آیا بارها برای فرصتهای شغلی مختلف رزومه ارسال کردهاید ولی هرگز به مصاحبه دعوت نشدهاید؟ آیا فکر میکنید که صلاحیتهای لازم را برای استخدام شدن در یک شغل مناسب و مرتبط با رشتهی خود دارید اما دلایل دیگری در بیکاری شما دخیل هستند؟ بعضی وقتها شما درست فکر میکنید و مشکل در صلاحیتهای شما نیست بلکه مشکل در نحوهی ساخت رزومه است.
میدانستید تنها ۲% رزومههای ارسالی به مصاحبه دعوت میشوند و مسئول بررسی فقط ۲۰ ثانیه برای بررسی رزومه شما زمان صرف میکند؟ متاسفانه بسیاری از کارجویان توانمند و باتجربه تنها به خاطر نداشتن رزومه مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نمیشوند.
حتی در صورت استفاده از یک رزومهساز رایگان نیز باید مراقب بعضی از اشتباهات مثل لحن نامناسب باشید. انتخاب لحن مناسب در رزومه میتواند یک چالش مهم باشد. شما میتوانید با انتخاب کلمات درست در رزومهی خود، به کارفرمایان این احساس را القا کنید که به خوبی در جریان کسب و کار آنها قرار گرفتهاید و فردی مناسب برای شغل مورد نظر هستید. در طرف مقابل به کار بردن برخی کلمات میتواند باعث شود کارفرما دید منفی نسبت به شما پیدا کند و در نتیجه شانس شما برای استخدام شدن کاهش پیدا کند.
ساختار نامناسب، غلطهای املایی و تایپی، لحن غیرحرفهای، اشاره نکردن به موضوعاتی که باید اشاره کرد، اشاره کردن به موضوعاتی که نباشید اشاره کرد و ... از جمله مهمترین دلایل رد شدن یک رزومه حرفهای توسط کارفرمایان هستند. با این حال، علاوه بر خود رزومه، رفتار حرفهای در ارسال آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
در اینجا میخواهیم به شما بگوییم که چگونه میتوانید با ساخت یک رزومهی حرفهای، ساخت یک حساب کاربری لینکدین و رعایت اصول حرفهای ارسال رزومه، شانس خود را برای دعوت به مصاحبه بالا ببرید.
مطالب مرتبط: ساخت یک رزومهی حرفهای با رزومهساز رایگان جاب ویژن
ساختار و قالب حرفهای را در ساخت رزومه رعایت کنید
رزومههای حرفهای ساختار مشخصی دارند. تنها با پیروی از این ساختار و البته فرمت استاندارد، رزومهی شما شانسی برای دیده شدن توسط کارفرما دارد. ساختار یک رزومهی حرفهای شامل موارد زیر است:
- بخش اطلاعات تماس
- بخش دربارهی من
- بخش سوابق شغلی
- بخش مهارتها و توانمندیها
- بخش سوابق تحصیلی
- بخش دستاوردها و افتخارات
- بخش سرگرمیها و علاقهمندیها
فرمت رزومه نیز مهم است. ویژگیهای فرمت رزومهی استاندارد عبارتند از:
- فرمت فایل pdf
- اندازه فونت متن بین ۱۰-۱۲ و برای تیترها ۱۶-۱۴ مناسب است.
- استفاده از فونتهای متعارف و استاندارد
- حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود ۲-۳ سانتیمتر باشد.
- استفاده از بولد پوینت در فهرستها.
- کل رزومه باید یک الی دو صفحه و در صورتی که خیلی رزومهی پری داشته باشید، سه صفحه باشد.
- پیشنهاد میکنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.
با استفاده از یک رزومهساز رایگان حرفهای دیگر نیای نیست که نگران رعایت اصول حرفهای در فرمت رزومهی خود باشید.
