سازمانهای تجاری امروزه وابستگی شدیدی به بازاریابی در فضای مجازی دارند. هر سازمان تجاری که به این حوزه توجه داشته باشید خیلی ساده و سریع از رقابت کنار خواهد رفت و جایش را به شرکتهای جدیدی خواهد داد که به دیجیتال مارکتینگ اهمیت میدهند.
پیشبینی میشود که بازار کار دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد رشد داشته باشد. این میزان، بیش از دو برابر رشد تمامی مشاغل در بازهی زمانی فوق است. حوزهی دیجیتال مارکتینگ شامل شاخههای مختلفی مثل بهینهسازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی در شبکههای اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، PPC، و … است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکتهای معتبر، کلیک کنید.
در این مقاله میخواهیم شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل برای شما توضیح دهیم و به شما بگوییم که چگونه میتوانید کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید.
آشنایی با بازاریابی دیجیتالی
منظور از دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) یا بازاریابی دیجیتالی استفاده از اینترنت، شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر کانالهای دسترسی به مصرفکنندگان برای انجام بازاریابی محصول یا خدمات است. بعضی از متخصصین بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را حوزهای کاملا جدید از مارکتینگ میدانند که در آن از روشهای جدیدی برای دسترسی به مشتریان و درک رفتار آنها استفاده میشود.
این روزها مردم اکثر وقت خود را در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی سپری میکنند و حتی کارهای اداری خود را از طریق اینترنت انجام میدهند. در دورانی که مردم بیش از ۷۰ درصد از خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام میدهند، توجه به فضای مجازی به عنوان مکانی برای تبلیغات، اهمیت بسیار زیادی دارد. مشاغل مختلف در گروه شغلی بازاریابی دیجیتالی عبارتند از:
- کارشناس سئو: بهینهسازی موتور جستجو (سئو) که ترجمه شده ی عبارت Search Engine Optimization یا همان SEO است، به معنی مجموعه اقداماتی است که برای بالا رفتن رنکینگ یک سایت در صفحات جستجوی موتورهای جستجو (به ویژه گوگل)، انجام میشود.
با مراجعه به صفحه «فرصتهای شغلی» در وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن میتوانید آگهیهای استخدام کارشناس سئو را مشاهده کرده و برای آنها رزومه بفرستید.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: این نوع بازاریابی در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و ... انجام میشود. با توجه به اینکه اکثر مردم وقت زیادی را در این شبکهها میگذرانند، بازاریابی در شبکههای اجتماعی برای موفقیت سازمان بسیار مهم است.
- marketing automation: حجم بسیار بالای کارهای دیجیتال مارکتینگ و تعداد بالای مخاطبینی که شرکتها میخواهند به آنها دسترسی داشته باشند، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را مجبور کرده است که به راهکارهای خودکارسازی بازاریابی (marketing automation) روی آورند. در این روش، از ابزارهای نرمافزاری برای خودکارسازی اقدامات بازاریابی استفاده میشود.
- طراحی UX: منظور از UX همان تجربهی کاربری است. هرچه تجربهی کاربر در هنگام کار کردن با وبسایت یا اپلیکیشن سازمان بهتر باشد، قاعدتا کاربر بیشتر از این خدمات سازمان استفاده میکند و میزان فروش بیشتر میشود
- CRO: مجموعه اقداماتی است که برای تبدیل کردن مخاطبین شرکت در فضای مجازی، به مشتریان ثابت، انجام میشود. این کار نیز کاملا تخصصی است و شرکتها برای CRO نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند. در واقع، اگر دیجیتال مارکتینگ صرفا مخاطبانی را جذب کند که از سازمان خرید نکنند، یک استراتژی شکست خورده است .
- Content marketing: بازاریابی محتوایی به معنی تولید محتوای جذاب و یونیک برای جذب مخاطب به منظور بازاریابی دیجیتالی است. این استراتژی،ترافیک وبسایت را بالا میبرد و سبب شناختهتر شدن برند میشود. محتواها میتوانند متنی، تصویری یا صوتی باشند.
