فروش و فروشندگی حوزه ای بسیار گسترده و متنوع است و هر شرکت و کسب و کاری برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفهای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیتها و ردهبندیهای شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، ویزیتور، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیتهای متفاوتی دارند.
در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد استخدام فروشنده و ویزیتور و شرایط و مهارتهای لازم برای احراز این شغل صحبت کنیم. همچنین در مورد تفاوتهای فروشنده با نماینده فروش، ویزیتور و کارشناس هم توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند دید بهتری از حوزه فروشندگی پیدا کنید و با توجه به توانمندیهای خود بهترین فرصت استخدام را انتخاب کنید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.
آیا برای فروشندگی به تحصیلات خاصی نیاز دارم؟
در حوزه فروش، رده های شغلی مختلفی وجود دارند و برای هر موقعیت شغلی هم شرایط و الزامات شغلی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. اما بهطور کل، کارفرماها برای استخدام بازاریاب و فروشنده، تحصیلات مرتبط درزمینههای مرتبط، مارکتینگ و بازاریابی، تجارت و سایر رشتههای مرتبط را در اولویت استخدام قرار میدهند. بهویژه برای استخدام بازاریاب و ویزیتور و نماینده فروش، دارا بودن تحصیلات امتیاز ویژهای برای متقاضیان به حساب میآید.
بااینحال، یک فروشنده موفق بیش از تحصیلات به مهارتها و تجربیات عملی نیاز دارد و اگر فردی این شرایط را داشته باشد و تحصیلاتش غیر مرتبط باشد باز هم شانس خوبی برای جذب خواهد داشت. همچنین برای سطوح شغلی پایینتر مثل صندوقدار، فروشنده مغازه و فروشگاه و … تحصیلات اهمیت کمتری دارد و بیشتر تأکید بر مهارتهای اجتماعی و روابط عمومی کارجو است.
برای فروشندگی چه مهارتهایی باید داشته باشم؟
فروشنده موفق و حرفهای علاوه بر تحصیلات مرتبط، به مهارتهای و تواناییهای خاصی هم نیاز پیدا خواهد کرد. این مهارتها به دو دسته مهارتهای نرم و مهارتهای سخت یا تخصصی تقسیم میشوند. مهارتهای نرم شامل مهارتهای فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول میشود. از جمله مهارتهای سخت موردنیاز برای جذب فروشنده هم میتوان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرمافزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیکهای فروش اشاره کرد.
از دید اکثر کارفرماها، مهارتهای تخصصی موردنیاز برای این موقعیت شغلی عبارتاند از:
- سابقه و تجربه کاری مرتبط
- آشنایی کافی با نرمافزارهای مایکروسافت آفیس
- آشنایی نسبی با فرآیندهای BRM و CRM و توانایی ایجاد روابط حرفهای و تجاریِ موفق
- دانش کافی در مورد نرمافزارهای کامپیوتری مرتبط
- دانش کافی در مورد فرآیندها و تکنیکهای فروش موفق
- آشنایی کافی در مورد اصول و دستورالعملهای خدمات مشتریان
- آشنایی با اصول اولیه تجارت و بازاریابی
- توانایی و مهارت بالا در ارائه محصول و توضیح به مشتریان
برخی از ویژگیها و مهارتهای فردی (نرم) برای فروشندگی و بازاریابی نیز به شرح زیر هستند:
- مهارتهای اجتماعی بالا و روابط عمومی قوی
- ظاهر آراسته و خوشبرخورد
- توانایی سازگاری با شرایط و ارتباط با افراد مختلف
- مهارتهای استراتژیک و برنامهریزی
- داشتن انگیزه و مهارت بالا برای فروش
- توانایی و مهارت بالا در مذاکره و ارتباط
- توانایی اولویتبندی و سازماندهی
- توانایی مدیریت زمان و زمانبندی خوب
- صبر و شکیبایی بالا
- روحیه پیگیری و پشتکار بالا
