کارشناس بازرگانی شغلی است که با استفاده از روشها و تحقیقات مبنی بر شواهد، به بهبود استراتژی شرکتها کمک میکند تا راحتتر به اهداف خود دست پیدا کنند. افراد در این شغل میتوانند بهصورت پروژهای خدمات مشاورهای کسبوکار را به شرکتها ارائه دهند یا بهصورت ثابت در این سمت شغلی مشغول به کار شوند. بهصورت کلی استخدام کارشناس بازرگانی در یک شرکت بهمنظور انجام مسئولیتهایی ازجمله خریدوفروش، پیگیری قراردادها، ارتباط با مشتریان و دیگر امور مربوط به بخش بازرگانی انجام میشود. یک کارشناس بازرگانی بعد از مدیرعامل، نقش مهمی را در شرکت ایفا میکند و در سود و ضرر شرکت نقش پررنگی دارد.
در ادامهی این مقاله، دیگر وظایف و مسئولیتهای این شغل را شرح میدهیم و از تحصیلات و آیندهی شغلی و شرایط استخدام کارشناس بازرگانی صحبت خواهیم کرد.
مسئولیتهای اصلی برای استخدام کارشناس بازرگانی
از اصلیترین وظایف یک کارشناس بازرگانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کلیه امور مربوط به خریدوفروش مانند نظارت بر عقد قراردادها
- تسلط بر امور مربوط به خریدوفروش داخلی و خارجی
- انجام مذاکرات تجاری شرکت و آشنایی با تجارت الکترونیک
- برنامهریزی برای پیدا کردن تأمینکنندگان و ارزیابی آنها
- امور مربوط به برنامهریزی تبلیغاتی شرکت برای ارائه محصولات به مشتریان
- کلیه امور مربوط به ارائه خدمات به مشتریان و ارزیابی رضایتمندی آنها
- نظارت بر اجرای صحیح برنامههای راهبردی شرکت
- امور مربوط به بازاریابی و مطالعات آن برای فروش محصولات
- و …
وظایف این شغل میتواند بسیار وسیع و متنوع باشد. هر شرکت در هنگام استخدام کارشناس بازرگانی وظایفی که از او انتظار میرود را بهطور کامل شرح میدهد.
یک کارشناس بازرگانی در چه زمینههایی فرصت شغلی دارد؟
میتوان گفت که این شغل در کشور ما بازار کار مناسبی دارد و کسانی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل میکنند فرصتهای شغلی متنوعی را پیش رو دارند و میتوانند در بخشهای مختلف شرکتهای دولتی یا خصوصی ازجمله بخشهایی که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت وجود داشته باشند.
بازاریابی
هدف بسیاری از شرکتها از استخدام کارشناس بازرگانی، فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی است. بازاریابی به فعالیتهایی گفته میشود که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش محصول یا خدمات خود انجام میدهد. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مصرفکنندگان یا سایر مشاغل است. متخصصانی که در بخشهای بازاریابی و تبلیغات یک شرکت کار میکنند به دنبال جلبتوجه مخاطبان بالقوه کلیدی از طریق تبلیغات هستند. در حال حاضر پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل در رشته مدیریت بازرگانی، بازاریابی است که اهمیت زیادی در مدیریت سود و زیان شرکتها دارد و در چند سال اخیر موردتوجه بسیاری قرارگرفته است.
کارشناس بازرگانی داخلی
منظور از بازرگانی داخلی معاملات اقتصادی و تجاریای است که در داخل یک کشور انجام میشود. خریدار و فروشنده در این معاملات، متعلق به یک کشور هستند و تمرکز اصلی، رفع نیازها با استفاده از منابع داخلی است. در تجارت داخلی انجام تحقیقات تجاری آسانتر است؛ زیرا ماهیت مشتریان در مشاغل یکدست است. همچنین دادوستدها با پول رسمی آن کشور انجام میشود.
کارشناس بازرگانی خارجی
بازرگانی خارجی یعنی معاملات اقتصادیای که با کشورهای مختلف در جهان انجام میشود و خریدار و فروشنده در تجارت به کشورهای مختلف خارجی تعلق دارند. در تجارت بینالمللی، تحقیقات تجاری بسیار هزینهبر و انجام آن دشوار تراست. ماهیت مشتریان در تجارت بینالمللی ناهمگن است. همچنین در بازرگانی خارجی از ارزهای کشورهای مختلف برای تجارت استفاده میشود.
مدیریت مالی
مدیریت مالی در حقیقت یافتن یک توازن سالم بین سود و زیان است، بهطوریکه حتی در صورت زیان، تجارت در بلندمدت سودآور باشد. این سمت شغلی شامل برنامهریزی، هدایت و هماهنگی با حسابداری، سرمایهگذاری، بانک، بیمه، اوراق بهادار و سایر فعالیتهای مالی یک تجارت است. سه عنصر اصلی مدیریت مالی عبارتاند از برنامهریزی مالی، کنترل مالی و تصمیمگیری مالی. مدیریت مالی کوتاهمدت غالباً «مدیریت سرمایه در گردش» نامیده میشود و به مدیریت نقدینگی، مدیریت موجودی و مدیریت بدهکار مربوط میشود.
مدیریت فروش
مدیریت فروش شامل نظارت و رهبری تیمهای فروش است. شما بهعنوان یک مدیر فروش، نمایندگان خود را برای ارتباط با مشتریان احتمالی، تبدیل آنها به مشتریان اصلی و انتقال آنها از طریق خطوط فروش هدایت میکنید. مدیر فروش اغلب در کنار مدیر بازاریابی کار میکند.