رزومهی شما باید فاقد اشتباهات زیر باشد
- غلطهای تایپی و املایی
- اطلاعات تماس ناقص یا نادرست
- ایمیل غیر حرفهای
- اطلاعات خیلی خلاصه یا پرحرفی
- مبالغه یا فروتنی بیش از حد در بیان مهارتها
- قرار دادن سوابق تحصیلی در شروع رزومه
- عدم اشاره با تاریخ شروع و خاتمهی سوابق شغلی
- تمرکز روی سوابق شغلی غیرمرتبط
- لحن غیرحرفهای و بدگویی در رابطه با کارفرمایان قبلی و تمرکز بیش از حد روی مسائل مالی
یک حساب کاربری لینکدین حرفهای برای خود بسازید
لینکدین پتانسیل بالایی برای ارتقای موقعیت کاری، ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند و کمک به استخدام جدید افراد دارد، اما به شرط اینکه با تکنیکهای کاربردی آنها به خوبی آشنا شوید. ررسی حساب کاربری لینکدین کارجوها، یکی از مراحل پایانی استخدام به شمار میرود. چون به کارفرما کمک میکند تا بیشتر از قبل در زمینه تجربیات کاریتان تحقیق کند و صحت اطلاعات شما را ارزیابی نماید. اگر رزومه کاری شما کامل و بیعیب و نقص است، اما حساب کاربری لینکدینتان در گوشهای خاک میخورد؛ ممکن است کارفرما به توانمندیهایتان شک کند.
برای ساخت حساب کاربری لینکدین مراحل زیر را طی کنید:
- ساخت یک پروفایل حرفهای و جذاب
- پر کردن بخش about با ارائهی اطلاعاتی در رابطه با خودتان با لحنی کمی صمیمانهتر از لحن حرفهای
- پر کردن بخش Experience با سوابق کاری خود
- پر کردن بخش skill & endorsement با مهارتها و توانمندیهای خود
- درخواست recommendation از همکاران سابق و دوستان خود
- پر کردن بخش accomplishments با دستاوردهای قبلی و افتخارات خود
- پر کردن بخش volunteer work با کارهای داوطلبانهای که انجام دادهاید
- شبکه سازی در بخش connections و ارتباط با افراد حرفهای و همکاران خود
با استفاده درست لینکدین میتوانید ارتباطات بسیار خوبی در حوزه خود ایجاد کنید و علاوه بر آن تصویری حرفهای از خوبه به کارفرمایان نشان دهید. در این مطلب نکات مهم برای استفاده حرفهای از پروفایل لینکدین را معرفی کردیم. اما اگر میخواهید شغلتان را ارتقا دهید و این موضوع از چشم کارفرمای فعلیتان پنهان بماند؛ میتوانید بخش فعالیتهای حساب کاربردی خود را در قسمت تنظیمات غیرفعال کنید. به اصطلاح چراغ خاموش به دنبال شغل جدید خود بگردید.
رعایت اصول ارسال رزومه
علاوه بر ساخت رزومه، ارسال رزومه نیز نیازمند رعایت اصول خاصی است که در اینجا در رابطه با آنها صحبت میکنیم. اول اینکه هرگز برای فرصتهای شغلی غیرمرتبط رزومه ارسال نکنید. ارسال رزومه برای موقعیت شغلی که به لحاظ تحصیلات، سوابق شغلی، جنسیت، مهارت های نرم افزاری و … با ویژگی های رزومه ی شما هم خوانی ندارد سبب رد شدن رزومه شما در همان نگاه اول می شود که این امر صرفا موجب اتلاف زمان شما، سازمان و هم چنین تخریب برند شخصی شما در ذهن کارفرما میشود.
در مقابل، در صورتی که احساس میکنید یک فرصت شغلی دقیقا برای شما ساخته شده است و برای قرار گرفتن در آن جایگاه شایستهتر از هر فرد دیگری هستید، حتما به همراه رزومهی خود، یک نامهی اختصاصی یا کاور لتر (cover letter) برای کارفرما ارسال کنید.
ﻧﺎﻣﻪ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ آﯾﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد و رزوﻣﻪﻫﺎ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﺮا ﺑﺮای ﮐﺎر ﮐﺮدن در آن ﺷـــﺮﮐﺖ، ﺟﺪی و ﻣﺸﺘﺎق ﺑﻮده و ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﭼﺮا ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﺧﯿﺎﻟﺶ از ﺑﺎﺑﺖ اﺳﺘﺨﺪام ﺷﻤﺎ راﺣﺖ ﺑﻮده و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ روی ﺷﻤﺎ ﺣﺴﺎب ﮐﻨﺪ.
مطالب مرتبط: ساخت یک رزومهی حرفهای با رزومهساز رایگان جاب ویژن
- ۰۰/۰۲/۰۵