تصویرسازی یکی از نخستین هنرهایی بود که بشر اولیه برای انتقال مفاهیم، پیامها، نیازها و احساسات خود به آن پرداخت. نقشهای برجایمانده از دیوارههای غارهای باستانی، نشان از قدمت هنر تصویرگری دارد. هنرمندان بهعنوان طلایهداران فرهنگ جامعه، از همان دوران نخستین روزهای پیدایش بشر همواره در پی ماندگار کردن پیام خود بودهاند. گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند. در این مقاله، شما میتوانید با این رشته آشنا بشوید،ئبازار کار این رشته را ببینید و از آینده شغلی آن باخبر شوید.
تاریخچه گرافیک در ایران
هنر گرافیک در ایران سابقهای طولانی دارد. نگاهی به آثار و سنگنبشتهها و دیوارنگاریهای باستانی، از محوطهی باستانی تیمره در خمین گرفته تا تختجمشید و طاقبستان، نشان از دیرینگی تصویرگری در میان هنرمندان ایرانی است. اما آنگونه که مرتضی ممیز، پدر گرافیک نوین ایران مینویسد، تاریخچهی نخستین طراحی نوین آگهی به سال ۱۲۸۷ شمسی و در گوشهای از تهران بازمیگردد. از آن پس، طراحی گرافیک ایران بهمرور سبک و سیاقی غربی را به خود گرفت و در پی آن، دانشکدهی هنرهای عالی دانشگاه تهران نیز در سال ۱۳۲۰ شمسی تأسیس و دورههای هنری گرافیک و طراحی در آن ارائه شد. دانشآموختگان این دانشکده، بنیانگذار بسیاری از کارگاههای خوشنام گرافیک در تهران هستند.
گرایشات رشته گرافیک
طراحی گرافیک، رشتهای متنوع و با تخصصهای گوناگون است که از آن جمله میتوان موارد زیر را برشمرد:
- ارتباط بصری (Visual communication) از جمله طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی لوگو و هویت بصری برند، طراحی صفحات وب و… .
- تصویرسازی (Illustration) مانند تصویرسازی برای کتابها و نشریات کودکان و بزرگسالان و… .
- گرافیک محیطی مثل طراحی نقشههای راهنمای محیط که محل استقرار هر یک از بخشهای یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبی نشان میدهد و… .
وظایف یک طراح گرافیک
از وظایف کلیدی که اکثر کارفرمایان در آگهیهای استخدام گرافیست به آنها اشاره میکنند در ذیل آمده است:
- نیازها و خواستههای مشتری خود را بداند.
- متناسب با سفارش مشتری، بهترین سبک و روش را انتخاب کند.
- طرح اولیه کار را به مشتری نشان دهد.
- ویژگیهای بصری را در طرح نهایی به خوبی رعایت کند.
- متناسب با بودجه و زمان تخصیص داده شده، بهترین طرح را آماده کند.
- از نرمافزارهای مناسب و کاربردی برای آماده کردن طرح نهایی استفاده کند.
مهارتهای یک طراح گرافیک
در تمام آگهی استخدام، چیزی که حرف اول را میزند مهارت است. در اینجا به برخی مهارتهایی که یک گرافیست نیاز دارد برای اینکه یکی از بهترینها در حیطه گرافیک شود و برای خودش اعتبار بخرد، اشاره کردهایم:
- تخیل و خلاقیت – که از ارکان اصلی ایده پردازی و انجام کارهای هنری می باشد.
- داشتن ذوق هنری و مهارت در طراحی
- داشتن اطلاعات کافی از حیطه ها و تخصص های مرتبط مانند روش های چاپ و عکاسی
- توانایی مدیریت زمان و انجام کار مطابق با بودجه و زمانبندی آن
- آگاهی از آخرین تغییرات و اطلاعات در حوزه گرافیک
- مهارت خوب ارتباطی
- توان بازاریابی خوب
- مهارت در کار با کامپیوتر و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی – زیرا کامپیوتر امروزه رکن اصلی کارهای گرافیکی بوده و به توسعه آن کمک بسیاری کرده است.
نرم افزارهای طراحی گرافیک
دیدیم که یکی از وظایف گرافیست، استفاده از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرحها است. البته اینکه گرافیست، از کدام نرمافزار استفاده کند بیشتر مربوط به جایگاه شغلی، نیاز مشتری و ویژگیهای نرم افزار است تا سلیقه گرافیست.