مدیریت استراتژیک
یکی دیگر از اهداف مهمی که شرکتها از استخدام کارشناس بازرگانی در نظر دارند، مدیریت استراتژیک است که بهمنظور استفاده از تفکر استراتژیک در رهبری یک سازمان است. بسیاری از شاخههای دیگر مدیریت بازرگانی حول مدیریت استراتژیک میچرخند، زیرا موفقیت یک تجارت اغلب توسط استراتژیهای مالی، بازاریابی و عملیاتی تعیین میشود. مدیریت استراتژیک بر تصویر کلی یک کسبوکار متمرکز است. به این معنی که هدف کسبوکار شما چیست و چگونه میتوانید به آنجا برسید؟ مهمترین عنصر مدیریت استراتژیک، تدوین اهداف سازمان با در نظر گرفتن عوامل متعدد خارجی مانند قوانین، رقبا و تکنولوژی است.
مدیریت محصول
این نوع مدیریت کسبوکار در مورد تبدیل مواد اولیه به یک محصول یا خدمات نهایی است. یک مدیر محصول، مسئول تصمیمگیری درزمینه تولید محصولات یا خدمات شرکت است. یکی از تمرکزهای اصلی این شغل، اطمینان از کارآمد بودن تولید و کنترل موجودی و آموزش کارکنان است. کنترل موجودی مهمترین مسئولیت مدیران محصول است و شامل ردیابی تمام اجزای تولید مانند مواد موردنیاز و کالاهای نهایی است. تمرکز عمده دیگر تیم مدیریت محصول، تحقیق و توسعه فرآیند تولید و خود محصول است. مشاغلی که به دنبال گسترش، کاهش هزینهها و توسعه محصولات جدیدتر و بهتر هستند باید تحقیق و توسعه را بهعنوان بخشی از مدیریت محصول خود انجام دهند.
صادرات و واردات
متخصصان این بخش معاملات تجاری شامل واردات یا صادرات کالا به کشورهای خارجی را برنامهریزی میکنند. آنها ممکن است برای دولت، یک شرکت بینالمللی یا بهعنوان نماینده یک مشتری کار کنند. متخصصان صادرات و واردات در جنبههای مختلف تجارت خارجی مانند مذاکره در مورد توافقنامههای تجاری یا برنامهریزی و نظارت بر تحویل واقعی کالا مشارکت دارند.
ازجمله بخشهای دیگر شرکتها برای استخدام کارشناس بازرگانی میتوان به اداره امور استخدامی و کارگزینی، دیجیتال مارکتینگ، بخش برند سازی و مدیریت تبلیغات اشاره کرد. همچنین افراد بهتنهایی در این حوزه میتوانند کسبوکار خود را شروع کنند و به کارآفرینی بپردازند و یا بهصورت فریلنسر مشغول به کار شوند و پروژههای متعددی را بر عهده بگیرند.
خطر جدی شغل کارشناس بازرگانی
کار کردن در این سمت شغلی بسیار پر ریسک است زیرا بخش اصلی آن مربوط به دنیای تجارت و سرمایهگذاری میشود که اضطراب و تنشهای زیادی را به همراه دارد. همچنین به دلیل گسترده بودن این رشته، کسانی که در رشتههای مدیریت مالی یا کسبوکار نیز تحصیلکرده باشند، میتوانند در سمت کارشناس بازرگانی در شرکتها مشغول به کار شوند. به همین دلیل میتوان گفت رقابت در حوزه استخدام کارشناس بازرگانی زیاد است. کارفرمایان به دنبال چه تواناییهایی برای استخدام کارشناس بازرگانی هستند؟
یک کارشناس بازرگانی باید به اصول مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی و روشهای دیگر مدیریتی تسلط کافی داشته باشد. همچنین باید توانایی بالایی در سازماندهی، برنامهریزی و هدایت سیاستگذاریهای بخش فروش، مطابق با اهداف خرد و کلان شرکت داشته باشد. ازجمله مهارتهایی که یک کارشناس بازرگانی باید داشته باشد، میتوان به توانایی ارتباط مؤثر برقرار کردن با مشتریان شرکت و روابط عمومی بالا اشاره کرد. همچنین کارشناس بازرگانی در یک شرکت باید شناخت کافی از تصویر تبلیغاتی شرکت داشته باشد تا بهخوبی بتواند آن را برای مشتریان خاص ارائه کند و فرصتهای رقابتی متنوعی را نیز برای شرکت ایجاد کند.
جمعبندی
در کل میتوان گفت کارشناس بازرگانی به شغلی اطلاق میشود که مسئولیت خریدوفروش، تجارتهای داخلی و خارجی شرکت و ارتباط با مشتریان بالقوه را دارد و افراد فعال در این حوزه شغلی معمولاً زیر نظر مستقیم مدیرعامل فعالیت میکنند و در سود و زیان شرکتها نقش به سزایی را ایفا میکنند. سمت شغلی کارشناس بازرگانی حوزههای متنوع و وسیعی دارد و افراد تحصیلکرده در این رشته و دیگر رشتههای مرتبط با مدیریت میتوانند برای موقعیتهای استخدام کارشناس بازرگانی و یا زیرشاخههای مرتبط با آن از طریق سایت های استخدامی اقدام نمایند. آینده شغلی یک کارشناس بازرگانی که همواره در حال افزایش مهارتها و تواناییهای خود باشد، بسیار روشن است و میتواند به سمتهای بالاتر کارشناس ارشد یا مدیر بازرگانی ارتقا یابد.
- ۰۰/۰۶/۰۹