند از:

  • کارشناس فروش داخلی
  • کارشناس فروش میدانی
  • کارشناس توسعه کسب و کار
  • مدیر رسیدگی به حساب مشتریان
  • مدیر امور مشتریان
  • مدیر فروش منطقه ای
  • مهندس فروش
  • مدیر بخش فروش
  • معاونت فروش

مدیر یا مسئول فروش یکی از بالاترین سطوح شغلی برای کارشناس فروش است و درآمد و حقوق بالایی هم دارد. استخدام نمایندگان فروش مستعد و تعیین استراتژی‌های کلی فروش، از وظایف اصلی مدیران فروش هستند. البته وظایف این جایگاه شغلی، از هر شرکتی به شرکت دیگر، متفاوت است. در شرکت‌های بزرگ، مسئولیت‌های مدیریت فروش، تخصصی‌تر است. در خیلی شرکت‌های کوچک، مسئولین فروش وظایف عمومی‌تری دارند و باید به بازاریابی نیز کمک کنند. اکثر مدیران فروش، کسانی هستند که قبلا در جایگاه‌های شغلی سطح پایین‌تر مانند کارشناس فروش مشغول بوده‌اند و با کسب تجربه، ترفیع گرفته‌اند.

بنابراین با فعالیت به عنوان کارشناس فروش و کسب تجربه و تقویت مهارت‌هایتان می‌توانید در نهایت به موقعیت شغلی مدیر فروش برسید.

چطور به عنوان کارشناس فروش استخدام شویم؟

قدم اول: تهیه رزومه کاری استاندارد و حرفه‌ای

اگر فکر می‌کنید علاقه و توانایی فروش را دارید و دوست دارید به‌عنوان کارشناس فروش مشغول به کار شوید قبل از هر چیز باید رزومه‌ای جذاب و حرفه‌ای برای خود بسازید. ارسال رزومه حرفه‌ای و کامل تا حد زیادی نشان می‌دهد که چقدر در این زمینه‌ حرفه‌ای و باتجربه هستید.

رزومه اولین فرصت شما برای تحت ‌تأثیر قرار دادنِ شرکت موردنظر است. فردی که مسئول بررسی رزومه‌هاست با یک نگاه تصمیم می‌گیرد که شما را به مصاحبه دعوت کند یا نه؛ بنابراین لازم است رزومه‌ای که برای شرکت ارسال می‌کنید کوتاه، مختصر اما مفید و جذاب باشد و کارفرما را ترغیب به استخدام شما بکند.

فراموش نکنید اگر خود را فروشنده‌ای حرفه‌ای می‌‌دانید باید قبل از هر چیز بتوانید رزومه‌تان را به شرکت موردنظر بفروشید!

بخش‌های یک رزومه کاری استاندارد برای کارشناس فروش عبارتند از:

  • مشخصات فردی و اطلاعات تماس
  • بخش درباره من
  • سوابق و تجربیات کاری
  • مدارک تحصیلی
  • جوایز و دستاوردهای خاص حرفه‌ای
  • توانمندی‌ها و مهارتهای فردی
  • مدارک و دوره‌‌های آموزشی
  • میزان آشنایی با زبان‌های خارجی

موقع نوشتن رزومه کارشناس فروش به این نکات توجه کنید!

رزومه کاری بهتر است فقط در یک صفحه نوشته شود

سعی کنید بخش‌های مختلف رزومه را به‌صورت موردی و تیتروار بنویسید تا هم به همه موارد مهم اشاره کرده باشید و هم باعث طولانی شدن رزومه نشوید.

مطمئن شوید که تمام تجربیات و سوابق کاری که در رزومه می‌نویسید کاملاً مرتبط با موقعیت شغلی موردنظرتان باشد.

قدم دوم: جستجو در آگهی‌‌های استخدام کارشناس فروش

حوزه فروش یکی از حوزه‌های پرتقاضا و پرکاربرد است و به همین دلیل هم اکثر شرکتها و سازمان‌ها به استخدام کارشناس فروش نیاز دارند. بعد از تکمیل رزومه کاری میتوانید به سایتهای کاریابی مثل جاب ویژن  مراجعه کنید و انواع آگهی استخدام کارمند فروش را مشاهده کنید. با بررسی و مطالعه شرایط و توانایی‌های موردنیاز می‌توانید با توجه به سابقه کاری و مهارت‌هایی که دارید برای مناسبترین آن‌ها رزومه ارسال کنید. بعد از ارسال رزومه باید منتظر تماس شرکت باشید و اگر در مرحله اول پذیرفته شوید به جلسه مصاحبه استخدامی دعوت خواهید شد.

قدم سوم: شرکت در مصاحبه استخدامی کارشناس فروش و بازاریابی

پس اگر برای هماهنگی جلسه مصاحبه با شما تماس گرفتند تا روز مصاحبه از هر فرصتی استفاده کنید و در مورد شرکت تحقیق کنید. به وب‌سایتشان سر بزنید، زمینه‌های مختلف فعالیتشان را بررسی کنید و سعی کنید حسابی با حوزه فعالیت سازمان آشنا شوید. در مورد روند جلسه هم بهتر است فکر کنید و سناریوهای مختلف را در نظر بگیرید و خود را برای هر موقعیت و شرایطی آماده کنید.

