شاید ارزشمندترین منابع هر سازمانی، منابع انسانی (human resource) آن باشد. استخدام بهترین نیروی کار انسانی کار سادهای نیست و نیاز به تخصص دارد. به علاوه، حتی بهترین نیروی کار انسانی نیز در صورتی که به خوبی مدیریت نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین، هر سازمانی دارای بخشی به نام بخش منابع انسانی است.
هر سازمانی متکی، بیش از هر چیز دیگری به نیروهای کار انسانیاش میباشد و در صورتی که نیروهای انسانی به درستی انتخاب و مدیریت نشوند، سازمان، رنگ موفقیت را نخواهد دید. برای این منظور، یک بخش در هر سازمان تجاری و غیرتجاری به نام واحد منابع انسانی تعریف میشود که شامل مدیر منابع انسانی و کارکنان منابع انسانی میباشد.
سازمانهای بزرگ و موفق نیازمند استخدام مدیر منابع انسانی شایسته هستند. عملکرد اصلی بخش منابع انسانی، جذب نیروی انسانی شایسته، نظارت بر عملکرد پرسنل و افزایش راندمان منابع انسانی است. معمولا مدیران این بخش، از میان کارکنان حاضر منابع انسانی انتخاب میشوند. با این حال، بعضی از سازمانها، ترجیح میدهند که برای جذب شایستهترین گزینهی ممکن به منظور بهکارگیری در این جایگاه شغلی حساس، آگهی استخدام منتشر کنند.
به غیر از مدیر منابع انسانی، در بخش HR، دستیار منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی نیز فعالیت میکنند. کارهایی که کارکنان بخش منابع انسانی انجام میدهند، شباهتهای زیادی به هم دیگر دارند و وظایف مدیر، دستیار و کارشناس منابع انسانی، چندان با هم دیگر متفاوت نیستند و تنها تفاوت این سه جایگاه شغلی، گستردگی وظایف آنها است. به علاوه، مدیر منابع انسانی باید علاوه بر دیگر پرسنل سازمان، بر نیروهای بخش منابع انسانی نیز مدیریت داشته باشد.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.
کارهای دستیار منابع انسانی عبارتند از فعالیت به عنوان دستیار مدیر HR، مدیریت و سرپرستی مسئولیتهای HR و پشتیبانی و حمایت از کارشناس منابع انسانی.
کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده میشود در روند بررسی رزومهها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت میکند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعملهای شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی میکند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار میکند و ممکن است در فعالیتهای دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.
در این مقاله میخواهیم شما را با دو شغل اصلی بخش منابع انسانی، یعنی کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی آشنا کنیم.
مدیریت منابع انسانی چگونه شغلی است و شامل چه کارهایی میباشد؟
انتخاب صحیح و مدیریت مناسب منابع انسانی هر سازمان، یکی از حساسترین کارها در هر سازمان موفق است. این کار، نیازمند تجربه و تخصص بالایی میباشد. بنابراین، کارفرمایان، نیروهایی را تحت عنوان کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی برای مدیریت منابع انسانی (human resource management) یا به اختصار HRM استخدام میکنند.
مدیر منابع انسانی کارهای زیادی انجام میدهد. کسی که در این جایگاه شغلی قرار میگیرد، استراتژیهای منابع انسانی را مطابق با استراتژیهای سازمان، تعیین کرده و اجرا میکند، واسطهی هیئت مدیره و پرسنل سازمان است و بر انتخاب پرسنل جدید نظارت دارد، با کارکنان تعامل دارد، به آنها روحیه میدهد، آنها را تشویق میکند و محیطی شاد برای آنها فرآهم میآورد و برای آنها پاداش و تنبیه در نظر میگیرد.
به علاوه، مدیر منابع انسانی، بر عملکرد کارکنان نظارت دارد و آنها را ارزیابی میکند و به هیئت مدیره گزارشدهی میکند. مسئولیت آموزش پرسنل و تفهیم سیاستهای سازمان به آنها نیز بر عهدهی مدیر منابع انسانی است.
پیشبینی میشود که استخدام مدیر منابع انسانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، تا ۶ درصد رشد داشته باشد که ۲ درصد بیش از میانگین رشد همهی مشاغل است. بنابراین، میتوان گفت که با ورود به این حوزه، اشتغال شما در آینده، تا حد زیادی تضمین شده است.
دههای که گذشت، با تغییرات زیادی در این حوزه همراه بود. ظهور هوش مصنوعی، رشد اقتصاد آزادکار ، تنوع بیشتر در در حوزهی HR و همهگیری کرونا، از دیگر عواملی بودند که مدیریت منابع انسانی را دستخوش تغییر کردند.
برای استخدام شدن در این شغل به حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشتههای مدیریت، روانشناسی، علوم اجتماعی و دیگر رشتههای مرتبط نیاز دارید. شرط استخدام شدن به عنوان مدیر منابع انسانی، حداقل ۵ سال سابقهی کار در بخش منابع انسانی یک سازمان است. مهارتهای نرم در این شغل اهمیت زیادی دارند. مهارتهایی مثل مهارتهای ارتباطی و مهارت در همدلی از جمله الزامات این شغل هستند.
برای آشنایی بیشتر با این شغل میتوانید به بلاگ وبسایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.
کارشناس منابع انسانی چگونه شغلی است و شامل انجام چه کارهایی میباشد؟
کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده میشود در روند بررسی رزومهها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت میکند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعملهای شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی میکند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار میکند و ممکن است در فعالیتهای دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.
وظایف اصلی کارشناسان منابع انسانی عبارتند از:
- توضیح و شفاف سازی رویهها، قوانین و استانداردهای کاری سازمان به کارمندان تازهوارد و قدیمی
- مستندسازی فرآیندهای استخدامی و تکمیل سوابق کارمندان
- توضیح و شرح وظایف و مسئولیتها، مبلغ حقوق و مزایا، قوانین مربوط به ساعات و روزهای کاری، مرخصی، غیبت و …. به کارمندان.
- تهیه یا به روزرسانی سوابق کارمندان (استخدام، انتقالی، ارتقاء شغلی و خاتمه همکاری)
- مرور و بررسی رزومهها برای انتخاب کاندیدای مناسب
- رسیدگی به هرگونه شکایت یا نارضایتی کارمندان از محیط کار یا همکاران
- ذخیره و دستهبندی رزومهها در بانک رزومه شرکت جهت گزینشهای بعدی
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس منابع انسانی، کلیک کنید.
نتیجهگیری
جذب، استخدام و نگهداشت سرمایه انسانی یکی از بخشهای مهم در هر شرکت و کسب و کار است. تقریبا هر شرکت و سازمانی برای مدیریت نیروی انسانی خود به استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس نیاز دارد و بازار کار خوبی برای این موقعیت شغلی وجود دارد.
برای آشنایی کامل با شغل مدیریت منابع انسانی کلیک کنید.
- ۰۰/۰۱/۱۴