مزایای ورود به حوزهی بازاریابی دیجیتالی چیست؟
برای ورود به این حوزه نیازی به مدرک تحصیلی خاصی ندارید و میتوانید به صورت خودآموز یا با شرکت در دروههای آموزشی، خودتان را برای شرکت در دروههای کارآموزی آماده کنید. دیجیتال مارکتینگ بازار کار و درآمد بسیار خوبی دارد و به شدت در حال رشد است. کسی که در حوزهی دیجیتال مارکتینگ متخصص باشد نیازی به کار کردن برای دیگران ندارد و میتواند خیلی راحت کسبوکار خود را راه بیاندازد. یکی از بزرگترین مزیتهای این شغل، امکان دورکاری و فریلنسینگ است.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ دورکار در بخش «فرصتهای شغلی» در جاب ویژن، پس از انتخاب گزینهی «دیجیتال مارکتینگ و سئو» در فیلتر «گروه شغلی»، فیلتر دورکاری را روشن کرده و جستجو کنید.
برای استخدام شدن به عنوان کارشناس digital marketing چه تحصیلاتی لازم است؟
با اینکه تحصیلات برای این رشته اهمیت زیادی ندارد ولی داشتن مدرک تحصیلی در رشتههای زیر میتواند در پیدا کردن یک شغل در حوزهی بازاریابی دیجیتالی، کمک زیادی به شما کند:
- ام بی ای
- مدیریت بازرگانی
- گرافیک
- ارتباطات
- مدیریت کسبوکار
- روابط عمومی
- مدیریت رسانه
- مرتبط با کامپیوتر مثل علوم کامپیوتر، مهندسی نرمافزار و IT
- علوم اجتماعی
توانمندیهای لازم برای تبدیل شدن به یک کارشناس موفق در حوزهی بازاریابی دیجیتالی
برای اینکه یک دیجیتال مارکتر موفق شوید باید تواناییهای نرمافزاری خوبی داشته باشد و بتوانید به خوبی از سرویسهای گوگل و سرورها و ابزارهای تحلیلی و سئو استفاده کنید. توانایی کار کردن با یکر خزنده وب و مهارت در کد نویسی یا درک کدهای برنامهنویسی نیز از جمله مهارتهای سختی است که در این شغل کمک زیادی به شما خواهد کرد. البته مهارتهای نرمی مثل مهارتهای ارتباطی، پیگیر و سمج بودن، توانایی درک احساس و عواطف دیگران، علاقه به یادگیری و ... نیز در این شغل اهمیت زیادی دارند.
چه سازمانهایی دیجیتال مارکتر نیاز دارند؟
تقریبا میتوان گفت که همهی سازمانهایی که محصول یا خدماتی ارائه میدهند، به دیجیتال مارکتر نیاز دارند با این حال نیاز سازمانهای زیر بیشتر است:
- سازمانهای تبلیغات و بازاریابی
- فروشگاهها
- شرکتهای مواد غذایی
- سازمانهای فعال در حوزهی سلامت
- باشگاهها و کسبوکارهای فعال در حوزهی ورزش و تناسب اندام
- شرکتهای فعال در حوزهی فشن و لباس
- شرکتهای سفر و گردشگری
- مؤسسات آموزشی
- شرکتهای فعال در حوزهی سرگرمی
- سازمانهای فعال در حوزهی حوزهی املاک و مستغلات
نتیجهگیری
دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین فعالیتهایی است که سازمانهای امروزی باید برای باقیماندن در رقابت، انجام دهند. این حوزه شامل جایگاههای شغلی مختلفی مثل کارشناس سئو، کارشناس تولید محتوا، CRO و ... است. این شغل مزیتهای متعددی مثل بازارکار عالی، درآمد بالا و امکان دورکاری دارد.
برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر موفق بهتر است که در یک رشتهی مرتبط مثل مدیریت بازرگانی، MBA، روابط عمومی و ... تحصیلات داشته باشید و مهارتهای سخت و نرم مرتبط را در خود تقویت کنید.
برای آشنایی کاملتر با شغل کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کلیک کنید.
- ۹۹/۱۲/۲۴