فروشنده چه وظایف شغلی و مسئولیتهایی بر عهده دارد؟
مسئولیت و وظایف شغلی فروشنده با توجه به نوع شغل و سازمان و کسبوکاری که در آن مشغول به کار میشوید ممکن است متفاوت باشد. مسلماً وظایف یک فروشنده مغازه با کارمند فروش شرکت یا سازمان با هم متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم بهطورکلی، شرح وظایف و مسئولیتهای فروشنده را توضیح دهیم میتوانیم موارد زیر را بیان کنیم:
- خوشامدگویی و استقبال از مشتریان حضوری و غیرحضوری
- تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغات فروش
- برنامهریزی فعالیتهای بازاریابی حضوری و غیرحضوری
- هماهنگی و قرار ملاقات با مشتریان حضوری
- تماس با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی برای فروش تلفنی
- ارائه و توضیح محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و بالقوه
- مذاکره با مشتریان و نهایی کردن فروش
- توسعه و گسترش پیشنهادهای فروش
- تنظیم و ارائه قرارداد فروش
- کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات و اقلام موردنیاز
- پیگیری موجودی کالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
- تهیه برنامه و استراتژی فروش
- برنامهریزی و زمانبندی برای فعالیتهای فروش
- تهیه و نگهداری پایگاه داده و اطلاعات مشتریان
- ارائه آموزشهای لازم در مورد محصولات به مشتریان
- ثبت سوابق فروش و ارائه گزارشهای روزانه، هفتگی و ماهانه فروش
- پاسخگویی به سؤالات و نگرانیهای مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، آنلاین یا حضوری
- اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتری
- پیگیری فعالیتهای فروش
- بررسی کیفیت کالا و خدمات قبل از تحویل به مشتری
- نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مدیریت
- انجام تحقیقات و بررسی بازار
- شرکت در رویدادهای فروش
- بررسی و نظارت بر رقبا، شرایط بازار و توسعه محصول
جمعبندی
هر کسبوکار و بنگاه تجاری برای فروش محصولات و خدماتش به استخدام و جذب فروشنده نیاز خواهد داشت؛ به همین دلیل بازار کار نسبتا خوبی برای این شغل وجود دارد و در صفحه فرصتهای شغلی جاب ویژن میتوانید تعداد زیادی آگهی استخدام فروشنده را مشاهده کنید.
مطلب مرتبط: شرایط جذب فروشنده
فروشندگی نیازمند مهارتهای نرم و سخت متعددی است و برخی افراد توانایی و مهارت ذاتی بیشتری برای فروش دارند. برای کسانی که به این حوزه علاقهمندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجانانگیزی است که شما را به مرحله دلچسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد میرساند.
کارفرمایان اغلب فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط با بازاریابی و تبلیغات را برای این موقعیت شغلی استخدام فروشنده میکنند اما با دارا بودن مهارتهای نرمی مثل مهارت در مذاکره و فروش و مهارتهای ارتباطی قوی، حتی با مدرک دیپلم نیز میتوان این جایگاه شغلی را به دست آورد.
معمولا شرکتها بخشی از حقوق فروشنده ها و بازاریابهای مستقیم را به صورت پورسانتی پرداخت میکنند. این شغل میتواند از نظر ساعات و شرایط کاری بسیار انعطافپذیر باشد و معمولا امکان کار به صورت پارهوقت یا تماموقت وجود دارد. همچنین، بازاریاب مستقیم باید به طور روزانه و دائمی با مشتریان در یک منطقه خاص، ملاقات داشته باشد و محصولات و خدمات شرکت را به آنها معرفی کند.
با کسب تجربه و تقویت مهارتها و تواناییهای فروش میتوانید در حوزه فروش پیشرفت خوبی داشته باشید و به پستهای بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش ارتقا پیدا کنید.
- ۰۰/۰۳/۰۹