در زیر ما اسامی برخی از نرمافزارهای تخصصی حوزه گرافیک را آوردهایم:
- Photoshop: هر هنرمندی به شیوه های مختلفی از Photoshop کمک می گیرد. عکاسان برای اصلاح و روتوش نور و رنگ، طراحان گرافیک برای خلق پوسترهای تبلیغاتی و ناظران چاپ برای تنظیم خروجی فایل برای چاپ.
- Corel: این نرمافزار به عنوان یکی از قوی ترین نرم افزارهای محیط برداری برای ترسیم هندسی و ویرایش و خلق تصویربرداری شناخته میشود.
- Illustrator: نرمافزار Adobe Illustrator یکی از نرمافزارهای قدرتمند شرکت Adobe میباشد که بر مبنای محیط گرافیک کامپیوتر برداری (vector)، قابلیت خلق و ترسیم هندسی با خط را دارا میباشد .
- Indesign: از این نرم افزار بیشتر در آمادهسازی مجلات، کتابها، سررسیدها، بروشورهای تبلیغاتی و مانند آنها استفاده میکنند.
البته به جز موارد بالا، گرافیستها از نرمافزارهای دیگری مثل Premiere، Fireworks، Visio و 3D Max Studio نیز استفاده میکنند که هرکدام کاربردهای وسیع خود را دارند.
کار با تمامی نرمافزارهای فوق نیازمند آموزش و یادگیری است و تقریبا میتوان گفت برای به دست آوردن تجربه در آنها حداقل یک سال باید فقط و فقط تمرین کرد. بنابراین اگر می خواهید در شغل گرافیست موفق باشید، یادگیری نرم افزارهای گرافیکی یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.
بازارکار و دورنمای شغل طراحی گرافیک
بیشتر شرکتها در این روزها به یک گرافیست نیاز دارند تا تصویرگریهای موردنظرشان را انجام دهد، بنابراین بازار کار طراحان گرافیک رونق زیادی دارد. یک گرافیست میتواند در جاهایی مثل مجموعههای تولید و طراحی بازیها و نرمافزارهای رایانهای، مجلات مختلف، شرکتهای چاپ و بستهبندی، موسسات فیلمسازی، انتشارات، موسسات آموزشی و آژانسهای تبلیغاتی کار کند. این شرکتها به صورت تخصصی واحد طراحی را در سازمان ایجاد کردهاند و نیاز بیشتری به استخدام نیروی گرافیست دارند. کار در این سازمانها میتواند مزایای بیشتری برای شما به دنبال داشته باشد و دانش شما در زمینه گرافیک را تا حد بسیار زیادی ارتقاء دهد.
رویهمرفته، رشتهی گرافیک بازار کار متنوعی دارد اما انتظار میرود که بازار کار طراحی گرافیک تا سال 2027، به میزان ۷ درصد رشد کند. این نرخ رشد به دلایلی پایینتر از میانگین آهنگ رشد دیگر مشاغل در دورهی پیشبینیشده است. چرا که توسعهی سریع و گسترش روزافزون رسانهها و ابزارهای دیجیتال، موجب کوچکشدن بازارکار برای طراحان گرافیک در رسانههای چاپی شده است. ازاینرو طراحانی که بتوانند در هر دو فضای دیجیتال و چاپی کار کنند، موقعیت مناسبتری برای اشتغال خواهند داشت.
جمع بندی
گرافیستها میتوانند برای دامنۀ وسیعی از مشتریها، از شرکتهای بزرگ گرفته تا گروههای موسیقی محتواهای تصویری بسازند. طراحی گرافیک تنها یک شغل نیست بلکه سبک زندگی فرد را دگرگون کرده و میتواند مدل نگاه هنری را به تمام جنبههای زندگی او وارد کند. طراحی گرافیک نیازمند مهارتهایی چون تخیل و خلاقیت، ذوق هنری، زمانبندی مناسب، توان مشاوره و بازاریابی و ... است. بیشتر شرکتها در این روزها به یک گرافیست نیاز دارند تا تصویرگریهای موردنظرشان را انجام دهد، بنابراین بازار کار طراحان گرافیک رونق زیادی دارد و تنها کافی است شرکت موردنظرتان را برای کار کردن وتصدی این شغل پیدا کنید.
- ۰۰/۰۲/۲۲