آشنایی با سؤالاتی که در جلسه مصاحبه از شما می‌پرسند هم می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی بکند. در ادامه چند مورد از سؤالات رایج در مصاحبه استخدام کارشناس فروش و پاسخ‌های هوشمندانه به آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سوال: چرا می‌خواهید به عنوان کارشناس فروش استخدام شوید؟

پاسخ: برای پاسخ هوشمندانه به این سؤال بهتر است بر سوابق و تجربیات فروشتان تمرکز کنید و نمونه‌هایی واقعی و عملی از زندگی حرفه‌ای‌تان مثال بزنید. به‌طور مثال در مورد اولین تجربه فروش و اشتیاق و انگیزه‌ای که پیدا کردید صحبت کنید. حتی می‌توانید با هوشمندی تجربیات قبلی‌ خود را با اهداف آینده‌تان گره بزنید و توضیح بدهید که چرا همچنان دوست دارید به‌عنوان کارشناس فروش فعالیت داشته باشید.

سوال: در مورد یکی از تجربه‌های فروشتان صحبت کنید

بهترین پاسخ: مصاحبه‌کننده با چنین خواسته‌ای می‌خواهد استراتژی و رویکرد شما به حوزه فروش و نحوه برخورد با چالش‌ها و مشکلات را بسنجد. پس در مورد تجربه‌ یکی از فروش‌های راحت و ساده‌تان صحبت نکنید و قرارداد فروشی را مثال بزنید که کمی چالش‌برانگیز بوده و نیاز به حل موانع و راهکارهای هوشمندانه داشته است. در طول صحبت‌ می‌توانید به مهارت‌ها و توانایی‌های خود در حل مسئله، مدیریت بحران و همین‌طور مهارت خوب کارِ تیمی و گروهی هم اشاره کنید.

سوال: به نظر شما پورسانت و درصد فروش چطور باید محاسبه شود؟

بهترین پاسخ: در پاسخ به این سؤال با خودتان و با مصاحبه‌کننده صادق باشید. جواب درستی برای این سؤال وجود ندارد و با سؤال صادقانه می‌‌‌توانید متوجه شوید که آیا سطح توقع و انتظاراتتان از درآمد و حقوق دریافتی با سیاست شرکت همخوانی دارد یا نه.

البته تمرکز را صرفا بر خود و منافعتان نگذارید و منافع شرکت را هم در نظر بگیرید. اکثر شرکت‌ها به دنبال فروشندگانی هستند که در رشد و توسعه شرکت به آن‌‌ها کمک کنند، نه کسانی که فقط به فکر کسب درآمد موردنظرشان باشند.

سوال: انگیزه شما برای فروش بیشتر چیست؟

بهترین پاسخ: می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و موقع جواب دادن روی ویژگی‌های مثبتتان تمرکز کنید. انگیزه شما برای فروش چیست؟ انجام وظیفه، رسیدن به هدف تعیین شده، راضی کردن کارفرما یا قرارگرفتن در بین بهترین فروشندگان شهر؟ تنها یک پاسخ درست برای این سؤال وجود ندارد؛ اما جوابی که به این پرسش می‌دهید شخصیت شما به عنوان فروشنده را به‌خوبی نشان می‌دهد.

سوال: بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

بهترین پاسخ: مصاحبه‌شونده موفق کسی است که چنین سؤال حساسی را به‌عنوان فرصتی برای تبدیل نقطه‌ضعف به نقطه قوت ببیند. بهترین پاسخ این است که واقعاً در مورد یکی از نقطه‌ضعف‌هایتان صحبت کنید!

سوال: چطور با جواب نه شنیدن در فروش کنار می‌آیید؟

بهترین پاسخ: هیچ‌کس از جوابِ رد شنیدن خوشش نمی‌آید؛ اما مصاحبه‌کننده با این سؤال می‌خواهد بداند آیا تحمل و توانایی قرارگیری در چنین موقعیت ناخوشایندی را دارید؟ آیا می‌توانید بارها و بارها جواب رد بشنوید و همچنان با پشتکار و انگیزه به تلاشتان ادامه بدهید؟ برای این‌که هوشمندانه به این سؤال جواب بدهید سعی کنید صادق و روراست باشید؛ اما بیش‌ازحد خودتان را حساس و زودرنج نشان ندهید!

جمع‌بندی

امروزه رقابت شدید و تنگاتنگی در دنیای کسب و کار وجود دارد و شرکت و سازمانی موفق‌تر است که بتواند محصول و خدمات خود را به مشتریان بفروشد. از همین رو، اکثر شرکتها و سازمان‌های کوچک و بزرگ به استخدام کارشناس فروش نیاز دارند.

برای استخدام به عنوان کارشناس فروش به مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی مثل ارتباط و روابط عمومی، قدرت مذاکره و حل مسئله و ... نیاز دارید. همچنین تحصیلات در رشته‌های مرتبط مثل مدیریت بازرگانی و مهارت‌های میان‌فردی بیشترین اهمیت را برای موقعیت شغلی کارشناس فروش دارند.

گروه شغلی فروش و بازاریابی، مشاغل بسیار متنوعی را شامل می‌شود و معمولا از کارآموزی فروش شروع می‌شود. کارشناس فروش می‌تواند با طی مراحل مختلف و کسب تجربه، جایگاه‌های شغلی متنوعی را تجربه کند و نهایتا به موقعیت شغلی مدیر فروش یا معاونت فروش برسد. برای مشاهده آگهی‌های استخدام این گروه شغلی می‌توانید به لینک  https://jobvision.ir/jobs/category/sales  مراجعه کنید.

  • ۹۹/۱۱/۲۶
  • محیا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی